Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dick Berts in de NTS serie "Nederland in zeven overstromingen".


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Het gedeelte met Dick heb ik uiteraard ook met de meeste belangstelling gevolgd. Het zal de bevolking nog niet massaal aan het preppen doen slaan maar een aantal mensen zal wel wakker geworden zijn. Te veel nieuwe preppers hoeft voor mij ook nog niet want ik moet nog steeds een betaalbare singer scoren:)

 

De welhaast apocalyptische professor had voor mij de meest indringende boodschap. Zijn recept om iets te doen sneeuwde wel wat onder bij zijn harde boodschap maar ik geloof dat hij voorstander is van grotere dijken.

 

Het gedeelte dat over Amsterdam ging triggerde bij mij het feit dat er zoiets bestaat als compartimentering. Dat had ik me niet goed gerealiseerd. Het btekent dat je niet alleen moet volstaan met een joekel van een zeedijk maar ook dijken die daar haaks op staan. Leuke uitdaging op procedureel gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De NTR en Frank Westerman hebben me in ieder geval extreem integer behandeld en daar ben ik ze dankbaar voor. Mijn boek "Hoe overleef ik een crisis" mocht in beeld (waar ik overigens geen enkel commercieel belang bij heb) en nog veel belangrijker; ze hebben voldaan aan mijn uitdrukkelijke verzoek om mijn geprep niet alleen aan een watersnood te koppelen, maar vooral ook aan de economische ramp die op ons afkomt. Dat is er niet uitgeknipt. Er beginnen steeds meer economische indicatoren op diep rood te staan..... be prepared..... en zie ook de onderlinge verbanden; bij een economische ramp hebben we ook geen geld meer om onze dijken op orde te krijgen, want dat zijn ze dus absoluut niet (zie oa mijn commentaar hierboven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts kan je even geen kudo geven maar wederom een uitstekend publiek optreden!

Interessant aan de uitzending vond ik het advies om (ik woon in Noord Holland) aanvankelijk thuis te blijven en pas indien mogelijk in een later stadium te verkassen om de hausse op de wegen te ontlopen.

Ik woon toevallig in een kuststrook iets boven NAP en ook nog eens 3 hoog en had al besloten tot een primaire bug in maar dit versterkt dat idee. Wel wil ik nog steeds meer water voorraad aanleggen, mijn huidige 40 liter is te weinig (naast de filters).

Desalniettemin: ik verwacht eerder een economische crisis dan een water crisis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts

 

Hoe denk je over een Tsunami die kan ontstaan op La Palma ( Canarische Eilanden ) is de overheid hier op voorbereid en denk je dat het tot de mogelijkheden behoort?

Dit is ongeveer de theorie van een Mega Tsunami die hier kan ontstaan.

 

Bij 2.18 minuten zie je dat Nederland half vol loopt, nu zal het water wel weer terug trekken maar zijn de dijken dan nog intact is mijn vraag.

 

(zie bij opnieuw kijken en tip van @Stuudje dat het water eerder stopt, zo ongeveer bij de Belgische kust.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Tom . Leren zijn met wat is. Dat is een van de belangrijkste levenslessen. De meeste mensen steken hun kop in het zand voor alle bedreigingen die -zeker in deze tijd- op ons afkomen. Dan ben je dus niet in tune met het bestaan zelf. Daarom ben ik ook zo blij met deze site en met veel schitterende mensen die je hier tegenkomt. Toch kun je als prepper een volledig aan het bovenstaande omgekeerde fout maken, door je op ALLE denkbare rampen te willen voorbereiden. Dat lukt dus nooit, het leven blijft vol risico' s en dat is het leven waarmee we moeten leren dealen. Een tsunami die ontstaat doordat er een giga stuk van La Palma afbreekt, houd ik heel goed voor mogelijk. Maar tegenover dat soort risico's staan we vrijwel machteloos. Zie mijn opmerking niet als kritiek, want dat is het niet. Ook ik moet altijd zoeken naar een evenwicht tussen preppen en een soort overgave aan de onvermijdelijke zaken in het bestaan. Dat evenwicht is ook nog eens voor iedereen anders. hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts

 

Mijn welgemeende complimenten! Niet dat ik ook maar iets anders had verwacht, maar wat ben ik blij met hoe e.e.a. in beeld is gebracht...

 

In de context van de gehele serie is het een waardevolle toevoeging op het geheel. Natuurlijk had ik graag gezien dat er meer in was gegaan op je historische kennis en feitelijkheden van het gevaar van het "wassende water", maar daar was geen ruimte voor, en dat begrijp ik. Daarnaast is e.e.a. uitgebreid toegelicht door de verschillende experts. Ze hebben "je" en "ons" in waarde gelaten, en dat is prijzenswaardig. Wat mij betreft Dick, mag je in dergelijke interviews best wel eens aangeven dat er onder "preppers" zich mensen bevinden uit elke laag van de samenleving (en jij hebt er al vele persoonlijk ontmoet, ik weet dat jij al veel mensen op dit forum op bezoek hebt gehad, waaronder ik).

