Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe lang blijven sigaretten en shag te pruimen?


Jester

Aanbevolen berichten

Of moet deze vraag in 'medisch en verzorging' ;)

 

Mijn vraag is: hoe lang blijven redelijk goed te paffen als je ze in de lange termijn bewaarhoek zet? Ik rook zelf al een tijdje niet meer, maar ya betcha ass dat ik die ouwe hobby weer oppik als de SHTF (#slechtexcuus #jaikweethet). Maar vooral ook natuurlijk als ruilmiddel - 1 villa in Wassenaar tegen 2 pakjes Marlboro.

 

Van vroegah weet ik nog wel dat ik nog wel eens een oud pakje vond en zo'n lekker muffe peuk zat weg te tikken, maar dan was ie ook niet meer in folie gesloten. Dus dat komt houdbaarheid van tabak natuurlijk niet ten goede.

 

Welke ervaringsdeskundige heeft tips? En is er nog noemenswaardig verschil tussen sigaretten en sjek? Ik zou zelf verwachten dat shag nog wat langer houdbaar is, omdat het een stuk minder droog is dan de tabak in een sigaret.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

heb me beetje voor laten lichten bij rokende collega,s op het werk.

 

-blikken shag blijven koel en droog bewaard voor heel wat jaartjes goed.

-pakjes shag kun je vacuumeren, (mylar lijkt mij daarvoor het beste geen licht/lucht/vocht.)

-sigaretten voor paar jaar is prima maar langer zou ik niet durven zeggen(zou me voor ruilhandel eerder focussen op shag en vooral vloei, tabak is overal te planten ook in een kas, vloei is lastiger te na te maken).

-sigaren zijn ook prima goed te houden, koop blikjes of vacuumeer ze.

 

ik ga zelf blikken met shag kopen, en hele bergen pakjes vloeipapiertjes

ook ga ik sigaren aanschaffen en pijptabak en evt goedkope pijpjes(evt zelf maken met houtsnijset).

 

ik ben dan zelf geen roker en drinker maar ik kan me voorstellen dat ik wel af en toe een genotmiddel mag hebben tijdens een shtf.

dus ook niet alleen qua ruiling maar ook qua ontspanning lijkt het mij een goede investering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een sigaret gerookt uit een zeer oud militair rantsoen die destijds zeker 15 jaar en mischien al wel 25 jaar oud was. Was in een pakje in een soort mylar verpakt (luchtdicht).

De sigaret was ontzettend droog en diep inhaleren was onmogelijk zonder je dood te hoesten, maar tja, voor een echte tabaksjunkie was het nog te doen. (Kwam wel erg hard aan :))

 

(Ben wel erg blij dat ik inmiddels al jaren van het roken af ben, maar dat terzijde)

 

Hoe dan ook, als je de sigaretten (Shag zou denk ik na verloop verpulveren) zou insealen, denk ik dat je de houdbaarheid wel naar een aantal jaren kunt rekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een sigaret gerookt uit een zeer oud militair rantsoen die destijds zeker 15 jaar en mischien al wel 25 jaar oud was. Was in een pakje in een soort mylar verpakt (luchtdicht).

De sigaret was ontzettend droog en diep inhaleren was onmogelijk zonder je dood te hoesten, maar tja, voor een echte tabaksjunkie was het nog te doen. (Kwam wel erg hard aan :))

 

(Ben wel erg blij dat ik inmiddels al jaren van het roken af ben, maar dat terzijde)

 

Hoe dan ook, als je de sigaretten (Shag zou denk ik na verloop verpulveren) zou insealen, denk ik dat je de houdbaarheid wel naar een aantal jaren kunt rekken.

 

wat ik begrepen heb is dat als je erg droge shag dan wel sigaren hebt dat je met een plantenspuit op de allerfijnste broesstand er lichtjes wat vocht op kan laten neerdalen en dat na een nachtje ''re-activeren''(zo noem ik het maar even) weer redelijk normaal te roken is,ook schijn je er een stuk appel in een weckpot toe te kunnen voegen om het weer te bevochtigen.

nou ja of ze het te droog vinden of niet zal me eigenlijk ook worst wezen het moet vooral als ruilhandel dienen:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord dat je in een pakje uitgedroogd shag een aardappelschil kan doen voor een nachtje. Dat zou het dan weer wat vochtiger maken.

