Ga naar inhoud
GENEGEERD

Off the Grid in Nederland


medan

Aanbevolen berichten

nee mensen dit gaat niet over ons geliefde forum lid offgrid.

 

op amerikaanse fora lees ik vaak dat mensen totaal off the grid wil ( ik kan zo geen nederlands alternatief vinden) leven dit lijkt mijzelf ook wel wat maar is het haalbaar in een land zoals nederland?

waar moet je rekening mee houden.

 

ik heb zelf het een en ander aan ideen op papier gezet maar dat zal ik vanavond of morgen verder toelichten aangezien ik nu naar mn werk moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Offgrid leven in Holland....k denk zekers dat dit mogelijk is...Maar de vraag is wat wil je. voor mij is offgrid totale vrijheid en onafhankelijkheid van energie en eten..Dus n compleet op zonne of windenergie draaiende verblijfplek die ook nog eens in eten voorziet dmv moestuin ofzo...kan natuurlijk ook stap voor stap (misschien op de plek waar je nu bent)Maar voor n leven offgrid zou ik met t oog op evt oogst en zonnepaneeltje toch n land uit zoekken met wat meer zon:D...Ik heb er nog ff n link bij gedaan van mn favorite site...Daar staat zat info op en op t forum kom je vast ook n hoop tegen..

http://www.off-grid.net/

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat me niet om het afzonderen van de maatschapij ik wil zelfstandiger leven, zelf voedsel verbouwen enz.

 

ik heb nu een klein stuk grond die ik al een tijd in de verkoop heb staan, en die ik hopelijk nog kan verkopen in deze tijd.

daarvan wou ik ergens in het zuiden of oosten een groter stuk land kopen en daar mijn ding doen,

 

als woning had ik 3 bouwunits in gedachte, deze zijn goed geisoleerd, je hebt aardig wat ruimte en ik kan het hele spul groter maken door meer units er aan te koppelen.

daarbij nog een grote tuin waar ik groente en fruit kan verbouwen voor mezelf eventueel kippen en andere dieren voor vlees, eieren enz

 

mijn stroom wil ik van windmollens en zonnepanellen halen, de daken van de bouwunits zijn hier ideaal voor.

water is dan nog een punt, ik zat te denken aan watertanks aansluiten op regenpijpen en eventueel een waterput.

het regenwater is voornamelijk voor de tuin en toilet, kan eventueel ook voor een douche als ik een goed filter kan vinden. en de watertank hoger dan de douche kan staan ivm zwaartekracht.

 

maarja dit was tot zover een begin van mijn plan.

er zullen vast mensen zijn die hier iets op toe tevoegen hebben of kritiek maakt niet uit zolang je het maar laat weten :p.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat me niet om het afzonderen van de maatschapij ik wil zelfstandiger leven, zelf voedsel verbouwen enz.

 

ik heb nu een klein stuk grond die ik al een tijd in de verkoop heb staan, en die ik hopelijk nog kan verkopen in deze tijd.

daarvan wou ik ergens in het zuiden of oosten een groter stuk land kopen en daar mijn ding doen,

 

als woning had ik 3 bouwunits in gedachte, deze zijn goed geisoleerd, je hebt aardig wat ruimte en ik kan het hele spul groter maken door meer units er aan te koppelen.

daarbij nog een grote tuin waar ik groente en fruit kan verbouwen voor mezelf eventueel kippen en andere dieren voor vlees, eieren enz

 

mijn stroom wil ik van windmollens en zonnepanellen halen, de daken van de bouwunits zijn hier ideaal voor.

water is dan nog een punt, ik zat te denken aan watertanks aansluiten op regenpijpen en eventueel een waterput.

het regenwater is voornamelijk voor de tuin en toilet, kan eventueel ook voor een douche als ik een goed filter kan vinden. en de watertank hoger dan de douche kan staan ivm zwaartekracht.

 

maarja dit was tot zover een begin van mijn plan.

er zullen vast mensen zijn die hier iets op toe tevoegen hebben of kritiek maakt niet uit zolang je het maar laat weten :p.

 

Je hebt er al aardig over nagedacht Medan.

