Ga naar inhoud
GENEGEERD

Behandeling Abces (ophoping pus)


Aanbevolen berichten

Tijdens matige hygienische omstandigheden, of doordat er bijvoorbeeld een splinter in je vinger is geprikt, kan er een abces ontstaan. Van de wikipedia geplakt: Een abces is een hoeveelheid pus (etter) in een niet eerder bestaande holte. Etter in een wel van tevoren bestaande holte (galblaas, pleuraholte) heet empyeem. Abcessen zijn vrijwel altijd het gevolg van een bacteriële infectie. De bacteriën scheiden toxinen af en veroorzaken het afsterven van cellen ter plaatse en een ontstekingsreactie, die afweercellen aantrekt, die ten dele ook weer uit elkaar barsten. Hierdoor ontstaat een holte in het weefsel, gevuld met etter. Etter bestaat uit vervloeide dode weefselcellen, levende en dode bacteriën en dode witte bloedcellen, vooral macrofagen.Einde Wiki. Hierbij enkele praktische zaken om zoiets te behandelen.

[ATTACH=CONFIG]272[/ATTACH]

 

1. Een flink abces of steenpuist, kan gepaard gaan met koorts. VERSPIL HIER GEEN ANTIBIOTICA AAN! De belangrijkste (enige goede) is het openen van het abces door middel van een incisie (snee maken)

2. Zorg dat je BETADINE SCRUB geprept hebt, dit is in kleine hoeveelheid, met een beetje water, uitstekend om te ontsmetten. Een halve vingerhoed hiervan in een kwart kopje water, makkelijkste is op een sponsje maar kan ook met je hand, wrijven over de huid het abces, totdat het schuimt, anders werkt het NIET. Niet afspoelen, op laten drogen, zodat er een iets gelig laagje op de huid blijft liggen, dan is de huid adequaat gesterilisserd. Ook prima voor ontsmetten (desinfectie) is alcohol met chloorhexidine, kun je bij apotheek zonder recept kopen. Maar elke alcohol (whiskey, spiritus) voldoet. En als je niets hebt, dan is zeep of schoon water het minimum dat je kunt bieden. Abcessen in de mondholte hoef je niet te ontsmetten, zorg wel dat je de pus netjes af laat lopen en niet laat doorslikken...

3. Maak een snee van EEN CENTIMETER diep, meestal is dieper niet nodig (en op die diepte lopen meestal geen belangrijke zenuwen of slagaders/aders, maar enige kennis van de anatomie is uiteraard wenselijk), van een duim breed voor een abces wat zo groot is als een tuinboon. Let op, er zit pus onder en dat kan er uit spuiten als je het abces ontlast! En het gaat bloeden maar dat is de bedoeling. Uiteraard draag je het liefste handschoenen, met een half vingerhoedje alcohol over je handschoenen zijn ook die steriel. Indien je de beschikking hebt over verdovingsvloeistof, dat zou ik gewoon bewaren voor een kind of voor iets grotere gebeurtenissen, het doet zeer en daarmee klaar. Als je ijs hebt, is het wel prettig dit een minuut of vijf op het abces te houden, dat werkt goed tegen de pijn.

[ATTACH=CONFIG]273[/ATTACH]

4. Geef druk op het omliggende weefsel zodat je vanuit de diepte, een beetje van de zijkanten en zo mogelijk vanonder het abces, de pus er uit drukt.

5. Was de wond 3x per dag met de betadine, of de alcohol of schoon water. In de tijd van de VOC urineerde men in de wond, of dat raadzaam is weet ik niet, maar als je water schaars is, dan wellicht overwegen.

6. Laat de wond niet dichtgaan (liefst drie dagen ten minste open blijven), a;s de huid te vroeg dichtgaat dan zit er nog rommel onder de huid en zoals de chirurg dat benoemt, dan sluit je de kat in de kelder op...de bacterien gaan weer vrolijk hun gang een nieuw abces te maken.

7. Bekende plaatsen voor abcessen zijn de vingers, de nagels van de grote tenen, naast de anus, onder de oksel en abcessen uitgaande van het gebit. Helaas voor de dames zijn er ook klieren tussen grote en kleine schaamlippen die frequent kunnen abcederen, de behandeling is idem.

8. Alleen bij hoge koorts of ernstig ziek zijn, is antibiotica noodzakelijk (amoxiciline met clavulaanzuur 3d500/125mg of flucloxacilline 3d500mg allebei een dag of 5-7), de meeste, zeker kleinere abcessen, zijn adequaat behandeld met incisie (snee) en drainage (afvloed) van de pus.

 

NB: uiteraard kan het zijn dat ik iets vergeten ben te vermelden, belangrijke dingen mag je in een privebericht zetten, maar ik ga niet elk bericht beantwoorden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Sandokan

Dank Keyser -

 

die urine, dat is een bekend middel tegen infecties

misschien kennen mensen ook wel de verhalen van mensen die urineren over hun voeten op de camping om zo voetschimmel te voorkomen...

op de oude koopvaardijschepen werd urine in tonnen verzameld en werd de amoniak er van, na verdampen van het waterdeel gebruikt om kleding mee te wassen

 

is, naar jouw mening, met dit soort oppervlakte absessen weken in biotex ook raadzaam om de wond te schonen?

