Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers en Transition Towns in Nederland

f150
 Share

Recommended Posts

Sinds een paar jaar is er een Nederlandse tak van Transition Towns actief. Volgens mij heb ik die naam nog niet horen vallen op het forum. Opvallend, omdat er inmiddels meer dan 80 wijken/dorpen/steden aangehaakt zijn en de doelstellingen van Transition Town nauwverwant zijn aan preppen.

"Transition Towns bestaan uit groepen enthousiaste burgers in steden, dorpen of buurten, die met elkaar aan de slag zijn om hun manier van wonen, werken en leven minder olie-afhankelijk, meer duurzaam en meer sociaal te maken. Piekolie, klimaatverandering en de hiermee samenhangende economische crises, zijn de belangrijkste drijfveren om in actie te komen."

Autarkie, biodiversiteit, permacultuur, en locale gemeenschappen zijn centrale thema binnen het platform. Zijn er forumleden actief binnen deze community en hun ervaringen hier willen delen?

Site: http://transitiontowns.nl/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

TT is een mooi idee/initiatief @f150.

http://preppers.nl/forum/threads/7096-Shelter-Camping-Noord-Holland/page12?highlight=noord+holland

Vanaf post #116.

Open Space is niet zo'n succes bij ons in de buurt, hoewel de plannen wel goed zijn.

Een ander onderdeel is het LETS-systeem, waar ik aan meedoe.

Eco-cafe: mensen leren kennen en leuke/nuttige dingen doen.

edit:

Doe je zelf ook iets in die richting?

Link naar reactie

Ik had kunnen weten dat jij er al mee bezig was, maar een search op transition towns leverde even niets op. Ik ben er recent voor uitgenodigd, en ga daar wel mee aan de slag maar niet meer in de gemeente waar we momenteel wonen. We zijn in onderhandeling over een landelijke locatie met veel grond en meerdere gebouwen en dubbele woonbestemming waar we willen starten met een groep van 10-12 mensen. Een micro eco dorp. Daar wil ik me zeker wel actief in gaan zetten voor dergelijke initiatieven. Tegen de tijd dat de vergunningen rond zijn en de handtekening staat, kom ik echt wel informatie vragen en informatie delen op het forum.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Ik had kunnen weten dat jij er al mee bezig was, maar een search op transition towns leverde even niets op. Ik ben er recent voor uitgenodigd, en ga daar wel mee aan de slag maar niet meer in de gemeente waar we momenteel wonen. We zijn in onderhandeling over een landelijke locatie met veel grond en meerdere gebouwen en dubbele woonbestemming waar we willen starten met een groep van 10-12 mensen. Een micro eco dorp. Daar wil ik me zeker wel actief in gaan zetten voor dergelijke initiatieven. Tegen de tijd dat de vergunningen rond zijn en de handtekening staat, kom ik echt wel informatie vragen en informatie delen op het forum.

Mini eco-dorp = Cool!

In Nederland? Welke regio?

Link naar reactie

Regio Utrecht, centraal in Nederland. We starten met 2 gezinnen. Na de restauratie worden dat er 4-5 in de vorm van een woonvereniging. Energie, transport en voedselproductie wordt gemeenschappelijk.

Als je hulp bij de restauratie nodig hebt, stuur me een PM. Er zijn vast meer mensen die willen helpen, dat levert gezelligheid/ervaring en goedkoop resultaat op. :)

Link naar reactie

@f150: Klinkt interessant. Zijn éénpersoons gezinnen met fulltime baan ook welkom? :p

Dat zal de vereniging bepalen;) maar het plan is al redelijk gevorderd, inclusief de toekomstige bewoning van de woonruimtes. Dat is momenteel nog een monumentale schuur van ca. 500m2

En dank @dr3. Ik PM nog wel.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Dat zal de vereniging bepalen;) maar het plan is al redelijk gevorderd, inclusief de toekomstige bewoning van de woonruimtes. Dat is momenteel nog een monumentale schuur van ca. 500m2

En dank @dr3. Ik PM nog wel.

Als je nog iemand zoekt en toevallig ook nog van plant bent een permacultuur-bos te planten, kan ik je @Richa van harte aanbevelen.

En ik ken nog een werkloze architect die wel wil helpen, voor weinag... :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...