Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Sawyer Mini waterfilter SP128 ervaringen


Solo

Aanbevolen berichten

Dat ga ik zeker halen. Normaal gebruik ik dit zeefdoek als voorfilter op al mijn filters. Dus loop eens een zeefdrukkerij binnen en vraag of je de oude gescheurde kan hebben. Uitknippen paar elastiekjes mee en klaar ben je. Beter dan een bandana of een koffie filter, duurzaam ook.

Dat spul, of soortgelijk, zou wat zijn voor in de prepshop!

Want de koffifilters hebben we maar dit is inderdaad beter.

Lees t de prepshop mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 140
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

HIER KOMT MIJN REVIEW .

Vorige week is de pakjes dienst langs geweest . Met een pakje het eerste ik mijn leven privé dan . Een bruine doos met daarin een goed verpakt water filter . De SAWYER MINI WATER FILTRATION SYSTEEM . De nietjes voorzichtig los gemaakt en alles gecontroleerd op fouten . Niets opgemerkt . Aan drie zijden van de plastiek verpakking zitten kaartjes met uitleg . In het Engels . Aangezien ik geen woord engels kan lezen een vertaler gezocht , mijn dochter . Nu ik de bijhorende tekst gelezen heb kan ik aan de slag .

TEST 1

op alle verschillende pet flessen die ik in huis heb pas hij , dat is al goed .

TEST 2

Een cola flesje gevuld met water en op de filter geschroefd . Ik moest flink wat druk op de fles geven om water door de filter te krijgen .

TEST 3

De cola fles open gesneden zodat ik een soort van trechter bekom . Na enige tijd liep het water er door in een doorlopende straal tot de fles leeg was .van het water gedronken en het smaakte nog steeds naar water .

TEST 4

Met het bijhorende rietje ( kunststoffen slang ) uit een glas gedronken . Bij het starten moest ik redelijk hard zuigen om water binnen te krijgen eens de filter vol is gaat het stukken gemakkelijker .

TEST 5

Door mijn gemeente lopen er een paar beken die zelfs een naam hebben . De grootste is de Eede genoemd naar een dorpje in Nederland waar het 200 jaar terug uitmonden in een kreek . Vroeger was het een open riool , nu gaat dat al stukken beter . De Eede ontspringt op 2 plaatsen en een er van is in mijn jacht gebied .

20131017_114025.jpg.a0bbf2eab6fefbffa03359b01b9dfdde.jpg

Daar nam ik een staal water .

20131017_115941.jpg.690fd00286b47788fd96fa50c2b76d4b.jpg

Een tweede staal nam ik op de samen vloeiing van de beek uit het oosten en het westen (een beetje moeilijk te zien op de foto ik stond aan de verkeerde kant van het water )

20131017_121101.jpg.c0906fe6b791076d38368644351d649c.jpg

Een derde staal als de beek door het centrum loopt .

20131018_130758.jpg.5fc1e64b2c2b5f4dd1a6cfb9d7ea11d1.jpg

Een vierde staal als de beek uitmond in het kanaal .

Het water ziet er vrij helder uit al ruikt het niet zo .

20131018_132627.jpg.5f5bd4a12b3b2ec2ff930168b0370c7c.jpg

Een volgende staal heb ik genomen van een andere beek DE BEGIJNEWATERGANG waarvan ik weet dat het voor een deel door het groot kerkhof loopt van mijn gemeente . En dan naar een zuivering station . Ook heb ik een staal genomen van mijn eigen regen water en een van een plas op mijn oprit .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20131018_141747.jpg.e5d32f2233688a2a83e8493b33591945.jpg

Van elk van deze 7 stalen een deel in een fles gegoten en door de water filter laten lopen . Het water had nog een raar geurtje maar smaakte goed misschien beter dan ons leiding water waar veel kalk in zit . Ook de filter uitgespeeld . Het spoel water zag er niet zo troebel uit als op het vorige review maar er dreefden kleine stukjes in niet te zien op foto . Nu mijn test gedaan is ga ik een pils drinken .

Proost .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert bedankt voor de review! Op foto 4 zie ik een soort schuim dat er uit ziet als iets anders dan alleen zuurstof bellen, enig idee of dat verontreiniging is?

Je hebt het water dus geproefd, niet ziek geworden neem ik aan?