 

Je kan natuurlijk ook gewoon waterpijptabak nemen als ruilmiddel (koop via marktplaats, 3 keer zo goedkoop dan in winkel). Voor de onwetenden, waterpijp is wat anders dan een bong en wordt gewoonlijk niet gebruikt voor het tot je nemen van drugs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inprincipe oneindig ;)

pakje open maken aardappel schil dr bij, dan word het weer wat vochtiger (dus goed te doen)

tabak droogt namelijk uit

evt in de vriezer gooien als het sloffen sigaretten zijn of in de koelkast

ik haal wel eens uit luxemburg een doos vol en dat rook je niet binnen een week op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor sigaren heb je speciale kasten (of kistjes) waarmee de luchtvochtigheid gereguleerd wordt, is volgens mij dan jaren houdbaar (check desnoods even 1 van de sigarenliefhebbers fora). De handige klusser maakt dit natuurlijk zelf, heel spannend is het niet geloof ik. Sigaren kun je online bestellen (bijv http://www.sigarenverkoop.nl), de wat mindere kwaliteit is wel betaalbaar.

 

Shag: let goed op de verpakking, de meeste zijn niet goed luchtdicht afgesloten (dus verdroogt binnen enkele maanden). Javaanse jongens is wel goed luchtdicht geseald en waarschijnlijk veel langer houdbaar. Ik zou een test kunnen doen voor je maar dan duurt het even voor je antwoord hebt ;)

 

Tabak in blik is vaak voor de pijp of om zelf sigaretten mee te draaien. Ik ben geen voorstander van ruilmiddelen verzamelen (blikken voedsel zijn ook prima te ruilen) maar als ik een suggestie zou moeten doen: koop blikken tabak, dozen filterhulzen en een paar apparaatjes om sigaretten te draaien. Is stukken goedkoper en je hebt wat om handen bij het maken van sigaretten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord dat je in een pakje uitgedroogd shag een aardappelschil kan doen voor een nachtje. Dat zou het dan weer wat vochtiger maken.

 

Je kan natuurlijk ook gewoon waterpijptabak nemen als ruilmiddel (koop via marktplaats, 3 keer zo goedkoop dan in winkel). Voor de onwetenden, waterpijp is wat anders dan een bong en wordt gewoonlijk niet gebruikt voor het tot je nemen van drugs.

 

Voor de wietrokers is ook vloeipapier op rol te koop, dat is (geloof ik) een stuk goedkoper dan pakjes vloeitjes kopen. Wel goed waterdicht verpakken, vloeipapier zuigt water op en dat is ook niet bevorderlijk voor de plakrand..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan ga ik lekker voor een slof shag, daar komen we de crisis wel mee door ... even kijken of ik geen hartstilstand krijg bij de prijs die het tegenwoordig kost (laatste keer dat ik shag kocht is al zeker 15 jaar geleden)

 

En een hele doos Mascotte erbij: http://www.grasscompany.com/mascotte-green-100-pcs-prod/

 

Daarmee moet het wel lukken :) Laat de poepventilator maar komen dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan ga ik lekker voor een slof shag, daar komen we de crisis wel mee door ... even kijken of ik geen hartstilstand krijg bij de prijs die het tegenwoordig kost (laatste keer dat ik shag kocht is al zeker 15 jaar geleden)

 

De prijs in guldens toen, is het nu in euro's.. Javaanse Jongens deluxe ('zwaar') betaalde ik gisteren €5,90 p/p voor. Over de grens is dit wss wat goedkoper ivm accijnzen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst bij gebrek aan beter m'n rookverslaving na de zoveelste stoppoging, weer weten te voeden met een zak 13 jaar oude shag die nog ergens op zolder lag;Aardappel schil erbij voor het vochtgehalte en stomen maar,de kwaliteit was iets minder maar altijd toch nog wel goed te doen.

Verder wil ik niet spammen maar ik heb een blogje geschreven over zelf tabak kweken,altijd makkelijk voor de rokende prepper; http://buitenlevenvoorbeginners.blogspot.fr/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 jaar later...

Tip: oude shag (van het caliber uitgedrooge turf) een aardappel schil(van een gewassen aardappel) erbij doen en een dagje laten liggen en de shag is weer prima, werkt ook met appel schillen, maar dan krijg je er wel een extra gratis appelsmaakje bij.

 

nog een tip: de van nelle black fire (zwarte van nelle) zit tegenwoordig in een pakje met de wel bekende lange flap maar is tevens voorzien van een ziplock randje waardoor deze langer vers blijft. Hoe goed dit op de echt lange termijn werkt weet ik niet, zolang is het ook nog niet op de markt, maar zeker weten dat ik 2 pakjes in mn BOB stuw,

 

bijna de laatste tip: doe een aantal pakjes met vloei en een extra aansteker in een ziplock zakje, niets zo vervelend als shag hebben en geen vloei

 

laatste tip: als je een aansteker voor lange termijn wil bewaren, doe een elastiek of nog beter een ringvormig stukje binnen band (van een fiets) om de aansteker en dan net onder het gas hendeltje, dan kan deze niet per ongeluk leeglopen, niets zo vervelend als een peuk op willen steken en er achter te komen dat je aansteker klem heeft gezeten en leeg is gelopen, bijna net zo vervelend als geen vloei hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip......

