Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers.nl opgepast!

Raycoupe
 Share

Recommended Posts

Verrassende uitspraak van het Europese Hof: Een website is verantwoordelijk voor de reacties van zijn gebruikers. :rolleyes:

Een nieuwssite heeft in 2006 een artikel geplaats over het veranderen van routes van een veerpont.

De negatieve reacties van de reaguurders van die site waren niet gunstig voor de uitbater van deze veerponten en deze stapte naar de rechter in Estland.

Veroordeling tot een boete volgde, waarna de zaak aanhangig werd gemaakt bij het Europese Hof.

Deze redeneert als volgt:

"Delfi (de nieuwssite) stelt dat gebruikers verantwoordelijk zijn voor hun reacties, maar omdat er op de website anoniem gereageerd kan worden, is de identiteit niet of nauwelijks te achterhalen. Omdat Delfi economisch gezien baat heeft bij de pageviews die gegenereerd worden, acht de rechter Delfi aansprakelijk."

Bron: http://www.nu.nl/internet/3599708/europees-hof-stelt-website-verantwoordelijk-reacties.html

Mogen de Sanoma jongens wel uitkijken met Nujij.nl, wat betekent dit voor preppers.nl? :confused:

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is al veel jurisprudentie beschikbaar over het feit in hoeverre de beheerder aansprakelijk is voor de posts van haar gebruikers. De uitspraak van het Europese hof is in die zin wel opmerkelijk, mede omdat het gekoppeld wordt aan 'economisch baat' van de website. Als dat een reden is om de sitebeheerder aansprakelijk te stellen lijkt met dat nogal een drogreden. Ik ben echter geen jurist.

Er is een vrij recent onderzoek gedaan door het meldpunt internet discriminatie naar het moderatiebeleid van interactieve websites:

http://www.meldpunt.nl/site/page.php?lang=1&pageID=35

met tal van praktijkvoorbeelden, precedenten en adviezen voor mods.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Zou er dan ook onderscheid gemaakt worden tussen wat je als 'gast' op een site kan lezen en wat je alleen als geregistreerd lid kan lezen ?

Het lijkt mij, dat het erom gaat wat de site publiceert.

Wat openbaar wordt gemaakt dus. Maakt niet uit wie het erop knalt, of op wat voor manier. De site is verantwoordelijk daarvoor, want zoiets kan je "in de gaten houden" of "modereren".

Link naar reactie

Er is al veel jurisprudentie beschikbaar over het feit in hoeverre de beheerder aansprakelijk is voor de posts van haar gebruikers. De uitspraak van het Europese hof is in die zin wel opmerkelijk, mede omdat het gekoppeld wordt aan 'economisch baat' van de website. Als dat een reden is om de sitebeheerder aansprakelijk te stellen lijkt met dat nogal een drogreden. Ik ben echter geen jurist.

Er is een vrij recent onderzoek gedaan door het meldpunt internet discriminatie naar het moderatiebeleid van interactieve websites:

http://www.meldpunt.nl/site/page.php?lang=1&pageID=35

met tal van praktijkvoorbeelden, precedenten en adviezen voor mods.

Precies! Vanwege economisch gewin.. .Rijst bij mij meteen de vraag 'Hoeveel'?

Waarschijnlijk maakt dat voor 't Hof niets uit. Eén reclamebanner is genoeg om een paar centen te verdienen.

Gelukkig gaat Delfi wel in hoger beroep.

Link naar reactie

Hoeveel tijd krijg je dan als moderator, mag het er maar 3 minuutjes staan, of een half uur, een halve dag ?

Niet elke site zal een 24-uurs team aan moderatoren hebben, en die moderatoren moeten dan ook betaald worden, anders zijn ze te beschouwen als amateurs en zijn dan niet aansprakelijk ?

Vragen vragen.

Waar gaat het boetebedrag trouwens heen ?

Link naar reactie

Het lijkt mij, dat het erom gaat wat de site publiceert.

Wat openbaar wordt gemaakt dus. Maakt niet uit wie het erop knalt, of op wat voor manier. De site is verantwoordelijk daarvoor, want zoiets kan je "in de gaten houden" of "modereren".

Moet je voor gein eens kijken naar de berichten stroom op Nujij.nl. Een ware tsunami. Het team van moderators moet daar dan wel gigantisch zijn.

Hoeveel tijd krijg je dan als moderator, mag het er maar 3 minuutjes staan, of een half uur, een halve dag ?

