Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Vroeger hadden mijn zus en ik veel knikkers.

De manier waarop we daar aan gekomen zijn was minder netjes.

Zo had mijn zus een vriendinnetje die blijkbaar een onbeperkte toevoer van knikkers had en wij wisten daar wel raad mee.

Ze kwam bijna elke dag wel met ons knikkeren en mijn zus en ik, hoe vreemd, wonnen minstens 2 van de de 3 potjes.

Dit spelletje was leuk en we werden er redelijk goed in, het bewijs 'pronkt' nog steeds bij mijn moeder in de vorm van een paar enorm grote glazen potten ramvol met knikkers.

Toen der tijd dachten we daar niet echt over na maar nu vraag ik me af waarom kwamen ze toch die knikkers bij ons brengen en bleven ze terug komen?

Op de eerste plaats kregen ze blijkbaar nieuwe knikkers en deed het ze dus weinig dat ze knikkers verloren en was het ze wat waard om te spelen....

Dezelfde vraag kun je nu stellen over het fiat systeem.

Vroeger spaarden onze ouders om iets te kunnen kopen of te kunnen investeren.

Maar de banken hebben dat omgedraaid tot een systeem waarbij we voor bijna alles lenen en een hypotheek nemen op de toekomst in een poging nu maar maximaal te kunnen genieten.

Overheden doen gewoon mee, en leven boven je budget moet kunnen zolang het maar miet te gek wordt lijkt de algemeen geaccepteerde afspraak.

Natuurlijk houden we onszelf enorm voor de gek.

Zelfs al zouden we geen rente hoeven te betalen dan is elke vorm van welvaart naar voren halen alleen een tijdelijke boost die in de toekomst uiteindelijk gecompenseerd moet worden door eenzelfde mate van extra afzien.

Als we dan de rente in ogenschouw nemen dat wordt duidelijk dat we de naar voren getrokken extra welvaart met eenzelfde factor later moeten inleveren plus een extra factor die de rente heet!

Dus we gaan er netto in welvaart op achteruit !

Hoe meer je leent hoe groter die rente aspecten gaan meewegen.

En als je niet uitkijkt dan wordt die rente factor groter dan je naar voren getrokken winst.

Hoe raar het ook klinkt dit is wat de overheden nu wel aan het doen zijn.

De bedragen die geleend worden en in de economie worden gestopt hebben zelfs netto minder welvaart toename veroorzaakt, bv uit gedrukt in BBP, dan de som van de geinjecteerde geld hoeveelheid!

En dan moet het ook nog ooit afbetaald worden en is er nog die rente factor.......

De meeste mensen willen dit alles niet zien en proberen alleen nog maar vast te houden aan de huidige welvaart.

Er zijn nog steeds mensen die elke nieuwe ' opleving' zien als signaal dat het beter gaat.

En even vergeten dat voor die 100 euro stijging van, bv., het BBP er veel meer dan die 100 euro ingestopt is....

Nou is het ook niet de verantwoordelijkheid van de gewone burger om dit soort monetaire spelletjes te corrigeren maar het kunnen doorzien is toch wel belangrijk.

De enige die momenteel echt vooruitgang zien is de 1% elite, de rest is al lang alleen maar aan het inleveren.

Waarom de meeste het spelletje mee blijven spelen is complex en waarschijnlijk net zo simpel als waarom kinderen knikkers blijven wegbrengen.

Maar als je gaat spelen en je weet dat je je knikkers met een verhouding 2:3 gaat verliezen, dan moet je achteraf ook niet huilen dat je knikkers weg zijn !

Prep ze,

K a n s

• Leuk 2
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hmm daar heb ik dus een uitgesproken mening over.

Hoe kunnen kinderen iets leren als ze geen fouten mogen maken?

Ik denk dat dit soort kinder ervaringen personen hun karakter vormen en zelf leren nadenken over normen en waardes.