 

Ik bewaar het laatste beetje uit mijn pakjes shag (kruimel). Ik verzamel dat dan in een ziplock zakje. Het is niet echt lekker om te roken maar als je helemaal zonder shag zit, is dit beter dan niets.

Op deze manier heb ik nu al een paar grote zip-lock zakken vol met kruim van de shag. Bewaren op een koele, donkere plaats met een paar pakjes vloe en eventueel een paar aardappelschillen erin om het vochtig te houden.

Zo gaat er niets verloren van je dure shag en heb je een noodvoorraad!

 

Nog beter zou het zijn om te stoppen met roken, maar ja het is nog te lekker........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip......

 

Ik bewaar het laatste beetje uit mijn pakjes shag (kruimel). Ik verzamel dat dan in een ziplock zakje. Het is niet echt lekker om te roken maar als je helemaal zonder shag zit, is dit beter dan niets.

Op deze manier heb ik nu al een paar grote zip-lock zakken vol met kruim van de shag. Bewaren op een koele, donkere plaats met een paar pakjes vloe en eventueel een paar aardappelschillen erin om het vochtig te houden.

Zo gaat er niets verloren van je dure shag en heb je een noodvoorraad!

 

Nog beter zou het zijn om te stoppen met roken, maar ja het is nog te lekker........

 

Ik rook m'n kruim meteen op. Stop het in zo'n apparaatje, hulsje erin en klaar is kees. Aan het uiteinde een beetje sjag, de rest kruim en het rookt prima.

Ander voordeel t.o.v vloeitjes is dat je veel minder tabak weggooit.

 

Terugkomend op het topic: Hoe lang blijven sigaretten en sjag te pruimen, nou niet dus. :p Om te pruimen heb je andere tabak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gehoord dat je in een pakje uitgedroogd shag een aardappelschil kan doen voor een nachtje. Dat zou het dan weer wat vochtiger maken.

 

Je kan natuurlijk ook gewoon waterpijptabak nemen als ruilmiddel (koop via marktplaats, 3 keer zo goedkoop dan in winkel). Voor de onwetenden, waterpijp is wat anders dan een bong en wordt gewoonlijk niet gebruikt voor het tot je nemen van drugs.

De aloude aardappelschil is DE manier voor uitgedroogde shag. Ben wel eens ergens in een laatje een paar jaar oude shag tegengekomen en na een nachtje met een schil weer prima te roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een tip van iemand die bij philip morris gewerkt heeft? Shag blijft practisch onbeperkt houdbaar mits het het vrij droog bewaard. Met een hoogvochtgehalte zou het kunnen schimmelen en dat kan zelfs tot een dodelijke schimmelinfectie lijden. Tabak kun je altijd weer bruikbaar maken door het te bevochtigen met bijvoorkeur aardappel schillen. Appel kan de smaak beinvloeden. Roken doe je meestal uit gewoonte niet om de stoffen die zijn vrij snel uit je lichaam. Mocht je in de verre toekomst zelf een sigaret wil maken dan kun je het zelfs doen met riet besprenkelt met suikerwater en een vanille stokje geschaafd. Mijn baas zei altijd "als je rookt heb je meer kans op diabetes dan longkanker."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit eens een pakje Chief Whips bij oma gevonden, van ergens uit de jaren '50.

Heb dat eind jaren '90 in een vlaag van absolute verstandsverbijstering (en algeheel geldgebrek, ja, ik ben ooit ook arme student geweest) eens opgepaft.

Kurkdroog, was zwaarder dan het sjekkie dat ik een keer aangeboden kreeg van een Chinese schipper, maar ik had in ieder geval mijn nicotineshot weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een shtf is een mooie situatie om te stoppen met roken. Ik heb als niet-roker al vaker aangegeven dat je rookverslaving moet plaatsen naast drank, suiker en drugs. De overheid verdiend er grof geld mee en doet nauwelijks iets om mensen te helpen te stoppen.

 

Ik zie regelmatig gezinnen die aan de geel honger liggen, maar hun hele gezin loopt te paffen alsof het niets kost. Niet alleen financieel maar ook voor je gezondheid zou het beter zijn te stoppen. En voor een pakje sigaretten kun je tegenwoordig heel wat boodschappen halen.

 

Van de week weer een voor mij duidelijk voorbeeld gezien. Een jonge vrouw die lekker heel haar zwangerschap heeft door lopen paffen en daarnaast ook drinken. En dan vinden ze het raar dat het kindje van alles mankeert.:mad:

 

Juist vanuit de overheid moeten mensen hulp krijgen om uiteindelijk te kunnen stoppen. En dat doe je niet alleen door de leeftijd naar 18 te verhogen of een pakje duurder te maken. Roken is één van de grootste verslavingen van de laatste eeuwen.

