Ga naar inhoud
GENEGEERD

China wil nieuwe reserve munt ipv dollar

Kans
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik zal wel naïef zijn, maar wat kunnen de Amerikanen er nou concreet tegenin brengen? Hun munt is waardeloos, hun economie ligt op zijn gat en ze hebben een mega schuld wat ze nog MOETEN vergroten om het land draaiende te houden.

Ze hebben natuurlijk wel het IMF in hun zak en allerlei vriendjes die ze bij een besluit hierover kunnen manipuleren. Spannend. Ondertussen staan er mensen voor het Witte Huis te protesteren...

Link naar reactie

Lijkt me op dit moment niet zo handig voor die Chinezen,komt neer op het afschrijven van hun enorme $ tegoeden uit de US .

Lijkt me sterk dat ze die omwissel actie van $ naar oa goud waar je al jaren in het geniep mee bezig zijn al afgerond hebben,maar dat de op den duur van die $ af willen is een publiek geheim.

Link naar reactie

is een opiniestuk, dus geen officieel standpunt van de Chinezen.

Op zich is er wel wat voor te zeggen om die dollar eruit te gooien en over te stappen. Maar ja, dat gaat de VS nooit toestaan natuurlijk.........

Ik heb de Chineese persdienst er nket op gecontroleerd maar volgens de link:

just posted in China's official press agency, Xinhua, is an op-ed by writer Liu Chang in which he decries the "US fiscal failure which warrants a de-Americanized world" and flatly states that the world should consider a new reserve currency "that is to be created to replace the dominant U.S. dollar, so that the international community could permanently stay away from the spillover of the intensifying domestic political turmoil in the United States."

Dus hoe officieel wil je het hebben?

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

@Kans wat zou dit betekenen als dit gebeurt? kan me niet voorstellen dat ze publiekelijk toegeven dat ze een SHTF willen creeren

Tja, eenvoudige vraag moeilijk antwoord ben ik bang.

De hele wereld is al druk bezig de dollar te ondermijnen.

(Eigenlijk en rare uitdrukking, ze zien het risico van de dollar en willen van dat risico af.

Toen het spel anderom was en iedereen de dollar vanwegen betrouwbaarheid en stabiliteit wel wilde gebruiken, riep ook niemand dat we de dollar ann het pimpen waren?

Het is dus heel neutraal, we zijn van een groeiende dollarvraag die welvaart heeft gecreerd in Amerika, nu naar een dalende dollarvraag aan het gaan die rechtevenredig een welvaartsafnamen zal veroorzaken.)

China, Rusland, Australie, Afrika, ZuidAmerika, en recentelijk Europa sluiten met elkaar contracten die dus internationaal zijn maar niet meer in dollars worden afgerekent.

Tot voor kort werd die dollar voor bijna alle olie aan- en ver-kopen, maar ook veel niet olie handel default in dollar gedaan.

Dit houd in dat die landen die iets willen kopen van andere landen met hun eigen valuta dollars kopen en met die dollars dan de olie of andere producten kopen.

Dit heeft een enorm voordeel voor Amerika die op deze manier een wereldwijde vraag naar dollars heeft gecreerd en heel simpel hoe groter de vraag hoe hoger de waarde maar ook hoe meer dollars er gemaakt kunnen worden en dat veroorzaakt weer hoge huizenprijzen, beurskoersen enz.

Het gaat even te ver om dit hele mechanisme uit te leggen maar het eerste argument; veel vraag verhoogt de prijs, zal wel duidelijk zijn?

Het zorgt ervoor dat de dollar sterk is (lijkt) en dus dat Amerika dmv van staatsschuldpapier hun schulden kunnen exporteren naar de land en waarvan ze spullen koopen, ja China.

Zolang dit spel goed gaat en het vertrouwen in de dollar sterk blijft geen probleem.

Maar nu staat het systeem op kantelen.

Amerika heeft zoveel geld gedrukt en doet dat nog steeds dat de schuldenberg nogal opvalt...

En dus willen minder mensen die schulden op zich nemen, ze twijfelen of die schulden en de bijbehorende rente lasten nog betaald kunnen worden.

Dat kan altijd: Amerika, de FED, kan oneindig dollars drukken, maar de vraag is dan natuurlijk wat os de waarde van die dollars nog of in de toekomst?

Er zijn nu dus meerdere factoren die tegen werken:

-De dollar heeft minder vertrouwen, dus minder landen willen de staatsschuld overnemen, en dat doet dus nu de FED zelf!

