Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handige weetjes


Wonderland

Aanbevolen berichten

Graag wil ik hier een lijstje maken met wat kleine handige tips en weetjes over bepaalde producten.

Aanvullingen zeker gewenst.

 

Ik zal afvuren met:

 

Een reddingsdeken (Goud&zilver)

 

Ik heb laatst een tip gekregen en ging als volgt:

Maak van een koud mannetje een goud mannetje (Goud aan de buitenkant indien de persoon koud is)

Zilver aan de buitenkant om iemand te koelen.

 

Er werd mij verteld als je het verkeerd doet, dat je dan het probleem alleen maar groter maakt

 

Groetjes wonderland

 

reddingsdeken-202-20simeco.jpg.b28b09aaed89d5599975e0a8ffeb4070.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Goed plan!

 

Hou er rekening mee dat de 'houdbaarheidsdatum' van koolmonoxidemelders beperkt is. Ze gaan minder lang mee dan bijv. Een rookmelder. Kijk goed naar de datum op het ding en schrijf achter in je agenda de uiterste werkingsdatum ( en schrijf dat over in de volgende).

 

Dit soort tips zijn ook te vinden in het preppers dagboek... Maar die is inmiddels erg lang geworden met ook algemene vermeldingen van activiteiten. Toch zitten er een paar leuke handige weetjes tussen, dus wanneer je de tijd hebt:-)

 

http://preppers.nl/forum/threads/62-Preppers-Dagboek-(ideeën-links-amp-tips)?highlight=Dagboek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schaf een Shemagh hoofddoek aan ( @Simurgh ) of iets vergelijkbaars.

 

_bushcraft-shemagh-sand-zandkleur_110_110.jpg.064c34313d7fe580072a64c53b7b122c.jpg

 

De toepassingen zijn bijna eindeloos. Sjaal, muts, stof masker, omslagdoek, voeten, vervoeren van spullen, char cloth, handdoek, noodverband, mitella, dauw verzamelen, pre-filter en ga zo maar door.

 

Edit: @Wonderland ik realiseer mij nu dat mijn toevoeging misschien niet is wat je voor ogen had met dit topic want is niet perse een weetje maar meer een tip en hoort dan misschien in een ander topic zoals het preppers dagboek of misschien een topic als "must have items" ?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor de gein wat ingelezen in sportvoeding. Voor het behouden van je spiermassa (ook tijdens een SHTF) is een normaal persoon zo'n 1.2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht nodig. Tijdens stress/revalidatie/zware training of belasting komt dat eerder in de buurt van de 1.7 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht.

 

Weeg je dus bijvoorbeeld 90kg dan ben je minimaal 1.2*90= 108 gram eiwitten per dag nodig. Tijdens een zware hike/SHTF zit je echter al snel aan 1.7*90= 153 gram per dag. Eet je minder dan dat dan verbrandt je dus niet alleen vet maar ook je eigen spieren..

 

Conclusie: Zorg voor genoeg eiwitten in je SHTF-voedselvoorraad :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schaf een Shemagh hoofddoek aan ( @Simurgh ) of iets vergelijkbaars.

 

_bushcraft-shemagh-sand-zandkleur_110_110.jpg.064c34313d7fe580072a64c53b7b122c.jpg

 

De toepassingen zijn bijna eindeloos. Sjaal, muts, stof masker, omslagdoek, voeten, vervoeren van spullen, char cloth, handdoek, noodverband, mitella, dauw verzamelen, pre-filter en ga zo maar door.

 

Edit: @Wonderland ik realiseer mij nu dat mijn toevoeging misschien niet is wat je voor ogen had met dit topic want is niet perse een weetje maar meer een tip en hoort dan misschien in een ander topic zoals het preppers dagboek of misschien een topic als "must have items" ?

 

Mijn idee was meer om simpele tips en weetjes neer te zetten. Dus jou tip is ook welkom. Ik kende hem niet, maar snap hem wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed plan!

 

Hou er rekening mee dat de 'houdbaarheidsdatum' van koolmonoxidemelders beperkt is. Ze gaan minder lang mee dan bijv. Een rookmelder. Kijk goed naar de datum op het ding en schrijf achter in je agenda de uiterste werkingsdatum ( en schrijf dat over in de volgende).

