Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kun jij je hypotheek rente nog betalen ?

Recommended Posts

Ik hoop dat je nu volmondig JA kunt zeggen.

Maar... Let op de gemiddelde rentes:

image.jpg.1b274af77afa233701d9c6fc1e81be46.jpg

Zoals je kunt zien zitten we redelijk laag....

Dus de kans dat we, binnenkort, omhoog gaan mag geen verrassing worden.

Dus even tijd om heel simpel je huidige rentebedrag te bekijken en even te analyseren wat de inpact zou zijn op je maandbudget als dat bedrag twee keer zoveel wordt.

Het kan zijn dat je nu wat wit wegtrekt.

Maar besef je dat het nu tijd is om er wat aan te doen.

Als dit straks werkelijkheid is dan zal de bank die beslissing voor je nemen, met wat pech.

En neem van mij aan dat je dan nog veel witter zal wegtrekken en daarna wellicht rood zal aanlopen.

Dus over die drempel heen en nu actie ondernemen!

Prep ze,

K a n s

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De beste optie is te kiezen voor een vaste rente gedurende de looptijd van je krediet. Als er voldoende inflatie is, wordt de maandlast bovendien ook nog minder zwaar om dragen naargelang de jaren verstrijken.

Niet direct mee eens. Als je variabel kiest met een plafond, dus bvb -2 +2, dan zit je vaak goedkoper dan eentje met vaste rente als de rente langer dan een jaar laag blijft, wat je vaak kan inschatten.

Echt vast geeft je enkel een echt vaste kost, dat is alles.

Tegenwoordig zijn er mensen die zich rijk rekenen door te lenen op heel lange termijn (+20 jr is dat voor mij persoonlijk) en die speculeren op de inflatie en rekenen op de belasting aftrek. IK verwacht dat aangezien onze Belgische regering al eens de regels verandert wanneer ze weer eens geld nodig hebben, dat deze mensen wel een erg zouden kunnen gaan verschieten. En als men zijn werk verliest en ineens aan een veel lager loon moet gaan werken (in wel Europees land was dat recentelijk zo ook al weer) dan wordt het nog lastiger.

Ik zeg altijd, leen niet teveel, pech ligt vaak om de hoek.

• Admin

Ben het helemaal met @Kans eens dat je niet je hoofd in het zand moet steken maar actie moet nemen. Je zal zien als je het aanpakt je nachtrust ook beter wordt (en dit geldt niet alleen voor je hypotheek maar ook voor andere financiële zaken). Praten erover, overzicht maken en handelen!

Niet direct mee eens. Als je variabel kiest met een plafond, dus bvb -2 +2, dan zit je vaak goedkoper dan eentje met vaste rente als de rente langer dan een jaar laag blijft, wat je vaak kan inschatten.

Echt vast geeft je enkel een echt vaste kost, dat is alles.

Tegenwoordig zijn er mensen die zich rijk rekenen door te lenen op heel lange termijn (+20 jr is dat voor mij persoonlijk) en die speculeren op de inflatie en rekenen op de belasting aftrek. IK verwacht dat aangezien onze Belgische regering al eens de regels verandert wanneer ze weer eens geld nodig hebben, dat deze mensen wel een erg zouden kunnen gaan verschieten. En als men zijn werk verliest en ineens aan een veel lager loon moet gaan werken (in wel Europees land was dat recentelijk zo ook al weer) dan wordt het nog lastiger.

Ik zeg altijd, leen niet teveel, pech ligt vaak om de hoek.

Kijk, en dat is nu je rederingsfout zie. Ik pak het anders aan. Vast betekent voor mij alleen dat de bank zich engageert voor die rente. Dat geldt niet voor mij want je hebt altijd de optie als particulier om je openstaande schuld af te lossen (in België meestal tegen vergoeding van 3 maand rente). Als de rente dan laag genoeg staat van mijn 'vaste' hypotheek, dan trek ik naar de bank om die opnieuw te onderhandelen. Vanzelfsprekend doe je dat alleen maar als de rente genoeg gedaald is. In de praktijk heb ik dus altijd hypotheken die de bodem van de markt benaderen. Bovendien betaal ik bij mijn bankiers nooit dossierkosten. Te nemen of te laten. Ze gaan altijd overstag, zij het dat ze er wel altijd een beetje over mekkeren. Bovendien werk ik ook standaard niet met de gewone hypotheek maar met het hypothecair voorkeurrecht, wat je een hoop notariskosten bespaart. De laatste hypotheek die ik afsloot, deed ik zelfs zonder fysieke borgstelling enkel op basis van een belofte van terugbetaling. Al moet ik wel zeggen dat ik daarvoor behoorlijk heb moeten onderhandelen. Na het toekennen van de hypotheek, heb ik bovendien ook nog eens de spaarrekeningen leeggemaakt omdat ik zo kwaad ben over de 'Arco' diefstal. Ik heb de heren van fatsoen beloofd dat ik zou terugnemen wat ik kon.