-Steeds meer handel wordt niet meer in dollars gedaan, de behoefte om dollars te hebben wordt minder, dus stromen ze auromatisch terug naar Amerka.

Dus het tegenovergestelde gebeurt dan toen de dollar populair was de dollars stromen terug, minder vraag minder waarde.

- De huizenmarkt, er zijn meer bubbles deze is makkelijk, zal door die zwakkere dollar onderuitgaan, een extra welvaart vermindering voor de Amerikanen.

Als een munt sterker wordt worden huizen meer waard, dit is ook weer geld creatie, de meerwaarde kan geconsumeerd worden.

Als de munt zwakker wordt worden vaak huizen minder waard, dus huizen komen onder water te staan, schuld is groter, dan de hypotheek, dus mensen kunnen minder besteden worden armer.

-al deze zaken maken het vertrouwen in Amerika en dollar minder, en vertrouwen is coor fiat de achilles...

Dus dit is nu gaande.

Alle landen die veel dollars of Amerikaanse schuldpapieren hebben zien dit ook.

En dan wordt het moeilijk, China kan niet zomaar even hun dollars of schuldpaier dumpen, dan is het morgen einde dollar paniek enz..

Dus is China oa druk bezig om die dollars om te zetten in goud.

Daarnaast willen de grote spelers dus van die dollar af als handelsvaluta, ze zijn bang dat die dollar snel minder waard wordt en dan met die dollar als tussen munt handelen en dus veel dollars op voorraad moeten hebben, gewoon een groot risico.

Plus reken maar dat bv, China ook wel eens dat voordeel wil hebben van het kunnen uitgeven van die wereldreserve munt, het is dat feit wat de groei van Amerika voor een heel groot deel de afgelopen decenia mogenlijk heeft gemaakt...

En nu zal het spel dus zijn hoe snel of hoe langzaam ga je dit spel spelen.

Te snel en de dollar stort in, te langzaam en de dollar is niks meer waard terwijl je er nog bergen van hebt.

Dus moet je een soort kat en muis spel spelen, waarbij je hoopt dat je de verliezen zo klein mogelijk kunt houden.

En dat spel is nu volop aan de gang.

Het is wel duidelijk dat we allemaal veel ellende zullen gaan ondervinden maar alle grote partijen willen die pijn zo klein mogelijk houden.

En we weten allemaal dat op het moment dat iemand roept "he de keizer heeft geen kleren aan" al het vertrouwen kan verdampen, en alles een eigen leven gaat leiden dmv bankenruns, paniek enz.

En dan valt er niet veel meer te sturen alleen schade proberen te beperken...

En daarom preppen we oa,

K a n s

Link naar reactie

Heel veel landen, pensioenfondsen, banken hebben bergen schuldpapier in dollars en die moet je eerst afbouwen, want anders wordt je geld waardeloos, vrees ik. Het afrekenen in een andere munteenheid voor grondstoffen en dergelijke is een kwestie van afspraken maken dus dat is het probleem niet zo als het echt moet. Ik zou inderdaad de dollar zoveel mogelijk mijden en geen nieuwe dollars meer bijkopen, koop er maar grondstoffen of goud voor als dat kan. Daarnaast denk ik dat de rest van de wereld de VS onder druk gaat zetten iets te doen aan hun staatsschuld op straffe dat men anders een nieuwe munt gaat zoeken. Ik vrees echter dat het voor de VS al 5 over 12 is.

Link naar reactie

China bezit niet over de financiële infrastructuur om een wereld reserve valuta te kunnen hanteren, zo'n structuur opzetten zal nog vele jaren duren.

Het plan voor een wereldreservemunt ligt al klaar bij het IMF en heet SDR (Special Drawing Rights), of deze (deels) door goud (of een mandje van vaste waarden zoals goud, olie etc.) gedekt zal worden is nog de vraag maar ik vermoed van wel.

Link naar reactie

@Kans je zou jouw verhaal in post #9 ook samen kunnen vatten als:

De wereld wordt nu gedwongen dollars te kopen om boodschappen te doen (met name olie). Daarmee financiert de wereld mede de Amerikaanse Economie. Het geeft de USA mogelijkheden om nog meer geld te creëren. Zou er een einde komen aan die hegemonie (en monopolie) dan kakt de Amerikaanse economie waarschijnlijk in elkaar. [video=youtube;HXx1S6O-T30]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HXx1S6O-T30

Link naar reactie

@Kans je zou jouw verhaal in post #9 ook samen kunnen vatten als:

De wereld wordt nu gedwongen dollars te kopen om boodschappen te doen (met name olie). Daarmee financiert de wereld mede de Amerikaanse Economie. Het geeft de USA mogelijkheden om nog meer geld te creëren. Zou er een einde komen aan die hegemonie (en monopolie) dan kakt de Amerikaanse economie waarschijnlijk in elkaar.

