Ga naar inhoud
GENEGEERD

IMF pleit voor eenmalige 10% heffing op spaargeld

Floesh
 Share

Recommended Posts

Het IMF pleit voor een eenmalige heffing van 10% op al het spaargeld in de Eurozone. Door een greep te doen op uw spaargeld kan de last van de Europese schuldencrisis verlicht worden. Het is een omstreden voorstel dat in het verleden ook al eens geopperd werd. Zo berekende de Boston Consulting Group in 2011 dat een heffing van 30% van alle activa – waaronder uw spaargeld – een uitweg uit de Europese schuldencrisis kan zijn.

Spaargeld belasten

Een heffing op spaartegoed van burgers spreekt blijkbaar tot de verbeelding, want eerder dit jaar stelde de hoofdeconoom van de Saxo Bank ook al een 10 tot 15 procent heffing voor. Het IMF verwijst in haar laatste fiscale monitor (PDF) naar een onderzoek van de Duitse econoom Stefan Bach. Hij raamde de opbrengsten van een 3,4% heffing op alle vermogende Duitse spaarders (meer dan €250.000) op ruim €100 miljard. Daarmee kan ongeveer 4% van de Duitse staatsschuld afgelost worden.

De economen van het IMF zijn bijzonder gecharmeerd van een spaardersheffing. De Belgische site Express schrijft er het volgende over.

“Het verleidelijke van zo’n belasting is dat ze kan worden geïmplementeerd voordat mensen zich eraan kunnen onttrekken. Ook kan worden verondersteld dan de heffing eenmalig is, waardoor het gedrag van spaarders niet verstoord wordt. Een heffing van 10% op alle spaartegoeden van gezinnen met een positief netto saldo kan de schuldratio van Europese landen ten opzichte van het bbp weer terugbrengen naar het niveau van 2007.”

Bail-in

Het IMF benadrukt dat het uitsluitend om theoretische voorstellen gaat, maar daarmee zullen de meeste spaarders niet gerustgesteld zijn. We hebben allemaal gezien hoe vermogende spaarders buiten de boot vallen als een bank dreigt om te vallen. De reddingsoperaties van banken in Cyprus en van SNS zijn nog maar de eerste voorbeelden van de beruchte ‘blauwdruk’ van Dijsselbloem. Spaarders worden al gepakt door de extreem lage rente, die al lang niet meer compenseert voor de inflatie. De koopkracht van spaarders wordt op slinkse wijze uitgehold, maar de vermogensrendementsheffing op spaargeld blijkt een peulenschilletje met wat er achter de schermen in voorbereiding is.

De spaarders is dus gewaarschuwd. Alweer…

spaarvarken.jpg.41e752273d51c74b0e914d6b12958683.jpg

Uw spaarvarken valt misschien ten prooi aan schulden

Bron: MarketUpdate.nl

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ja ik help graag mee......

Stelletje idioten!

Natuurlijk als ik met het bijdragen van 10% alles kon fixen GRAAG !

Maar zonder iets te veranderen, over mijn lege dode bankrekening....

Ja het gaat gebeuren, nee het blijft niet bij 10%

" PM " roept een stemmetje in mij.....

( of andere spreiding )

Maar als je dat nog niet doorhad dan moet je toch snel gaan schakelen.

Meestal komen dit soort mededelingen namelijk achteraf, met een goede reden.....

Trouwens er is al een spaarders heffing, het wordt dus allen NOG slechter.

En hoe noemen ze de kunstmatige lage rente, nou ik noem dat ook diestal!

Het is heel simpel ze zullen doorgaan totdat je helemaal niks meer hebt of totdat jij je niks meer laat afpakken.

Daarna komen pas de vraagtekens.

Ik weet dat het moeilijk in je kop te krijgen is zelfs nu je het overal zo duidelijk ziet gebeuren.

Maar een vraag, zit je achteraf liever fout als het niet nodig was, of zit je liever fout als het wel nodig was?

Er zit een mega gat in hun handen, zonder dat gat te dichten kun je erin gooien wat je wilt..

En deze schijnbeweging is slechts aanzet tot het echte werk, in nederland hebben we pensioenpotten...

Nou daar zijn die prive spaarpotjes heeel klein bij...

K a n s

Link naar reactie

Van mijn part nemen ze 100%.