Kijk, en dat is nu je rederingsfout zie. Ik pak het anders aan. Vast betekent voor mij alleen dat de bank zich engageert voor die rente. Dat geldt niet voor mij want je hebt altijd de optie als particulier om je openstaande schuld af te lossen (in België meestal tegen vergoeding van 3 maand rente). Als de rente dan laag genoeg staat van mijn 'vaste' hypotheek, dan trek ik naar de bank om die opnieuw te onderhandelen. Vanzelfsprekend doe je dat alleen maar als de rente genoeg gedaald is. In de praktijk heb ik dus altijd hypotheken die de bodem van de markt benaderen. Bovendien betaal ik bij mijn bankiers nooit dossierkosten. Te nemen of te laten. Ze gaan altijd overstag, zij het dat ze er wel altijd een beetje over mekkeren. Bovendien werk ik ook standaard niet met de gewone hypotheek maar met het hypothecair voorkeurrecht, wat je een hoop notariskosten bespaart. De laatste hypotheek die ik afsloot, deed ik zelfs zonder fysieke borgstelling enkel op basis van een belofte van terugbetaling. Al moet ik wel zeggen dat ik daarvoor behoorlijk heb moeten onderhandelen. Na het toekennen van de hypotheek, heb ik bovendien ook nog eens de spaarrekeningen leeggemaakt omdat ik zo kwaad ben over de 'Arco' diefstal. Ik heb de heren van fatsoen beloofd dat ik zou terugnemen wat ik kon.

Nu vertel je het verhaal compleet en dan volg ik je volledig. Bedenk wel dat wat jij doet, voor de meeste mensen nooit aanvaard wordt door hun bank.

En als je een lening voor een huis kan afsluiten enkel op belofte, is er geen hypotheek inschrijving en ook geen hypotheek recht voor de bank,

dit gaat enkel als de bank genoeg andere garanties heeft, wat meestal ook niet het geval is voor de meeste mensen. Dat zo mensen met geld,

extra geld besparen wordt weer eens aangetoond ;)

Dit alles maakt jouw situatie eerder uniek en als je raad geeft vanuit jouw standpunt dat eerder afwijkt van dat van de meeste anderen,

moet je wel dit vertellen, anders komt het verkeerd over.

Nu vertel je het verhaal compleet en dan volg ik je volledig. Bedenk wel dat wat jij doet, voor de meeste mensen nooit aanvaard wordt door hun bank.

En als je een lening voor een huis kan afsluiten enkel op belofte, is er geen hypotheek inschrijving en ook geen hypotheek recht voor de bank,

dit gaat enkel als de bank genoeg andere garanties heeft, wat meestal ook niet het geval is voor de meeste mensen. Dat zo mensen met geld,

extra geld besparen wordt weer eens aangetoond ;)

Dit alles maakt jouw situatie eerder uniek en als je raad geeft vanuit jouw standpunt dat eerder afwijkt van dat van de meeste anderen,

moet je wel dit vertellen, anders komt het verkeerd over.

Aangezien ik alle centen van mijn spaarboekje haalde en parkeerde bij een andere bank, heeft de bank geen enkele garantie. De hypotheek met voorkeurrecht is een kwestie van onderhandelen. De meeste mensen wéten niet eens dat het kan. Ik heb ook niet meer middelen beschikbaar dan een andere gemiddelde consument, ook dat is een misvatting.

Ook mijn bank aanvaardt niet zomaar mijn voorstel, dus stel ik ze voor de keuze : ofwel wordt alles afbetaald en hebben ze geen klant meer ofwel passen ze de rente aan de markrente aan. Ze doen altijd dat laatste. Het enige probleem is dat je ook in staat moet zijn om de lopende financiering af te betalen als ze niet willen meespelen. Geloof me maar, ook voor mij zou dat pijn doen. Maar soms loont het om op het scherp van de snee te onderhandelen.

Gast morningglory

Gelukkig kunnen we alles gewoon betalen ook al zou de rente flink stijgen en we zijn op dit moment veel goedkoper uit met een flexibele rente. We hebben ook bewust gekozen voor het risico van een hogere rente. In het algemeen vind ik het ook niet zo verstandig om hier hypotheek adviezen te deponeren aangezien elke situatie uniek is.

@Ronin Kogaratsu : Ik ken je niet maar hoop dat je snel een baan vind. Misschien kan je aangeven wat voor werk je zoekt en ik welke omgeving op het forum (als je dat nog niet gedaan hebt). Er zijn behoorlijk wat leden hier en misschien is er iemand die je kan helpen aan een baan.

@Ronin Kogaratsu : Ik ken je niet maar hoop dat je snel een baan vind. Misschien kan je aangeven wat voor werk je zoekt en ik welke omgeving op het forum (als je dat nog niet gedaan hebt). Er zijn behoorlijk wat leden hier en misschien is er iemand die je kan helpen aan een baan.

Mocht je daartoe bereidt zijn dan zou ik adviseren het ff in Preppers Only te zetten. Ik kan dan, zo snel je wat hebt gevonden, ook zo het topic weer verwijderen :). Wellicht kunnen we mekaar nog een handje helpen zo in deze tijd..

Gelukkig wel! Maar dan nog joh, ik woon hier zo graag he, compleet zelfvoorzienende tuin, houtkachel fijne buren enz. Dus wel echt stressie allemaal.. maarja wie weet kan ik snel ergens aan het werk!

Groet Ronin

Ik begrijp het, het is een pijnlijk proces en helemaal extra als je er graag mag wonen. Nogmaals sterkte gewenst

Ik wel, ik betaal voor het deel bij de bank momenteel 0,975% rente. Dat is omdat ik variabele rente op basis van de OUDE euribor + 0,6% heb. Helaas voor mijn hypotheekverstrekker kunnen ze hier momenteel weinig aan doen. En aangezien ik de rente nog mag aftrekken ook, lach ik mijn snikkel iedere maand uit mijn broek.:p

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...