Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Davena

Extreem weer

Recommended Posts

tjah het regent hard... code oranje?! kom op zeg.. het lijkt de NS wel met die noodverordeningen, 3 blaadjes op de rails en we stoppen met rijden

http://nos.nl/artikel/559587-overlast-door-orkaan-in-oostchina.html

ik denk dat de chinezen ons ook spontaan uitlachen met code oranje...

Maar hoeveel het nu precies regende? Net zoveel als in de hele maand oktober: acht emmers van 10 liter op elke vierkante meter. In totaal maar liefst 2240 miljárd liter water. En dat staat gelijk aan een half IJsselmeer...

De meeste overlast was op Goeree Overflakkee. Het waterschap Hollandse Delta heeft daar wegens de overvloedige regenval twee polders ingericht als waterbergingsgebied. Het overtollige water wordt via noodpompen geloosd naar de waterberging in de polders.

Op Goeree en ander plaatsen in het land draaiden gemalen op volle kracht. Ook werd een groot aantal noodpompen ingezet. Zondagavond stabiliseerde of verbeterde de situatie omdat de hevige regens, die zaterdagavond waren begonnen, waren opgehouden. Het kan nog wel even duren voordat het water op het normale peil staat, op Goeree nog wel een week.

Behalve de diverse waterschappen hadden ook de hulpdiensten het druk. Zo kreeg de brandweer in Zuid-Holland, Utrecht, Zeeland, Noord-Holland en Gelderland honderden meldingen over omgewaaide bomen, gevaarlijk hangende takken, volgelopen kelders en straten die blank stonden. In de dorpen Goedereede, Stellendam en Melissant stonden volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond veel straten blank.

Het KNMI waarschuwde zondagochtend al voor het extreme weer. De ANWB volgde met een waarschuwing voor automobilisten vanwege plassen op het wegdek. Toch gebeurden er veel ongevallen op de wegen. Rijkswaterstaat moest werkzaamheden op de A1 bij Hoevelaken stilleggen vanwege de wateroverlast.

Lijkt mij niet meer dan terecht dat de code oranje wer afgegeven......

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Ssssssttttt, Drenthe is nu nog de dunst bevolkte provincie van NL, laten we dat zo houden! ;)

Probleem van Drenthe is dat er Drentenaren wonen. Oeps... nee hoor ik zoek geen ruzie. Zo heeft elke provincie z'n pro's en con's. Zo woon ik tussen Amsterdammers en die hebben voordelen maar ook nadelen toen ik vanochtend van m'n fiets werd gereden door een taxichauffeur die vervolgens op de vlucht sloeg...! Gelukkig heb ik z'n spiegel er nog kunnen afmeppen!

Maar goed. Het weer zal waarschijnlijk steeds extremer worden dus dit is alvast een klein voorproefje. Kleed u wijs!

Deze post delen

Probleem van Drenthe is dat er Drentenaren wonen. Oeps... nee hoor ik zoek geen ruzie. Zo heeft elke provincie z'n pro's en con's. Zo woon ik tussen Amsterdammers en die hebben voordelen maar ook nadelen toen ik vanochtend van m'n fiets werd gereden door een taxichauffeur die vervolgens op de vlucht sloeg...! Gelukkig heb ik z'n spiegel er nog kunnen afmeppen!

Maar goed. Het weer zal waarschijnlijk steeds extremer worden dus dit is alvast een klein voorproefje. Kleed u wijs!

De originele Drentenaren zijn uiterst zeldzaam.

Voordat hier de turfroof begon, woonde er echt maar een handjevol mensen.

Puur voor de arbeid is toen het uitschot van de randstad en Noord-Duitsland ingezet als arbeidskracht (soms zelfs gedwongen), onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden. (uitbetaald krijgen in jenever o.a.)