 

Heb je voldoende geld en wil je niet stoppen, dan heb je ook mijn zegen zolang je maar niet rookt waar kinderen bij zijn. Ik ben dus niet tegen mensen die bewust ervoor kiezen te roken, want daar ben je als volwassene vrij in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang je maar niet rookt waar kinderen bij zijn.

 

Ik rook en zie dat anders, je rookt niet in het bijzijn van mensen die dat niet fijn vinden, kinderen en volwassenen.

 

Ik heb oude shag altijd gewoon nat gesprenkeld, soms met behulp van de nevelstand van een plantenspuit.

Dan de shag door elkaar husselen, en tijdje laten drogen. soms wel een week, af en toe husselen. Daarna oproken.

 

Voor sigaretten heb ik geen oplossing, een nog onaangebroken pakje valt altijd wel mee.

 

Reken sowieso op een scherpere aanslag, rook rustiger, meer met beleid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een shtf is een mooie situatie om te stoppen met roken. Ik heb als niet-roker al vaker aangegeven dat je rookverslaving moet plaatsen naast drank, suiker en drugs. De overheid verdiend er grof geld mee en doet nauwelijks iets om mensen te helpen te stoppen.

 

Ik zie regelmatig gezinnen die aan de geel honger liggen, maar hun hele gezin loopt te paffen alsof het niets kost. Niet alleen financieel maar ook voor je gezondheid zou het beter zijn te stoppen. En voor een pakje sigaretten kun je tegenwoordig heel wat boodschappen halen.

 

Van de week weer een voor mij duidelijk voorbeeld gezien. Een jonge vrouw die lekker heel haar zwangerschap heeft door lopen paffen en daarnaast ook drinken. En dan vinden ze het raar dat het kindje van alles mankeert.:mad:

 

Juist vanuit de overheid moeten mensen hulp krijgen om uiteindelijk te kunnen stoppen. En dat doe je niet alleen door de leeftijd naar 18 te verhogen of een pakje duurder te maken. Roken is één van de grootste verslavingen van de laatste eeuwen.

 

Heb je voldoende geld en wil je niet stoppen, dan heb je ook mijn zegen zolang je maar niet rookt waar kinderen bij zijn. Ik ben dus niet tegen mensen die bewust ervoor kiezen te roken, want daar ben je als volwassene vrij in.

 

Daarom koop ik mijn shag altijd in Luxemburg ;-)

Roken doe ik in de bij-keuken waar anderen er geen last van hebben.

 

Overigens wil de overheid helemaal niet dat je stopt met roken. Daarom worden de accijnzen steeds verder verhoogd hier. Steeds minder rokers brengt steeds minder geld op.

Hier in Nederland zijn ze doorgeslagen met de accijnzen op tabaks waren. 8,20 euro voor een pakje shag, gaat echt nergesn meer over. In Luxemburg nog geen 5 euro per pakje betaald vorig jaar en daarom meteen wat sloffen in huis gehaald.

 

Ja, ik ben een verstokte/verslaafde roker maar ben wel minder gaan roken de afgelopen jaren. Rookte eerst 3 pakjes shag per week, nu heb ik aan 1 pakje genoeg en soms doe ik langer dan een week met een pakje. Uiteindelijk zal ik helemaal moeten stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom koop ik mijn shag altijd in Luxemburg ;-)

Roken doe ik in de bij-keuken waar anderen er geen last van hebben.

 

Overigens wil de overheid helemaal niet dat je stopt met roken. Daarom worden de accijnzen steeds verder verhoogd hier. Steeds minder rokers brengt steeds minder geld op.

Hier in Nederland zijn ze doorgeslagen met de accijnzen op tabaks waren. 8,20 euro voor een pakje shag, gaat echt nergesn meer over. In Luxemburg nog geen 5 euro per pakje betaald vorig jaar en daarom meteen wat sloffen in huis gehaald.

 

Ja, ik ben een verstokte/verslaafde roker maar ben wel minder gaan roken de afgelopen jaren. Rookte eerst 3 pakjes shag per week, nu heb ik aan 1 pakje genoeg en soms doe ik langer dan een week met een pakje. Uiteindelijk zal ik helemaal moeten stoppen.

 

Ik neem regelmatig shag en sigaretten mee voor mensen uit Spanje. Hoewel het daar ook duurder is geworden is het net iets goedkoper dan Luxemburg. We hebben ook een kennis die vlakbij Gibraltar woont en daar betaal je 22-25€ voor een slof merksigaretten. Ik wil ook een keer in Andorra kijken, maar meestal rij ik met een trailer en dan mag je Andorra niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...