Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Alles waar te voor staat..." - Overpreppen

Bolo
 Share

Recommended Posts

Van de Afdeling Overdaad Schaad

Preppen is belangrijk. Overpreppen kan net zo gevaarlijk zijn als onderpreppen, geld zowel voor leren als voor het inslaan van je voorraad. Het probleem is dat je niet alles kunt hebben en dat je niet onbeperkt de tijd hebt om alles maar aan te leren. "Waarom niet?" hoor ik je vragen? Hoe weet je nou of je teveel prept? Of juist te weinig?

Wanneer ik weer eens op Internet lees of zie dat iemand 20 jaar aan voedsel bij elkaar heeft geraapt voor een gezin van vier personen en ik zie dat het merendeel van zijn voorraad een uiterste houdbaarheid heeft van 3 jaar....

Dan zegt mijn brein: *knak*. Het brein zegt *knak* omdat het hem er gestoord uit doet zien en op zijn beurt indirect mijzelf. Wanneer ik mensen 1000 euro zie uitgeven voor een jas: http://www.amazon.com/Kjus-Blackbird-Jacket-White-Victoria/dp/B0045UYFR0/ref=sr_1_1?s=apparel&ie=UTF8&qid=1381829754&sr=1-1&keywords=outdoor+coat+kjus terwijl een jas van 200 piek hetzelfde presteerd: http://www.amazon.com/Marmot-Vertical-Jacket-Cinder-Granite/dp/B006FOAPT6/ref=sr_1_fkmr0_2?s=apparel&ie=UTF8&qid=1381829822&sr=1-2-fkmr0&keywords=ski+jacket+marmot+rom vraag ik me toch af wat die persoon beter met zijn geld had kunnen doen.... (ik zeg niet dat je die jassen moet kopen, tis maar een voorbeeld)

Doomsday Preppers is zeer goed in het opsporen van de "grensgevallen" en die in de meest banale manier te openbaren. Leuk om de "preppers" aan het grote publiek te tonen maar zodra wij de echte gevaren en dreigingen proberen aan te kaarten, kijken vrienden en familieleden ons aan alsof we het hebben over de "anal probes" die we kregen van de "bezoekers" van de planeet Oezplork.(pamflet iemand?) Sommige websites die ik gezien heb helpen ook niet echt.... (nibiru?)

Begrijp me niet verkeerd, niet elke *1"prepper" in de wereld is een mafkoekel en sommige Youtube kanalen en websites zijn echt leerzaam! Ik leer nagenoeg elke dag wel iets nieuws, maar een ding wat me de laatste tijd opvalt is: overpreppen.

(*1 persoonlijke noot: Ik ben de term "prepper" meer dan zat. Ik wordt teveel geassocieerd met dat "Doomsday" gebeuren. Ik prefereer zelf de term: "Neo Survivalist")

De kosten van kansen

Er is een simpel concept welke je moet begrijpen, om te begrijpen welk punt ik met dit stukje maak. Het concept van "de kosten van kansen". In overpreppen komt dit prachtig tot uiting.

In essentie is het, zodra je voor iets kiest, je NIET voor iets anders kiest. Elke grondstof, welke dan ook, heeft een mate van schaarste. Als je een TV hebt maar geen middel om op te nemen kan je niet tegelijkertijd Voice of Holland en Studio Sport kijken. Je zal een keuze moeten maken.

Je hebt maar zoveel ruimte in je BOL. je kan maar zoveel gewicht op je rug hangen, kan maar zoveel voedsel nuttigen voordat het bederft en je hebt maar zoveel tijd om vaardigheden te leren danwel te oefenen.

Ook heb je maar zoveel geld. Als je 10000 euro kiest uit te geven aan 10000 blikken bonen, dan zit je op de bonenmarkt geramd. Als je maar 1 blik per dag eet heb je ruim 27 jaar aan bonen. Top! Maar als je ervanuit gaat dat een blik bonen max. 5 tot 10 jaar eetbaar blijft zal je na 10 jaar ongeveer 17 jaar aan bonen weg moeten pleuren. Overigens zal dit leiden tot "food fatigue" maar dat is een onderwerp voor een ander artikel.