Ik ben van mening dat voor 50% je leven op een manier invullen omdat je zelf tot dat inzicht bent gekomen en weet dat het 'juist' is veel beter werkt dan voor 100% de normen volgen die algemeen geaccepteerd zijn ( zonder daar critisch over na te denken)

Zelf nadenken is bv. juist de factor die ons preppers iets laat inzien wat het grote deel die alleen de standaard media zien, geloven en volgen compleet missen !

Als ouder heb je de plicht om je best te doen om echte grote fouten te voorkomen en je kind op te voeden.

Ik ben mijn ouders bijzonder dankbaar dat ik die vrijheid, die ik deels ook genomen heb, heb gekregen.

Ben ervan overtuigd dat ik anders een heel ander figuur was geworden en waarschijnlijk niet in de betere zin.

Leven kun je niet uit een boekje halen, zelfs dat ene dikke boek is slechts een leidraad ( als het goed is).

Universele regels als respect, verdriet, liefde, medeleven enz kun je niet leren snappen anders dan het te ondervinden.

Ik ben eerder bang dat ouders en de maatschappij een te grote invloed hebben dan een te kleine.

Meer regels enz ? Nee laat maar dat zijn de noodmiddelen.

Hoeveel kinderen denk je dat er nog zouden knikkeren als je na elk spelletje gedwongen werd om met het aantal knikkers te vertrekken als waarmee je gekomen was?

Of zouden ze stiekum ergens gaan knikkeren?

Prep ze,

K a n s

ik snap de vergelijking maar ik vind het vreemd te horen dat jullie ouders het jullie toelieten om de knikkers te houden en dat je geen boze ouders aan de deur kreeg.

ik weet nog goed dat ik als 6 jarig meisje voor het eerst knikkers kreeg

Natuurlijk wilde ik dit spel leren en ging naar mijn nieuwe buurmeisje die 2 jaar ouder was.

en vroeg haar of ze me dat wilde leren resultaat ik kwam thuis zonder knikkers

mijn moeder was toen erg boos want dat was gewoon diefstal en ze eiste ze terug en verbood het dat wij samen gingen spelen.

Knikkers waren gewoon speelgoed waar je zuinig op moest zijn.

Net zoals autootjes , barbie poppen dokter bibber enz.

en gokken was helemaal verboden .

( haha zelfs met de disclaimers leest deze reactie het wel heel TeletubieLand achtig, zo is het niet bedoeld natuurlijk, het zijn beginselen die ik probeer toe te passen :o)

Ik snap de reactie van je moeder heel goed!

En mischien zal ik als ouder zelfs hetzelfde doen..

Maar om het in een andere context te plaatsen, was het bv niet slimmer geweest dat je moeder je vertelde hoe je met knikkers om moest gaan en je daarin kon begleiden?

En als ze dat niet deed dan had ze toch moeten begrijpen dat zij en jij het risico liepen dat je de knikkers verloor ( gestolen werden)?

En toen dat gebeurde had ze , denk ik !, beter met jou en je buurmeisje (en buurmoeder) samen kunnen gaan zitten en bespreken wat er gebeurt was.

Vragen aan je buurmeisje of ze het redelijk vond dat ze knikkers won/afpakte van een jonger buurmeisje dat haar vroeg om het spel uit te leggen?

( mischien is dit wel gebeurt en nee ik ben zeker niet perfect, en dit is theorie en ook bij mij niet altijd praktijk)

En als dat niet tot een gewenst resultaat leiden, hardop af te vragen of het buurmeisje wel een 'vriendin' was?

Waarschijnlijk hadden jij, je buurmeisje, je moeder en de buurvrouw veel meer geleerd?

Het is natuurlijk makkelijk om zo lekker te ontleden en 'kritiek' te hebben, ik weet het.

Maar dit zijn wel de dingen die ik probeer toe te passen.

Prep ze,

K a n s

Natuurlijk wilde ik dit spel leren en ging naar mijn nieuwe buurmeisje die 2 jaar ouder was.

mijn moeder was toen erg boos want dat was gewoon diefstal en ze eiste ze terug en verbood het dat wij samen gingen spelen.

