Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel verwarming heb je nodig?


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Ik heb dus ongeveer bijgehouden wat het kost om te stoken op petroleum/lampenolie van de Jumbo en ben bang dat m'n oude CV het toch wint.

Die heb ik dus als noodverwarming, maar niet meer als hoofdverwarming, helemaal omdat ik minimaal stook.

 

Ik zet de thermostaat omhoog en als de radiator warm is draai ik hem weer uit, pas als hij is afgekoeld en ik wil het nog 2 graden warmer hebben, zet ik hem weer vijf minuten aan.

 

@lewieke, uiteraard ventileer je, doe je ook als je CV stookt. Overigens zijn tien waxinelichtjes ongezonder dan een efficiënt brandende petroleumkachel. We stoken er niet die ouwe petroleum in van vroeger, maar die gemaakt van zuivere paraffine. Ik heb een goede CO melder met display en die heeft nog nooit wat anders aangegeven dan 0. :o Weer foute aannames.

 

Het aan- en uitschakelen van de thermostaat laat je CV steeds heel hard werken, dus verbruik je juist veel meer gas. Een modulerende thermostaat zou voor jou uitkomt kunnen bieden. Je stelt dan de gewenste temperatuur in en de CV remt feitelijk al af wanneer de eindtemperatuur in zicht komt. Zodra de temperatuur weer gedaald is met XX-graden, dan slaat de CV weer eventjes aan. Die dingen kosten een paar tientjes, maar je toestel moet er wel geschikt voor zijn.

 

http://shop.kamerthermostaat.com/Let-op-Voor-dat-U-een-thermostaat-besteld-waar-moet-U-opletten

 

Jouw oude CV van 18 jaar oud heeft denk ik een beetje hulp nodig, zodat de woningbouw snel een nieuwe plaatst. Begin maar eerst met bellen dat je gas ruikt en dat je CO melder steeds afgaat. Met zo'n oud beestje nemen ze echt geen risico.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het aan- en uitschakelen van de thermostaat laat je CV steeds heel hard werken, dus verbruik je juist veel meer gas. Een modulerende thermostaat zou voor jou uitkomt kunnen bieden. Je stelt dan de gewenste temperatuur in en de CV remt feitelijk al af wanneer de eindtemperatuur in zicht komt. Zodra de temperatuur weer gedaald is met XX-graden, dan slaat de CV weer eventjes aan. Die dingen kosten een paar tientjes, maar je toestel moet er wel geschikt voor zijn.

 

http://shop.kamerthermostaat.com/Let-op-Voor-dat-U-een-thermostaat-besteld-waar-moet-U-opletten

 

Jouw oude CV van 18 jaar oud heeft denk ik een beetje hulp nodig, zodat de woningbouw snel een nieuwe plaatst. Begin maar eerst met bellen dat je gas ruikt en dat je CO melder steeds afgaat. Met zo'n oud beestje nemen ze echt geen risico.:rolleyes:

 

Klopt, maar daar heb ik geen invloed op aangezien ik in een huurhuis woon en elke verandering in overleg moet doen. Mijn oude CV is daar dus niet geschikt voor.

 

Dus moduleren doe ik het met de hand, want als je hem nu bv. op 20 zet, stookt het ding gewoon door totdat het water de ingestelde 65 - 85 graden bereikt heeft (dat is het bereik van de draaiknop boven). Ik stook hem dus vijf minuutjes op en zet hem dan uit, zodat de warmte m'n woonkamer in kan trekken, ipv dat hij maar heet water blijft rondpompen en veel meer verlies heeft.

 

@verzamelaar: Ik lijd geen kou. Het blijkt dat je lijf gewoon de interne thermosstaat wat hoger zet en je dus enorm snel went aan een paar graden minder, zonder dat je loopt te bikkelen of je aan moet kleden als een poolreiziger.

 

Ook de relatieve luchtvochtigheid hou ik scherp in de gaten op diverse plekken in de woning, want dat kan een heel negatief effect hebben op comfort en gezondheid van het leefklimaat. Blijkt dus geen enkel probleem te zijn, terwijl ik juist op dat vlak problemen had verwacht. Staat ook ergens in een post van mij in dit draadje en zal sterk afhangen van je woning. Ik zit hier hoog en droog en met de CV op 20 graden daalt de luchtvochtigheid in de winter als het vriest regelmatig onder de 30% wat gewoon irritant voor je ogen en luchtwegen is. Daar heb ik nu geen last meer van en hij komt in langdurige regenachtige perioden ook niet boven de 60 uit. Nu regent het hier al weer twee dagen op rij en de meter geeft nu 49% aan, precies goed.

