Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bakken met eikels..


Ulco

Aanbevolen berichten

Vandaag een een eerste poging gedaan om iets te bakken van eikel-meel.

 

Er heeft al eens een mooie post gestaan over eikeltjes koffie maar ik wilde eens meel maken van eikels en er iets van bakken.

 

Zo gezegd zo gedaan.

 

Een paar handen vol eikels geraapt. Tijdens het rapen al even door midden gesneden zodat ik geen aangetaste eikels mee nam.

Thuis de eikels gepeld en in een pannetje water gekookt.

Het kookwater 2x ververst. Het water wordt aardig bruin en ik wil voor mijn eerste poging geen risico lopen e.o.a. vergiftiging op te lopen tannine en zo...

 

Na het koken de noten geplet en gemalen.Een nacht laten drogen en nog verder gemalen, het lijkt nu echt meel.

 

Verder heb ik er voor mijn eerste experiment simpele zandkoekjes van gebakken. eitje en een klontje boter erdoor, 15 minuutjes op 200 graden en klaar.

 

Ik vond ze heel lekker. Als ze in de winkel verkocht zouden worden zou ik ze kopen!

 

Dit wat mijn eerste brouwsel met eikeltjesmeel maar ik ga er zeker meer mee experimenteren. Zo makkelijk om een zak vol eikels te rapen en daarna kan je er alles mee maken wat je wilt.

 

Nu nog op zoek naar de ultimate prepper recipe voor iets met eikeltjesmeel en een drupje water op een rocketstove :p

  • Leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk experiment, tof dat het geslaagd is.

 

Eigenlijk zou ik ze graag willen proeven (en uitproberen). Eikels waren waarschijnlijk in de prehistorie een belangrijke voedselbron om de winter door te komen.

 

Een oude methode is eerst de eikels pletten en fijnmalen, om vervolgens uit te spoelen in bv een soort zak. Daarna bakken/verhitten uiteraard.

Schijnen ze vroeger wel te doen door zo'n zak (gewoven van brede grassen en riet) gewoon in een beekje of stroompje te hangen. Daarna de pasta uitsmeren op een steen en tegen het vuur aanleggen. Daarna was het igv houdbaar tot het volgende voorjaar.

 

Leuk topic :), kuddo, hopelijk hebben andere leden hier ook nog eea over te melden en toe te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de zak ook in je eigen stromende beekje hangen........ de stortbak van je toilet. Moet je geen inbouwreservoir hebben natuurlijk :-D

 

Erg goed idee! Verspil je ook verder geen water.

 

Als je een te grote zak erin hangt, heb je natuurlijk kans dat die bruine jongen niet wil vertrekken, ligt 'ie daar in een melkwitte plas eikelvocht. :o

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@zippo en ik hebben het hierover gehad op de laatste SC, zijn tent stond aan een eik.

Leuke praktijkervaring en dankjewel om het met ons te delen.

haha yep klopt..de honden vonden die dingen wel lekker..gelukkig geen vieze tufjes van die gaste in m'n tentje..

@Bandoeng ..een collega had een keer een pot oplos eikeltjes koffie meegenomen..en volgens mij had het een hele flauwe smaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het IS en Blijft een Eikel.

 

Iemand al koffie van gemaakt?

 

Ja ikke. De grove eikeltjes, roosteren zodat ze lekker donker worden, dan nogmaals kleiner snijden of grof malen. Eerlijk gezegd vind ik die eikeltjes "koffie" niet lekker. @Raycoupe. Tamme kastanjes pof ik altijd in de alu folie. Sneller en lekkerder dan er meel van maken....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ikke. De grove eikeltjes, roosteren zodat ze lekker donker worden, dan nogmaals kleiner snijden of grof malen. Eerlijk gezegd vind ik die eikeltjes "koffie" niet lekker. @Raycoupe. Tamme kastanjes pof ik altijd in de alu folie. Sneller en lekkerder dan er meel van maken....:D

 

Gepoft ben ik er niet zo dol op. Voor dat soepje heb ik juist puree/meel nodig. Tegenwoordig kook ik ze wat langer (20-25 minuten) en dan wordt de noot losse smurrie. Dat knijp ik er simpelweg uit met een combinatietang en heb ik de puree voor de soep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...