Kan jij er ook nog wel bij. :p

Deze post delen

Verhuizen ;)

Naar een gebied wat hoger ligt:o

He waarom denk je dat ik een boerderijtje in Spanje gekocht heb op 5-600 meter boven zeeniveau om straks te gaan wonen.:(

Wordt alleen een beetje een probleem voor die andere 5 miljoen NL-ers die natte voeten kunnen krijgen. Ik wil ze niet in Spanje, Gelderland wil ze ook niet en ik vrees dat de Belgen in de Ardennen ook al genoeg NL-ers hebben zitten.:confused:

Deze post delen

Misschien kan het steeds hoger wordende grondwaterpeil ook een oorzaak zijn van de overstromingen. Omdat het water minder goed kan worden afgevoerd via de grond??:confused:

Deze post delen

Misschien kan het steeds hoger wordende grondwaterpeil ook een oorzaak zijn van de overstromingen. Omdat het water minder goed kan worden afgevoerd via de grond??:confused:

Ik denk eerder dat de grond door zoveel neerslag in zeer korte tijd, verzadigd was en daarmee de oorzaak van de overstromingen.

Deze post delen

Of door daling bodem? Zie dit artikel (niet van recente datum, maar daarom niet minder interessant)

http://www.waterforum.net/Discussieforum/3378-bodemdaling-oorzaak-van-overstromingen

Plus slechter onderhoud van ons rioolstelsel (ruim zestig jaar geleden aangelegd en op vele plaatsen aan vervanging toe).

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1945681293/Veel+gemeenten+stellen+onderhoud+aan+riool+uit.aspx

Deze post delen

Inwoners van Zaltbommel moeten zandzakken of natte kranten voor hun deur leggen. Het is ook handig om te zorgen dat er geen rioolwater uit de wc of het doucheputje omhoog kan komen. Die waarschuwing geeft de gemeente aan de inwoners, nu er voor het eind van de maandagmiddag opnieuw veel regen wordt verwacht in de Bommelerwaard.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24435008/___Zandzakken_voor_de_deur___.html

Noodnummer voor noodweer

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24435124/__Noodnummer_voor_noodweer__.html

Deze post delen

http://www.blikopnieuws.nl/2015/231976/gedupeerden-melden-tussen-de-5-en-10-miljoen-euro-schade-door-extreme-regenval

Tussen 5 en 10 milj schade vanwege extreme regenval. Hoop van harte dat daar niet nog veel meer schade bijkomt.

Waterschappen hebben al wel opgeschaald na vannacht http://nieuws.nl/trending/20150831/waterschappen-opgeschaald-vanwege-extreem-weer/

Deze post delen

Inwoners van Zaltbommel moeten zandzakken of natte kranten voor hun deur leggen. Het is ook handig om te zorgen dat er geen rioolwater uit de wc of het doucheputje omhoog kan komen. Die waarschuwing geeft de gemeente aan de inwoners, nu er voor het eind van de maandagmiddag opnieuw veel regen wordt verwacht in de Bommelerwaard.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24435008/___Zandzakken_voor_de_deur___.html

Er staat in het artikel:

Wat kunt u doen?

Als u ziet dat de straat blank komt te staan, probeer dan te voorkomen dat het water via de deuren naar binnen kan komen. U beperkt de wateroverlast door er voor te zorgen dat het water buiten blijft.

Dit kunt u doen:

Leg waardevolle spullen hoog en droog;

Leg een handdoek over uw toilet en doe vervolgens de toiletbril met deksel dicht. Zet daarna een emmer water of een iets anders zwaars op de deksel;

Leg een handdoek met een verzwaring (bijvoorbeeld een emmer water) op het doucheputje;

Laat de auto staan als dat mogelijk is, rijden veroorzaakt golven en waterstromen;

Zorg dat water goed kan weglopen, dus check straatkolken en dakgoten en maak ze vrij van takjes en vuil;

Pas op voor losliggende putdeksels, door stroming en drukverschillen kunnen ze verschuiven;

Ducktape op spouwopeningen en naden van deuren kan water buiten houden;

Loopt het water via het toilet uw huis in? Dan kan het water niet weglopen naar het hoofdriool. Koppel in dat geval de regenpijp af zodat regenwater buiten blijft en niet uw huis inloopt;

Zandzakken voor de deur kunnen water buiten houden;

Die tip vh loskoppelen vd regenpijp is wel interssant!