Als ze 10% nemen gaan de slachtoffers van legale diefstal alleen maar zagen en klagen en zal er niks veranderen. Als ze 100% nemen schieten de slachtoffers van legale diefstal MISSCHIEN in hun krammen en met heel veel geluk laten ze hun tv uit om den boel op straat af te breken.

Maar je zal eens zien waar ze gaan stelen. Dat zal in elk geval niet zijn bij de dikst gespekte spaarboeken want stel u voor dat die hun imaginair geld zouden afhalen ... met welke imaginaire gelden moeten de banken dan beursje spelen?! Niet met de lage inkomens van de werkmens. Neeje diene smijten ze liever buiten. Heeft KBC met mij gedaan. Gewoon, boeken toe en dehors armoezaaister. "U bent wat wij noemen een waardeloze onbetrouwbare klant" Jaja onbetrouwbaar. Op't eind van de maand 0€ op de rekening. Volslagen waardeloos. Zo waardeloos dat ze met het geld van die armoezaaiers uit de shit gehaald zijn en nu geld genoeg hebben om te investeren in kernwapens. KBC, zoek maar op.

PATAAT.

Fuck imf. Alsof 10% de bankwereld zal redden. Ze zijn die 10% nu al aan het investeren! En dat is niet in de burger en niet in de crisis.

Link naar reactie

Ach de mensen blijven toch binnen zitten voor gtst want ook als de 10 procent eraf is kunnen ze gtst blijven kijken dus waarom boos worden?

Ik hoor een hoop gemopper om me heen,zeg ik nou dan gaan we er wat aan doen met ze allen...moet je ze schuin zien wegkijken naar de grond..

Voor mij is het duidelijk..de mensen zijn lam en dus kunnen ze gewoon verder gaan met plukken en afpakken..volgens mij begrijpen ze het zelf niet eens dat het allemaal zo gemakkelijk gaat..

wat een zooitje..

Link naar reactie

Wie betalen er de financiële crisis?

Wie betalen de Europese verspillingen?

Wie betalen 75% van het geld wat ze met werken verdienen aan belastingen?

Wie betalen de bankencrisis en de bonussen van de directeuren?

Wie betalen de pensioencrisis?

Wie betalen er aan de oplopende staatsschuld?

Wie betalen voor de afgegeven garanties van onze overheid aan bijvoorbeeld de Grieken, Cyprioten en Portugezen?

Wie betalen de steeds duurder wordende kosten voor alles wat je maar kunt bedenken?

Wie krijgen nauwelijks rente op spaargeld, terwijl voor de banken geld bijna gratis is.

Wie worden er dus genaaid?

Terwijl grote bedrijven nauwelijks belasting betalen, managers hun zakken vullen met bonussen, welgestelden gebruik maken van mazen in de wet en buitenlandse constructies etc. etc.

Daarnaast en dat heb ik al meer gezegd, zal het huidige stelsel een keer ontploffen als men de rijkdommen niet herverdeeld. Een directeur verdiende vroeger 10-12x zoveel als zijn laagste werknemers, nu is dat 400x of meer bij de grote concerns.

Link naar reactie

Creatieve oplossing als ze het bij de rijken weghalen, laten we zeggen bij mensen die meer dan 500k op de bank hebben.

Waarom is het toch eerlijker om het bij mensen die meer dan gemiddeld hebben wel weg te halen stelen roven enz!

Als we het dan gaan hebben over hoe ze het gekregen hebben heeeel mischien, en dan doel ik op misdaad, enz.

Als heb je 500k gekregen of gewonnen hebt is dat meer reden om het daar weg te halen dan egens anders?

Is dat niet heel kortzinning en zoiets als boeven naar de buren sturen omdat daar meer te halen is?

En wat als nu blijkt dat jij morgen de rijkste bent, omdat je zomaar geprept hebt, en de rest die niks heeft naar jou wijst als die heeft genoeg we halen het daar wel?

Sorrie stelen is stelen dat doe je niet.

Edit

Hmm moeilijke stelling denk ik ? :

Stelen mag als het om je levensbehoud gaat, maar dan moet je ook accepteren dat je met de ultime prijs kunt moeten betalen.....?

Einde edit.

K a n s

Link naar reactie

Waarom is het toch eerlijker om het bij mensen die meer dan gemiddeld hebben wel weg te halen stelen roven enz!