Laten we ervanuit gaan dat een blik bonen ongeveer even groot is als een bierblikje. (ik zal je de rekensom besparen) Het neemt ongeveer 1,5 vrachtwagenlading aan ruimte in beslag!

Wat heeft dit met "kosten van kansen" te maken? JE HAD OOK 1,5 VRACHTWAGENLADING AAN BIER KUNNEN OPSLAAN IN PLAATS VAN DIE FUCKING BONEN!!!!

Bruikbaarheid of "BB's"

Een "BB" is niets meer als een verzonnen meeteenheid waarmee je meet hoe bruikbaar iets is. Ook bekend als "utils" http://en.wikipedia.org/wiki/Utility

Voordat de raseconomen hier me helemaal uit elkaar scheuren met de juiste definities. Ja het klopt niet. Ik weet het. Maar in de context van prepping klopt het voor mij wel. Basta.

Een util is gewoonweg een manier om aan te duiden hoe nuttig iets is en hoever het iets gaat bereiken wat jij bereikt wilt hebben. Het is niet "object A is 1 kubieke meter, ik heb 230 kubieke meter ruimte in mijn woning dus kan ik er 230 objecten A in stoppen". Wat moet je met 230 stuks?!?

Wat is "overpreppen"?

Dus wat is overpreppen? In de strikste zin is het het aanleren van een vaardigheid of het inslaan van een goed welke je niet gaat gebruiken. Zelfde als "opties" bij een nieuwe auto....hoeveel van die opties zet je dusdanig vaak in dat het hogere kostprijs rechtvaardigt?

Wanneer je bijvoorbeeld aan "Ultralight Backpacking" doet zal elk individueel stuk uitrusting een direct invloed hebben op je functioneren want je hebt slechts een X hoeveelheid aan ruimte om het in op te bergen. Bij het volproppen van je voorraadkasten en vriezers zal het niet zo overduidelijk zijn dat er teveel in gaat.

LEREN

Elke goede Neo-Survivalist weet dat vaardigheden een stuk minder wegen dan voorraden en veel minder ruimte innemen. Het probleem is dat je heel VEEL kan leren maar een beperkte hoeveelheid tijd hebt om het in te doen. Zelfs als je onsterfelijk bent zoals ik, heb je slechts de tijd vanaf NU tot de tijd dat je het NODIG hebt om het te leren. Time isn't on your side, no it's not.... (Rolling Stones)

Je moet duidelijk hebben welke prioriteiten je hebt op leergebied en hoe diep je in de stof wilt duiken.

Leren hoe je een fik moet stoken met alleen primitieve materialen is een zeer nuttige vaardigheid onder bepaalde omstandigheden, en hoe meer je erover weet, hoe makkelijker het is om warm te blijven als je met je vriendin op een heuvelrug ligt en ze meer van je verwacht dan alleen mooi zijn. Maar als je het volgende kalenderjaar spendeert aan het aanleren en beoefenen van elke gedocumenteerde manier van vuurmaken, ben je misschien de ultieme expert op het gebied van de Natte Bospad Vlam Beweging maar weinig andere zaken. Daarnaast tolereren vrouwen het niet als mannen geobsedeerd raken met iets anders dan hun persoon.

Je kan wel heel zelfvoldaan op dat natte bospad zitten met de warmte van jouw overwinning. Maar je bent wel alleen.

Aan de andere kant van het spectrum is het net genoeg leren van iets om er over te kunnen vertellen maar niet genoeg om het te doen. Dit zie je vaak bij "prepper theoretici". Ze lezen onnoemelijk veel, maar doen heel weinig. Kruip eens je hol uit en probeer eens wat van die theorie uit in de praktijk. Weet je gelijk waar je tekortkomingen liggen.

Je moet kijken naar welke omstandigheden je je op wilt gaan voorbereiden en welke situaties je het meest waarschijnlijk in zult belanden. Daarna ga je jezelf in die situaties brengen (in het bos overnachten of de stroom een week afsluiten) en kijk hoe ver je bent. Bekijk welke benodigde vaardigheden je bezit en hoever je geoefend bent in die vaardigheden. Ik zeg vaak: "To teach is to learn, to learn is to teach". Wijs een familielid aan, geef hem een specifieke vaardigheid welke hij moet aanleren en laat hem/haar vervolgens het leren aan de rest van de groep. Heb je geen familie: huur er een in. "Vrienden" vullen de leegte ook wel.

