Ga naar inhoud
GENEGEERD

Behandeling Diarree


Aanbevolen berichten

Diarree is dunne, frequente poep, veroorzaakt door bacterien of virussen. Daarnaast zijn er nog een aantal ziekten en stoffen in de voeding die het kunnen veroorzaken, maar die laat ik buiten beschouwing. In 90-95% van de gevallen is extra vocht en hygienische maatregelen het enige dat je hoeft te doen, alsmede geduld, zoals gezegd het houdt meestal weer op.

1. In de beginfase voelen mensen zich vaak grieperig en heeft men vaak koorts. In het algemeen verdwijnt de koorts weer na een dag of 2-3, waarna de diarree nog aanhoudt.

2. Het virus of de bacterie maakt de binnenbekleding van de darm kapot, waardoor je ziek wordt; de waterdunne poep heeft twee redenen: het lichaam probeert de ziekte verwekkers er uit te spoelen, en in de latere fase, de ziekteverwekkers zijn dan al weg, dan is de darm niet in staat vocht op te nemen, dus de ontlasting bevat nog veel water. Alles tussen 3 dagen en 3 weken diarree is volstrekt normaal.

3. Antibiotica is slechts zelden nodig, en voor een leek lastig te beoordelen; in het ziekenhuis worden combinaties van antibiotica gegeven, waaronder Flagyl. Het infuus is het belangrijkste, of in het geval van SHTF vooral veel drinken (minstens 2,5 liter voor een volwassene). Bloed in de poep en hoge koorts, langdurig, en heftig spugen, zijn omineuze tekenen.

4. Het domste wat je kunt doen, is in de eerste week van het ontstaan van de diarree, imodium gebruiken. DOE DAT ALLEEN IN UITERSTE NOOD! Ik heb het zelf niet eens in huis. Imodium remt de darmwerking, zodat het virus of bacterie LANGER IN JE DARM BLIJFT. Dus ben je langer of erger ziek....niet verstandig dus.

5. ZODRA IEMAND DIARREE HEEFT, MOET JE HEM/HAAR AFZONDEREN VAN DE GROEP EN LIEFST ELK FYSIEK CONTACT VERMIJDEN. Graaf een nieuwe latrine voor de zieke, en laat de diarree of urine niet in contact komen met andere mensen, voedsel of water. De zieke mag ook niet eten bereiden oid.

6. Bedenk goed, wat hij/zij gegeten heeft voordat de symptomen begonnen, vermijd dit dus. De meeste diarree worden veroorzaakt door onvoldoende gekookte etenswaren cq matige hygienische omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Duidelijk, dank je wel!

Ga je overigens meer posten?

 

Bv wat te doen bij hevige bronchitis / vermoedelijke longontsteking

Behandeling van wonden die niet genaaid kunnen worden.

Behandeling van ontstekingen, extreme koorts etc.

(Ik roep maar een paar dingen: alle praktijk info is welkom)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cardhu: ik zal er eens over nadenken wat zinnig is, het moet ook vooral beetje practisch zijn....

 

Prive bericht @Zanshin: Imodium dus wel vanaf week 2? Is daar een grens voor? - Hoeft niet, alleen als je bijvoorbeeld moet reizen cq wegwezen en niet handig is de hele dag te poepen...

En ORS, vanaf wanneer is het zinnig dat te geven? - smaakt afschuwelijk, mag gegeven worden vanaf dag 1, niet als iemand (nog) veel spuugt, een blikje gewone cola (preppen dus!!!!) en iets hartigs (bouillon poeder dus preppen!!!) werkt hetzelfde, het is een mix van zoet en zout en dat wordt sneller opgenomen dan gewoon water.