:) dat is een mooie samenvatting.

(Dank daarvoor)

Het mag duidelijk zijn dat ik graag wat meer vertel:confused:

Ikzelf zie mijn stukje als een hele korte samenvatting:o

Ik hoop dat mensen wat beter gaan begrijpen hoe eea samenhangt.

Dat ze inzien hoe we ervoorstaan.

Dat ze zelf zaken op een rijtje gaan zetten en uitzoeken.

En dat ze erop gaan acteren!

Dat zal beter werken dan de samenvatting:

Het gaat slecht, ga preppen ik denk dat het nodig is !

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

@Kans echt hartstikke bedankt, ik weet dat dit een hele korte versie is van het hele verhaal maar het is mij nu wel duidelijk toen ik je reactie zag dacht ik eerst pfoe wat een verhaal maar echt super duidelijk:).

ik las eerst wel dat de dollar wankel was maar wist nooit precies waarom en dat is nu toch wel anders:) door jouw verhaal zie ik ook in hoe wankel het moderne systeem is en dat misschien een lichte SHTF niet eens zo slecht zou zijn.

en als ik teveel vraag mag je dat gerust zeggen maar waarom zou de euro geen nieuwe wereldvaluta kunnen worden? of zijn daar ook teveel schulden?

mvg, MP

Link naar reactie

MSM lijkt het ook in rap tempo op te pakken:

Independent, 6/10: http://www.independent.co.uk/news/business/news/the-demise-of-the-dollar-1798175.html

International Business Times, 13/10: http://www.ibtimes.co.uk/articles/513431/20131013/china-debt-ceiling-shutdown-xinhua-de-emericanised.htm

China Daily. 14/10: http://usa.chinadaily.com.cn/business/2013-10/14/content_17030053.htm (Time to reduce dollar's hold)

Bloomberg, 14/10: http://www.bloomberg.com/video/china-calls-for-de-americanized-world-DfliVL12SUOfBJMxxBj2Ng.html

Examiner, 13/10: http://www.examiner.com/article/china-s-government-owned-media-calls-for-immediate-world-order-and-new-currency

The voice of Russia, 14/10: http://voiceofrussia.com/news/2013_10_14/De-Americanised-world-needed-after-US-shutdown-China-media-4653/

Een niet te stoppen proces dat al jaren speelt. Het is de vraag of het de komende dagen gaat culmineren en de dollar definitief door zijn hoeven zakt, met alle (onvoorspelbare) gevolgen van dien.

Link naar reactie

Vertrouw nooit een spleetoog zeg ik altijd. Stellen dat de Chinezen ergens niet klaar voor zijn is volgens mij een onderschatting van jewelste.

Ze produceren veel goud, kopen veel goud, hebben de VS dmv staatsobligaties bij de ballen, wat houdt er hen tegen? Juist, niets.

Dus veel kans dat ze het invoeren / doordrukken en wel zo traag mogelijk zodat ze nog altijd mooi handel kunnen drijven.

Dat laatste is het belangrijkste.

Link naar reactie

China kan zijn eigen bevolking nog niet eens te eten geven laat staan "de wereld overnemen" heeft geen expeditionaire mogelijkheden , al willen ze dit wel graag. Ze willen de complete zuid chinese zee .De communisten willen aan de macht blijven in China, ze hebben een vijand nodig om de bevolking tegen op te zetten, Dit is erg gevaarlijk voor de stabiliteit van de wereld.

Link naar reactie

China kan zijn eigen bevolking nog niet eens te eten geven laat staan "de wereld overnemen" heeft geen expeditionaire mogelijkheden , al willen ze dit wel graag. Ze willen de complete zuid chinese zee .De communisten willen aan de macht blijven in China, ze hebben een vijand nodig om de bevolking tegen op te zetten, Dit is erg gevaarlijk voor de stabiliteit van de wereld.

Het een sluit het ander niet uit hoor. Trouwens, in de VS zijn er ook veel die honger lijden. En de VS bedenkt ook wel ergens een terroristische staat (terrorist is het nieuwe woordje daar om van alles te kunnen doen...)