Als we het dan gaan hebben over hoe ze het gekregen hebben heeeel mischien, en dan doel ik op misdaad, enz.

Als heb je 500k gekregen of gewonnen hebt is dat meer reden om het daar weg te halen dan egens anders?

Is dat niet heel kortzinning en zoiets als boeven naar de buren sturen omdat daar meer te halen is?

En wat als nu blijkt dat jij morgen de rijkste bent, omdat je zomaar geprept hebt, en de rest die niks heeft naar jou wijst als die heeft genoeg we halen het daar wel?

Sorrie stelen is steln dat doe je niet.

K a n s

Daarom zeg ik ook niet dat ik het ermee eens ben, maar het is een Creatieve oplossing zoals vermeld.

Ik ben van mening dat dit slechts een gat opvult (tijdelijk) en dat het probleem nooit is op te lossen wanneer je het probleem zelf niet aanpakt.

Dus meer geld blijven uitgeven dan er binnen komt is niet goed. Domme bezuinigingen doorvoeren voor Europa om aan de 3% regel te komen is ook niet goed. Ze moeten dus het systeem hervormen voordat het klapt, maar daar hebben ze de kennis en ballen niet voor. Dan moet de rijkdom nl. opnieuw verdeeld worden en dan moeten de mensen weer aan een baan geholpen worden, terwijl er 35% van de ambtenaren weg moeten. Dit echte probleem is een kind met een waterhoofd geworden en groeit boven hun macht.

Back to the basics.:rolleyes:

Link naar reactie

Wie betalen er de financiële crisis?

Wie betalen de Europese verspillingen?

Wie betalen 75% van het geld wat ze met werken verdienen aan belastingen?

Wie betalen de bankencrisis en de bonussen van de directeuren?

Wie betalen de pensioencrisis?

Wie betalen er aan de oplopende staatsschuld?

Wie betalen voor de afgegeven garanties van onze overheid aan bijvoorbeeld de Grieken, Cyprioten en Portugezen?

Wie betalen de steeds duurder wordende kosten voor alles wat je maar kunt bedenken?

Wie krijgen nauwelijks rente op spaargeld, terwijl voor de banken geld bijna gratis is.

Wie worden er dus genaaid?

Terwijl grote bedrijven nauwelijks belasting betalen, managers hun zakken vullen met bonussen, welgestelden gebruik maken van mazen in de wet en buitenlandse constructies etc. etc.

Daarnaast en dat heb ik al meer gezegd, zal het huidige stelsel een keer ontploffen als men de rijkdommen niet herverdeeld. Een directeur verdiende vroeger 10-12x zoveel als zijn laagste werknemers, nu is dat 400x of meer bij de grote concerns.

Tja, wat dat betreft lijkt de maatschappij nog bijzonder veel op de middeleeuwen. Alleen betaal je de belasting niet aan de koning of adel, maar de overheid.

Link naar reactie

Creatieve oplossing als ze het bij de rijken weghalen, laten we zeggen bij mensen die meer dan 500k op de bank hebben.

Leuk hoe men al gebrainwashed is in het denken. "Haal het dan bij de rijken." Euhm, die hebben misschien ook al mooi belastingen betaald, hard gewerkt, een

groot bedrijf met een paar honderd man tewerkgesteld enz.. Is het dan fair van het van hen wel te stelen? Ik dacht het niet.

Haal het bij hen die het systeem verkrachten, de fraudeurs enz... Daar MAG het in de huidige regelgeving ook gehaald worden.

De overheid mag onder geen ENKELE mom gaan stelen van de burgers, wat is me dat nu?

Edit: Kans was me weer voor: http://preppers.nl/forum/threads/7365-IMF-pleit-voor-eenmalige-10-heffing-op-spaargeld?p=172334&viewfull=1#post172334

Link naar reactie

Werkelijk ongelofelijk, als ze dat echt gaan doorvoeren !

Met dit soort berichten komt het gevoel dat we steeds harder op een SHTF afsteven weer volle bak binnen.

Dit zal wel niet op het nieuws komen, dan hebben we de poppen al aan het dansen !

Dan gaat toch iedereen die nog een beetje spaargeld heeft, het gelijk aan roerende goederen besteden, of in een ouwe sok steken.

PM bestellen, zal misschien ook wel gevolgd worden, denken jullie niet ?

Prep ze jongens en meisjes !

