Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fleece, marino, thermo ondergoed


Kans

Aanbevolen berichten

Warmtelagen:

 

We hebben tegenwoordig hele mooie warmte lagen.

 

Om bij moeder natuur te beginnen wol.

Wol is goedkoop, puur natuur, lekker warm, het kan relatief veel vocht opnemen voordat het vochtig gaat aanvoelen enz.

Persoonlijk heb ik bijna geen wollen spullen omdat ik de kriebels krijg van wol.

Sinds ik hoorde van merino wol ( van het merino schaap) wilde ik het al eens proberen.

 

En ik heb van merino:

Sokken, das, twee hemden.

 

Tot mijn eigen verbazing kan ik dit redelijk verdragen.

Ik voel het nog wel maar kan me eroverheen zetten en goed dragen.

Het is heerlijk warm, maar kan ook redelijk koel blijven indien nodig.

Het grootste voordeel is dat het nauwelijks gaat stinken ook niet als je veel zweet en/of meerder dagen/weken.. draagt.

Soms is dit handig of onvermijdelijk en dan is dit een uitkomst!

 

Wol is niet winddicht dus vaak alleen geschikt als tussenlaag, ik gebruik het alleen als tussenlaag of als ondergoed of bv in de slaapzak.

Uitzondering is de das die ik nu al lekker een paar dagen om heb en goed bevalt.

 

Een mogelijk probleem kunnen motten zijn !

Ik heb al meerdere keren gelezen dat mensen binnen een jaar gaten in hun merinowol hebben van motten, blijkbaar hebben die een zwak voor deze wolsoort. Ik heb uit voorzorg de merino spullen dus in een plastic zipzakje gedaan waar normaal de diepvriesspullen ingaan. Merinowol is duur en dus zou ik balen als er gaten inzitten als ik het wil gebruiken...

Wol is relatief zwaar en volumineus ( in mijn beleving) en kan krimpen bij wassen.

 

 

Naast wol hebben we veel kunststoffen.

 

Omdat het bij mijn merinowol onderlaag aansluit begin ik bij het ondergoed.

Laagjes werken goed.

Hoe koud het ook wordt, met wat extra laagjes is 'alles' op te lossen.

 

De basis is de laag die op je huid zit.

Bij normaal weer en gebruik heb je hier geen speciale laag voor nodig,

Maar als het kouder wordt of bij wat extremere sporten dan is een onderlaag vaak wenselijk of gewoon fijn.

 

Als je niet van wol houd, prikken bv, dan zijn kunststoffen een alternatief.

Pas op en zijn ook kunststoffen die ik vind prikken!

 

Een extra laag ondergoed, en dan dus de lange broek en shirt met lange mouwen kan heel veel warmte toevoegen terwijl het nauwelijks gewicht of teveel dikte toevoegt.

In tegenstelling tot katoen neemt kunstof nauwelijks vocht op en blijft ook als het nat is nog redelijk isoleren.

Ook gaat kunstof veel minder snel stinken dan katoen, maar meestal wel sneller dan de genoemde merinowol.

 

Al slaap ik het liefste naakt in een slaapzak, als het echt koud is kan ondergoed erg fijn zijn.

Niet omdat me dat veel warmer houd, dat zou je slaapzak moeten kunnen doen, maar dan vooral omdat je ook je slaapzak in moet maar vaak ook even eruit, plassen, en dan is zo'n laagje enorm fijn en soms noodzakelijk.

Het voorkomt dat je meteen enorm afkoeld en dat je met je blootte huid je, natte, tentdoek of bivakzak aanraakt.

Als het echt koud is kan je bivakzak zelfs even vastvriezen aan je huid en met een laagje ondergoed ertussen heb ik dat nog nooit meegemaaakt.

Je kunt ook snel een laag overkleding, goretex jas en broek, snel aandoen zonder dat je meteen al je warmte kwijt bent.

Even snel plassen, en weer terug je warme slaapzak in.

 

 

Daarna komen de tussenlagen of buitenlagen:

 

De bekenste is de fleece.

Fleece is licht, lekker warm, heeft geen speciaale aandacht nodig ( wassen enz).

Ik vind het heerlijk spul.