 

Geen enkele last van verkoudheden en griep, zal het hiermee te maken hebben? Kijk vanaf 34:35 't gaat over Wim Hoff (The Iceman) en ziektes. Maakt de moderne mens het zichzelf niet veel te gemakkelijk??? http://www.npo.nl/pauw-witteman/04-02-2014/VARA_101341847

 

Ik wordt er net op geattendeerd dat dit mijn 5000ste post is. Hebben we dat ook weer gehad, 'k ga er geen reet mee doen, boeit me niet en felicitaties mogen achterwege blijven. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik hier vorig jaar rolluiken op de westzijde (woonkamer) heb laten plaatsen is het gasverbruik gehalveerd.

En als de volle zon er in de zomer opstaat, doe ik ze overdag omlaag om het niet tropisch te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gemiddeld gasverbruik in Nederland zou rond de 1600 M3 (kuub) moeten liggen. Ongeveer 75% hiervan wordt voor verwarming gebruikt. Kostprijs is iets van 65 cent/M3. Dat levert dus een jaarlijks bedrag voor stoken op van €780,- en per maand (alleen stukje voorjaar / herfst en in de winter) zo'n €130,- per maand.

 

Stook je op petroleum kan dat voor ongeveer het zelfde bedrag. Voor 130 euro kan je ongeveer 87 liter peut kopen, gemiddeld komt dat neer op bijna 3 liter per dag. Een peteroliekachel gebruikt niet meer dan 1/4 liter per uur dus kan je bijna 12 uur per dag stoken.

 

Over ventilatie kunnen we nog wel een boom opzetten want dat is in een heel groot deel van de Nederlandse nieuwbouw zeer slecht. Ventilatiekanalen worden nooit schoongemaakt, MV boxen worden slechts in een enkel geval onderhouden en een groot deel van de ventilatieroosters in de gevel zit vastgeroest in het standje "dicht"

 

Wat dat betreft kan je maar beter in een vooroorlogse woning wonen waar de wind door de kieren waait en er gewoon sprake is van natuurlijke ventilatie.

 

Kom op mensen, als je wilt verwarmen met peut zet dan gewoon ergens een raampje op een kier of gooi af en toe eens eventjes de voor- of achterdeur open. Als je gaat koken laat je toch ook niet alles potdicht en de afzuigkap uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemiddeld verbruik 1600 kuub...Voor mij onvoorstelbaar veel, ik zit nog onder de helft, dus soms vraag ik me af wie dan nog veel meer dan dat gemiddelde verbruikt.

Kostprijs voor gas is overigens hoger (net mijn rekening binnen dus actueel) per m2 is de kostprijs, alles inbegrepen 0,98 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemiddeld verbruik 1600 kuub...Voor mij onvoorstelbaar veel, ik zit nog onder de helft, dus soms vraag ik me af wie dan nog veel meer dan dat gemiddelde verbruikt.

Kostprijs voor gas is overigens hoger (net mijn rekening binnen dus actueel) per m2 is de kostprijs, alles inbegrepen 0,98 euro.

 

Ik zat hiervoor in m'n eentje met een oude CV ook op de 1100 kuub per jaar.

Dat zal aanstaand jaar eerder rond de 500 worden. :cool:

 

@12gauge, wel bij vertellen dat je op hout stookt. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat hiervoor in m'n eentje met een oude CV ook op de 1100 kuub per jaar.

Dat zal aanstaand jaar eerder rond de 500 worden. :cool:

 

@12gauge, wel bij vertellen dat je op hout stookt. :p

 

CV uit kachel aan

voor degene die roepen als SHTF dan doe ik dit of dat om warm te blijven, zet je cv maar eens compleet uit voor zeggen een week, en doen wat je zou doen,

dat word letterlijk een koude kermis ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nieuwbouw zonder gasaansluiting. Super geïsoleerd met warmtepomp en wtw systeem (warmte terug winning). Wij "stoken" de woonkamer en badkamer tot 21 graden, rest van t huis is onverwarmd. Over vloerverwarming. Incl stoken en elektrisch koken zijn we aan elektra nog geen €70 per maand kwijt! Als de zon op ramen staat hoeven we, tot een graad of 8 buiten, niet bij te verwarmen. Twee grote nadelen echter... In de zomer wordt t hier al snel erg warm binnen, en die warmte raken we moeilijk kwijt! En zonder stroom komen we nergens!