Maar... er staat niet bij waar ze dan nu nog die zandzakken kunnen halen.

Deze post delen

Nog een mooie.

CNvbVOsUEAAqaIS.jpg

En deze is net in Amsterdam gemaakt.

CNvqW69VAAA7qr3.jpg

Zulke verkeersborden en lantaarnpalen heb ik nog niet gezien in Amsterdam maar misschien vergis ik me

Deze post delen

Zulke verkeersborden en lantaarnpalen heb ik nog niet gezien in Amsterdam maar misschien vergis ik me
O, misschien ben ik ertussen genomen...zou best kunnen, ik kreeg hem doorgestuurd. Ik ging daarbij uit van de eerlijkheid van de poster.

Deze post delen

Er staat in het artikel:

Die tip vh loskoppelen vd regenpijp is wel interssant!

Maar... er staat niet bij waar ze dan nu nog die zandzakken kunnen halen.

Ik lees niets over regenpijp in dat artikel...waar lees jij dat?

Zandzakken zouden die mensen al moeten hebben, Zaltbommel is een badkuip die wel vaker volloopt.

Hier wat tips voor het plaatsen van zandzakken, van de Gemeente Dordrecht, zal daar ook wel regelmatig nodig zijn dan.

In mijn woonplaats liep vroeger het centrum vaak vol. Zo vol dat ik van mijn huis naar centrum kon varen met een bootje.

De winkels in het centrum hadden dan ook een schottensysteem, gleuven waar snel een schot ingezet werd en dan afgedicht met zandzakken. Nu bestaan er nog twee winkels waar dat schottensysteemte zien is. Ik was laatst bij zo'n winkel en de eigenaresse van nu wist niet wat het was, ik heb het haar uitgelegd. Gelukkig is het tegenwoordig niet meer nodig vanwege verbeterde riolering en afwatering.

Deze post delen

@Stuudje Sorry, was de link in het artikel naar de site vd gemeente volgens mij. Staat in de eennalaatste zin in de opsomming (quote gemeente website) over wat je zelf kunt doen.

Deze post delen

@Stuudje Sorry, was de link in het artikel naar de site vd gemeente volgens mij. Staat in de eennalaatste zin in de opsomming (quote gemeente website) over wat je zelf kunt doen.

Ik kan het niet vinden wat je bedoelt.

Maar goed, regenpijp loskoppelen heeft alleen zin als je een tuin het waar het water de grond in kan zakken. Regenpijp loskoppelen is zinvol als het riool snel overbelast is, maar als het water op betegelde stoepen komt, dan loopt het alsnog riool in en is het zinloos.

Het betegelen van tuinen wordt dan ook erg afgeraden omdat het water alleen maar richting riool kan.

Deze post delen

Ik kan het niet vinden wat je bedoelt.

Maar goed, regenpijp loskoppelen heeft alleen zin als je een tuin het waar het water de grond in kan zakken. Regenpijp loskoppelen is zinvol als het riool snel overbelast is, maar als het water op betegelde stoepen komt, dan loopt het alsnog riool in en is het zinloos.

Het betegelen van tuinen wordt dan ook erg afgeraden omdat het water alleen maar richting riool kan.

Klopt, maar als je tuin ook al blank staat gaat dat alles niet meer werken.

Het idee van loskoppelen zal gebaseerd zijn op lucht in het rioolsysteem. Als het water buiten nog niet zo hoog stata als de wc-pot rand dan is het vreemd dat er al eerder rioolwater uit die pot gaat komen. Dat kan alleen als er een luchtbel in de leidingen zit.

Verder vergeten de meeste mensen dat water van onderaf komt dus via de vloer. Als je tuin blank staat dan zal je kruipruimte ook wel vol staan. En anders loopt het via de ventilatiegaten de kruipruimte in.