Heb je al eens aan een composttoilet gedacht ter vervanging van het watertoilet?: scheelt heel wat water en na twee jaar composteren kan het in de tuin gebruikt worden.

Ik heb zelf een simpel composttoilet gemaakt en gebruik zaagsel (over van hout zagen) en as (van de kachel) na iedere toiletgang.

De 12 ambachten in Boxtel verkoopt het door hen ontwikkelde Nonolet; http://www.de12ambachten.nl/nonolet.html

In het Nonolet wordt papier gebruikt na iedere toiletgang.

 

Een composttoilet is eenvoudig zelf te maken. Op het internet zijn er veel voorbeelden van en sommigen met bouwinstructies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

je kunt ook 2 wc's bouwen, 1tje voor als alles goed gaat, en 1tje voor wanneer tshtf. vroeger moesten ze ook naar buiten om naar het toilet te gaan.

maar je zou ook het toilet tegen een kant aan de buiten muur kunnen maken en dat je binnen kan gebruiken en er buiten ook bij kan om te legen+onderhoud.

 

hebben ze op jou beoogde plek ook riolering? als de wc daar op aangesloten is zou het niet verkeerd zou om iets te hebben om daar een stop op te kunnen zetten. stel je voor, het riool ligt stil, maar de mensen trekken nog wel door, zou het dan niet bij jou om hoog komen?

 

ik had ook nog een idee voor de toilet voorziening, maak/koop een grote grondboor en berg die op.

Mocht het nodig zijn, kun je gaten van 4 meter diep boren, en als er 1,5 meter ontlasting in ligt het gat weer dichten en op naar het volgende gat?

ik neem aan dat jou plek vrij hoog gelegen is, dus grondwater zou geen probleem moeten wezen toch?

 

Als je ook zelf in vlees wilt voorzien zijjn konijnen ook een goede optie. ze schijnen zelfs meer vlees per geconsumeerd voer maken dan kippen.

hier een amerikaanse podcast over het houden van vlees konijnen:

http://therabbitpodcast.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt ook 2 wc's bouwen, 1tje voor als alles goed gaat, en 1tje voor wanneer tshtf. vroeger moesten ze ook naar buiten om naar het toilet te gaan.

maar je zou ook het toilet tegen een kant aan de buiten muur kunnen maken en dat je binnen kan gebruiken en er buiten ook bij kan om te legen+onderhoud.

 

hebben ze op jou beoogde plek ook riolering? als de wc daar op aangesloten is zou het niet verkeerd zou om iets te hebben om daar een stop op te kunnen zetten. stel je voor, het riool ligt stil, maar de mensen trekken nog wel door, zou het dan niet bij jou om hoog komen?

 

ik had ook nog een idee voor de toilet voorziening, maak/koop een grote grondboor en berg die op.

Mocht het nodig zijn, kun je gaten van 4 meter diep boren, en als er 1,5 meter ontlasting in ligt het gat weer dichten en op naar het volgende gat?

ik neem aan dat jou plek vrij hoog gelegen is, dus grondwater zou geen probleem moeten wezen toch?

 

Als je ook zelf in vlees wilt voorzien zijjn konijnen ook een goede optie. ze schijnen zelfs meer vlees per geconsumeerd voer maken dan kippen.

hier een amerikaanse podcast over het houden van vlees konijnen:

http://therabbitpodcast.com/

 

de bouwuntis waar ik het over had zijn inderdaad te leveren met toilet en douche, normaal word het toilet tijdelijk op het bestaande riool aangesloten maar is ook op allerlij andere manier te gebruiken en aan te sluiten.

en inderdaad konijnen zijn ideaal voor een stukje vlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zomerbarak hadden we destijds een lange pijp in de grond en daar het toilet bovenop. Alleen bij hoog grondwater niveau gaf dat af en toe problemen.

Het werd doorgespoeld met afwas en ander afvalwater; gewoon met een emmertje (dus geen stortbak)

Vanwege de zwanenhals in het toilet, was er geen hinder van onprettige geuren.