Ik ben opgegroeid in een buurt waar oudere kinderen altijd jongere kinderen alles leerden met betrekking tot speletjes.

Voor spek en bonen mentaliteit wat jongere kinderen betreft.

Mijn moeder had dus nooit verwacht dat het nieuwe buurmeisje misbruik zou maken van de situatie.

ze bleek toen dus duidelijk geen vriendin te zijn

Ze kreeg toen ook huisarrest van haar moeder

de les die ik toen leerde was dus dat sommige mensen altijd misbruik zullen maken als ze de kans krijgen.

Zo heb ik leren pokeren:cool:

Bijzondere vergelijking die knikkers @Kans. Het toont zo mooi aan dat hebzucht al in onze kleine kindergeestjes verankerd zit :-). Als we volwassen worden, worden we beleefde burgers en groeien over die hebzucht heen. Geintje, de hebzucht gaat ondergronds en tiert dan welig.

Ik denk dat we toe moeten naar een maatschappij waarin we leren het 'belang van het individu en het belang van de hele groep' gezamenlijk na te streven. We leven nu in een maatschappij waarbij het belang van het individu op nummer één staat. Ik zeg duidelijk een streven naar 'ik en de groep' omdat er altijd een middenweg is die ervoor zorgt dat je als persoon rijker wordt, er beter van wordt terwijl het voor de groep ook goed is. Je hoeft niet helemaal door te slaan en enkel en alleen maar aan de groep te denken, want dan zou je jezelf moeten opofferen. En dat is niet de bedoeling.

Stel je voor, we hebben een gezamenlijk weiland waar iedereen geiten op mag laten lopen. Dan kan ik denken, ik doe er lekker 10 geiten op, want dan heb ik meer inkomen voor mezelf dan mijn buurman. Maar mijn buurman denkt hetzelfde en de buurvrouw aan de overkant zet er gelijk 12 geiten op. Uiteindelijke raakt de wei uitgeput en kan niemand er meer geiten op houden.

Beter is dat ik, mijn buurman en buurvrouw gaan bedenken hoeveel geiten de wei gezond zouden houden, zodat we allemaal winst kunnen maken. Terwijl de groep niet geschaad wordt. Het systeem kan dan gehandhaafd blijven. Een utopie?

We mogen aan onszelf denken, maar tegelijkertijd moeten we als maatschappij leren te voorzien wat onze daden hebben voor de maatschappij en daarin onze grenzen trekken.

Economie is hebzucht en liefde tegelijk volgens dit artikel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/6704/Sociale-Vraagstukken/article/detail/3517839/2013/09/28/Economie-is-hebzucht-en-liefde-tegelijk.dhtml

"Hebzucht is de basis van het economisch handelen, althans volgens de bestaande economische theorieën. De Australische econoom van Nederlandse origine Paul Frijters vindt dat liefde eraan toegevoegd moet worden: zij speelt in het dagelijkse bestaan een minstens zo grote rol."

De enige die momenteel echt vooruitgang zien is de 1% elite, de rest is al lang alleen maar aan het inleveren.

Waarom de meeste het spelletje mee blijven spelen is complex en waarschijnlijk net zo simpel als waarom kinderen knikkers blijven wegbrengen.

Maar als je gaat spelen en je weet dat je je knikkers met een verhouding 2:3 gaat verliezen, dan moet je achteraf ook niet huilen dat je knikkers weg zijn !

Prep ze,

K a n s

Leuke vergelijking, ook bij mij in de klas/buurt was zo'n jongen die vrijwel alle potjes knikkeren won. Blijkbaar was hij daar heel goed in, en er bleven allerlei andere kinderen proberen hem te verslaan. Ik niet, ik vond het spelen van dat spelletje niet interessant en kreeg trouwens niet eens knikkers van m'n ouders (geen idee waarom, misschien vonden ze het zonde v/h geld). Ik vond het wel leuk om die jongen dat spel te zien spelen, iemand z'n talent zien gebruiken is altijd mooi om te zien toch?