Link naar reactie

bizar idee he.... gelukkig heb ik bijna geen spaargeld. Maar wat ik heb is bedoeld om mijn hypotheek af te lossen (niet gekoppeld gewoon losse producten)

Ik mag toch hopen dat ze wel eerst spaargeld tegen schuld wegstrepen!?!? (kleine kans).

De volgende stap is natuurlijk dat ze ook PM gaan innen bij de mensen, gelukkig heb ik dat ook niet (meer) sinds mijn hypotheek moeilijk is geworden.

Link naar reactie

Werkelijk ongelofelijk, als ze dat echt gaan doorvoeren !

Met dit soort berichten komt het gevoel dat we steeds harder op een SHTF afsteven weer volle bak binnen.

Dit zal wel niet op het nieuws komen, dan hebben we de poppen al aan het dansen !

Dan gaat toch iedereen die nog een beetje spaargeld heeft, het gelijk aan roerende goederen besteden, of in een ouwe sok steken.

PM bestellen, zal misschien ook wel gevolgd worden, denken jullie niet ?

Prep ze jongens en meisjes !

Ik las het een uur terug, het was zojuist om 17:00 op 3fm in het NOS nieuws en het staat op NU.nl..... ik verwacht dat mensen nu toch wel geld gaan opnemen (hoop t niet)

Link naar reactie

De volgende stap is natuurlijk dat ze ook PM gaan innen bij de mensen, gelukkig heb ik dat ook niet (meer) sinds mijn hypotheek moeilijk is geworden.

Ik heb daar de nodige gedachten over laten gaan.

Mijn redeneringen:

Ze zullen de weg van de minste weerstand kiezen,.

Dus de spaartegoeden, of nog eerder dat wat we al niet echt als persoonlijk voelden, de pensioen potten verzekkeringspotten enz.

Ze zullen ook de melkinstallatie aanzetten, meer belastingen, langzaam op alles.

Uiteindelijk komen ze dan als een van de laatste stappen op confiscatie uit.

Weer eerst bij de minste weestand, de grootgrond, grootkapitaal, grootPM bezitters, krijgen ze het grootste deel van de bevolking nog mee ook, helaas.

Als allerlaatste stap zullen ze de huis aan huis actie doen, dit is dus bv niet gebeurt na de goud confiscatie in amerika, maar vergis je niet, dat wat komen gaat zal veel heftiger zijn!

Dus ik ben zelfs voorbereid op die laatste mogenlijkheid.

Is zodra je veel meer dan 10k cash wilt opslaan mischien zowiezo geen slecht idee?

Prep ze

K a n s

Link naar reactie

Even kijken of je aan de belgische tarieven kan :

vaste vergoeding 0.1244€ per dag

verbruik 2.020€/m3

bijdrage zuivering van drinkwater 0.8968€/m3

bijdrage voor afvoer van drinkwater 1.2555€/m3

Dit alles te verhogen met 6% btw.

Pas dat even toe op je eigen verbruik.

Merk op je 'krijgt' 10m3 per persoon per jaar 'gratis' maar je blijft wel de heffing van vaste vergoeding, bijdrage voor zuivering en bijdrage voor afvoer betalen.

Daarnaast krijg je ook nog een gemeentelijke afvalbelasting, een taks op opppervlaktewater, een provinciebelasting, gemeentelijke opcentiemen op je federale belastingaanlag, een belasting op het eventuele bezit van een btw nr, en nog een hoop andere ongein. De hondentaks werd afgeschat en radiotaks ook.

Link naar reactie

Het IMF komt niet zomaar voor niets met dit "theoretische" voorstel. Ze willen hiermee alleen maar de opinie van de mensen peilen, in hoeverre dit weerstand oproept. Als dit weinig of niets oproept, maar dat geloof ik niet, dan gaat dit echt gebeuren. Misschien geen 10%, maar wel beetje bij beetje een soort van tijdelijke crisistaks.

Iedereen kent wel het tijdelijke verhaal van het kwartje van Kok bovenop de benzineprijzen. Dat zit er nu nog dubbel en dwars op. Als we toen de barricades op waren gegaan met een half miljoen NL-ers dan was dit nooit doorgegaan, maar wij zijn niet zo van de demonstraties. Pas als echt de pleuris uitbreekt zullen NL-ers massaal in opstand komen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...