Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voedsel optie: Duiven


Aanbevolen berichten

Omdat ik de stad leef zijn er weinig dieren om op te jagen indien het noodzakelijk wordt, maar 1 dier is in elke stad/dorp altijd aanwezig.... de houtduif/stadsduif. Momenteel gaat er geen dag voorbij of ik scheld er wel op, ze maken me vroeg wakker, ze maken mijn planten op het balkon vaak kapot en ze poepen alles onder.

 

Maar als D-Day komt kunnen ze een goede voedsel bron zijn om te overleven. Als stads mens heb ik zelf geen ervaring met gevogelte plukken of het vlees te snijden. Daarom ben ik op het web gaan zoeken... zoals verwacht nederlanders hebben daar weinig interesse in en slechts enkele restauranten bieden duif aan als gerecht. wel raar want het schijnt toch erg lekker van smaak te zijn.

 

maarja, hoe dan ook in engeland gebeurd het dus wel. Ik heb op you-tube een filmpje gevonden waarin gemakkelijk en duidelijk word uitgelegt hoe je een houtduif moet plukken en voorbereiden om te kunnen koken.

 

Ik adviseer om mensen die hier niet aan toe zijn gewoon niet te kijken. Het is bedoeld als een mogelijke optie om te kunnen eten als er niets meer is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hmmm, niet veel vlees om eerlijk te zijn als ik dat gevilde lijkje bekijk.

Maar goed ieder stukje vlees is welkom als je honger hebt :D.

 

Wel een kanttekening: je woont in een stad. Een stad met pak-em-beet 100.000 inwoners?

Stel dat iedereen die honger heeft ineens op duiven gaat jagen...dan heb je wel heel veel duiven nodig om de voorraad van al die hongerige stadse mensen aan te vullen.

En dat dag in, dag uit, week in, week uit....

 

Niet lullig bedoeld: je idee is goed. Maar soms ben ik bang dat men te snel denkt dat je wel 'van het land kan leven'.

Met name in een drukbevolkte stad is dat IMHO bijna niet te doen. Iedereen heeft honger en gaat op zoek naar alternatieven.

Een hele goede basisvoorraad, met daarin ook vlees of andere proteïne zoals bonen, lijkt me altijd prio 1

 

Ps je woonplaats ligt niet ver van Duitsland. Daar zijn in de betere supermarkten (zoals K&K, Edeka en Kaufland) legio aan blikken vlees te koop. Veel meer keuze dan hier in NL. Misschien een tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duif heeft inderdaad een reputatie van ziekte verwekker, maar dat hebben veel dieren. Maar door het vlees goed te bereiden zou het veilig zijn. op het filmpje zie je ook 2 manieren van bereiden, de eerste manier haal je het beste vlees eraf zonder bij de ingewanden te komen, dat is naar mijn mening de beste manier. Tenslotte zitten de meeste gevaarlijke stoffen in de ingewanden.

 

De gemeente Enschede telt 157.943 inwoners (1 februari 2012, bron: CBS) en de stad 131.815 inwoners (CBS 2011). Dit zijn inderdaag veel mensen. Maar ik houd er wel rekening mee, dat een groot aantal de stad snel zal verlaten na D-Day. Ze zullen naar plekken trekken waar makkelijk eten te vinden is. Ook ga ik ervan uit dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om duiven te vangen. En natuurlijk zijn er een groot aantal mensen die het niet eens zullen proberen vanwege de reputatie van de duif.

 

Duiven Broed info:

Grote variatie in het broedseizoen, met verschillen tussen stads- en plattelandsduiven. De stadsvogels beginnen al in de tweede helft van februari, de overige half maart.

Duivennesten bestaan uit een platform van takken, stro of vergelijkbare bouwmaterialen, aangedragen door de doffer en geordend door de duif. Het legsel omvat twee, soms drie eieren, die door beide ouders worden bebroed. De doffer broedt overdag, de duif ’s nachts. De broedtijd is ongeveer 2,5 weken. Duiven broeden meestal meerdere keren per jaar.

Jonge duiven vliegen al binnen 1 maand na hun geboorte uit!

 

Door dat ze vaak broeden en vaak broeden op de plaats waar ze geboren zijn, zorgt de duif voor een regelmatige voedselbron.

 

Zelf zou ik ze met een lucht buks schieten, stads duiven zijn niet mensenschuw. Je zou ze zelfs hondsbrutaal kunnen noemen. dus ik denk dat je ze ook wel zou kunnen vangen met een visnet of iets dergelijks. Het nadeel daarvan is dat je ze de nek moet omdraaien en dat is iets wat veel mensen niet kunnen.

 

Jagen met een luchtbuks is natuurlijk niet toegestaan zonder de papieren hier in nederland en wordt zelden gedaan. maar in engeland/ierland komt het vaker voor. dat bewijst dat als je een degelijke luchtbuks zou je er met gemak mee kunnen jagen.

 

Ps. ik heb eerder in een andere thread gezegt dat ik een kruisboog hiervoor wilde aanschaffen, na informatie te hebben ingewonnen bij een schiet en jachtsport winkel ben ik van dat idee afgestapt. kruisbogen, zijn leuke muurversieringen maar niet praktisch. eveneens zijn bepaalde pijlen die je nodig zou hebben voor de jacht ten strengste verboden in nederland.