Die 1% elite is imho heel goed geworden in het spelletje, en de meeste mensen blijven proberen ze te verslaan maar hebben niet door dat ze hetzelfde als de knikker-pro's moeten doen ipv ze verslaan in 1vs1 gevechten. Organiseer zelf zo'n spel ipv deelnemer te worden (werknemers, zzp'ers), of doe er niet aan mee (zelfvoorzienend worden).

Mooie vergelijking Kans. Wij gingen op een gegeven moment knikkeren met looiers en golfballen (ander fiat systeem)

Foxxie had een geheime aanvoer van zeer gewilde stuiterballen in alle kleuren en maten. Dus ik ging met stuiterballen heen en kwam vervolgens terug van school met zakken vol knikkers haha :p...

Toen der tijd dachten we daar niet echt over na maar nu vraag ik me af waarom kwamen ze toch die knikkers bij ons brengen en bleven ze terug komen?

Op de eerste plaats kregen ze blijkbaar nieuwe knikkers en deed het ze dus weinig dat ze knikkers verloren en was het ze wat waard om te spelen....

Dezelfde vraag kun je nu stellen over het fiat systeem.

.

.

.

Nou is het ook niet de verantwoordelijkheid van de gewone burger om dit soort monetaire spelletjes te corrigeren maar het kunnen doorzien is toch wel belangrijk.

Hmm.

Het is imo WEL de verantwoordelijkheid van de gewone burger. Tenslotte hebben we een democratie. Zonder toestemming van de gewone burger kunnen ze dit spelletje niet spelen.

Ik denk dat de "gewone burger" zich met opzet domhoudt. Hij wil dit niet weten, want ook hij profiteert er te veel van.

Daarom hoeven we ook niet te preppen voor de weg naar boven, maar alleen voor de weg naar beneden. Want dan wordt ook de gewone burger boos, dan interreseert het hem opeens wel, en blijkt hij ineens in staat dit wel te doorzien. Nog heeft hij te veel te verliezen en houdt zich stil in de hoop dat het zijn tijd wel zal duuren. Maar hoe lang nog?

Economie is hebzucht en liefde tegelijk volgens dit artikel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/6704/Sociale-Vraagstukken/article/detail/3517839/2013/09/28/Economie-is-hebzucht-en-liefde-tegelijk.dhtml

"Hebzucht is de basis van het economisch handelen, althans volgens de bestaande economische theorieën. De Australische econoom van Nederlandse origine Paul Frijters vindt dat liefde eraan toegevoegd moet worden: zij speelt in het dagelijkse bestaan een minstens zo grote rol."

Hebzucht? Wat een Bull...

Liefde? nog meer B....

Hoe kan zoiets doorgaan voor "econoom"?

Een enorm schadelijk artikel voor mijn bloedruk!

Ja mag zo hard lopen als je wil, je haalt de luxe toch nooit in. En daar profiteert men van want jij als zwakzinnige trapt met je ogen open in de val van de economie die moet draaien (maar dan vierkant) en je gaat leningen aan om toch maar die broodnodige luxe te kunnen betalen (maar ze is wel niet van u want gij hebt just niks betaald, het is allemaal van de bank)

Dom? Ja, maar waarom trapt de hele wereld erin?

En daar komt de marketing kijken! Ze steken onnodige dingen in je kop, je wordt gebrainwashed tot je ervan overtuigd bent dat je niet zonder een bepaald iets kan. Of het nu de laatste iPhone of wasproduct is of de o zo gezonde ontbijtkoekjes voor je kinderen en die fantastische reis naar een met palmbomen beplant zwembad of je zuurverdiende spaargeld in Tak zoveel investeren.

