Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn er mensen die aan winterkamperen doen?


Gerbenvink

Aanbevolen berichten

We hebben best een aantal nachten in flinke kou doorgebracht. Dit zijn foto's van eerdere trekkings rond 65 gr NB. Met 5 kinderen, waarvan de jongste daar nog 9 jaar, rond het vriespunt, windkracht 7-8 op een hoogvlakte. We gebruiken allemaal neo air matjes (vergelijkbaar met de exped's) en slaapzakken waar we het in ieder geval niet koud in hebben gehad.

 

[ATTACH=CONFIG]5682[/ATTACH]

Voor 99,9% van de mensen zou dit al een regelrechte SHTF zijn;)

[ATTACH=CONFIG]5684[/ATTACH]

In de tent. Thee, mutsen op, klaverjassen en veel lol.

 

Een uitrusting kost veel geld. Overnachten daarentegen is gratis, en er hoeft ook geen muntje in de douche (het beekje met ijswater)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 120
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

Ah, die draagbare had @backschless ook bij zich op SC Vlaanderen, toch?

Ging jij die nou ook halen @Wonderland?

 

We moeten inderdaad eens experimenteren met geïsoleerde tentjes, straks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winter kamperen is echt top, als je zoals gezegd de juiste spullen hebt.

Er zijn leuke lichtgewicht tenten met bijpassende Titanium kachel, niet iets om mee te beginnen, maar je weet toch nooit...?

 

http://seekoutside.com/

 

Dit is super materiaal. (Je neemt zo best veel comfort, je kan gewoon staan in je tent), mee in je rugzakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link, dit zijn wel ultieme tenten.

6-persoons tipi + 1 nest voor in de zomer en large kachel+pijp weegt rond de 5KG :D

 

Heb het +/- doorgerekend en reken op iets van €1500-1600 na transport, inklaring en btw, dat dan weer wel...

 

Vergeet de stok, scheerlijnen en grondzeil niet. Toch erg laag gewicht, zou dat doek stevig zijn? De prijzen zijn wel stevig zeg, je zou haast zelf zo'n tipi maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is super materiaal. (Je neemt zo best veel comfort, je kan gewoon staan in je tent), mee in je rugzakje.

 

Ik zit net met verbazing die site te bekijken. Die tipi's, bug out shelter's en Backcountry shelter.

 

Zo ultra licht is er maar weinig! Ok, de prijs is er dan wel naar, maar er gaat een wereld voor me open!

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad, de warmte vliegt zo de tent uit...

 

 

Deze tent heb ik lang gebruikt, een Arctic eightwall met liner en houtkachel:

arctic%20tent.JPG

 

Geweldige tent! beetje zwaar maar ik had 'm toen in de GMC 6x6 liggen. De kachel stookte zo goed dat het binnen snel een blubberbende was en je veldbed weg zakte, terwijl het 's nachts buiten -15 was en de sneeuw zo hard als ijs.Veel mee gewerkt in de omgeving van het prachtige gebied van Malmedy. Tussen kerst en nieuwjaar met een groep mensen vuren maken, kalkoenen erop en natuurlijk biertjes drinken :rolleyes:. In de Ardennen kan het goed spoken in de winter.Met sneeuwbuien was het minder koud dan als het helder was en ging waaien. Soms zo veel sneeuw dat er wegen werden afgesloten... jammer, want dat was niet een probleem voor ons, maar juist leuk.

 

 

enne..foto is niet van mij, maar van vriend Google :p maar zo zag het er ongeveer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lang getwijfeld tussen een nylon tentdoek of katoenpolyester. Uiteindelijk is het het laatste geworden en heb ik daar nog nooit spijt van gehad. Ik weet het: het is zwaarder, maar zo'n 7 persoons tent is 10.6 kg, t.o.v. ca. 5-6 kg voor een nylon doek. De gewichtstoename, mits verdeeld over een aantal mensen, is goed te overzien. De CP heeft daarbij 0,0 condensvorming en een zeer aangenaam binnenklimaat, ook bij extreme temperaturen. En - volgens het boekje - kun je zelfs open vuur stoken in je tent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Is een top ding die frontierstove, neem hem volgende week mee, zal er wel pas rond zaterdag middennacht zijn:D

 

Jammer dat de meeting dan al voorbij is.... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar citeer je ergens Dick Berts.. En blijkbaar bewijst dit precies mijn punt.. Dit is boekjeswijsheid, de grond is nu eenmaal niet kouder dan de wind. En het veldbed, is zeker niet een goede isolator. Ja het haalt je van de grond af, maar het brengt je geen warmte onder je. Het is zelfs kouder dan op de grond slapen in een bivakzak, als je daar geen extra dikke isolator onder stopt. In de winter slaap je liever op de grond, en elke vorm van isolatie er onder is prima, Mocht je een noodonderkomen wil moeten maken, kan je heel veel met een transparant zeil en een reflector. google maar eens op "super shelter".