 

Spugen behandelen met primperan of domperidon zetpillen, ik weet even niet of dat op recept is, ik schrijf het wel regelmatig voor. Je kunt het gerust aan je huisarts of apotheek vragen. In koelkast bewaren. TAV spugen: probeer ieder uur een eierdopje water te geven, als dat goed gaat, dan uitbreiden, altijd van helder vloeibaar, naar dik vloeibaar naar vast voedsel. Dus bijv bouillon, water, naar pap, naar groente/beschuit etc. Op vakantie in Frankrijk of Spanje/Griekenland enzo altijd even de lokale apotheek leeg kopen met dit soort middelen. Mits koel bewaard, blijven meeste geneesmiddelen enkele jaren goed, THT is net als met voedsel een rekbaar begrip.

 

Voor de norit alternatief kun je fijngemalen houtskool nemen, maar het nut is niet bewezen, ik zou het wel proberen, zeker als het uit de hand loopt met de diarree. Het idee is dat actieve kool als een soort radicalen vanger werkt (radicalen zijn ontstekingsfenomenen) en dat het het immuunsysteem lokaal helpt, of de beestjes het vervelend vinden weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik ben toch wel erg een voorstander van norrit -

gek genoeg is in andere landen zoals bv Duitsland norrit heel erg uit de handel

je kan het nog wel krijgen maar het is duur en impopulair bij apotheken

zoals Keyser ook vertelde over bloeden bij het doorsnijden van een abces

geloof ik ook in de helende werking van diarree (beperkt) als het gaat om gifstoffen uit je lijf krijgen

de norrit is een goede ontgifter en prefereer ik sterk boven bv diacure

ik ga pas aan de diacure als ik 2 of meer dagen echt waterdunne zgn spuitpoep hou

 

oh en uiteraard ORS in huis hebben als je veel vocht verliest ook bij langdurige diarree

en zeker voor babies en jonge kinderen!!!

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ok, ik ben het met suze eens wat betreft het gebruik van immodium en dergelijk.

 

Om te begrijpen wat je moet doen in medische nood moet jij weten wat de oorzaak van de medische klacht is en hoe je lichaam reageert.

 

Wat doet het lichaam in het geval van diarrhee: iets dat hem stoort eruit gooien.

 

Dus, als jij meteen bij het ziek worden norit enz gebruikt, heb jij kans dat jij het ziekmakend iets ( het pathogene ) langer in je lijf houdt en dus nog zieker wordt.

 

wanneer zou jij wel moeten gebruiken: als er een gevaar is voor dehydratie, te kort aan vocht.

in het algemeen na 24 uur constant leeg lopen.

 

Bij kinderen en verzwakte mensen, en als er een combinatie van braken en diarrhee tegelijkertijd is, kan uitdroging vrij snel voorkomen. Belangrijk is dus te blijven drinken, zelfs als men het uitspuugt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik ben het met suze eens wat betreft het gebruik van immodium en dergelijk.

 

Om te begrijpen wat je moet doen in medische nood moet jij weten wat de oorzaak van de medische klacht is en hoe je lichaam reageert.

 

Wat doet het lichaam in het geval van diarrhee: iets dat hem stoort eruit gooien.

 

Dus, als jij meteen bij het ziek worden norit enz gebruikt, heb jij kans dat jij het ziekmakend iets ( het pathogene ) langer in je lijf houdt en dus nog zieker wordt.

 

wanneer zou jij wel moeten gebruiken: als er een gevaar is voor dehydratie, te kort aan vocht.

in het algemeen na 24 uur constant leeg lopen.

 

Bij kinderen en verzwakte mensen, en als er een combinatie van braken en diarrhee tegelijkertijd is, kan uitdroging vrij snel voorkomen. Belangrijk is dus te blijven drinken, zelfs als men het uitspuugt.

Je schrijft hierboven norit maar je bedoelt denk ik immodium. Dan klopt het verhaal dat je schrijft. En spugen bij diarree is een drama, dan maar blijven drinken werkt averechts dus vooral NIET forceren; bij braken verlies je heel veel belangrijke zouten. Elk uur een eierdopje water dat wel, als dat goed gaat dan meer drinken. Domperidon en Primperan zetpillen werken geweldig op spugen, die moet je ergens scoren, bijvoorbeeld op vakantie in Frankrijk of bespreken met je Huisarts. Misschien kun je ze wel gewoon zo kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen norit en immodium is als volgt:

Norit absorbeert het vocht in je darmen en daardoor vertstopt . Resultaat kan heel tijdelijk zijn.

immodium werkt op de darmwanden , helpt bij het vasthouden van elektrolyten en remt het diarrhee af.