Ik herrinner mij een conversatie van jaren geleden toen ik een nieuwe tv ging kopen en de flatscreens waren net uit. En maar pushen die verkoper. Ik zei dat ik daar geen geld voor had maar hij bleef maar aandringen, ik kon dat op afbetaling doen, mijn laag loon was meer dan genoeg. Dat ik zei dat ik dat toch niet kon betalen zei hij dat hij een geste zou doen en er iets van zou aftrekken. En mevrouw, u betaald de eerste 12 maanden NUL% krediet! Dat kan u toch niet laten liggen? Ik wel ja, een ander niet en ik ben het afgetrapt. als ze geen tv willen verkopen verkopen ze geen.

Of bij de bank over een waardeloze spaarboek waarvan ik beter het geld zou investeren zodat het mij veel meer opbracht. Ik zei toen 'volgens wat ik hier lees ben ik alles kwijt als gij failliet gaat' Dat was onmogelijk en 5 maand later was iedereen alles kwijt. Ik ook, ik moet mee betalen aan een ander zijn falen. Corporatisme, bah!

Als iedereen nu eens z'n verstand zou gebruiken en enkel kopen (betalen dus) wat men zich kan veroorloven dan stuikt heel het economisch systeem in mekaar lijk een kaartenhuisje in een F5 tornado. En dan kunnen ze niet anders dan hun op lucht gebaseerde economie te herzien.

Maar ja, vanavond weer kassie kijken? Whatever. Ineenstuiken zal het toch doen en dan wil ik niet in al die 'koop op afbetalingen' hun schoenen staan. Maar ik zal er wel mee lachen. Ikke met mijn boerenverstand die niks weet van het moderne leven ...

Allé, dat ze nog wat gaan kassie zitten kijken met hun niet meer werkend gezond verstand.

Mischien heb je gelijk.

Maar op welke patij moet ik dan stemmen?

Zoals al vaker genoemd is democratie niet heilig.

Iets met twee wolven en een schaap, of 51% die steun krijgt van de staat tegen de 49% die het mag ophoesten enz.

Prep ze,

K a n s

Hmm.

Het is imo WEL de verantwoordelijkheid van de gewone burger. Tenslotte hebben we een democratie. Zonder toestemming van de gewone burger kunnen ze dit spelletje niet spelen.

Ik denk dat de "gewone burger" zich met opzet domhoudt. Hij wil dit niet weten, want ook hij profiteert er te veel van.

Daarom hoeven we ook niet te preppen voor de weg naar boven, maar alleen voor de weg naar beneden. Want dan wordt ook de gewone burger boos, dan interreseert het hem opeens wel, en blijkt hij ineens in staat dit wel te doorzien. Nog heeft hij te veel te verliezen en houdt zich stil in de hoop dat het zijn tijd wel zal duuren. Maar hoe lang nog?

Hmm.

NU leven we in iets dat men een democratie noemt, of het dat is is maar de vraag.

Wanner het verder misloopt, zal je merken dat men minder en minder democratisch de leiding zal nemen onder het mom van ... zoals me nu ook onder het mom van van alles er door duwt.

Tegen dat de burger ECHT in opstand komt, is ie ver gestorven van honger en miserie.

Bij het verhaal van de knikkers kreeg ik zowaar een flashback. Ik begon met 50 knikkers en eindigde met een stuk of 1000. Niet alleen door knikkeren, ook door ruilen. Ik was behoorlijk goed in ruilen van die dingen. Zo haalde ik ook lagers uit elkaar en gebruikte de kogels daarin om te ruilen voor knikkers. Ik vertelde de kids dat het speciale ijzeren knikkers waren die veel zwaarder waren waardoor ze veel meer knikkers konden winnen. Verder heb ik ook nog van die kleibolletjes uit bloempotten geruild als 'romeinse' knikkers :-). Ik had op den duur ook de speciale dingen, reuzenknikkers, kleine glazen knikkers, ... . Mijn kinderen hebben ze intussen gekregen van mijn ouders maar op speelplaatsen wordt tegenwoordig niet meer geknikkerd.

Hebzucht? Wat een Bull...

Liefde? nog meer B....

Hoe kan zoiets doorgaan voor "econoom"?