 

Militairen, ambtenaren, politie agenten, huisvrouwen, huisvaders, managers, artsen, verplegers, ondernemers, directeuren, magazijnmedewerkers, IT'ers, vrachtwagen chauffeurs, juristen, pensionado's, gokkers, schoonmakers, beleidsmedewerkers, trainers, koks, beleggers, etc., etc. Wij zijn geen excentriekelingen, maar mensen van allerlei allooi die simpelweg verder kijken dan hun neus lang is. Vertel "ze" ook eens dat! Dat je mensen kent uit ELKE laag! Academici, CEO's, ambtenaren, Militairen, Huismoeders, Artsen, Beleidsmedewerkers, DJ's, Bouwvakkers en wat dan ook! (ja, ik val in herhaling...).

 

Damn, ik zou bijna zeggen: "We are Legion!".

 

Wij zijn niet gek, wij zijn preppers, mensen uit ALLE lagen van de samenleving, wellicht zelfs een afspiegeling daarvan. We weten alleen een aantal dingen:

 

1. We weten dat mensen denken dat we gek zijn, en toch zijn we bezorgd om de mensen die dat denken;

2. We zijn niet gek, we zijn realistisch;

3. Wij hebben een meer gerust gevoel dan anderen als de ellende uitbreekt;

4. Sommigen van ons zijn zelfs bereid om openlijk mensen te waarschuwen, al weten we dat we daar op afgerekend worden (zie 1);

5. Nee, we hebben niet de wijsheid in pacht, en nee, we weten niet wanneer de pleuris uitbreekt, maar we proberen zo goed en zo kwaad als mogelijk om ons voor te bereiden;

6. En nee, aluminium folie is geen essentiële prep....

7. En ja, het is ook een beetje een hobby... ;)

 

Goed gedaan Dick.

 

Met hartelijke groet,

 

JB

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel @Johnny BravoNL. Je hebt in dit soort tv uitzendingen maar zeer beperkt de mogelijkheid om te zeggen wat je wil. Ja, je kunt het wel zeggen, ze hebben urenlang opnamen gemaakt bij me thuis, maar uiteindelijk laten ze je via knip- en plakwerk vertellen, wat ze zelf willen horen.... Al moet ik toegeven, dat de NTR integer te werk is gegaan. Ik wilde nadrukkelijk niet alleen aan een watersnood gekoppeld worden, want dan zouden mijn giga preps wel wat overdreven zijn. Die zijn voornamelijk aan de bankencrisis gerelateerd. En dat hebben ze niet geknipt. Ik grijp de gelegenheid nog maar een keer aan, om op te schrijven, dat ik denk dat de bankencrisis de komende dagen/weken weer volkomen op scherp komt te staan.

 

Natuurlijk was de uitzending maar een slap aftreksel van wat ik -onderbouwd- had willen roepen over de toestand van onze dijken. Eens in de tienduizend jaar een overstroming? Te belachelijk voor woorden. Toch is het bijna historisch dat er in Nederland een docu wordt gemaakt, waarin wat lichte ongerustheid doorklinkt met betrekking tot de ergst denkbare overstroming. Dat is absoluut winst. hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de aflevering net gekeken via uitzending gemist en vond het ook goed.

Bizar dat het water controlecentrum 3,5 meter onder NAP zit(!) zulke diensten horen toch juist te blijven functioneren...

De opmerkingen van die hoogleraar waren goed raak en @DickBerts kwam ook goed in beeld met zijn verhaal.

De Chris Martenson opmerking dat het verschil tussen helemaal niet en 10% voorbereid zijn, doet het wat mij betreft altijd goed.

Ik hoop dat het wat mensen wakker maakt om in ieder geval wat voorraad/spullen in huis te halen om het een tijdje uit te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts

 

Ja Dick, ik ben ook van mening dat je goed uit de verf kwam. Maarre... dat ga je niet redden, hoor, bij een dijkdoorbraak je bulle naar de woning van je bovenburen slepen. Man, wat een materiaal! Je moet een duikersuitrusting aanschaffen, dan kun je doorgaan met verhuizen, terwijl je appartement al onderstaat! ;)

 

Klasse, het was een mooie uitzending.

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Charlie. Ik ga daar toch even heel serieus op in. De vraag hoeveel tijd je nog hebt na een dijkdoorbraak om jezelf en je spullen in veiligheid te brengen, is volkomen afhankelijk van de plek waar je zit. Niks is zeker, maar bij ons gaat het waarschijnlijk bij Callantsoog mis. Daar is de duinenrij erg dun. Je hebt tussen Callantsoog en Den Helder nog een oude Zijper zeewering liggen. Die gaat het niet houden, maar hij gaat het onderlopen van Den Helder waarschijnlijk wel enorm vertragen. Bovendien zit ik op een relatief hoge plek (plus 1-1,5 NAP) midden tussen een enorme zinkput die eerst volloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Charlie. Ik ga daar toch even heel serieus op in. De vraag hoeveel tijd je nog hebt na een dijkdoorbraak om jezelf en je spullen in veiligheid te brengen, is volkomen afhankelijk van de plek waar je zit. Niks is zeker, maar bij ons gaat het waarschijnlijk bij Callantsoog mis. Daar is de duinenrij erg dun. Je hebt tussen Callantsoog en Den Helder nog een oude Zijper zeewering liggen. Die gaat het niet houden, maar hij gaat het onderlopen van Den Helder waarschijnlijk wel enorm vertragen. Bovendien zit ik op een relatief hoge plek (plus 1-1,5 NAP) midden tussen een enorme zinkput die eerst volloopt.