Link naar reactie

In de VS hoef je geen honger te hebben als je maar wilt werken, jammer genoeg zijn er daar heel veel die drugs belangrijker vinden dan eten. China daarentegen heeft sinds de jaren 60 gigantisch veel mensen opgeofferd om maar een mooi plaatje te kunnen schetsen naar buiten toe. Wij weten dat er armoede is in de VS omdat we dat kunnen lezen (relatief vrije media(waardoor we ook op fora kunnen zitten)) in China heerst er absolute macht + staatscensuur wat me toch een stuk minder prettig lijkt.

Link naar reactie

[MENTION=261] maar waarom zou de euro geen nieuwe wereldvaluta kunnen worden? of zijn daar ook teveel schulden?

mvg, MP

Een wereld reserve munt is heel handig.

Als landen onderling spullen verkopen dan wil je iets, vaak geld, met elkaar als tegenwaarde ruilen.

Ieder land heeft zijn eigen munt, je ziet nu natuurlijk wel steeds meer klontering neem bv de Euro.

Als je een zwak land bent of als je een instabiel land bent of mensen hebben een hekel aan je land of mensen kennen je land niet, dan is je munt niet geliefd.

Men is bang wat de koopkracht van die munt is en zal worden.

Dus handelen met zo'n munt wordt als extra risico gezien.

Door dan een bekende stabiele munt als betalingseenheid te gebruiken kun je een stukje risico vermijden.

En dus wordt een munt die heel veel verhandeld wordt graag als betalingseenheid gebruikt.

De dollar is al weer heel wat jaren de meest gebruikte wereldmunt.

In eerste instantie omdat de dollar door goud werd gedekt, elke dollar kon je omwisselen in goud, en goud was, is , en zal in de toekomst waarschijnlijk de referentie van waarde zijn.

Toen Amerika de goud standaard los liet en de rest van de wereld doodleuk vertelde " sorrie je kunt voor je papiertjes geen goud meer krijgen" was het even paniek.

Amerika heeft dat heel handig opgelost door met de olieproducerendelanden af te spreken dat zij alle olie in dollars gingen afrekenen.

De olieproducerende landen kregen als tegenprestatie van Amerika de belofte dat zij die landen zouden beschermen tegen aanvallers.

En zo gebeurde het dat alle landen die olie wilden kopen die moesten betalen in dollars en die handel is vrij groot.

En zo bleef de dollar dus toch de wereldmunt ondanks dat de dollar niet meer omgeruild kon worden tegen goud.

De dollar is van een harde munt die tegen goud om te ruilen was een fiat muntsoort geworden en heeft toch de status van wereld munt behouden (de oliedollar)

Wat maakt een goede wereld munt?

Nou het is handig als het een munt is die veel gebruikt is, dus een grote omvang heeft, dus van een groot welvarend land.

Het is ook handig als zo'n land de geldvoorraad zou kunnen koppelen aan bv goud.

Het is ook fijn als zo'n land geen misbruik van zijn status als wereldmunt maakt door bv enorm veel te gaan bijdrukken.

Alle landen zouden natuuurlijk de munt redelijk moeten acctepteren, dus vriendjes zijn.

Enz enz.

Een van de moeilijkste zaken is bv de backup met goud.

Als je munt als wereldmunt gebruikt wordt dan zal er dus al snel heel veel van in omloop zijn en dan moet je ook heeel veel goud hebben.

De andere vragen kun je zelf wel verzinnen:

Is europa stabiel , gaat het economisch goed, maken we veel goederen of brandstof die we kunnen exporteren enz enz?

Of kun je een land verzinnen dat beter aan deze voorwaarden voldoet?

Of is mischien een combinatie van verschillende munten beter?

Of zal een onafhankelijke munt als bitcoin een alternatief zijn?

Dit zijn allemaal vragen die de landen zich moeten afvragen als de dollar niet meer werkt..

En dan zijn er natuurlijk de eigenbelangen, het wantrouwen, het niet gunnen enz.

Het belangrijkste is mischien nog wel de vraag wat de mensen van die fiat munten gaan vinden als de dollar klapt?

Vertrouwen de gewone mensen nog fiat geld, of gaan we terug naar de ruilhandel?

Of wordt de nieuwe wereldmunt eerst weer door goud gegarandeerd, weer met de vraag wat te doen als er heel veel vraag komt?

Nou ja het is een leuke gedachte gang, ik geloof dat niemand echt een antwoord heeft...

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...