Ga naar inhoud
GENEGEERD

De risico's van kamperen en nog wat zaken


Kans

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van de diverse kampeer topics.

 

Tactisch gezien is een slaapzak, tent, bivakzak redelijk gevaarlijk.

Voordat je je slaapzak uit bent en helemaal als je ook nog je tent of bivakzak uit moet dan heeft een tegenstander al meer dan genoeg tijd gehad en is alweer rustig bezig om op jou brander een bakkie koffie te zetten...

 

Een tent ontneemt je de visuele detectie van alles in je omgeving op geluid na wat redelijk door je tent heen gaat.

Een bivak zak is dan al iets beter omdat je heel snel, vaak zonder rits te hoeven openen, geluid !, je hoofd naar buiten kunt steken om te observeren, maar daar stopt het dan weer...

 

Heb je bij bv een huis nog wel even de tijd, meestal, omdat ze niet zomaar binnen kunnen, bij een tent of bivakzak of zelfs alleen slaapzak ben je enorm in het nadeel.

Als je je zorgen moet maken over je veiligheid dan zijn er een paar tips die iets kunnen helpen:

Zet een wacht uit, soms zal dat betekenen dat je meerdere richtingen moet kunnen bewaken.

Zorg dat niemand zomaar je tent slaapplek kan bereiken, dode takken, grind, electronische alarmering, struikeldraden enz enz.

Zorg dat je niet zichtbaar en moeilijk hoorbaar bent, als je snurkt is dat een recept voor disaster...

Als je bv in een grot gaat slapen is dat soms veiliger maar besef dat je ook, vaak, maar een uitgang hebt!

 

Je sta-plek heeft dus al de nodige aandacht gekregen?

Ga nooit in een kuil liggen, als het gaat regenen....

En droge rivierbedding is ook al zo'n probleem veroorzaker.

Je laat natuurlijk nooit je vuur vanzelf uitgaan terwijl jij gaat slapen.

Ps kijk eens op een SC door een nachtkijker en dan vooral hoe zo'n vuur op vele honderden meters afstand als een zwaailicht in de bomen enz te zien is met zo'n kijker !

 

Elke lichtbron is voor een nachtkijker een zwaailicht, sigaret idem, aansteker yes, zelfs zonder nachtkijker ben je, het licht, in het donker heel goed zichtbaar, met nachtkijker val je dan zelfs op, zaklamp, aamsteker enz, als ik 180 graden de andere kant op kijk.

 

Met een infrarood kijker ben je zelfs in een dicht struikgewas waarin je overdag zelfs iemand niet ziet, zowel overdag als snachts perfect zichtbaar.

Tent of bivakzak maakt niet veel uit, je moet echt aan specifieke maatregelen zoals extra aluminiumfolie lagen denken om redelijk onzichtbaar te zijn.

Als een heel dorp of stad zonder stroom en verwarming zit dan is met zo'n infrarood kijker elk verwarmt huis op honderden meters zonder enkel probleem zichtbaar, je hete schoorsteen is op meer dan een km een mooie stip!

Elke bemande uitkijkpost zal om dezelfde reden opvallen.

 

Je weet pas wat je bloot geeft als je zelf door die kijkers hebt gekeken, dus doe dat maar eens.

 

Die infrarood kijkers zijn ook heel leuk/handig om je eigen huis te zien, elke warmtelek is duidelijk zichtbaar.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Waar ga jij kamperen en welk pak trek je dan aan :confused:

 

Ik heb nog nooit van een kampeerder gehoord die aangeschoten is door jagers?

Kan zijn dat ik iets gemist heb?

Nachtjagen is in nederland volgens mij mede hierom verboden...

Bij onze oosterburen ligt dat iets anders.

 

K a n s

 

 

Als de SHTF je persoonlijk treft en je gaat kamperen (of om te oefenen) hou dan ook rekening met jagers! In tegenstelling tot wat velen denken is het jachtseizoen niet beperkt in tijd. Je zou de eerste niet zijn die ze, per ongeluk, afknallen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn er meer dan ik had verwacht, al zijn het zeker niet alleen kampeerders.

Tja mischien moet preppers.nl maar elke prepper een kogelwerend vest geven :confused:

 

Ook al ben ik me er nu beter van bewust ik ga er niet anders door kamperen, was niet van plan mijn gezin om die reden in zulke vesten te hijsen en weet niet goed wat anders te doen dan ik nu al doe?

 

Maar goed het is wel een extra risico!