Deze post delen

Het idee van loskoppelen zal gebaseerd zijn op lucht in het rioolsysteem. Als het water buiten nog niet zo hoog stata als de wc-pot rand dan is het vreemd dat er al eerder rioolwater uit die pot gaat komen. Dat kan alleen als er een luchtbel in de leidingen zit.
Kan je tegengaan door een terugslagklep op je rioolafvoer te zetten. Dan kan wc-water wel naar buiten, maar rioolwater niet in je wc.

Een hoosbui en in korte tijd teveel aan regenwater in de riolering kan putdeksels omhoog laten komen en water via wc en afvoeren het huis binnen laten komen.

Water wat terugkomt het huis in is niet perse een kwestie van lucht in de leiding...maar gewoon, door een teveel aan regenwater, en de daardoor opgebouwde waterdruk in de riolering, het kan geen kant op dus gaat eruit, de enige kant die het nog op kan, omhoog.

image-3877165.jpg

Het is niet zo vreemd, en het water hoeft ook niet al tot de wc-potrand te staan om terug het huis in te stromen. Doordat er meer en meer tuinen bestraat worden, omdat het zo makkelijk is in onderhoud, komt er meer water in de riolering. Het regenwater van de stoepjes komt via afvoer in riolering. Daarom wordt er zo op gehamerd dat er meer groen moet zijn, waar het water wel de grond in kan zakken (en nee, dat lukt niet als de grond al verzadigd is, maar daarover had ik het ook niet)

Vroeger, toen er nog geen dakgoten waren, werd er rondom een huis altijd een half metertje grind gelegd, zodat het water wat van het dak spoelde, daar de grond in kon. Zie je nog wel bij oude boerderijtjes. Men zou met nieuwbouw meer die oude kennis moeten gebruiken.

20140909-Drainage-met-grindbak-gereed-300x225.jpg

In grote steden waar amper ruimte voor groen is, maken ze in pleinen en onder gebouwen vaker een tijdelijke regenwateropslag om zo dit probleem te voorkomen.

• Leuk 2

Deze post delen

Hoi @Stuudje Hier stond het

https://www.zaltbommel.nl/Actueel/Nieuwsberichten/2015/Augustus/Meer%20regen%20verwacht

Maar het riool is niet overal beter, het netwerk is juist verouderd en op vele plaatsen zijn de buizen nog nooit vervangen. Ook is er meer water zoals eerder genoemd door bestrating in tuinen

Gemeenten hebben ook bezuinigd op het leegpompen van vuil uit de putten. Vroeger zag je zeker 4 x per jaar van die vrachtwagens met dikke slangen voorbij komen. Nu vaak nog maar 1x per jaar.

Je kunt er zelf ook wat aan doen door de straatputten voor je huis zelf vrij te houden van blad en takken. Zo stroomt het water makkelijker weg.

Deze post delen

Dank je @Davena

De hele tip was dus: Loopt het water via het toilet uw huis in? Dan kan het water niet weglopen naar het hoofdriool.

Koppel in dat geval de regenpijp af zodat regenwater buiten blijft en niet uw huis inloopt;

Inderdaad, dan een goede tip. Met elke druppel water die je uit het riool kan houden, voorkom je meer water wat je huis binnenkomt via het toilet.

Deze post delen

Doordat er meer en meer tuinen bestraat worden, omdat het zo makkelijk is in onderhoud, komt er meer water in de riolering. Het regenwater van de stoepjes komt via afvoer in riolering. Daarom wordt er zo op gehamerd dat er meer groen moet zijn, waar het water wel de grond in kan zakken

Klopt als een bus.Waar ik woon mag je daarom officieel maar 1/3 van het tuinoppervlak betegelen. Met name Tokkie-achtigen houden zich daar niet aan, die gooien meteen alles vol met betontegels en houden alleen rekening met zichzelf. Zulke mensen zijn geen tuin waard vind ik. Laat ze dan meteen maar weer opdonderen naar de flats waar ze vandaan komen.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...