 

Mijn advies is daarom ook om enkele degelijke luchtbuksen te nemen. Ze zijn makkelijker te bewaren, te gebruiken, legaal om in huis te hebben en de kogels ervoor zijn goedkoper dan wat dan ook. tevens schieten ze vaak zuiver tot 50 meter, daarna zal men rekening moeten houden met andere factoren als wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Duif is vooral lekker om soep van te trekken,met een scheutje port en heel fijn gesneden prijringetjes er in:Heerlijk!

Duivenborst is ook een delicatesse maar is mij te rauw.

Als je duiven slacht,kun je al ruiken of ze goed zijn,de stinkers gewoon weg gooien want die smaken zoals ze ruiken.

Met stadsduiven heb geen ervaring maar heb wel gehoord van bestrijders dat de gevangen slachtoffers gewoon aan de polier verkocht worden,mits voldoende vraag bij de betreffende poliers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duif is vooral lekker om soep van te trekken,met een scheutje port en heel fijn gesneden prijringetjes er in:Heerlijk!

Duivenborst is ook een delicatesse maar is mij te rauw.

Als je duiven slacht,kun je al ruiken of ze goed zijn,de stinkers gewoon weg gooien want die smaken zoals ze ruiken.

Met stadsduiven heb geen ervaring maar heb wel gehoord van bestrijders dat de gevangen slachtoffers gewoon aan de polier verkocht worden,mits voldoende vraag bij de betreffende poliers.

 

in de zeventiger jaren schoot ik diverse duiven met een gewoon luchtdrukgeweer type Diane 35- cal .177. niet alleen duiven maar ook gewone mussen en dubbele lijsters echter geen spreeuwen om te eten.

dat deed ik op aanvraag van mijn grootouders.

Alles werd klaargemaakt door mijn grootouders die eerste wereldoorlog hebben meegemaakt, en toendertijd waren die dingen gewoon een delicatesse,en een pure noodzaak.

zelf heb ik ook mus zitten proeven & eten weinig vlees maar heel erg lekker.

En ja ik kom uit belgie dat verklaard misschien het een of ander.

Zo leerde ik van mijn opa fazanten stropen met gewoon rozijnen en een visdraadje met haak.

Maar nu ga ik dwaal ik af van het duivengedoe

Maar misschien een weetje:in peru worden cavias gehouden als huisdier maar ook als voedsel ( mijn zwager kon ze kopen op de treinstations, geroosterd als snak )

In frankrijk heb je de beroemde kikkerbillen.

In nederland kan men gewoon paling stropen als je maar weet hoe. enz enz

Maar in ieder geval een bouillon van duif is helemaal uit de kunst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even ter waarschuwing, nu kost in nederland stropen 2000 euro (geen typevaut)

en 2 jaar voorwaardelijk + inbeslagname gebruikte spullen (hengel/buks/netten/vallen)

 

Heel eerlijk: in een SHTF scenario is er geen enkele wethandhaver die zich hier druk over zal maken.

Hooguit: "ik laat je lopen als je me nu die 2 duiven geeft".

 

Punt blijft echter dat in een grote stad het aantal duiven zienderogen zal verminderden (persoonlijk denk ik niet dat dit een permanente voedselbron is) in een SHTF scenario.

Het is dus (IMHO) beter om de benodigde proteïne reeds vooraf geprept te hebben. Alles wat je extra 'vangt' is mooi meegenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het Dolfinarium Harderwijk opeens met heel andere ogen ga bezien. Sappige walruspaté op een bedje van veldsla... yumm. :p

broodje flipper

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

ik heb zelf postduiven en in tijd van nood inderdaad eet iedereen alles zelfs hond, een duif is net zoals elk dierlijk wezen gewoon eetbaar.

snijdt je vleugels eraf en pluk de duif in tegengestelde richting netzoals een kip.

brand de stoppels weg, snijdt m open en verwijder de darmen, t hart en de nieren dat gaat in 1 ruk trouwens.

en kook de duif gaar, dus niet bakken, dat kun je later doen.

het vlees laat dan gewoon los.

duiven zoals de houtduif is een delicatesse overigens.

duiven in de stad die zich laten vangen zijn ziek en niet eetbaar, zit ook geen vlees aan trouwens.

de rest die rondvliegen zou je moeten lokken met voer.

slimmer is bij een duivenmelker in de buurt een koppel jongen halen en in een bakje op t balkon of in de tuin uitwennen, je hebt dan eieren, vlees en als je de eieren laat uitkomen heb je weer nieuwe producten om later in je soep te verwerken.

overigens met de mest van je duiven kun je goed vissen, daarmee heb je weer een nieuwe bron voor voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) die kende ik al, echter wat er niet bij staat dat hij een zak vol voer en brood bij zich heeft...........

ga er eens maar zo met de hand vangen al zit ik een uur ze komen niet bij mij en blijven 4 meter uit de buurt en bij een stadsvijver daar zit straks de halve bevolking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...