Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Benzine branders, sproeier schoonmaken


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Ik heb van @Heksenboot twee Juwel 34 brandertjes gekregen, uit de jaren 50, oostblokkertjes.

 

-KGrHqR-pwE-Y0FdzcBP8wTPTTqg-60_35.JPG.08bb16f27ccdef101c2f0a00e780c2a9.jpg

 

Nadat ik er eindelijk achter kwam dat het lont goed in de stam moet zitten, blijken nu de sproeiers grote invloed op de verbranding.

Pielen met het doorprikkertje tijdens het branden, scheelt enorm, wel met wisselend resultaat. Koken lukt al aardig gelukkig, maar erg consistent zijn ze niet.

 

1297922517-Juwel34_002.jpg.3a65c4ee71f92402fd5342b26db066c7.jpg

 

Ik brand op wasbenzine, ipv gewone benzine. Een resultaat als onderstaande foto heb ik nog niet bereikt.

 

1307802175-_MG_2137.jpg.1e1b245d53c41c7e82f3e520e0dc5fd8.jpg

 

Hoe maak ik het beste die sproeiers echt goed schoon? (alleen beetje prikken doet het 'em nog niet helemaal)

 

Zou echte benzine nog veel uitmaken t.o.v. wasbenzine en zo ja, E95, E98, E10 of wellicht zelfs E85?

 

Alle tips, truuks en ervaringen zijn welkom. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb geen ervaring met dergelijke sproeiers maar vroeger maakte ik sproeier van mijn brommer schoon door inderdaad te prikken, en dan met een tandenborstel en wat benzine een beetje te schrobben.

Maar dat zul je wel al geprobeerd hebben. Zou van dat injectie reiniger voor auto's misschien werken, dat spul dat je aan de benzine toevoegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, hij lijkt op de Svea 123. Die is wat algemener, dus daar is wat makkelijker info over te vinden.

 

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?fid/403/tid/32095/

 

Mmmmhhh, misschien toch maar een complete revisie doen van het ding. Te beginnen met die het slechtste brandt (sproeiers omwisselen maakt niet uit).

Lonten genoeg in huis, die ook maar vervangen, want er zitten wel zwarte randjes aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin eens met goed voorverwarmen met spiritus dan roet de sproeier niet dicht.

en coleman fuel dat is hele zuivere brandstof.

 

als je daarna je brander een beetje hebt leren gebruiken overschakelen op was beziene.

gewone beziene brand altijd minder mooi dan was beziene en coleman fuel

ook de druk is belangrijk hoog nenoeg. je hoeft niet de hele tijd bij te pompen omdat de tank warm word

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe die svea123 heeft een heel dun naaldtje in de sproeier zitten. Ik weet niet of die op de Jewel zit/zat? Maar dat is waar je de sproeier mee kan doorprikken. Dit gebeurt eigenlijk al meteen tijdens het primen.

Het gaat om onderdeel 2468 (links ervan op het plaatje)

 

Niet téveel druk opbouwen, dan brand ie niet goed (svea123).

[ATTACH=CONFIG]5716[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vdwalle heeft een goed punt!... Voorverwarmen is key!... Dan vergast de brandstof zodra het de sproeier verlaat ipv dat het vloeibaar blijft en walmt...

 

Wees nie bang om 2 of 3 keer voor te verwarmen voor je de kraan opendraait!

 

Begin eens met goed voorverwarmen met spiritus dan roet de sproeier niet dicht.

en coleman fuel dat is hele zuivere brandstof.

 

als je daarna je brander een beetje hebt leren gebruiken overschakelen op was beziene.

gewone beziene brand altijd minder mooi dan was beziene en coleman fuel

ook de druk is belangrijk hoog nenoeg. je hoeft niet de hele tijd bij te pompen omdat de tank warm word

suc6

 

Voor verwarmen is cruciaal inderdaad, anders doet 'ie helemaal niets.

 

Wasbenzine is dus wel aan te raden volgens jou. Daar stook ik op en prime ik mee. Mooi, hoef ik niet met alle varianten benzine aan het prutsen! Dank je.

 

Pompen zal niet gaan lukken met dit model, zit namelijk geen pompje op. :o 't Is puur de warmte die voor de druk zorgt.