 

waarom denk jij dat ik immodium bedoelde ipv norit? ik bedoelde namelijk ieder anti diarrhoeica die te vroeg gebruikt wordt.

 

kruidvat heeft domperidon en primatour tegen het spugen.

 

1 slokje cola en of champagne kunnen ook helpen de maag te calmeren. Champagne kan helpen de eetlust weer op gang te krijgen. oudewetse oma middeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Keyzer Suze,

 

Op jou aanraden heb ik het compas opnieuw gelezen.

Het feit is dat ik niet begrijp waar jij het over hebt...of heb ik een taalkundig fout gedaan waardoor miscommunicatie ontstaan is???

Wat is de punt waar er twijfel over bestaat???

 

Ik kan soms kortbondig zijn...maar onjuist ben ik in het algemeen niet.

Ik vind daarnaast een online medisch overdracht heel moeilijk te bewerkstellen zonder te veel en/of te weinig uit te leggen op zo'n manier dat het geen risico en /of misverstand voor leken ontstaat.

 

maar jij mag mij ten allertijd corrigeren. of ik mij laat overtuigen is een andere vraag...als jij mij iets leert ben ik je dankbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

diaree en spugen kunnen ook voorkomen ZONDER dat er sprake is van bacterien/virussen verkeeerd/bedorven voedsel

denk hier bij aan STRESS ANGST en SPANNING (die zullen in een SHTF situatie zeker aanwezig zijn)

ook deze 3eenheid kan er voor zorgen dat de darmen/maag op hol slaan.

voorbeelden zijn: daags voor de grote vacantie reis,examens,solicitatie,bezoek schoonmoeder enz.

in deze gevallen kan er wel een medicatie worden gegeven

denk bv aan reistabletten deze hebben een ontspannende werking of diazepan ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is er 1 oplossing met stip de beste bij diarree: Coca Cola (en nee, geen andere cola). Gebaseerd op redelijk wat ervaring... Ik ben een paar keer in ontwikkelingslanden geweest en door iets te makkelijk van alles te eten wil je de wc dan vaker zien dan lief is. De eerste keer norrit en ORS geslikt / gedronken tot ik er helemaal zat van was. Toen geswitched naar Coca Cola (had ik zelf ooit een keer gehoord) en dezelfde dag overal van af. De tweede keer (en daarna) heb ik dat dus gelijk gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant draadje. Zelf heb ik altijd "imodium" of "diacure" bij mij (zit in mijn portefeuille) naast "finimal" Ook altijd paar pleisters bij mij en nu ik dit opschrijf zal dat ook wel een tic zijn die ik mijn hele leven heb. Tube Vectavir is ook altijd paraat als ik een tinteling voel op mijn lip.

 

Ik reis ook nog wel eens naar landen waar de hygiëne te wensen overlaat. Ik heb zelf altijd begrepen dat "norit" is voor als je een voedselvergiftiging hebt en dan moet je zeker geen "diacure" gebruiken. Zoals gebruiker "noodv" ook aangeeft zweer ik zelf ook bij "Coca Cola" en heb ik al van mijn moeder geleerd dat het alle bacterie kan doden. Misschien treedt het placebo effect hierbij op maar gevoelsmatig reageert mij lichaam erg goed op als ik aan de diarree ben.

 

De laatste tijd ben ik steeds meer bewuster gaan eten en merk dat je hier ook zoveel winst kan halen en eigenlijk bijna geen diarree meer hebt.Ook preventie in het buitenland helpt erg (water in flessen kopen), waar ga je uit eten en wat eet je. Handen goed wassen e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast Bunkerprepper

Kan iemand die ter zake kundig is misschien wat licht laten schijnen op dat Coca Cola verhaal?

Wat zit er in de fameuze rode fles dat er voor zorgt dat een diarree stopt?

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...