 

Prep ze,

K a n s

 

@Kans

100 doden per jaar in Frankrijk.

http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=7706

 

Ik heb het over de Ardennen, daar schoot een paar jaar terug een jager een man neer die konijnenvoer aan het verzamelen was. Met google kan je wel wat meer zaken vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Kans,

 

Dit is ook wel een onderwerp waarover ik aan het nadenken ben. Ik heb een aantal keer een egel rondom mijn tent gehad. Hoop geritsel enzo. Hoor ik dat terwijl ik lig. Ik hou mij stil, best wel griezellig. En dan uiteindelijk toch maar op zoek naar wat dat geluid maakt. Is het dus uiteindelijk een onschuldige schattige egel die opzoek was naar wat te eten. Maar je kan geen kant op mocht dit een indringer zijn.

 

Ik heb zitten denken om bijvoorbeeld een m95 slaapzak aan te schaffen. En dan met grondzijl en tarp te slapen. Aangezien dat je veel meer mogelijkheden geeft wat betreft uitzicht en gehoor. Echter heb ik daar nog geen ervaring mee, dus dat word simpelweg uitproberen denk ik. Dit hoeft natuurlijk niet altijd, maar geeft denk ik een hoop peace of mind in een shtf.

 

Dan over de jager situatie. Waar ik aan dacht is om een fluitje bij je te hebben. Niet zo'n normale. Maar zo eentje en daar heel hard op te blazen mocht je het idee krijgen dat er wellicht op jou geschoten word..... Ik heb er zelf een, in het geel. Nou, die hoor je wel zeg! Wellicht iets om mee te nemen als je in dat gebied zit? :)

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje

 

Bij de SportsDirect kan je van Karrimor er eentje kopen voor een paar centen.

 

Karrimor Mountain Whistle

> Mountain whistle

> 108 decibels

> Key ring attachment

> Tough anodised aluminium

 

[video=youtube;lNS-nhI0m4c]https://www.youtube.com/watch?v=lNS-nhI0m4c

 

Hmm, hebben geen winkels in Nl, wel een 50-tal in Be.

http://www.sportsdirect.com/Stores/Search?lat=50.76425935711647&long=4.73510742187500&sd=100&lc=Belgium

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog iets om rekening mee te houden bij kamperen tussen bomen (of je nou in een tent slaapt, onder tarp of bivakzak) is dode takken.

Altijd even omhoog kijken en om je heen of er geen dode bomen / takken zijn die spontaan of door wind kunnen los komen of omvallen.

De mogelijke gevolgen lijken mij duidelijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jaren in heel Europa en Afrika wild gekampeerd,in al die jaren nog nooit hinder ondervonden en slechts zeer sporadisch door iemand gevonden.

We zetten zelden of nooit een tent op,altijd in de open lucht en indien regen sliepen we in de jeep laadbak.

Nooit langer als een nacht op dezelfde plaats en die plaats pas gaan zoek een uur voor duisternis en s'ochtens weer op tijd weg.

We rijden altijd verlaten landweggetjes in,meestal gelegen aan doorgaande wegen,opvallend hoe goed je verstopt kan zitten op maar een 100m van een doorgaande weg maar hoe verder hoe beter natuurlijk.

Bij dit soort weggetjes weet je uit welke richting eventuele passanten te verwachten zijn en houd daar rekening mee,liefst zo laag mogelijk maar natuurlijk niet in een droge rivier bedding als je regen verwacht.Als je je potje kookt op een benzine brander valt het met spreidlicht best wel mee,daarna met de kippen op stok en op tijd er weer uit.

Het volgende betreft nachtkijkers etc;hoeveel mensen ken je die er een hebben?

Hoe groot is de kans dat in het gebied waar je zit je iemand tegen komt met zo'n ding?

Ik denk dat bij een shtf situatie de kans vrij klein is dat snoodaards die op rooftocht zijn gaan zoeken in onherbergzame gebieden met ivh weinig "prooi",keuze genoeg voor hun in betere gebieden.

Ben in Z.O. Mauretanie geweest waar gewaarschuwd werd voor ontvoeringen en daar,met goed resultaat, dezelfde strategie toe gepast.Als je leest over overvallen en berovingen,waar vinden die meestal plaats?

Juist,in (verhouding) dicht bevolkte gebieden,in dorpjes en/of hotelletjes zonder noemenswaardige orde handhaving of "on the road"en maar zelden of nooit hoor je dat een verstopte campsite het slachtoffer was/is van een overval.

Probeer te denken als degene die je te vrezen hebt en die gaan b.v. waarschijnlijk geen verlaten gebied uitgebreid uitkammen als er keus genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...