Het wtw systeem zorgt voor constante circulatie, "warme" lucht wordt afgezogen, en verse lucht van buiten wordt met de warmte van de "oude" lucht verwarmd en weer teruggeblazen. Hierdoor hebben we wel een semi verbinding naar buiten, maar na wat uitzoeken blijkt dit (zonder elektra) niet voldoende om te bouwen tot schoorsteen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, eindelijk een keer een positief nieuwbouwhuisverhaal. Hoor ik zelden.

Hier is een hele wijk de mist in gegaan met een warmtesysteem, die mensen zijn ongeveer drie keer kwijt wat ze kwijt waren.

70 euro is niet veel aan maandkosten voor energie, maar wat is je kWh per maand of jaar, dus je verbruik?

Met je verbruik bijdehand kan je berekenen hoeveel zonnepanelen je moet aanschaffen om daarmee zelfvoorzienend te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5000 kwh per jaar. Wat wellicht scheelt is dat we n eigen warmte pomp hebben, dus geen centraal ding waar n heel gebouw op moet teren. We hebben zelfs n hoekhuis, dus slechts aan één kant profijt van de buren (en dat is ze zuidkant natuurlijk :( )

Zonnepanelen hebben we naar gekeken toen schoonpa zn stal (melkvee) heeft volgelegd! Maar ons dak is oost aan een zijde en west aan de andere kant... Dus niet ideaal! Helaas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

CV uit kachel aan

voor degene die roepen als SHTF dan doe ik dit of dat om warm te blijven, zet je cv maar eens compleet uit voor zeggen een week, en doen wat je zou doen,

dat word letterlijk een koude kermis ;)

 

Flink veel trappen lopen. Wordt je warm van en is ook goed voor je spieren en conditie LoL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wij hebben nieuwbouw zonder gasaansluiting. Super geïsoleerd met warmtepomp en wtw systeem (warmte terug winning). Wij "stoken" de woonkamer en badkamer tot 21 graden, rest van t huis is onverwarmd. Over vloerverwarming. Incl stoken en elektrisch koken zijn we aan elektra nog geen €70 per maand kwijt! Als de zon op ramen staat hoeven we, tot een graad of 8 buiten, niet bij te verwarmen. Twee grote nadelen echter... In de zomer wordt t hier al snel erg warm binnen, en die warmte raken we moeilijk kwijt! En zonder stroom komen we nergens!

Het wtw systeem zorgt voor constante circulatie, "warme" lucht wordt afgezogen, en verse lucht van buiten wordt met de warmte van de "oude" lucht verwarmd en weer teruggeblazen. Hierdoor hebben we wel een semi verbinding naar buiten, maar na wat uitzoeken blijkt dit (zonder elektra) niet voldoende om te bouwen tot schoorsteen...

 

Eigenlijk zou je dan een grote watervoorraad en ruimte daarvoor moeten hebben.

Nu water koud laten worden (buiten), geïsoleerd opslaan en later die kou verspreiden.

Het omgekeerde van warmwaterbuffers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CV uit kachel aan

voor degene die roepen als SHTF dan doe ik dit of dat om warm te blijven, zet je cv maar eens compleet uit voor zeggen een week, en doen wat je zou doen,

dat word letterlijk een koude kermis ;)

 

Met begin volgende week een derde petroleumkachel (Facetta blue flame), een paar petroleumstellen en dus steeds meer petroleum hou ik het wel een wintertje uit, al wordt het -20.

Aan één kachel en een stelletje heb ik genoeg. De rest is als backup. En ik vind ze leuk! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik hier vorig jaar rolluiken op de westzijde (woonkamer) heb laten plaatsen is het gasverbruik gehalveerd.

En als de volle zon er in de zomer opstaat, doe ik ze overdag omlaag om het niet tropisch te hebben.

Heb je enkel of dubbelglas? Vroeg het me af omdat het zo enorm gedaald is. Heb namelijk zelf ook al gedacht aan rolluiken maar dan vooral ivm de hitte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dubbelglas IsaBo. Maar omdat ik in een bovenappartementje woon staat de (meestal) zuid-westen wind en regen er recht op te blazen. Luiken omlaag scheelt ook een hoop aan geluid.

Als het donker is gaan de luiken omlaag. Dan pas gaat de cv naar een behaaglijke temperatuur. En daarna slaat hij nog een enkele keer bij.

 

Ook voor hete zomers met veel zon is het een uitkomst. s'morgens vroeg luchten en als na 12.00 de zon op mijn balkon en ramen komt, gaan ze omlaag tot de zon bijna onder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een oud huis uit 1924 wat gedeeltelijk is voorzien van traditionele luiken aan de buitenzijde. Zeer effectief in de zomer om de warmte buiten te houden en in de winter om de kou buiten te houden. Natuurlijk combineren met zware gordijnen en vloerisolatie helpt behoorlijk.