Een enorm schadelijk artikel voor mijn bloedruk!

Ok... het is wat 'zweverig' maar volgens mij zit er toch wel een kern van waarheid in:

Ook de netwerken van burgers, die, zoals de Spaanse socioloog Manuel Castells heeft aangetoond, in steeds sterkere mate bepalend zijn voor economie en samenleving, zijn een product van liefde.

Waren netwerken historisch gezien eerst vooral handelsrelaties tussen bedrijven en particulieren, nu vormen ze steeds vaker 'cirkels van wederkerigheid' die een nieuw richting in economie en samenleving aangeven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan broodfondsen en gezamenlijke inkoop van elektriciteit door buurtbewoners.

Traditioneel probeert de economische wetenschap met simpele verhalen de sociale complexiteit in beeld te brengen. In die verhalen bepaalt hebzucht het menselijk handelen. Dat levert echter een onvolledig beeld op. Met een model dat hebzucht en liefde combineert, zijn we veel beter in staat om uit te vinden waar het mensen en hun samenlevingen nu feitelijk om gaat.

Bij het verhaal van de knikkers kreeg ik zowaar een flashback. Ik begon met 50 knikkers en eindigde met een stuk of 1000. Niet alleen door knikkeren, ook door ruilen. Ik was behoorlijk goed in ruilen van die dingen. Zo haalde ik ook lagers uit elkaar en gebruikte de kogels daarin om te ruilen voor knikkers. Ik vertelde de kids dat het speciale ijzeren knikkers waren die veel zwaarder waren waardoor ze veel meer knikkers konden winnen. Verder heb ik ook nog van die kleibolletjes uit bloempotten geruild als 'romeinse' knikkers :-). Ik had op den duur ook de speciale dingen, reuzenknikkers, kleine glazen knikkers, ... . Mijn kinderen hebben ze intussen gekregen van mijn ouders maar op speelplaatsen wordt tegenwoordig niet meer geknikkerd.

haha dit doet me echt denken wat mijn ouders altijd zeiden xD Knikker altijd met kinderen die er slecht in zijn dan eindig je altijd met meer knikkers :rolleyes: mijn broer en ik haalde altijd die balletjes uit die vulpennen en vertelde tegen iedereen dat het een speciale was, speciaal gemaakt voor barbies en actionmen poppen, en mensen geloofde het ook nog echt xD maarja bij mij in de buurt deden alle kinderen wel zulke streken :p

Bij het verhaal van de knikkers kreeg ik zowaar een flashback. Ik begon met 50 knikkers en eindigde met een stuk of 1000. Niet alleen door knikkeren, ook door ruilen. Ik was behoorlijk goed in ruilen van die dingen. Zo haalde ik ook lagers uit elkaar en gebruikte de kogels daarin om te ruilen voor knikkers. Ik vertelde de kids dat het speciale ijzeren knikkers waren die veel zwaarder waren waardoor ze veel meer knikkers konden winnen.

Lol dus op je 8-12 jaar haalde je lagers uit elkaar?

Ik heb vroeger veel geoefend om goed te worden om te knikkeren en heb daar ook 'lesgeld' voor betaald maar eigenlijk was verwaarloosbaar want mijn pa bracht af en toe kogellagers mee van zijn werk en leerde me na school af en toe de knepen om het fingerspitsgevoel te ontwikkelen. M'n pa had me een knikkerbak met kortharig tapijt gemaakt en daar heb ik uren plezier aan beleefd. (Ga ik binnenkort eens maken voor het nostalgische gevoel en misschien leuk voor op een sc) Iets later begon ik knikkers te winnen tot op een dag in het 6de leerjaar, kwam een boze moeder de 'geluksknikker' van haar zoon terugeisen, nu had die jongen in de loop der tijd meer knikkers van mij gewonnen dan ik van hem, toen ik dat zei werd de juf en de directie erbij gehaald en werd gedwongen om die jongen zijn lievelingsknikker terug te gegeven. Ik was er zo van aangedaan dat ik iets later veel gewonnen knikkers van op school heb teruggegeven, maar ik heb toen geen enkele van mijn verloren teruggekregen en van vele kon er zelfs geen bedankje vanaf. Dat was een vrij leerrijke les in hebzucht. Ik heb daarna zelden voor het houden van knikkers gespeeld, enkel voor punten en de eer. .