Niet elke site zal een 24-uurs team aan moderatoren hebben, en die moderatoren moeten dan ook betaald worden, anders zijn ze te beschouwen als amateurs en zijn dan niet aansprakelijk ?

Vragen vragen.

Waar gaat het boetebedrag trouwens heen ?

Goeie vraag, moderatie komt altijd achteraf. Iets wat een dag op 't internet staat, wordt zo verder verspreid en is niet meer in te dammen.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Moet je voor gein eens kijken naar de berichten stroom op Nujij.nl. Een ware tsunami. Het team van moderators moet daar dan wel gigantisch zijn.

Goeie vraag, moderatie komt altijd achteraf. Iets wat een dag op 't internet staat, wordt zo verder verspreid en is niet meer in te dammen.

Vandaar, dat ik er geen kaas van kan maken. :)

Link naar reactie

Dat brengt een nog zwaardere taak voor de moderators dan! om alles door een censuur te gooien! Wat bizar joh! ik dacht dat het Vrije woord nog bestaat in Nederland? Ik denk dat woorden en openheid juist goed zijn.

Als ik ergens tegen ben is het meer regels en meer censuur..dat weten de andere mod's/admins ook haha .Maar ik denk dat we ons niet zo'n grote zorgen hoeven te maken kijk is naar Geenstijl? Das een site waarvan ik verwacht dat die aardig snel in de buidel mag tasten gezien de reacties daaro..

@Amber Wij zijn amateurs wij doen het puur en alleen voor al die dankbetuigingen en fanmail van onze forumleden haha :rolleyes:..

Link naar reactie

Net als Politie lopen moderators dus altijd achter de feiten aan inderdaad..

Maar voor jullie eigen veiligheid kunnen we wel een programma laten draaien die bij voorbaat alles scant en dan goedkeurt of afkeurt voor het geplaatst wordt hoor..is voor het algemeen belang dan.Zo kunnen we criminele activiteiten beter tegengaan. Ook wordt elke account hier dan gelinkt aan een digitale id waarbij jullie naam, postadres en telefoon/email gegevens allemaal staan genoteerd. We lezen dus alleen maar mee over jullie scherm dan want alleen op deze manier kunnen we zorgen dat het interwebz veiligblijft..geloof ons maar want wij zijn heel erg intilli..entilii..intelli....wij zijn gewoon donders slim!

Hoelang nog voor onze Opstelten naast drones met deze ongein aan komt zetten? Of komt het via Brussel?

Link naar reactie

Bijvoorbeeld op nu.nl vind ik de uitgesproken meningen juist wel boeiend om te lezen. Soms ben ik vermaakt door de stupiditeit, soms een facepalm vanwege onwetendheid en soms een andere kijk die ik zelf opzijgeschoven had. En soms linkjes met uitleg erbij zodat ik weet waar ik op ga klikken...

leuk plaatje over censuur:

demotivational-posters-but-but-but.jpg.a8b24b10171459a0eff62841a69a08c8.jpg

Voor bijvoorbeeld preppers.nl zou ik wel de grens trekken bij beledigingen en het openbaar maken van prive details zonder toestemming.

Maar dat zou in een ander topic horen en is nu niet een issue volgens mij.

Preppers.nl ligt hierin dus redelijk buiten schot, en het boetebedrag is lager dan de nu al gemaakte kosten qua rechtsgang, maar snap heel goed dat de nieuwssite zich verzet. Ook al zijn zij wel commercieel te noemen. Het zit er ook in dat zoiets kan gebeuren, Had de website al waarschuwingen gehad ?

Is het na waarschuwingen niet aangepast ? Hadden ze echt kunnen weten dat ze fout zaten ?

Ben wel benieuwd of dit verder gaat en wat de uitspraak dan wordt.

Link naar reactie

"Omdat Delfi economisch gezien baat heeft bij de pageviews die gegenereerd worden, acht de rechter Delfi aansprakelijk."

lees daarna:

Omdat preppers.nl economisch gezien baat heeft bij de pageviews die gegenereerd worden, acht de rechter preppers.nl aansprakelijk?