 

 

Doe eens een weis wintersurvival cursus of zo iets.. en vertrouw niet op boekjes wijsheid !!

Wil je ervaringen over isolatie, kan je ook forum.bushcraftnederland.nl bekijken er is al heel veel over geschreven door mensen die echt veel ervaring hebben. Ook hier zitten een flink aantal bushcrafters met wintersurvival ervaring. Echter je leert het pas in de praktijk..

 

Ik ben onderhand toch wel erg benieuwd wat voor een bitch ass super commando training jij gehad hebt @rescue. Je hebt blijkbaar de koud weer training van het korps mariniers doorstaan en de jungle training in Frans Guyana... Lachend!

 

Nu weet ik toevallig dat er hier een aantal (ex) mariniers/commando's/LMB'ers op het forum zitten en zelfs ex legioen mensen (en dan ben je gdvrdmme een harde!) en die zouden bovenstaande zonder enige schaamte kunnen roepen. Jij hebt het steeds over "boekjeswijsheid" terwijl je zelf enkel YouTube links geeft en Google links aandraagt.

 

Wellicht ben je vrijwilliger bij het Rode Kruis of Lotus medewerker, fuck it, voor mij part collecteer je voor het nationale debielenfonds, en vind je jezelf daarom Rambo/Bear Grylls/Ray Mears/for all I care; Martin Gaus voor mijn part, maar je hebt het blijkbaar tot een persoonlijke doelstelling gemaakt om @DickBerts af te zeiken in ALLES wat hij post, die -naar ik weet- toch echt wel bij het korps heeft gezeten... Ik snap je vete jegens hem niet.

 

Ik kan ook best kritisch zijn op posts, maar dit begint op een kruistocht te lijken maatje.

 

Wellicht zit ik onder je neger knop (ohoo, hij zei neger!), ik bedoel negeer knop, aangezien ik nimmer een reactie van je krijg.

 

Het enige dat ik er van kan zeggen is dat je me onderhand behoorlijk begint te irriteren met je eeuwige betweterige gezeik.

 

Of je kan bewijzen dat je drie maanden lang gele sneeuw op de noordpool hebt gegeten, of je houdt je mond.

 

Put your money where your mouth is, en kom met super über coole war stories waardoor ik jouw mening/woorden hoger ga inschatten dan die van DB of welk ander forumlid alhier dan ook.

 

We hangen aan je lippen...

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gerbenvink als dit je eerste keer is probeer dan vooral veel lol te hebben! niet alles zal gaan zoals je dacht. probeer eens met volle rugzak naar beneden het dal ? dorp ? te lopen om je vader te blij te maken met een grote reep chokolade wel zelf ervan af blijven !! ps doe maar 2 repen groetjes timberwolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben onderhand toch wel erg benieuwd wat voor een super commando training jij gehad hebt @rescue. Je hebt blijkbaar de koud weer training van het korps mariniers doorstaan en de jungle training in Frans Guyana... Lachend!

 

Nu weet ik toevallig dat er hier een aantal (ex) mariniers/commando's/LMB'ers op het forum zitten en zelfs ex legioen mensen (en dan ben je gdvrdmme een harde!) en die zouden bovenstaande zonder enige schaamte kunnen roepen. Jij hebt het steeds over "boekjeswijsheid" terwijl je zelf enkel YouTube links geeft en Google links aandraagt.

 

Wellicht ben je vrijwilliger bij het Rode Kruis of Lotus medewerker, fuck it, voor mij part collecteer je voor het nationale debielenfonds, en vind je jezelf daarom Rambo/Bear Grylls/Ray Mears/fuck it; Martin Gaus voor mijn part, maar je hebt het blijkbaar tot een persoonlijke doelstelling gemaakt om @DickBerts af te zeiken in ALLES wat hij post, die -naar ik weet- toch echt wel bij het korps heeft gezeten... Ik snap je vete jegens hem niet.

