Ga naar inhoud
GENEGEERD

NB: In mylarbags kan voeding giftig worden!


Emmy

Aanbevolen berichten

Omdat ik steeds meer soorten voedsel in mylarbags wil bewaren, vroeg ik LDS (de leverancier) om wat meer informatie.

 

Ik kreeg een vriendelijk mailtje met deze link:

 

https://www.lds.org/topics/food-storage/longer-term-food-supply?lang=eng#1

 

Ik wist dat voedsel droog moest zijn om ze twintig tot dertig jaar in mylarzakken (met zuurstof-absorber) te kunnen bewaren, maar van sommige voedingsmiddelen had ik niet gedacht dat er (teveel) vocht in zat. Zoals eipoeder, volkorenmeel, bruine suiker, zilvervliesrijst en volle melkpoeder. Andere varianten mogen weer wél: meel, witte suiker, witte rijst en magere melkpoeder.

 

Het effect van de verkeerde voeding in de zakken stoppen, kan desastreus zijn: ze worden er giftig van.

 

Ik weet dat er een aparte draad over is, mylarzakken en zuurstof absorbers en wie weet zijn jullie allemaal op de hoogte, maar voor die ene die het (net als ik) óók nog niet wist: deze link.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Although the botulinum toxin is destroyed by thorough cooking over the course of a few minutes,[2] the spore itself is not killed by the temperatures reached with normal sea-level-pressure boiling, leaving it free to grow and again produce the toxin when conditions are right.[20][21]

When canning or preserving food at home pay attention to hygiene, pressure, temperature, refrigeration and storage. When making home preserves bottle only acidic fruit such as apples, pears, stone fruits and berries. Tropical fruit and tomatoes are low in acidity and must have some acidity added before they are bottled[27]

Because the botulism toxin is destroyed by high temperatures, home-canned foods are best boiled for 10 minutes before eating.[28] Metal cans containing food in which bacteria, possibly botulinum, are growing may bulge outwards due to gas production from bacterial growth; such cans should be discarded.

 

Any container of food which has been heat-treated and then assumed to be airtight which shows signs of not being so, e.g., metal cans with pinprick holes from rust or mechanical damage, should also be discarded. Contamination of a canned food solely with C. botulinum may not cause any visual defects (e.g. bulging).

 

Deze quotes haalde ik uit: wikipedia

 

Dit is dus de reden waarom we beschadigde blikken nooit eten en blikken die 'opgezwollen' zijn of andere beschadigingen vertonen.

 

Ik begrijp echter dat als je de voedingsmiddelen 10 minuten kookt dit het gif onschadelijk maakt alleen niet de schimmel of bacterie die het gif produceert? :confused:

 

Wel goed om te weten overigens aangezien ik vorige week voor het eerst ben wezen sealen en er dus zilvervliesrijst tussen zit wat volgens de informatie niet geseald kan worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Goed gevonden! Wel een uitgave, maar goed het vetpercentage staat op de verpakking, maar de hoeveelheid vocht niet, dus je kan er op geen andere manier achterkomen, lijkt me, dus bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wel goed om te weten overigens aangezien ik vorige week voor het eerst ben wezen sealen en er dus zilvervliesrijst tussen zit wat volgens de informatie niet geseald kan worden...

 

Zonde zeg, ja, ik had ook al verkeerde dingen in de zakken gedaan: zoals eipoeder en muesli. Van de instant chocolademelk weet ik het nog niet. Evenals van instant-koffie. En eigenlijk had ik ook nog Whey in willen bewaren, maar als eipoeder niet mag, dan denk ik dat dit soort eiwitten ook niet kunnen. Ik probeer LDS nog eens te contacten en de antwoorden zal ik t.z.t. weer doorgeven hier op de site.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let even op dat niet alle toxines met behulp van hitten kunnen worden afgebroken. De verschillende toxines van C. bot worden wel gedenatureerd, maar van S. aureaus of B. cereus weer niet.

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Dus ga er niet van uit dat je alle toxines kan afbreken met hitte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domme vraag, maar waarom laten jullie dingen als pasta niet gewoon in de plastic zakken zitten waarin je ze in de winkel koopt? Die lijken me onder betere condities verpakt dan wat je thuis kunt doen?

 

na enkele jaren kun je dan wel eens beestjes terugvinden in de pasta. Door gebruik te maken van mylar bags en oxygen absorbers zorg je dat er geen zuurstof bij de pasta kan.

 

Nu weet ik niet wat het vochtgehalte is van "witte pasta" / "volkorenpasta"

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Domme vraag, maar waarom laten jullie dingen als pasta niet gewoon in de plastic zakken zitten waarin je ze in de winkel koopt? Die lijken me onder betere condities verpakt dan wat je thuis kunt doen?

Volgens mij wordt droge pasta van de supermarkt niet verpakt in een beschermde atmosfeer, laat staan eentje waar vrijwel alle zuurstof weg is. Bovendien laten die dunne plastic verpakkingen vele malen meer zuurstof door dan met aluminium gelamineerde verpakkingen, en zijn veel gevoeliger voor muizen. In de fabrieksverpakking wordt pasta na een jaar of vijf al onsmakelijk en qua voedingswaarde ernstig aangetast door oxidatie, in mylarzakken met zuurstofadsorbeerders pas na tientallen jaren, afhankelijk van de dikte van de zak en adsorptie-vermogen van de zuurstof-adsorbeerders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

LDS geeft behalve het lijst helaas geen antwoord op mijn vragen, dus ik heb nog maar eens gegoogled en daar kwam ik uit bij deze links.

 

http://everydaylife.globalpost.com/can-put-mylar-bag-food-storage-20908.html

 

Volgens dit verhaal zou bijvoorbeeld volkoren tarwebloem wel kunnen, maar dan voor een kortere periode (twee jaar). Alle genoemde tijden zijn korter dan volgens de handleiding van LDS.

 

Bij LDS zou vervolgens eipoeder niet in mylarbags mogen met oxygen absorbers maar volgens deze link is het vrijwel de enige manier om het behoorlijk te bewaren https://www.usaemergencysupply.com/information_center/powdered_eggs.htm#.Uu-lehZPK2U

 

Bij de laatste link staan meer tips trouwens.

 

Wel lastig, de verschillende adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...