Kopen

Als je genoeg geld hebt om 10000 exemplaren van het beste van alles te kopen, en je je eigen planeet bezit om het op te stallen hoef je eigenlijk niet te preppen. Geef de laptop aan de vent die je hebt ingehuurd om het preppen voor je te doen en laat hem doorlezen.

Het staat buiten kijf dat als je 100 euro hebt en dat besteedt aan 100 euro aan sokken je geen geld meer over hebt voor andere zaken. Overpreppen ligt iets genuanceerder dan dat.

Sinds je nog steeds aan het lezen bent betekent dat dat je geen ongelimiteerd budget hebt en geen grootplaneetbezitter bent. Mooi. Ik krijg de kriebels van die lui,

Sinds je zoals mij bent moet je dus beslissen WAT je koopt, HOEVEEL je er van koopt en welke KWALITEIT het spul moet hebben. Je moet ook kijken welke FUNCTIES en welke VOORDELEN een uitrustingstuk moet hebben. Het is niet alleen als je het ene koopt je het andere niet kan kopen maar als het een TE GOED ding is. Je had ook een object van mindere kwaliteit kunnen nemen welke ook aan je gebruikseisen voldeed zodat je nu een aanvullend item had kunnen aanschaffen (Sawyer - Katadyn)

Als jij een vliegtuig ontwerpt welke precies kan landen op een vierkante centimeter maar de landingsbaan waarop hij gebruikt gaat worden is 4 kilometer lang ben je ietwat aan het overdrijven.

Je hoeft niet precieser te zijn dan die 4 km. Hetzelfde geldt voor uitrusting: leuk die tent van 1200 euro waar je een poolexpeditie mee kunt maken bij min 80.... Heb jij die nodig in jouw inzetgebied?

Dragen

Wanneer je besluiten gaat maken over wat in je BOB te proppen moet je je realiseren dat je niet alleen een beperkte hoeveelheid ruimte hebt maar ook een beperkte hoeveelheid gewicht welke je kunt dragen.

Als je iets in je tas stop kies je ervoor iets niet er in te stoppen. Zelfs als je de helft leeg laat maak je de keuze om lege ruimte te nemen in plaats van het object wat je in die ruimte kwijt kon.

Als je twee of drie uitrustingstukken kunt vervangen met een enkele die alle taken aankan moet je het doen. Zorg wel dat je iets van een backup van iets hebt. Een is namelijk geen.

MAAR! veel Neo-Survivalisten schieten door... Het is goed om meerdere mogelijkheden te hebben om vuur te maken maar als je 15 aanstekers hebt, 10 vergrootglazen, 5 firesteels en 200 watervaste lucifers in je tas hebt zitten heb je dan zitten overpreppen? Als je ze niet allemaal hebt gebruikt aan het einde van de rit...dan wel. Als je ze allemaal hebt opgebruikt, kwijt bent geraakt of ze zijn niet effectief op het tijdstip dat je ze nodig hebt, dan heb je zitten onderpreppen. Neem wat je nodig hebt voor JOUW omstandigheid. En niet een gram meer.

De Wet van de Afnemende Meeropbrengsten

Deze wet beschrijft of je daadwerkelijk 10000 exemplaren van iets nodig hebt.

Ik zal pogen toe te lichten met een voorbeeld:

Hoeveel is een sappige biefstuk jou waard? Met "waarde" bedoelen we hoeveel "BB's" of "Utils" overigens. Hoeveel waarde heeft die sappige biefstuk als je net tot winnaar uit was geroepen van een bonen-eet wedstrijd?

Hoeveel waarde heeft die biefstuk nadat je na een week van een heuvelrug bent gered, met je inmiddels ex-vriendin, waar je niks anders dan koude bonen hebt gegeten omdat je het vuurtje niet aan kreeg?

In beide gevallen zal de monetaire waarde vast hetzelfde zijn, maar in hoeverre gaat die biefstuk een doel bewerkstelligen in beide gevallen? Hoe groot is de noodzaak?

In hetzelfde perspectief zal een blik bonen een bepaalde waarde vervullen. Een tweede aan je voorraad toevoegen zal dezelfde waarde hebben mits je het maar consumeert voordat het bederft. Na blik 8435 gaat je perspectief over bonen zich wel iets bijstellen en zie je het nut van die bonen echt niet meer in.