 

Wellicht zit ik onder je neger knop (ohoo, hij zei neger!), ik bedoel negeer knop, aangezien ik nimmer een reactie van je krijg.

 

Het enige dat ik er van kan zeggen is dat je me onderhand behoorlijk begint te irriteren met je eeuwige betweterige gezeik.

 

Of je kan bewijzen dat je drie maanden lang gele sneeuw op de noordpool hebt gegeten, of je houdt je mond.

 

JB

 

JB, dank je voor je feedback.. DB heeft al meren malen feedback ontvangen, en daar laat ik het bij. Hij is niet alwetend, en ik ook niet.. en DB kan heel goed voor zich zelf spreken. daar heeft jij jou niet voor nodig. Ik ben het op sommige punten met DB niet eens. en ik reageer inhoudelijk. daarop. Ik zit niet DB af te zeiken, hij is net als iedereen een gewoon mens, net al iedereen hier.. Als hij jouw goeroe is prima.. ik denk daar iets genuanceerder over.. en volgens mij is dat niet tegen de forum regels..

Ik respecteer DB over wat hij wil bereiken..

 

Verder mag je me feedback geven, bij een kampvuurtje of via mail, maar als je dat hier wil doen, sta je inderdaad verder in de negeer modus. doe normaal of get a life.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lang getwijfeld tussen een nylon tentdoek of katoenpolyester. Uiteindelijk is het het laatste geworden en heb ik daar nog nooit spijt van gehad. Ik weet het: het is zwaarder, maar zo'n 7 persoons tent is 10.6 kg, t.o.v. ca. 5-6 kg voor een nylon doek. De gewichtstoename, mits verdeeld over een aantal mensen, is goed te overzien. De CP heeft daarbij 0,0 condensvorming en een zeer aangenaam binnenklimaat, ook bij extreme temperaturen. En - volgens het boekje - kun je zelfs open vuur stoken in je tent.

 

Mijn huidige tent heb ik destijds gekocht voor met de auto. 11,5kg, PolyCotton doek. Inmiddels jaartje of 13, 14 oud (niet alle jaren gebruikt echter), maar hij is nog zgan. Nylon doek heeft een veel kortere levensduur.

Erg aangenaam, ook in erg warm klimaat, maar voor één persoon in de rugzak moet ik echt op zoek naar wat anders. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

JB, dank je voor je feedback.. DB heeft al meren malen feedback ontvangen, en daar laat ik het bij. Hij is niet alwetend, en ik ook niet.. en DB kan heel goed voor zich zelf spreken. daar heeft jij jou niet voor nodig. Ik ben het op sommige punten met DB niet eens. en ik reageer inhoudelijk. daarop. Ik zit niet DB af te zeiken, hij is net als iedereen een gewoon mens, net al iedereen hier.. Als hij jouw goeroe is prima.. ik denk daar iets genuanceerder over.. en volgens mij is dat niet tegen de forum regels..

Ik respecteer DB over wat hij wil bereiken..

 

Graag gedaan.

 

Niemand is alwetend, alhoewel er miljarden mensen op deze aardbol zijn die het tegendeel beweren. De een noemt hem God, de ander Allah, de volgende het vliegende spaghetti monster. Ik dwaal af...

 

Om maar met de woorden van mijn vrouw te spreken (en dat is een serieus lekker ding, maar dat terzijde): "Je kan wel zeggen dat je het niet zo bedoelde, maar ik VOEL het wel zo!", catching my drift here buddy? C'est le ton qui fait la musique (en ja, die heb ik moeten checken via Gooooooooooogle, anders schrijf ik het verkeerd, duh).

 

Dick is niet mijn goeroe. Maar dat wist je best wel. Het is enkel een flauwe manier van je om mijn post te pareren.

 

Ik wacht nog steeds op je "gele sneeuw" verhalen.

 

Jij genuanceerde vent jij! ;)

 

Hit me with your stories braddah!

 

-XXX-

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
JB, dank je voor je feedback.. DB heeft al meren malen feedback ontvangen, en daar laat ik het bij. Hij is niet alwetend, en ik ook niet.. en DB kan heel goed voor zich zelf spreken. daar heeft jij jou niet voor nodig. Ik ben het op sommige punten met DB niet eens. en ik reageer inhoudelijk. daarop. Ik zit niet DB af te zeiken, hij is net als iedereen een gewoon mens, net al iedereen hier.. Als hij jouw goeroe is prima.. ik denk daar iets genuanceerder over.. en volgens mij is dat niet tegen de forum regels..