Je hebt dunne en dikke uitvoeringen en er is altijd wel een model te vinden dat aan je behoefte voldoet.

 

Ook fleece is standaard niet winddicht dus als het waaid is het eigenlijk alleen als tussenlaag geschikt.

Het droogt snel en is goed comprimeerbaar.

 

Een nadeel van fleece is de brandgevoeligheid.

Ik heb helaas al heel wat brandgaatjes in diverse fleece jacks omdat de vonken van het kampvuur er dwars doorheen gaan.

Oppassen dus.

 

Fleece gaat lang mee.

 

Recent is naast de standaard fleece de fleecewindstopper erbij gekomen.

Dit is een fleece met een winddichte laag die vaak ook zeer goed water afstotend is.

 

Deze jassen zijn vaak wat dikken en worden softshell genoemd.

Dit zijn warme, winddichte en vaak redelijk waterdicht jassen ( er zijn maar heel weinig broeken van te vinden, idem met standaard fleece)

Ze zijn meestal lekker soepel en dus geschikt voor bijna alle activiteiten.

 

Je hebt ondertussen van zowel fleece als fleece met windstopper van alles:

Handschoenen, sjaals, mutsen, jassen en jacks, en soms broeken, binne slaapzakken enz enz.

 

Bijna alle genoemde stoffen ademen allemaal goed.

Daarnaast hebben de dikkere kledingstukken vaak goede ventilatie mogenlijheden, dat is wel fijn anders wordt het bij iets warmere temperaturen al snel te warm.

 

De buitenlagen zijn weer iets heel anders en zal ik wellicht ook nog wel een stukje aan wagen.

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Fleese is zeer leuk, licht, neemt geen vocht op en is dus gemakkelijk te drogen.

Enig nadeel vind ik is dat het zeer brandbaar is zoals je al postte, dit in tegenstelling tot wol,

dat eerst goed gaat stinken tegen dat het brandt, fleese smelt en brandt.

 

Katoen is enkel in de zomer een te verkiezen stof, in de drie andere seizoenen ben ik er geen fan van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf een groot Merino fan, alle goede eigenschappen van wol zonder de bijkomende jeuk van normale wol.

 

Als baselayer heb ik onder normale omstandigheden een merino/kunstof mix, wordt het kouder dan kan ik het 200grams lang ondergoed van Icebreaker aanbevelen.

 

Op eoa manier jeukte de balaclava wel dus daar heb ik een kunststof variant van Odlo.

 

Als buitenlaag is G1000 stof wel redelijk ideaal als je in het bos bent, stevig en je kan het zo ademend of waterafstotend maken als je zelf wil dmv groenlandwax.

 

Als je puur kijkt naar gewicht/functionaliteit vind ik de fleece windstoppers niet echt iets toevoegen, ze zijn relatief zwaar en bij een stortbij of storm ben je nog steeds niet goed beschermd.

Een GTX regenpak (gtx-active jas + paclite broek) weegt rond de 500 gram waarvan 315 gram aan jas die je zou besparen,

 

Mijn ideale combo voor buitensport is nog steeds:

 

Merino (mix) baselayer + sokken.

Fleece + G1000 broek

(ultralight donsjack)

GTX rain/windstopper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fleese is zeer leuk, licht, neemt geen vocht op en is dus gemakkelijk te drogen.

Enig nadeel vind ik is dat het zeer brandbaar is zoals je al postte, dit in tegenstelling tot wol,

dat eerst goed gaat stinken tegen dat het brandt, fleese smelt en brandt.

 

Katoen is enkel in de zomer een te verkiezen stof, in de drie andere seizoenen ben ik er geen fan van.

 

ik draag altijd een katoenen t-shirt. als 1st laag hierdoor zweet ik minder en is freaking goedkoop. plus je kan er een koolstoflap van maken.. en het is een goede poetsdoek voor me motor...

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik draag altijd een katoenen t-shirt. als 1st laag hierdoor zweet ik minder en is freaking goedkoop. plus je kan er een koolstoflap van maken.. en het is een goede poetsdoek voor me motor...

 

gr.

Als eerste en enige katoenen laag kan ik je volgens. Dat je MINDER zweet omdat het katoen is dan wel een andere stof, laat ik in het midden.