Zelfde geldt voor wat je in je BOB propt. Ja, je moet meer dan 1 manier hebben om vuur te stoken. Je moet meer dan 1 manier hebben om water te filteren. Je moet wel een balans vinden in wat je DENKT nodig te hebben. Zelfde geldt voor tijd die je erin steekt. 10 uur spenderen aan het leren van fikkie stoken en het beoefenen daarvan kan je leven redden. Maar het duizendste uur wat je eraan spendeert zal lang niet zoveel waarde hebben als die eerste tien.

-Bolo.

• Leuk 7
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Weet wanneer genoeg genoeg is

Neem wat tijd om te evalueren waar je je op moet voorbereiden en wat je moet leren, beoefenen, maken, plannen en kopen om de problemen op te lossen waar je tegen aan zult lopen. Vogel uit wat je moet doen en wat de absolute limiet is van die activiteit. Kijk niet alleen naar 10000 blikken bonen om het probleem "verhongeren" op te lossen maar kijk hoeveel blikken bonen je ECHT nodig hebt. Bij je voedselvoorraden moet je kijken hoe lang je er mee voort kunt qua houdbaarheid en hoe lang het duurt voordat je er doorheen bent. (jullie eten toch wel wat jullie opslaan he?!?)

Kijk eens naar welke problemen je oplost met de spullen die je hebt. Kan je dezelfde problemen oplossen met minder spullen? Kan je een vaardigheid leren welke het dragen van een voorwerp overbodig maakt?

Je zal waarschijnlijk tot de conclusie komen dat je meer kunt met minder.

Kijk dan naar de tijd die je spendeert. Balanceer je je tijd wel goed? Spendeer je evenredig veel tijd aan vuur maken als aan water filteren? Als je ergens woont waar het voornamelijk nat is, ben je dan aan het leren hoe je je moet handhaven in die omgeving? Spendeer je genoeg tijd buiten je "hobby" om je kwaliteit van leven te handhaven? Neo-survivalism gaat niet alleen om overleven. Het gaat erom om een bepaalde rust in je donder te krijgen omdat je weet dat je gelukkig, gezond en comfortabel kan zijn/blijven in een uiteenlopend scala aan scenario's.

Spendeer meer tijd met je geliefden. En precies genoeg aan dat preppen.

Log eens een paar dagen uit hier.

Het brengt rust.

• Leuk 1
Link naar reactie

als ergens 'te' voor staat is het per definitie niet goed. ik ben zelf nog niet lang bezig met preppen en zit zeker nog aan de onderkant van het onderpreppen, op dit moment heb ik voor ongeveer een week eten voor mijn gezin van 4 personen, maar dat word nog uitgebreid langzaam. het gaat er ook om wat je van plan bent. je kunt wel voor 6 maanden eten in je huis hebben maar als je tijdens een SHTF na 2 weken je huis verlaat, dan heeft dat ook geen zin gehad. iedereen streeft naar een eigen doel voor wat hij/zij verwacht nodig te hebben als het zover is. De doomsday preppers zijn nagenoeg allemaal extreme gevallen die ergens wel een steekje los hebben zitten en overduidelijk overpreppen.

aan de andere kant, als de SHTF uitbreekt, dan is het per definitie beter om te veel geprept te hebben dan te weinig...

Link naar reactie

als ergens 'te' voor staat is het per definitie niet goed. ik ben zelf nog niet lang bezig met preppen en zit zeker nog aan de onderkant van het onderpreppen, op dit moment heb ik voor ongeveer een week eten voor mijn gezin van 4 personen, maar dat word nog uitgebreid langzaam. het gaat er ook om wat je van plan bent. je kunt wel voor 6 maanden eten in je huis hebben maar als je tijdens een SHTF na 2 weken je huis verlaat, dan heeft dat ook geen zin gehad. iedereen streeft naar een eigen doel voor wat hij/zij verwacht nodig te hebben als het zover is. De doomsday preppers zijn nagenoeg allemaal extreme gevallen die ergens wel een steekje los hebben zitten en overduidelijk overpreppen.

aan de andere kant, als de SHTF uitbreekt, dan is het per definitie beter om te veel geprept te hebben dan te weinig...

dan heeft 6 maand aan eten geen nut? ik heb bij mijn voedselvoorraad die ruime tassen klaarstaan zodat als ik mijn huis moet verlaten al mijn eten daarin kan gooien enzo kan elk gezinslid een tas dragen het probleem is wel dat je niet wanneer een SHTF gebeurd dus het preppen is altijd evenwicht zoeken

Link naar reactie

Weet wanneer genoeg genoeg is

(.......)