Ook mis ik uiteindelijk je persoonlijke mening over de filter, raad je deze wel of niet aan, ook qua gebruiksgemak? Wat je kennelijk sowieso mist is een handleiding in het Nederlands.

Ik heb hem al dus voor mijzelf vraag ik het niet perse :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op foto 4 valt het water een meter of twee naar beneden . Er zal daar wel veel lucht bellen in zitten .

Of ik de water filter aan raad .JA hij is compact dus gemakkelijk mee te nemen . Als je voor meerdere dagen weg gaat de spuit ook mee nemen om de filter te reiniging .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
@Mr. Gold (en @Dr.Prepper ) Ik heb de nieuwsbrief niet ontvangen. Waarschijnlijk was ik net (een uur, een dag) te laat met aanmelden voor het forum. Wat was/is die aanbieding dan? Want ik bestel hem liever hier dan via highwaterfilter. gr. RA

 

De nieuwsbrief actie is helaas verlopen maar als je hem besteld en je stuur ons even een e-mailtje (support (at) prepshop (punt) nl dan doen we er een presentje bij. @Simurgh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeaaaaaaa !!!! Na een hele hooop gekut is het dan eindelijk gelukt Pfff... Echt het uploaden van deze revuew heeft me gewoon 2 dagen gekost... Helemaal tevreden met het resultaat ben ik niet, onderweg een aantal filmpjes kwijt geraakt, maar oke.

1 min punt waar ik echt mee zit, er had wel een etui/tasje bij gemogen om het geheel in te bewaren verder een top dingetje!!

@Mr. Gold @Dr.Prepper ... Het is me gelukt!!!

 

[video=youtube_share;atkz4D81sN8]

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeaaaaaaa !!!! Na een hele hooop gekut is het dan eindelijk gelukt Pfff... Echt het uploaden van deze revuew heeft me gewoon 2 dagen gekost... Helemaal tevreden met het resultaat ben ik niet, onderweg een aantal filmpjes kwijt geraakt, maar oke.

1 min punt waar ik echt mee zit, er had wel een etui/tasje bij gemogen om het geheel in te bewaren verder een top dingetje!!

@Mr. Gold @Dr.Prepper ... Het is me gelukt!!!

 

[video=youtube_share;atkz4D81sN8]

 

Mooie review.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zinzzy bedankt voor de review!

Tip mocht je het nog niet bedacht hebben, als je de fles vult doe er dan een pre-filter voor (T-shirt of wat dan ook) dan hou je de beestjes en grover vuil tegen en verleng je de levensduur van je filter.

Ik had ook graag de back flush spuit en het slangetje en het filter als "straw' in de praktijk gezien maar ik ben dan ook zelden tevreden en een zeikerd :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@AWOL bedankt voor je zeikerigheid ;) ... Haha wat ik al zei, aantal filmpjes zijn foetsie geraakt tijdens knippen en plakken per ongeluk gewist en dat waren die 2 van de spuit en het verlengstuk ervan.. Maar goed het is wat t is

 

Mooie review hoor. :)

 

Zat er nog smaakverschil in dat water, of maakt het echt niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Jawel vreemdgenoeg smaakte dat uit de sloot meer als water uit de kraan dan t regenwater in de ton, ondanks het filteren smaakte het wel een beetje plasticachtig @Heksenboot

 

Hmm, is zo'n regenton wel foodgrade kunststof?

 

http://www.stainlesslife.com.au/pages/What-Is-Food-Grade-Plastic%3F.html

 

Zo'n filter houdt geen chemicaliën tegen. Daar heb je extra een koolstoffilter voor nodig.

Daarom ga ik hier ook niet uit de sloot drinken (wat ik eerst wel van plan was), want de boeren hier, zijn niet zuinig met landbouwgif.

Ik ben bezig met wat aanpassingen, daarom duurt het wat langer voordat mijn review klaar is. Een voorfilter en een koolstof-filter horen daar bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom ga ik hier ook niet uit de sloot drinken (wat ik eerst wel van plan was), want de boeren hier, zijn niet zuinig met landbouwgif.

Ik ben bezig met wat aanpassingen, daarom duurt het wat langer voordat mijn review klaar is. Een voorfilter en een koolstof-filter horen daar bij.

Wel voldoende koolstof preppen natuurlijk!

 

Wat voor bron beveel je aan in een landbouwacthtig gebied dat omspoeld is met rivieren?