 

Dit soort tips zijn ook te vinden in het preppers dagboek... Maar die is inmiddels erg lang geworden met ook algemene vermeldingen van activiteiten. Toch zitten er een paar leuke handige weetjes tussen, dus wanneer je de tijd hebt:-)

 

http://preppers.nl/forum/threads/62-Preppers-Dagboek-(ideeën-links-amp-tips)?highlight=Dagboek

 

ik heb de THT erop geschreven met een watervaste stift, dat is veel meer hufterproof en je kan het dan niet kwijtraken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wonderland Je deken heeft twee functies maar er zijn best een aantal dingen die je op verschillende manieren kunt gebruiken

bijvoorbeeld blikken bussen , PET flessen ed maar mijn favoriet is nog altijd de vuilniszak , naast waar hij voor gemaakt is zijn er tientallen toepassingen voor dit item

bijvoorbeeld :je kan er touw van vlechten ,poncho,waterdicht maken van schoenen bij sneeuw ,extra isolatie laagje onder je kleren , kussen of deken of drijf lichaam door hem op te vullen met organisch materiaal

als bladeren en gras ed ,tarp tent , grondzeil , watercontainer /opvang ,fuik voor vis , koud kompres (vullen met sneeuw of ijs ) water verwarmen met de zon , ga zo maar door . Punt is als je hier over nadenkt , dat je de manier waarop je tegen dingen aankijkt veranderd en je je improvisatie vermogen vergroot

plus het is een handig item om in je BOB te hebben maar ook thuis in je voorraad

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps ik ben niet zo goed met die dingen op de hoogte , maar u schrijft ''armen apart verpakken ''

Ik neem aan dat dit enkel geldt als je iemand wilt koelen want je verliest de meeste lichaamswarmte bij je oksels ,binnenkant bovenbenen , nieren , nek en hoofd

dus als je iemand warm wilt houden kun je lijkt mij beter de armen en benen langs (tegen) het lichaam gedrukt houden .

of zie ik dit verkeerd ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels dit geld het meeste als iemand onderkoeld is door water, en je zsm je lichaam moet opwarmen (oftewel je romp). want als je armen zeer koud zijn en je deze tegen het lichaam aandrukt je nog sneller warmte verliest en ookal denken mensen meestal anders door de pijn maar je armen regelen zich zelf wel na een tijdje zodra je echte lichaam weer op orde is. bij mijn EHBO lessen is mij aangeleerd om als eerste het lichaam in te pakken daarna armen en als een soort capuchon het hoofd maar het is erg belangrijk dat de koude lichaamsdelen elkaar niet aanraken.

 

ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders pak ik mijn ehbo boek wel uit de BOB en zoek ik het weer even op:)

 

mvg, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels + @MyronPrps

 

Het lichaam stuurt in zo'n situatie sowieso al het bloed naar de essentiële delen en die zitten in de romp.

jaja, en het hoofd. De armen zullen de opwarming van de romp dus tegenwerken.

 

Zelfde is met groot bloedverlies, ook wel shock genoemd. al het bloed gaat dan naar de organen in je romp.

 

 

@rescue of @Keyser Suze toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag wil ik hier een lijstje maken met wat kleine handige tips en weetjes over bepaalde producten.

Aanvullingen zeker gewenst.

 

Ik zal afvuren met:

 

Een reddingsdeken (Goud&zilver)

 

Ik heb laatst een tip gekregen en ging als volgt:

Maak van een koud mannetje een goud mannetje (Goud aan de buitenkant indien de persoon koud is)

Zilver aan de buitenkant om iemand te koelen.

 

Er werd mij verteld als je het verkeerd doet, dat je dan het probleem alleen maar groter maakt

 

Groetjes wonderland

 

reddingsdeken-202-20simeco.jpg.b28b09aaed89d5599975e0a8ffeb4070.jpg

 

Dit is volkomen onzin. de belangrijkste isolatiewaarde van een isolatie-emergency deken- heeft niets te maken met straling en reflectie. Een transparante plastic zeil doet het zelfde als je hem over een patiënt heen wikkelt. Met een transparant zeil kan je zelfs een broeikas maken, en dat is warmer dan een reflecterende zeil.