Link naar reactie

Allereerst wil ik opmerken, dat ik het heel goed vind van Raycoupe, dat hij ons wijst op dit soort uitspraken. Dit rechtsgebied is nog zo in ontwikkeling, dat je voor flinke verrassingen kunt komen te staan. In dit geval gaat het om een uiterst gecompliceerde zaak naar Estlands (!) recht, waarvan het Europese Hof nu heeft gezegd, dat de uitspraak geen mensenrechtenschending oplevert op grond van het EVRM. Tegen de uitspraak van het Europese Hof staat nog hoger beroep open. Eerlijk gezegd ben ik wel voldoende juridisch geschoold om in dit soort zaken tot de bodem te kunnen gaan. Maar -mede uit een gebrek aan routine- kost me dat dan een maand werk of zo. Dat staat in geen verhouding tot het belang van deze uitspraak. Mijn advies; blijven monitoren dit soort uitspraken, maar maak je er vooralsnog niet te druk over. Voor je het weet, ontstaat er ergens een volstrekt tegengestelde uitspraak. Dat heb je gauw met rechtsgebieden die nog volop in ontwikkeling zijn.

Link naar reactie

• Admin

Bedankt @Raycoupe

We zijn streng m.b.t. copyrights foto's en copyright schending omdat we hier al eens recht zaken over hebben gehad (andere fora) en daar zijn de beheerders gewoon aansprakelijk voor. Het gebeurd soms dat een bedrijf of persoon ons benaderd dat vanwege forum posts de persoon of bedrijf beschadigd wordt. Deze forum posts worden dan ook meestal weggehaald als het verhaal goed is omdat we hier niet zitten om personen of bedrijven op te hangen.

We hebben dit ook duidelijk in de forum regels staan en proberen bovenstaande gevallen ook snel te tackelen. Vrijheid van meningsuiting vinden we een groot goed echter als dit de sfeer negatief beïnvloed of op de man gespeeld wordt grijpen we ook in.

Uiteindelijk moet dit forum gewoon een fijne plek zijn voor onze bezoekers waarnaast veel informatie over preppen te vinden is maar ook een luisterend oor en gelachen en gehuild mag worden.

Link naar reactie

Bedankt @Raycoupe

We zijn streng m.b.t. copyrights foto's en copyright schending omdat we hier al eens recht zaken over hebben gehad (andere fora) en daar zijn de beheerders gewoon aansprakelijk voor. Het gebeurd soms dat een bedrijf of persoon ons benaderd dat vanwege forum posts de persoon of bedrijf beschadigd wordt. Deze forum posts worden dan ook meestal weggehaald als het verhaal goed is omdat we hier niet zitten om personen of bedrijven op te hangen.

We hebben dit ook duidelijk in de forum regels staan en proberen bovenstaande gevallen ook snel te tackelen. Vrijheid van meningsuiting vinden we een groot goed echter als dit de sfeer negatief beïnvloed of op de man gespeeld wordt grijpen we ook in.

Uiteindelijk moet dit forum gewoon een fijne plek zijn voor onze bezoekers waarnaast veel informatie over preppen te vinden is maar ook een luisterend oor en gelachen en gehuild mag worden.

Copyrights, forumregelement, op de man spelen, daar gaat het even niet over hier. :o

Stel dat iemand bv. wat slechte ervaringen heeft met Qvist (om zo maar iets te noemen.) en dit aankaart op dit forum. Andere forumgebruikers doen er een schepje bovenop en kraken die toko compleet af.

Is het dan terecht dat preppers.nl hiervoor verantwoordelijk is? Naar mijn mening niet en daarom vind ik die uitspraak opmerkelijk/verwerpelijk.

Zoals @DickBerts schrijft: "Dit rechtsgebied is nog zo in ontwikkeling, dat je voor flinke verrassingen kunt komen te staan."

Nu gaat het om een bedrijf, maar wat als ik wat vervelende dingetjes schrijf over een politieke partij of politiek leider?

Het hoger beroep in deze zal een interessante worden.....

Link naar reactie

• Admin

Stel dat iemand bv. wat slechte ervaringen heeft met Qvist (om zo maar iets te noemen.) en dit aankaart op dit forum. Andere forumgebruikers doen er een schepje bovenop en kraken die toko compleet af.

Is het dan terecht dat preppers.nl hiervoor verantwoordelijk is? Naar mijn mening niet en daarom vind ik die uitspraak opmerkelijk/verwerpelijk.

.

Je doelt op zo iets: http://preppers.nl/forum/threads/7249-Een-thee-verhaal-in-de-koffiehoek-kan-dat

Gary's Tearoom in Dordrecht kan zijn deuren wel sluiten?

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...