Dat toilet hebben we jaren zo gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zat zojuist nog het een en ander te bedenken voor mijn off the grid plan.

en toen kwam het in me op om bijen er aan toe tevoegen, iedereen weet dat bijen en stuifmeel 1+1 is, en het geeft je ook nog is honing en bijenwas.

 

zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben en mij het een en ander kunnen vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijen houden is n goed plan op de volgende link heb je wat meer info....weet je trouwens hoeveel honing n bijen volk in nederland ongeveer maakt per jaar?........zo,n 30kg!!!!!!! in warme landen nog meer:D

http://www.bijenhouden.nl/

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/70909-het-leven-van-een-honingbij.html

Ik heb er al t een en ander van gelezen en ga me dr zekers in verdiepen als ik mn landje heb.

http://www.imkersbondabtb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=42

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

maar hoe kom je aan een bijen koningin? is dit uit de natuur te halen? of moet je perse bij een imker terecht?

het lijkt me wel tof om de kennis te hebben over hoe bijen te houden, zouden er ook bouwtekeningen zijn voor bijenkasten? wellicht zijn die uit rest/afval hout te vervaardigen. maar he 30kg is niet niks! das nog een beste hoeveelheid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen, dan moet ik deken aan dat verhaaltje in het SAS boek over die trappers in amerika die verhongerden omdat konijn meer aan energie kost om te verteren dan dat het oplevert. en konijnen leggen geen eieren, kippen zijn volgens mij stukken beter, die eten zaadjes maar ook keukenafval van groente, en een wurm ook wel, lijkt mij beter. konijn kun je altijd nog vangen of schieten denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Keyser, kippen leggen eieren, konijnen leggen konijnen.

 

Over offgrid leven, is dit niks:

pampus.jpg.973fc739dc14d815d57e535e7ed51d0a.jpg Eiland_Pampus_binnen.jpg.9d495f207c7918c1aea39285121cc8e9.jpg

 

Genoeg ruimte voor een man of 20, genoeg lokalen voor opslag, omliggende gronden voor kleinschalige landbouw en het houden van een paar koeien en varkens. Een groot dakterras om een kleine ark op te bouwen voor het geval het water over de afsluitdijk loopt.

 

Voor wie het niet herkent, dit is Pampus, voor de kust van Muiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hoe kom je aan een bijen koningin? is dit uit de natuur te halen? of moet je perse bij een imker terecht?

het lijkt me wel tof om de kennis te hebben over hoe bijen te houden, zouden er ook bouwtekeningen zijn voor bijenkasten? wellicht zijn die uit rest/afval hout te vervaardigen. maar he 30kg is niet niks! das nog een beste hoeveelheid!

Dat bijen volk kan je gewoon kopen ..Natuurlijk moet r wel n omgeving voor ze gemaakt zijn met de juiste bloemen enzo(zodat ze t naar hun zin hebben op de plek)Bouwtekeningen voor kasten zijn dr volop.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Zijn er mensen die of the grid wonen in NL? En dan bedoel ik eigenlijk vrijwillige keuze.

 

Gisteren zat ik wat slap te ouwehoeren met een maatje over de kosten van de Energiemaatschappij. Voor een eengezinswoning ben je 225-240 euro per maand kwijt aan gas, water en elektra. Dus laten we het even voor het gemak op 3000€ per jaar houden.

 

In Spanje heb ik 15 panelen, een flinke accubak en elke 4 weken een nieuwe gasfles nodig om off the grid te leven.

 

We hebben grofweg berekend dat we 10000€ kwijt zouden zijn om zonder energiemaatschappij te kunnen leven zoals we nu leven (bij huidige verbruik). Met een flinke accubak om eventueel meerdere donkere dagen door te komen. Natuurlijk kan het nog goedkoper wanneer je je leven hier aanpast, maar we zijn hier even vanuit gegaan. En je kunt dit ook met meerdere buren doen natuurlijk.

 

Dus binnen ongeveer 3 jaar heb je de kosten eruit. De panelen gaan 20-30 jaar mee, de apparatuur 12-15 jaar, goede traktieset i.c.m. zonnestroom 10-12 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...