Eentje had een wat slechte O-ring bij de vulopening, dan krijg je dus maar weinig druk, na vervanging is de druk weer op orde.

 

@prepass: Een naaldje in de sproeier, zo geavanceerd is die Juwel 34 niet. 't Grappige is dat je tijdens het branden nog wat kan prutsen met de bijgeleverde sproeierprikkertjes en dat scheelt een stuk.

 

In het begin, toen ik ze net gekregen had, wilden ze helemaal niet op stoom komen. Door het prutsen met het lont (goed bovenin stoppen) is dat verholpen. Nu zit er wel een beetje zwartigs aan de bovenkant van het lont, dus wellicht toch wat verbrand. Als ik die vervang, krijg ik wellicht meer verdamping, want het lijkt dus dat het probleem niet puur aan de sproeiers ligt.

 

't Blijft toch een hoop prutsen en ik kan het niet uitstaan dat ik zoiets ongelofelijk simpels niet consequent en goed aan de praat krijg, maar Jan Soldaat in de loopgraven wel?! :rolleyes: :p ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe is de lont niet te vervangen door een glavezel lont (dan ben je dat verbrande zwarte deel van de lont kwijt .

Als die sproeier naald vaak is doorgeprikt dan kan het zijn dat de ''boring''niet meer klopt en dat kan goed merkbaar zijn

bij het brander (sproeiers letten erg nauw ) vaak is zo'n doorprikker een staaldraadje en de sproeier messing

ik gebruikte meestal een draadje van een (rood) koper draad (van soepele draad ) één draadje is erg dun en roodkoper dus zachter als de sproeier .

kun je er nog en nieuwe sproeier voor krijgen of niet ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies wat @Wafels zegt het sproeiertje kan ook al beschadigd zijn. Als het gaatje te groot is geworden werkt ie ook niet 100% meer. Die Svea123 is absoluut niet geavanceerd. Het enige extra deeltje is volgens mij die regelaar met dat prikkertje erop. Het zijn haast 100% kopiën van elkaar @Raycoupe.... :D

 

@Raycoupe is de lont niet te vervangen door een glavezel lont (dan ben je dat verbrande zwarte deel van de lont kwijt .

Als die sproeier naald vaak is doorgeprikt dan kan het zijn dat de ''boring''niet meer klopt en dat kan goed merkbaar zijn

bij het brander (sproeiers letten erg nauw ) vaak is zo'n doorprikker een staaldraadje en de sproeier messing

ik gebruikte meestal een draadje van een (rood) koper draad (van soepele draad ) één draadje is erg dun en roodkoper dus zachter als de sproeier .

kun je er nog en nieuwe sproeier voor krijgen of niet ??

gr will

 

Sproeiertjes, 'k heb er drie, hopelijk zijn ze niet allemaal beschadigd, geen idee waar ik zo nieuwe vandaan tover. Ultrasoon schoonmaken zou wel mooi zijn @wodan, maar heb ik uiteraard hier niet tot mijn beschikking.

 

Het lont wat er nu in zit, is niet van katoen. 't Lijkt wol, of 't is misschien wel glasvezel. 't Begint me op te vallen dat als ik met het lont pruts, er behoorlijke variatie in het branden optreedt. Nu heb ik katoenen lont genoeg in diverse maten, dus ga eerst eens een nieuw lont fabriceren. Alle sites en info over die brandertjes raden katoenen lonten aan. 'k Kan altijd nog het oude weer terugzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe de sproeiers zou je kunnen bekijken met een goede loep (een macro foto met een digitaal fototoestel doet ook wonderen ) (en goede verlichting erbij) of je beschadigingen ziet (krasjes ed of dat er oneffenheden bij de rand van het gaatje)

wat de lont betreft als het glasvezel zou zijn ( mocht je vermoeden dat het dit is , dan zou ik zeker handschoentjes aan doen .Want het is rotzooi als je het in je huid krijgt !! (glasvezel in je huid verwijder je met azijn , dan komt het weer uit de huid ,daarna af (weg)spoelen ) niet wrijven met een doek of zo )als het glasvezel is, is het niet moeilijk gewoon je aansteker eronder houden en kijken of het brand :) als het glasvezel zul je dit toch ook wel kunnen zien wol zou ook nog kunnen . de meeste van die oude branders hebben inderdaad katoenen lonten