Dat je er minder last van hebt, dat kan inderdaad goed zijn. Het voordeel van goede vochtopname, is dan weer katoen's zwakte ook.

Hier: http://sectionhiker.com/why-does-cotton-kill/ kan je lezen wat ik bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Kans goede post weer. Ik ken je verhaal mbt wol en andere kunstof layers.

 

Ik heb sinds een flinke tijd Helly Hansen Warm Freeze shirts. Dit zijn shirts met een combinatie van LIFA (kunstof) en Merinowol. Ideaal spul en zit perfect. Je kan ze ook als running shirt gebruiken maar dan zou ik de merino wol versie (warm freeze) niet nemen. Je kan dan de HH dry versie nemen. Ook fijn als extra laagje onderje je reguliere kleding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel van fleece en andere plastics is dat het funest is voor milieu; zee voornamelijk. Afgezien van mogelijke schadelijke stoffen die via je huid je lichaam binnen komen.

Hier hoor ik niemand over...

 

Fleece wordt gemaakt van Polyethyleentereftalaat en dat is vrij inerte stof, maw het reageert met zo goed als niets.

Het bevat dan ook geen weekmakers of andere zooi die voor ons (of andere organismen) schadelijk zijn.

Zolang het niet verbrand wordt of domweg wordt weggegooid maar mooi gerecycleerd wordt, valt de milieulast zeer goed mee.

Zelf terug een dikke pels kweken is nog beter natuurlijk, maar dat zit niet meer in onze gene vrees ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"...Wassen van synthetische kleding

Vooral de mensen die veel de natuur intrekken zijn zich bewust van mogelijke gevolgen van menselijk handelen. Het recyclen van grondstoffen is een hot item en het drinken van bronwater uit een plastic flesje is ook populair. En wat blijkt, uit deze PET-flesjes kan men synthetische kleding maken, bekend onder de naam fleece. Maar tijdens het wassen van de synthetische kleding kunnen er per wasbeurt microscopische vezeltjes in het milieu losgelaten worden. Per wasbeurt van het synthetisch kledingstuk kan het totaal oplopen tot 1900 vezeltjes.

 

Deze vezeltjes belanden na de wasbeurt, net als de microplastics die aan verzorgingsproducten worden toegevoegd, in het afvoerputje. Maar voordat het geloosd wordt in de waterwegen en rivieren gaat het eerst door de rioolwaterzuiveringsinstallatie. ..."

 

"...Uit nieuw onderzoek wordt duidelijk dat de schattingen van de hoeveelheid plastic in onze zeeën en oceanen dramatisch onderschat worden, het probleem is veel groter. Daarnaast blijken de plastics ook nog eens veel meer giftige resten van onze westerse samenleving, zoals pesticiden, pcb's etc te kunnen ab- en adsorberen. Een vis die stukjes plastic verwart met voedsel vult zijn maag dus niet alleen met onverteerbare resten maar wordt ook nog eens vergiftigd door toxische man-made chemicals.

 

In feite zijn deze tragische gevolgen al voldoende om eens wakker te worden en het probleem aan te gaan pakken. Maar helaas het wordt nog erger............ ..."

 

"...Daarnaast zijn de nanoplastics in staat om opgenomen te worden in het maag- darm kanaal van mensen. Vervolgens kunnen deze deeltjes in het lymfe, hart en vaatstelsel terechtkomen. De opgenomen deeltjes zouden onder andere lokale ontstekingen en veranderingen in de genexpressie en een reeks van fysiologische effecten kunnen veroorzaken. Een recente studie laat zien dat polystyreen deeltjes tot 240 nm in diameter via de placenta van moeder naar kind doorgegeven kunnen worden. ..."

Bron hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik een Arc'Teryx donsjack heb, hangen mijn fleece vesten ongebruikt in de kast. Isolerend vermogen is nog veel groter door de 850 cuin ganzendons vulling. Het is extreem licht spul (240 gram) en door de waterwerende toplaag én het gebruik van synthetische dons in o.a. de okselpanelen is de tussenlaags nauwelijks gevoelig voor vocht en het daaraan verbonden verlies van isolerend vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...