Ik respecteer DB over wat hij wil bereiken..

 

Verder mag je me feedback geven, bij een kampvuurtje of via mail, maar als je dat hier wil doen, sta je inderdaad verder in de negeer modus. doe normaal of get a life.

 

Die inhoudelijke feedback is mij een beetje ontgaan. Maar jongens zullen we hier mee ophouden? JB ken ik. Is een geweldige vent. In het geruchtencircuit vang ik op, dat Rescue dat ook is. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een ding zit mij gigantisch dwars. Ok, ik ben vaak niet mals in mijn commentaar en ik schuw geen stevige standpunten. Daarbovenop zien een aantal mensen mij helaas als een prep goeroe, wat ik beslist niet ben, wel een ouwe ervaren prepper, maar dat is wat anders. Hoe dan ook, sommige mensen projecteren arrogantie op mij, of ze verwijten mij dat anderen me als prep goeroe zien, terwijl ik daar niks aan kan doen! Ik streef daar helemaal niet naar! En wat mijn boek betreft; Een prima boekje gezien zijn doelstellingen -al zeg ik het zelf-, maar je kunt het ook heel anders aanpakken. Ik ben alleen maar heel blij als er meer prep boeken komen met een andere benadering dan waarvoor ik gekozen heb. JB Rescue DB, zand erover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die inhoudelijke feedback is mij een beetje ontgaan. Maar jongens zullen we hier mee ophouden? JB ken ik. Is een geweldige vent. In het geruchtencircuit vang ik op, dat Rescue dat ook is. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een ding zit mij gigantisch dwars, ok, ik ben vaak niet mals in mijn commentaar en ik schuw geen stevige standpunten. Daarbovenop zien een aantal mensen mij helaas als een pre goeroe, wat ik beslist niet ben, wel een ouwe ervaren prepper, maar dat is wat anders. Hoe dan ook, sommige mensen projecteren arrogantie op mij, of ze verwijten mij dat anderen mij als prep goeroe zien, terwijl ik daar niks aan kan doen, ik streef daar helemaal niet naar. En wat mijn boek betreft. Een prima boekje gezien zijn doelstellingen, maar je kunt het ook heel anders aanpakken. Ik ben alleen maar heel blij als er meer prep boeken komen met een andere benadering dan waarvoor ik gekozen heb. Zand erover!

 

DB je hebt helemaal gelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat mag ook tijdens een wintercamping..

 

Dat is mij te koud, ik ga niet vrijwillig kou zitten kleumen. Enkel als het moet.

 

En totdat ik je "war stories" heb gehoord, of enige duiding van ervaring heb vernomen waardoor ik je bijdragen op waarde kan schatten, laat ik ze even voor wat ze zijn en ga ik voor de mensen op het forum waarvan we wel weten dat ze enige ervaring dan wel expertise hebben. Want, sorry, iedereen kan hier wel wat roepen.

 

Beetje flauw, ik weet het, maar van een hoop mensen alhier hebben we een algemeen beeld van hun achtergrond, of heb ik filmpjes gezien (hoe maak ik vuur met een kleerhanger, hoe drink ik urine door een lifestraw, etc., etc.) of hebben we levensverhalen gehoord, of weten we dat ze een technische achtergrond hebben (hoe installeer ik zonnepanelen, hoe maak ik een waterfilter), etc., etc.

 

Met alle respect,

 

JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mij te koud, ik ga niet vrijwillig kou zitten kleumen. Enkel als het moet.

 

En totdat ik je "war stories" heb gehoord, of enige duiding van ervaring heb vernomen waardoor ik je bijdragen op waarde kan schatten, laat ik ze even voor wat ze zijn en ga ik voor de mensen op het forum waarvan we wel weten dat ze enige ervaring dan wel expertise hebben. Want, sorry, iedereen kan hier wel wat roepen.

 

Beetje flauw, ik weet het, maar van een hoop mensen alhier hebben we een algemeen beeld van hun achtergrond, of heb ik filmpjes gezien (hoe maak ik vuur met een kleerhanger, hoe drink ik urine door een lifestraw, etc., etc.) of hebben we levensverhalen gehoord, of weten we dat ze een technische achtergrond hebben (hoe installeer ik zonnepanelen, hoe maak ik een waterfilter), etc., etc.

 

Met alle respect,

 

JB

Ik heb zout geprepped. en verhaaltjes komen alleen in IRL, en niet hier op een forum..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...