Raycoupe schoonmaken van een sproeier gaat ook goed door de sproeier eerst een poosje in schone benzine te weken en daarna met een compressor en desnoods met de fietspomp

(korte harde stoten lucht geven) schoon te blazen (maar ultrasoon is wel beter )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe de sproeiers zou je kunnen bekijken met een goede loep (een macro foto met een digitaal fototoestel doet ook wonderen ) (en goede verlichting erbij) of je beschadigingen ziet (krasjes ed of dat er oneffenheden bij de rand van het gaatje)

wat de lont betreft als het glasvezel zou zijn ( mocht je vermoeden dat het dit is , dan zou ik zeker handschoentjes aan doen .Want het is rotzooi als je het in je huid krijgt !! (glasvezel in je huid verwijder je met azijn , dan komt het weer uit de huid ,daarna af (weg)spoelen ) niet wrijven met een doek of zo )als het glasvezel is, is het niet moeilijk gewoon je aansteker eronder houden en kijken of het brand :) als het glasvezel zul je dit toch ook wel kunnen zien wol zou ook nog kunnen . de meeste van die oude branders hebben inderdaad katoenen lonten

gr will

 

'k Zal er rekening mee houden. Ik heb alleen katoen in de aanbieding, dus dat gaat erin, bij eentje dan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet zozeer dat het de lont is die voor problemen zorgt. Ik heb mijn svea123's vaker uit elkaar gehad. Het kan zijn dat je te weinig/teveel druk hebt of dat je druk verliest. Die lont is alleen maar om de brandstof omhoog te zuigen, zodat deze bij verwarming makkelijker vergast/opwarmt.

Krijg je wel een blauwe vlam @Raycoupe ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet zozeer dat het de lont is die voor problemen zorgt. Ik heb mijn svea123's vaker uit elkaar gehad. Het kan zijn dat je te weinig/teveel druk hebt of dat je druk verliest. Die lont is alleen maar om de brandstof omhoog te zuigen, zodat deze bij verwarming makkelijker vergast/opwarmt.

Krijg je wel een blauwe vlam @Raycoupe ?

 

'k Krijg een blauwe vlam, met oranje puntjes. Er zit niet genoeg 'pit' achter.

 

Dat drukverlies heb ik in 't begin wel gehad. Bleek een rubber van een vuldop versleten en één kraantje had ik niet goed aangedraaid, maar dat was dus snel verholpen.

 

'k Lees op fora dat het lont wel degelijk belangrijk is en als het zwartig is geworden aan de bovenkant, dat hij dan vervangen moet worden. 'k Heb het al opnieuw wat uitgeplozen en toen werkte het een stuk beter. Vandaar de keuze om nu eerst met een nieuw lont te gaan spelen, want die sproeiers kunnen zo langzamerhand niet schoner. Ook zullen ze wel niet alle drie 'versleten' zijn.

Vandaag effe druk met inmaken, morgen wellicht weer spelen met de brandertjes. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat heel goed kan gebruikt worden om een sproeier proper te maken zijn de bekkenkuisers voor een staalbrander. Dit zijn een variatie in diameter van heel fijne ronde vijltjes die men gebruikt om een acethyleenbranderkop met proper te maken . Het is wel belangrijk dat je het juiste diametertje neemt zodat het gaatje van de sproeier niet groter wordt maar met deze techniek wordt je sproeier echt wel proper en ontdaan van alle soorten resterend vuil.

Is gemakkelijk te vinden bij een doe het zelf zaak en kost heel weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer heel wat gepruts met de brandertjes verder.

 

Blijkt dat het lont uitermate belangrijk is!

 

Origneel zit er een soort onbewerkte katoen/kapok in. Heel vezelig materiaal met 'klontjes'.

Dit is aan de bovenkant wat zwart geblakerd en dat schijnt niet goed te zijn volgens diverse fora.

 

Heb nu drie geïmproviseerde lonten gebruikt:

1: van 3mm rond lont dubbel

2: van 11/12mm plant lont enkel

3: Bundeltje van dun katoen.

 

Alle drie geven ze hetzelfde probleem. Na overdadig primen en aansteken kakt de vlam al snel in. Er komt niet genoeg brandstof uit de sproeier.