Tot een zekere graad is er talent mee gemoeid maar soms hebben mensen gewoon het geluk dat bepaalde gewoon in hun schoot zonder er iets voor hoeven te doen terwijl ik ook mensen ken die de grootste shitmagneten zijn (nog erger dan mij :) ). Voor de mensen die 'the secret' kennen... bij die persoon werkt het dus niet ondanks altijd positief ingesteld. Hetzelfde merk ik bv bij poker en andere geluksspelletjes: de winnaars zijn zelden mensen zijn die het dringend nodig hebben aan de andere kant logisch want die gaan hun laatste geld niet uitgeven aan krasloten en diegene het wel doen en niets winnen zijn dan dubbel verloren. Een ander fenomeen is een zekere gunfactor naar mensen die al redelijk veel hebben... denk oa maar aan bekende mensen op tv.

Als dan al dan niet door een vorm van jaloezie een soort van hebzucht of opportunisme komt van mensen die vaak het deksel op de neus krijgen door altijd maar te geven en zelden iets terug krijgen.. daar kan ik nog enige vorm van begrip voor opbrengen. Met mensen die veel hebben, telkens maar meer wille, het onderste uit de kan proberen te halen en neerkijken op mensen die het wat minder hebben... daar heb ik ook geen medelijden mee indien ze een kapitaaltje verliezen door te 'spelen' op de beurs.

Maar hoe je het ook bekijkt, geven en nemen vinden zelden in gelijke waardes plaats. En dan draait het voornamelijk om een van de belangrijkste dingen des levens; --> 'relativeren'

ff een afsluiter over de 'ijzeren' knikkers: Ik heb deze apart gehouden tot ik ze 10 jaar terug terugvond in een emmer. Jammer genoeg volledig verroest. Maar een paar dagen laten weken in de echte Coca Cola zagen deze er terug een stuk beter uit. Vele ervan heb ik gebruikt als munitie voor mijn katapulten... Voor diegenen die met de metaaldetector in Zaamslag, Zeeland gaan zoeken voor het gebied onder water wordt gezet kunnen er vast nog wel enkele vinden :o

NU leven we in iets dat men een democratie noemt, of het dat is is maar de vraag.

Ah... :-)

Het is een democratie. Per definitie.

Maar een democratie waarin de burger het verkiest niet na te denken en het verkiest gemanipuleerd te worden. Waarom? omdat hij zo iedere dag zijn natje en droogje heeft. Het menselijk brein is een wonderlijk ding. Het weet beter dan jij zelf wat "goed" voor je is. Ik ben er van overtuigd dat ons brein heel goed weet dat het zich "dom" moet houden. Er kan namelijk maar 1 gevolg zijn van het "wakker worden" en dingen zien zoals ze zijn: een veel lagere levensstandaard. Stoppen met uitbuiten, stoppen met pakken wat je wilt. Met "je" bedoel ik de samenleving, niet het individu.

In zekere zin zijn vele personen ook het slachtoffer geworden van dit systeem. Ik denk dan aan de financiele aspecten, maar ook de emotionele. Veel mensen zitten vast aan een schuld en hun brein zal geen andere uitweg zien dan "laten we alsjeblieft zo doorgaan als het nu is" alle andere informatie wordt dan geblokkeerd. Maar ook als men geen schuld heeft zitten veel mensen vast aan een consumptie patroon. Consumeren kan verslavend werken. Ook dan wil het brein de realiteit gewoon niet zien.

Het goede nieuws is dat het brein flexibel is. Het kan ook de realiteit aan. Maar vrijwillig zal dit niet gaan. Present company excluded.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...