Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energiewaarden en kookpunten van brandstof


hakin9

Aanbevolen berichten

Heeft iemand na experimenten met wasbenzine, colemanfuel, lampolie, bioethanol, benzine, etc. wel eens een lijst gemaakt/gevonden met a, Energiewaarde b, kookpunt (cq. traject)?

 

Ik heb een paar handwarmers gekocht om eens mee te experimenteren. Deze lopen op zippo brandstof. Je kunt er ook andere benzines in stoken maar als het eerder verdampt stook je 'korter' en bij dezelfde energie waarde krijg je sneller dezelfde energie, maw het ding wordt heter.

 

Ik zoek dus eigenlijk idealiter naar een langzame koker met hoge eneriewaardie die toch acceptabel verbrand in het gloeilont van een hardwarmer (petroleum eens testen? denk dat dat niet gaat werken in een benzine brander :p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@hakin9: 'k Heb al heel wat getalletjes voorbij zien komen op 't forum. Energiewaardes zijn goed te vinden. Petroleum/kerosine/lampenolie scoort het beste op dat gebied. (Google is uw vriend, @gerbewoner weet hier ook veel over)

 

Vlampunt is een veel lastiger begrip. Bij zuivere petroleum gemaakt van vloeibare paraffine is dat 61 graden. Voor wasbenzine en een hoop andere aardolie producten is dat niet met een enkel getal aan te geven. Deze brandstoffen bestaan uit diverse fracties, elk met z'n eigen vlampunt.

 

Petroleum brandt normaal gesproken niet goed in benzinebranders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist dat kooktraject is interessant in een handwarmer.

 

Door het gloeien in de kop wordt de warmer warm, dit moet weer zorgen voor genoeg brandbare dampen.

Wat ik natuurlijk niet wil is een 50% goedkopere branstof vinden die dan maar 25% van de energiewaarde heeft (dus daarom was ook die nodig).

Eigenlijk zoek ik een goedkoop alternatief voor zippo brandstof :p met soortgelijke eigenschappen. Ik zal er eens proefondervindelijk bioethanol van de action ingooien.

Dat heb ik altijd wel op voorraad dus als dat een acceptabel effect geeft ben ik blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9 ik denk dat iets anders als benzine niet echt in je handenwarmer gaat branden want dat apparaat is speciaal voor benzine ontworpen

wellicht zou je benzine kunnen mengen met bioethanol of zoiets , maar dingen als petroleum end zie ik nog niet branden in zo'n handwarmer

maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk , dus mocht het je wel lukken dan zal ik graag je ervaringen tegemoet zien :rolleyes:

Er zijn ook handwarmers die branden op een soort koolstaafje (is een mengsel koolstof nog wat ) punt bij die dingen is je kan het staafje

aan één kant aansteken of aan twee kanten , het brand dan de helft korter maar wel veel warmer .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9 ik denk dat iets anders als benzine niet echt in je handenwarmer gaat branden want dat apparaat is speciaal voor benzine ontworpen

wellicht zou je benzine kunnen mengen met bioethanol of zoiets , maar dingen als petroleum end zie ik nog niet branden in zo'n handwarmer

maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk , dus mocht het je wel lukken dan zal ik graag je ervaringen tegemoet zien :rolleyes:

Er zijn ook handwarmers die branden op een soort koolstaafje (is een mengsel koolstof nog wat ) punt bij die dingen is je kan het staafje

aan één kant aansteken of aan twee kanten , het brand dan de helft korter maar wel veel warmer .

gr will

 

weet ik alleen die krengen trekken nogal vocht aan.

Die handwarmer kan branden op alles met een ongeveer gelijk kooktraject. het moet namelijk bij de gegenereerde warme wel gaan dampen.

Daarom bij voorkeur ook vergelijkbare energiewaarde aanders zal dat je traject ook weer beïnvloeden.

 

Zippo brandstof ruikt naar terpentine, toch heet het aanstekerbenzine, wasbenzine zal waarschijnlijk ook wel gaan. Bioethanol weet ik niet maar omdat ik dat altijd veel op voorraad heb wil ik dat wel proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@haking9 ether zal waarschijnlijk ook wel gaan , maar dan ben je niet goedkoop uit bio-ethanol betwijfel ik , benzine dampt veel meer dan ethanol

Wasbenzine zal zeker wel goedkoper zijn dan Zippo brandstof (ik heb altijd wasbenzine in mijn aanstekers gebruikt en dat werkte prima )

ook de verbrandingswaarde ligt lager , maar zoals ik schreef ik ben erg benieuwd succes

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
@hakin9 Heb je de zippo handwarmer al eens kunnen uittesten met wasbenzine? Zoja, wat was het resultaat?

 

Groetjes,

 

Dristal

 

Het is hier nog wat te warm :)

Ik zal de komende vakantie een met zippo fluid en een met wasbenzine in een handoek wikkelen en monitoren door de tijd.

Moet een mooi beeld geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier nog wat te warm :)

Ik zal de komende vakantie een met zippo fluid en een met wasbenzine in een handoek wikkelen en monitoren door de tijd.

Moet een mooi beeld geven.

 

Merci voor de snelle reactie!

 

Ik heb de zippo handwarmer net gekocht als kerstcadeautje voor iemand, maar heb ook 3 kleinere versie's voor mezelf en mijn vriendin gekocht op ebay.

 

Een vergelijkende review met een zeer interessante conclusie is

te vinden.

 

De ebay versie heb ik hier gekocht en kost inclusief verzending ongeveer 6,5 euro.

 

 

Benieuwd naar jou resultaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...