 

Verdomme Dick, wordt het niet eens tijd dan dat je gaat verhuizen? Ook serieus.

Ik snap dat je niet zomaar weg kunt uit Den helder of omstreken, ik weet dat je niet de jackpot op de Rabobank hebt staan, maar als je kunt verkassen, bel me dan, dan komen we wel helpen verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdomme Dick, wordt het niet eens tijd dan dat je gaat verhuizen? Ook serieus.

Ik snap dat je niet zomaar weg kunt uit Den helder of omstreken, ik weet dat je niet de jackpot op de Rabobank hebt staan, maar als je kunt verkassen, bel me dan, dan komen we wel helpen verhuizen.

 

Wat ben je toch een fijn mens! Er is reden tot ongerustheid met betrekking tot onze dijken, maar paniek is overdreven. Om het heel kernachtig samen te vatten; onze dijken zijn matig en de vooruitzichten zijn slecht (mede vanwege de economische crisis). Veel acuter is nu de bankencrisis. In een aantal scenario's zit ik hier nou juist op een geweldige plek. Mogelijk kan ik hier zelfs erg veel voor anderen betekenen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Informatieve uitzending en leuk @Dick Berts z'n huisje weer te zien. :)

 

Goed gedaan Dick, geen gekke dingen, to the point en met wat humor. :cool:

 

Wat ik wel mistte is (wellicht geknipt) is de zorgen over de staat van de dijken en dat sommigen nog steeds niet zijn op het niveau zoals afgesproken na de vloed in 1953.

Wel stoppen we kennelijk 1 miljard per jaar in een potje als verzekering. Is dit niet beter NU te besteden aan de dijken. :confused:

 

Het beeld wat nu bij de meeste mensen blijft hangen is de kans op een EDO (Ergst Denkbare Overstroming) gigantisch klein is en NL goed voorbereid, op een paar tegen geluiden na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben je toch een fijn mens! Er is reden tot ongerustheid met betrekking tot onze dijken, maar paniek is overdreven. Om het heel kernachtig samen te vatten; onze dijken zijn matig en de vooruitzichten zijn slecht (mede vanwege de economische crisis). Veel acuter is nu de bankencrisis. In een aantal scenario's zit ik hier nou juist op een geweldige plek. Mogelijk kan ik hier zelfs erg veel voor anderen betekenen....

 

Hahah....komt het Korps bij Dick z'n voorraad ophalen omdat bij hun alles kapot is bezuinigd.....:D mooie uitzending Dick!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zeer aanbevelenswaardige uitzending. Niet alleen vanwege de formidabele bijdrage van @DickBerts, maar ook omdat er vragen achter de vragen worden gesteld, eerlijke conclusies worden getrokken m.b.t. de desastreuse gevolgen zoals de onmogelijkheid van evacuatie en de betrekkelijke veiligheid. Het is tenslotte niet meer dan statistiek, waarvan Benjamin Disraeli fijntjes opmerkte: There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EPILOOG BIJ NEDERLAND IN ZEVEN OVERSTROMINGEN.

 

Wat op mij de meeste indruk heeft gemaakt in de serie Nederland in Zeven Overstromingen, is het feit dat er zo'n rechtstreeks verband blijkt te bestaan tussen de kwaliteit van Zeeuwse burgemeesters in 1953 en het aantal slachtoffers in hun gemeente. Moedige burgemeesters die niet bang waren om voor lul te staan als er achteraf niks aan de hand bleek te zijn, lieten tijdig de noodklok luiden. Niet zelden waren dat burgemeesters met een verleden in het verzet in de Tweede Wereldoorlog. Ik laat me door dat soort kerels inspireren, om ook de noodklok te luiden. Dan sta ik maar voor lul! De noodklok luiden over de toestand van onze dijken is ietsje overdreven. Ze zijn matig en dat is onvoldoende, maar van een rampzalige toestand is geen sprake. Maar dat geldt wel voor de bankencrisis. Voor de mogelijk desastreuze gevolgen daarvan kan niet genoeg worden gewaarschuwd. Ik ga daar dan ook mee door, zelfs als het al mijn vrienden kost en ik uiteindelijk in een inrichting wordt opgesloten. De deuren daarvan worden toch opengezet, als het personeel langdurig geen salaris meer krijgt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...