Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijl steel beschermer


Tom

Aanbevolen berichten

Zoals bekend breekt de steel vaak doordat je misslaat net onder de bijl, de duurderen hebben hier ook wel een bescherming zitten.

 

Maar je kunt zelf ook een beschermhoes maken door er een autokoelslang omheen te doen, via de sloop of desnoods een nieuwe kopen vanaf 10 euro te koop http://www.mister-auto.nl/fl/

 

Maar zo doe je dit dus

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Tom slim gevonden en dat slang is inderdaad erg sterk . ik heb tijdens het maken van mijn bijltje gewoon een langere strip staal door

de kop van de bijl gedaan en aan de voorkant van de steel deze zo'n 8 cm door laten lopen en er toen van een lange platte schoenveter

een bindsel rondgemaakt ook dat werkt prima .

Ik denk dat er nog wel meer oplossingen zijn maar dat stuk steel beschermen is wel een goede zaak .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

toch was het gewoon een oude (wel een goede ouderwetse gesmede )''keuken '' bijl . Die 1 mm doorslijpschijfjes zijn prachtig , ze snijden als koek

en als je voorzichtig te werk gaat wordt je staal nagenoeg niet warm :cool:

gr will

 

Aha.

Mooi werk.

 

Snijden met koek ga ik niet proberen.

Ik ben bang, dat hij me dan bijt.

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een stripje hoekijzer onder de kop gelast die de klap op neemt

wel eens mis geslagen maar het is nog niet verbogen of afgebroken geweest.

 

zo wie zo denk ik de laatste tijd veel na over hoe dingen heel te houden

1 het is zo zonde dat het stuk gaaat

2 als het shit is kan je dingen niet meer vervangen

 

dus eigelijk moet je nu al het de mindset van heel houden en zuinig zijn werken vindt ik.

dus,

gereedschap binnen bewaren (condens vrij)

invetten

op tijd slijpen

op tijd smeren

slijtage delen op tijd vervangen en de nog niet geheel versleten delen bewaren als reserve (deze passen namelijk altijd)

dingen alleen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn

alleen aan een klus beginnen als je alle gereedschappen klaar hebt liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo wie zo denk ik de laatste tijd veel na over hoe dingen heel te houden

1 het is zo zonde dat het stuk gaaat

2 als het shit is kan je dingen niet meer vervangen

 

dus eigelijk moet je nu al het de mindset van heel houden en zuinig zijn werken vindt ik.

dus,

gereedschap binnen bewaren (condens vrij)

invetten

op tijd slijpen

op tijd smeren

slijtage delen op tijd vervangen en de nog niet geheel versleten delen bewaren als reserve (deze passen namelijk altijd)

dingen alleen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn

alleen aan een klus beginnen als je alle gereedschappen klaar hebt liggen

 

Hear Hear!!

 

Bij veel scoutinggroepen werden de bijlstelen onder de kop vaak voorzien van een dergelijk manchette. Maar dan een geknoopte variant... Met een "Turkse knoop" kan je een soort gevlochten ring maken en dat kan je zo lang maken als je wil (kan je dus ook op andere plekken gebruiken waar je slijtage slijtage wil voorkomen)... Wij maakten ze altijd een centimeter of 15 lang. Voordeel van touw vs staalplaat is dat het de imapact nog beter absorbeerd, daarnaast staat het mooi... (Heb helaas ff geen foto)

 

Overigens breken de meeste stelen bij het verkeerd loswrikken van een vastgeslagen bijl... Meeste mensen rukken aan de steel (in een opwaardse beweging) en dan breektie bij de kop, zeker als er al beschadigingen zijn van misslagen... Beter is om je hand vlak onder de kop te houden (als draaipunt) en met korte klapjes op het einde van de steel de bijl los te "draaien"...

 

Goed pad, zonnig spoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...