Als ik het oude lont er terug in monteer, doet 'ie het alweer iets beter, maar ook die geeft te weinig brandstof.

 

Dat primen is eigenlijk best eng.

Eén keer is niet genoeg en het is te hopen dat het super oude overdrukventiel z'n werk nog doet, je zit eigenlijk gewoon een afgesloten blikje met wasbenzine in 't vuur te houden. :rolleyes:

 

Heel wat zwarte handen, schroeiplekken in de tuin en diverse steekvlammen verder, geloof ik niet dat dit nog wat gaat worden.

'k Snap nu wel waarom de meeste modellen een pompje hebben.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer heel wat gepruts met de brandertjes verder.

 

Blijkt dat het lont uitermate belangrijk is!

 

Origneel zit er een soort onbewerkte katoen/kapok in. Heel vezelig materiaal met 'klontjes'.

Dit is aan de bovenkant wat zwart geblakerd en dat schijnt niet goed te zijn volgens diverse fora.

 

Heb nu drie geïmproviseerde lonten gebruikt:

1: van 3mm rond lont dubbel

2: van 11/12mm plant lont enkel

3: Bundeltje van dun katoen.

 

Alle drie geven ze hetzelfde probleem. Na overdadig primen en aansteken kakt de vlam al snel in. Er komt niet genoeg brandstof uit de sproeier.

Als ik het oude lont er terug in monteer, doet 'ie het alweer iets beter, maar ook die geeft te weinig brandstof.

 

Dat primen is eigenlijk best eng.

Eén keer is niet genoeg en het is te hopen dat het super oude overdrukventiel z'n werk nog doet, je zit eigenlijk gewoon een afgesloten blikje met wasbenzine in 't vuur te houden. :rolleyes:

 

Heel wat zwarte handen, schroeiplekken in de tuin en diverse steekvlammen verder, geloof ik niet dat dit nog wat gaat worden.

'k Snap nu wel waarom de meeste modellen een pompje hebben.......

@Raycoupe je zou nog kunnen proberen met glasvezel lont , dit zal niet verbranden , maar ee vraagje .Als je er een nieuwe lont insteekt krijgt deze dan ook binnen de kortste keren

dat zwarte stukje ?? Ik kan me voorstellen dat dit zwarte stukje de verdamping van de benzine naar gas vertraagd en je dus geen 100 % goede verbranding krijgt

En de oorspronkelijke katoenen lont was die geprepareerd of zo ,( net zoals bij (olijf) olie lampen eerst behandelen met zout zodat de lont niet dicht klontert ?? )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe je zou nog kunnen proberen met glasvezel lont , dit zal niet verbranden , maar ee vraagje .Als je er een nieuwe lont insteekt krijgt deze dan ook binnen de kortste keren

dat zwarte stukje ?? Ik kan me voorstellen dat dit zwarte stukje de verdamping van de benzine naar gas vertraagd en je dus geen 100 % goede verbranding krijgt

En de oorspronkelijke katoenen lont was die geprepareerd of zo ,( net zoals bij (olijf) olie lampen eerst behandelen met zout zodat de lont niet dicht klontert ?? )

gr will

 

De lonten die eruit kwamen waren niet zwart geblakerd. Dit schijnt te gebeuren als je de brander helemaal leeg laat branden.

 

Het originele lont is een raar iets, gewoon onbewerkte katoen/kapok vezels. Of die eerst een badje hebben gehad, zou ik niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rayoupe

De lonten die eruit kwamen waren niet zwart geblakerd. Dit schijnt te gebeuren als je de brander helemaal leeg laat branden.

 

Het originele lont is een raar iets, gewoon onbewerkte katoen/kapok vezels. Of die eerst een badje hebben gehad, zou ik niet weten.

zat of zit om die orginele lont dan een soort ''kousje/netje '' geweven die dat spul als lont bij elkaar houd?? (plaatje zou makkelijk zijn :) )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nee, het is echt onbewerkte katoen/kapok wat tot vage strengetjes is gerold.

 

:) 'k Heb ze alweer in elkaar geschroefd met originele lonten. Weer zwarte klauwen krijgen voor een fotootje ga ik niet doen. :o

 

@Heksenboot: Ik neem ze de volgende keer mee terug, kun je ze verkopen op MP.

 

Okee.

Was wel leerzaam he? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...