De reflectie heb je alleen wat aan als er stralingswarmte is.. Dus je zit bij een kampvuur, en je wilt ook een warme rug.

 

Zoek maar eens op het super shelter concept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels dit geld het meeste als iemand onderkoeld is door water, en je zsm je lichaam moet opwarmen (oftewel je romp). want als je armen zeer koud zijn en je deze tegen het lichaam aandrukt je nog sneller warmte verliest en ookal denken mensen meestal anders door de pijn maar je armen regelen zich zelf wel na een tijdje zodra je echte lichaam weer op orde is. bij mijn EHBO lessen is mij aangeleerd om als eerste het lichaam in te pakken daarna armen en als een soort capuchon het hoofd maar het is erg belangrijk dat de koude lichaamsdelen elkaar niet aanraken.

 

ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders pak ik mijn ehbo boek wel uit de BOB en zoek ik het weer even op:)

 

mvg, Mp

 

Bij ernstige onderkoeling, wil je dat de vitale functies beschermen. Je hersenfunctie, hart, en longen, je zenuwbanen. dus wil je als eerste de romp en hoofd weer een normale kerntemperatuur hebben. Je wilt dus alles wat de romp verder afkoelt, Dat kan dus ook de armen niet tegen de romp aanliggen. dus je moet er een isolerend iets tussen stoppen.

 

Isolatie krijg je door stilstaande lucht. Dus je wilt een winddichte buitenlaag, en een kleine luchtlaagjes (wollen deken) er tussen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem een aantal condooms mee in je BOB.

Te gebruiken als water opslag (sok er om heen om te beschermen, om iets waterdicht op te bergen, als elastiek voor bijvoorbeeld een katapult, tondel drooghouden, te gebruiken als tondel zelf en wat je verder zelf nog kunt bedenken.

Daarnaast schijnt het je leven te kunnen redden wanneer je spontaan een leuke medeprepper ontmoet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels + @MyronPrps

 

Het lichaam stuurt in zo'n situatie sowieso al het bloed naar de essentiële delen en die zitten in de romp.

jaja, en het hoofd. De armen zullen de opwarming van de romp dus tegenwerken.

 

Zelfde is met groot bloedverlies, ook wel shock genoemd. al het bloed gaat dan naar de organen in je romp.

 

 

@rescue of @Keyser Suze toch ?

 

Inderdaad is het zelfbeschermingsmechanisme van het lichaam zo, dat de vitale functies optimaal beschermt worden.

 

Dus dat zijn simpel uitgelegd.

Binnenste schil : Hersenen, Hart en Longen, (Kleine bloedsomloop)

tussen schil : Overige organen zoals Maag\Lever\Milt\Darmen

buitense schil Spieren en de huid.

 

Zowel bij onderkoeling, als bij een grote lekkage, zal men de binnenste schil zo veel mogelijk willen beschermen, Je eerste hulp, zal er op gericht zijn om die kern te beschermen.

 

dat zelf beschermingsmechanisme levert een shock beeld op. In de basale eerste hulp noemt met shock een te weinig rondstromend vocht (meestal bedoelen ze daar bloed mee) door het lichaam. Maar je kan je voorstellen dat mechanisme ook werkt bij uitdroging. of bij ernstige mate van onderkoeling.

Bij deze mechanismen word je bloed word zelfs meer stroperig. En je hart moet veel harder werken om nog bloed rond gepompt te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ernstige onderkoeling, wil je dat de vitale functies beschermen. Je hersenfunctie, hart, en longen, je zenuwbanen. dus wil je als eerste de romp en hoofd weer een normale kerntemperatuur hebben. Je wilt dus alles wat de romp verder afkoelt, Dat kan dus ook de armen niet tegen de romp aanliggen. dus je moet er een isolerend iets tussen stoppen.

 

Isolatie krijg je door stilstaande lucht. Dus je wilt een winddichte buitenlaag, en een kleine luchtlaagjes (wollen deken) er tussen hebben.

 

Ik meende zelfs gelezen te hebben dat je moet uitkijken dat het koude bloed uit de ledematen niet de romp weer afkoelt. Dus eerst romp opwarmen, dan pas de ledematen. Andersom kan fataal zijn (?)