Ik moet die SP128 nauurlijk ook sec kunnen gebruiken, ergens.

Sloten met landbouwgif, rivieren met andere chemicaliën.

Dus grondwater ergens kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel voldoende koolstof preppen natuurlijk!

 

Wat voor bron beveel je aan in een landbouwacthtig gebied dat omspoeld is met rivieren?

Ik moet die SP128 nauurlijk ook sec kunnen gebruiken, ergens.

Sloten met landbouwgif, rivieren met andere chemicaliën.

Dus grondwater ergens kiezen?

 

Om die reden zoek het liefst regenwater plassen. Nee niet die kleintjes op straat, maar plassen die niet in verbinding staan met de landbouw kanalen en dus gevuld zijn met regenwater. Waar ik woon in Drenthe hebben we bijvoorbeeld veel zandgaten en stukjes gereactiveerd hoogveen waar het regenwater blijft staan.

 

Mocht de nood aan de man zijn, dan zul je niet meteen last hebben van die chemicaliën in de sloot, maar nu je een keuze hebt, zou ik even een stukje verder wandelen voor een betere bron dan het kanaaltje langs een akker.

 

Koolstof preppen, wel de actieve variant. Met 130 graden stoom kun je overigens actieve kool herbruikbaar maken. Hoe je dit precies thuis zou moeten doen heb ik wel wat mee geëxperimenteerd toen ik aquaria had, maar bleek toch makkelijker om mee te geven naar iemand die dat op z'n werk zo uit een leiding tapt. Wellicht zou een snelkookpan hier iets in kunnen betekenen. Wel een interessant prepper dingetje, het reactiveren van gebruikte actieve kool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om die reden zoek het liefst regenwater plassen. Nee niet die kleintjes op straat, maar plassen die niet in verbinding staan met de landbouw kanalen en dus gevuld zijn met regenwater. Waar ik woon in Drenthe hebben we bijvoorbeeld veel zandgaten en stukjes gereactiveerd hoogveen waar het regenwater blijft staan.

 

Mocht de nood aan de man zijn, dan zul je niet meteen last hebben van die chemicaliën in de sloot, maar nu je een keuze hebt, zou ik even een stukje verder wandelen voor een betere bron dan het kanaaltje langs een akker.

 

Koolstof preppen, wel de actieve variant. Met 130 graden stoom kun je overigens actieve kool herbruikbaar maken. Hoe je dit precies thuis zou moeten doen heb ik wel wat mee geëxperimenteerd toen ik aquaria had, maar bleek toch makkelijker om mee te geven naar iemand die dat op z'n werk zo uit een leiding tapt. Wellicht zou een snelkookpan hier iets in kunnen betekenen. Wel een interessant prepper dingetje, het reactiveren van gebruikte actieve kool.

 

Verzadigde actieve kool kan gereactiveerd worden door een thermisch proces bij hoge temperatuur (tot 900°C) in bijvoorbeeld de meervoudige hartovens.

 

130 graden is veel te weinig volgens wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Actieve_kool

 

Ben er ook mee bezig geweest maar is mij niet gelukt om de kool weer te reactiveren. Overigens zou actieve kool voor aquariums niet geschikt zijn om te gebruiken om water te zuiveren voor menselijke consumptie. Of dit laatste klopt, dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verzadigde actieve kool kan gereactiveerd worden door een thermisch proces bij hoge temperatuur (tot 900°C) in bijvoorbeeld de meervoudige hartovens.

 

130 graden is veel te weinig volgens wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Actieve_kool

 

Ben er ook mee bezig geweest maar is mij niet gelukt om de kool weer te reactiveren. Overigens zou actieve kool voor aquariums niet geschikt zijn om te gebruiken om water te zuiveren voor menselijke consumptie. Of dit laatste klopt, dat weet ik niet zeker.

 

Ik ga het een navragen wat ze nu precies daar doen op het werk van die vriend van me (waterzuivering en afvalstoffenverwerking op een groot bedrijven complex). 't Zal wel weer afhangen van welke stoffen gebonden zijn aan de actieve kool, maar welke, daar ben ik wel benieuwd naar, na je wiki link te hebben gelezen!

 

Aquariumkool werkt denk ik prima voor menselijke consumptie, maar omdat het hiervoor niet gemaakt, verkocht en getest wordt, zal het misschien weer liggen aan 'gerechtelijke aansprakelijkheid', net als met de THT datum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...