Log eens een paar dagen uit hier.

Het brengt rust.

Een gedegen stukje Bolo, klasse.

Ik heb zelf zoiets van: Het gaat erom dat je de eerste maanden tot een jaar kunt overleven op je voorraden. Daarna moet je het op andere manieren bij elkaar scharrelen. Als dat niet kan, is het dan nog wel haalbaar of wenselijk om überhaupt nog te (over)leven.

Link naar reactie

dan heeft 6 maand aan eten geen nut? ik heb bij mijn voedselvoorraad die ruime tassen klaarstaan zodat als ik mijn huis moet verlaten al mijn eten daarin kan gooien enzo kan elk gezinslid een tas dragen het probleem is wel dat je niet wanneer een SHTF gebeurd dus het preppen is altijd evenwicht zoeken

ik bedoelde daarmee eigenlijk wanneer je je huis uit moet vluchten om welke reden dan ook (overvallers of zo), je vaak niet de tijd hebt om je voorraden mee te nemen, ik ben dan al blij als iedereen zijn BOB heeft.

Link naar reactie

ik bedoelde daarmee eigenlijk wanneer je je huis uit moet vluchten om welke reden dan ook (overvallers of zo), je vaak niet de tijd hebt om je voorraden mee te nemen, ik ben dan al blij als iedereen zijn BOB heeft.

ik woon als het ware aan het begin van het platteland dus ik zal de bendes vanuit de stad aan kunnen zien komen.

mijn idee is om zodra een SHTF begint echt begint (dus vooral de Socal Unrest) om alles in tassen klaar te hebben staan, ik heb dus nu ook een tas met brandstoffen voor mijn gasstove's, een tas waar alle gear inzit wat net niet belangerijk genoeg is voor de BOB plus een parachute maar om dan ook al mijn voedsel in te pakken en dan pak ik er gewoon wat uit als we voedsel nodig hebben zodat wanneer het mij te heet onder de voeten word alle tassen meekunnen en richting PH.

mvg, Mp

Link naar reactie

Het probleem met de 'preppers' is gelijkaardig als destijds met 'survivalists'. Veel te veel mensen vertrekken van een Mad Max Scenario en slaan tilt. Neem nu Syrië, sommigen delen van Damascus zijn leeg, overal puin en gevechten, maar in sommige delen van de stad gaat de handel, het vertier gewoon zijn gangetje.

In 99% van de gevallen is thuis (zowel persoonlijke SHTF als algemene) blijven het beste, maar nogal wat mensen willen gelijk naar de 'onbewoonde' wereld verhuizen met pak en zak à la Bear Grylls, die zo fake is als een drie euro biljet.

Link naar reactie

Een deel van je voorraad zou je natuurlijk kunnen verstoppen of begraven. Vervolgens terug komen als de rust is weder gekeerd. Veel dieren waaronder eekhoorns hebben het verstoppen van voedselvoorraaden ontwikkeld tot een succesvolle overlevingsstrategie. Uiteindelijk is alles al in de een of ander manier voorgekomen en is er al een strategie op ontwikkeld :cool:

Link naar reactie

6 maanden eten in tassen? dan heb je een hele grote zak

dan vraag ik me af hoe je dat geteld hebt

Link naar reactie

6 maanden eten in tassen? dan heb je een hele grote zak

dan vraag ik me af hoe je dat geteld hebt

ik heb drie hele ruime tassen klaarstaan en ik vond het toch wat lullig overkomen maar ik heb de maaltijden als het ware klaargemaakt op papier en zo de dagen geteld

ik zal ook niet met 6maand aan voedsel vertrekken zodra de supermarkten leeg zijn switchen we over naar de noodvoorraad en als de social unrest te groot is vertrekken we naar PH.

gr, Mp

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...