 

Graag je mening Rescue.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meende zelfs gelezen te hebben dat je moet uitkijken dat het koude bloed uit de ledematen niet de romp weer afkoelt. Dus eerst romp opwarmen, dan pas de ledematen. Andersom kan fataal zijn (?)

 

Graag je mening Rescue.

 

Dat heb je helemaal goed. Een ernstig onderkoeld slachtoffer (slachtoffer rilt niet meer) ga je niet door elkaar schudden, maar die warm je heel langzaam en rustig weer op. In de reguliere situaties word een dergelijke patiënt met glijdend vervoer naar ziekenhuis gebracht.

Een slachtoffer die nog rilt, kan je redelijk goed actief op warmen, geef het slachtoffer, glucosegel in de wangzak, en het slachtoffer goed inpakken. Waarbij armen en benen bij voorkeur helemaal apart worden ingepakt. Ook bij het inpakken moet dat behoedzaam gedaan worden.

 

Goed opwarmen vergt geduld,en kennis.

je wilt heel geleidelijk iemand verwarmde zuurstof geven om in te ademen, en langzaam verwarmde dranken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meende zelfs gelezen te hebben dat je moet uitkijken dat het koude bloed uit de ledematen niet de romp weer afkoelt. Dus eerst romp opwarmen, dan pas de ledematen. Andersom kan fataal zijn (?)

 

Graag je mening Rescue.

 

Als een slachtoffer onderkoeld is ook nooit onder de warme douche zetten maar gelijkmatig laten opwarmen. Te snel opwarmen kan er voor zorgen dat de bloedvaten te snel open gaan staan en koud bloed vanuit de ledematen bij het hart terecht komt waardoor een hartstilstand kan optreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een slachtoffer onderkoeld is ook nooit onder de warme douche zetten maar gelijkmatig laten opwarmen. Te snel opwarmen kan er voor zorgen dat de bloedvaten te snel open gaan staan en koud bloed vanuit de ledematen bij het hart terecht komt waardoor een hartstilstand kan optreden.

 

Dat heb je helemaal goed. Een ernstig onderkoeld slachtoffer (slachtoffer rilt niet meer) ga je niet door elkaar schudden, maar die warm je heel langzaam en rustig weer op. In de reguliere situaties word een dergelijke patiënt met glijdend vervoer naar ziekenhuis gebracht.

Een slachtoffer die nog rilt, kan je redelijk goed actief op warmen, geef het slachtoffer, glucosegel in de wangzak, en het slachtoffer goed inpakken. Waarbij armen en benen bij voorkeur helemaal apart worden ingepakt. Ook bij het inpakken moet dat behoedzaam gedaan worden.

 

Goed opwarmen vergt geduld,en kennis.

je wilt heel geleidelijk iemand verwarmde zuurstof geven om in te ademen, en langzaam verwarmde dranken.

 

Waar af en toe een verdwaald uurtje neuzelen in een tweedehands EHBO boekje uit de kringloop wel niet goed voor is. Dank voor je antwoord. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rescue @Raycoupe@AWOL ik mis nog één belangrijk onderdeel ,

namelijk de houding van de persoon . Een onderkoeld persoon moet liggen (tenminste als dat medisch mogelijk is )

dat is iets wat ik nog onthouden heb :D

 

Een ernstige onderkoeld persoon word bij voorkeur liggend behandeld.

 

Echter iemand die nog rilt, heb je meerder opties, dus nog niet zo ernstig onderkoelt is, kan je na glucose in de wangzak, en warme dranken, ook weer voorzichtig activeren, door weer te gaan bewegen.

Heel veel is afhankelijk, Hoelang iemand tot blood gesteld is aan welke temperaturen. Iemand die deels bevriezing heeft gehad door een gesprongen stikstof leiding, behandel je anders, dan de schaatser die net door het ijs is gezakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom glucosegel?

 

volgens mij zijn suikers die je lichaam gebruikt om je inner verwarming aan te zetten en dat wordt via je wangslijmvlies dan gelijkmatig suikers afgegeven zodat jet lichaam hierop kan reageren. een chocolade reep er in dauwen heeft geen zin wand dan kan ie stikken.

 

(dit alles is "in a nut-shell")

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...