De oude gietijzeren radiatoren staan zo'n 20 cm los van de gevel om de gordijnen tussendoor te laten lopen.

 

Het huis heeft een kleine open haard waarvan de schoorsteen als natuurlijk afzuigkanaal dienst doet. Dus petroleum stoken is geen enkel probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op marktplaats liep ik tegen dit kacheltjes aan. Is dit geschikt om een kleine ruimte te verwarmen? Heeft iemand ervaring met een model als deze?

Of kan ik hier beter niet aan beginnen?

We hebben een goede houtkachel, deze zou dan zijn voor het verwarmen van een andere kleine ruimte in huis. Bijvoorbeeld de berging of bij extreme kou een slaapkamer.

 

 

petro.JPG.68cfd7aec42af07e7abb79d65b3c8dc4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op marktplaats liep ik tegen dit kacheltjes aan. Is dit geschikt om een kleine ruimte te verwarmen? Heeft iemand ervaring met een model als deze?

Of kan ik hier beter niet aan beginnen?

We hebben een goede houtkachel, deze zou dan zijn voor het verwarmen van een andere kleine ruimte in huis. Bijvoorbeeld de berging of bij extreme kou een slaapkamer.

 

Staat het merk erbij? Dan kun je ernaar googlen.

 

Lijkt mij een type alla de Ditmar Demon die ik heb en dat is eigenlijk weer precies hetzelfde principe als de meest petroleumkachels. Een lont waar petroleum vergast waarna het in een soort dubbelwandige koker verbrand.

Itt de meeste kachels, waarbij de buitenste laag van de koker van glas is, is het bij de Ditmar Demon van metaal, dus kan niet makkelijk breken.

 

Het is wel belangrijk dat alles niet is vastgeroest van binnen. Dan is het echt een crime zoiets aan de praat te krijgen.

 

Zie bv: http://hytta.de/info/demon3/index.htm Bovenop onderdeel vijf staat dan zo'n koker/pot. Die staat nu net niet op de afbeelding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat het merk erbij? Dan kun je ernaar googlen.

 

Lijkt mij een type alla de Ditmar Demon die ik heb en dat is eigenlijk weer precies hetzelfde principe als de meest petroleumkachels. Een lont waar petroleum vergast waarna het in een soort dubbelwandige koker verbrand.

Itt de meeste kachels, waarbij de buitenste laag van de koker van glas is, is het bij de Ditmar Demon van metaal, dus kan niet makkelijk breken.

 

Het is wel belangrijk dat alles niet is vastgeroest van binnen. Dan is het echt een crime zoiets aan de praat te krijgen.

 

Zie bv: http://hytta.de/info/demon3/index.htm Bovenop onderdeel vijf staat dan zo'n koker/pot. Die staat nu net niet op de afbeelding.

 

Bedankt @Raycoupe

 

Het merk is Bes. Ik had al gegoogeld, maar dan krijg ik eigenlijk vooral marktplaats treffers.

 

Oke, geen vastgeroeste onderdelen aan de binnenkant en vragen (en kijken) naar glas of metalen dubbelwandige koker. Ik ga langs om te kijken. Er staat bij de advertentie 'in hele goede staat', maar dat kan van alles zijn heb ik al wel ervaren. ;)

 

petr2.JPG.6f79aa3e21bda9d6966d33399dcd71ba.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy: Zegt mij helemaal niets en ook de sites die ik normaal raadpleeg hierover niet.

 

Meestal kun je alsnog het lont opmeten en de maten doorgeven aan milesstair.com, zoekt hij er een passend lont bij.

Bij hem moet je wel afrekenen met PayPal, maar duur is hij niet.

 

Toch nog wat gevonden: http://collectie.museumrotterdam.nl/objecten/66620

 

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopicforreply.php?iframe/1/fid/399/tid/22306/pid/198352/post/198352/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy: Zegt mij helemaal niets en ook de sites die ik normaal raadpleeg hierover niet.

 

Meestal kun je alsnog het lont opmeten en de maten doorgeven aan milesstair.com, zoekt hij er een passend lont bij.

Bij hem moet je wel afrekenen met PayPal, maar duur is hij niet.

 

Toch nog wat gevonden: http://collectie.museumrotterdam.nl/objecten/66620

 

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopicforreply.php?iframe/1/fid/399/tid/22306/pid/198352/post/198352/

 

Helemaal top @Raycoupe, nogmaals bedankt! In de laatste link staat exact waar ik op moet letten. Heel fijn! Heb ik straks een museum-item in huis!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...