 

groetjes,

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Keyser -

 

die urine, dat is een bekend middel tegen infecties

misschien kennen mensen ook wel de verhalen van mensen die urineren over hun voeten op de camping om zo voetschimmel te voorkomen...

op de oude koopvaardijschepen werd urine in tonnen verzameld en werd de amoniak er van, na verdampen van het waterdeel gebruikt om kleding mee te wassen

 

is, naar jouw mening, met dit soort oppervlakte absessen weken in biotex ook raadzaam om de wond te schonen?

 

groetjes,

 

Sandokan

 

Dank voor je aanvulling; Biotex, shampoo, zout water, soda, allemaal prima, maar eerst het abces open snijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Miischien is dit ook behulpzaam: http://www.ilon-abszess-salbe.de/

Dat is een zalf gebaseerd op etherische olie.

3 dagen smeren en het abces knapt uit zichtzelf.

 

Misschien een alternatief voor mensen die niet willen, durfen of kunnen 'snijden'.

Bijvoorbeeld bij kleine kinderen.

 

Deze aanbieder verzend ook naar Nederland

http://www.ebay.de/itm/ILON-Abszess-Salbe-25-g-/260980924909?pt=Haus_Garten_Medikamente_von_Apothekern_Medikamente_von_Apothekern&hash=item3cc3ace1ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine Abces?

 

Ja, zo moet het! Lijkt overigens wel een SHTF scenario, die meid staat op haar slippers....imponeert niet als een reguliere medische kliniek....maar dit soort atheroom cysten kunnen gaan infecteren en dan heb je een groot probleem, het verwordt dan een steenpuist of een negenoog, om in de oudere termen te blijven. en je ziet ook weer waarom het hebben van een scalpel, of een scherp mes waar we zo van houden, een must is...je kunt het abces oner de huid ook heel goed uitlepelen met een klein lepeltje of met een tangetje na tasten, altijd goed. Beetje lef hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

LOL ik kijk maar even niet,

ik geloof dat ik wel weet hoe dit gaat

en als het er op aan komt doe ik wel wat gedaan moet worden

probleem is als je een abces op een plek krijgt waar je zelf niet bij kan, je billen bv :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine Abces?

 

Je ziet wel in dit filmpje hoe belangrijk het is om heel veel keukenpapier of iets dergelijks te hebben, een rol gaat er zo doorheen met een ingreep als deze.

Toevallig heb ik zelf gisteren een diepe snijwond in mijn hand opgelopen en dat koste me ook een halve rol keukenpapier om het bloeden te stoppen en het een beetje schoon te krijgen.

 

*note to self : meer keukenrollen kopen*

Link naar reactie
Delen op andere sites

sow damn daar komt een hoop uit, vind het wel intrigerend. Geloof niet dat je zoiets zonder verdoving zo doet als in dit filpje, een puistje uitknijpen is al rete pijnlijk laat staan zo'n mega pusbult mijn god hele hopen komen eruit .. interessant .. dat dan weer wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

iiiieeuw! Dat was echt wel veel wat daar uit kwam! Wanneer hier iemand dit zou hebben, dan zou ik degene zijn die de 'operatie' zou uitvoeren. Dus dank voor al jullie info!

 

Andere vraag, hoe lang heeft deze man hiermee gelopen?

Dit duurt jaren om te groeien. Komt er echter op een gegeven moment een infectie in, meestal staphylococcus aureus, dan wordt het een abces, tot die tijd is het een atheroomcyste; niet pijnlijk, niet rood. Liever snij je er dus in als er nog geen infectie heeft plaatsgevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Alle mensen zeg, als je dit filmpje kijkt moet je een sterke maag hebben, ik zit hier kotsmisselijk op de stoel in afschuw van hoeveel daar uitkomt.

Maar heel goed om te zien, vooral dat je flink door moet zetten en niet te voorzichtig moet zijn.

Al ben ik nu nog zo ziek, ik zal hier in huis ook degene zijn die dit zou moeten doen indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit vaker gedaan bij mijn cavia's. Als je het snel doet en de rommel er meteen afhaalt valt het allemaal wel mee. Speciale kleine mesjes hiervoor kun je krijgen bij de apotheek of dierenarts. De laatste keer kocht ik er een stuk of 50 voor ong. 4 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens matige hygienische omstandigheden, of doordat er bijvoorbeeld een splinter in je vinger is geprikt, kan er een abces ontstaan. Van de wikipedia geplakt: Een abces is een hoeveelheid pus (etter) in een niet eerder bestaande holte. Etter in een wel van tevoren bestaande holte (galblaas, pleuraholte) heet empyeem. Abcessen zijn vrijwel altijd het gevolg van een bacteriële infectie. De bacteriën scheiden toxinen af en veroorzaken het afsterven van cellen ter plaatse en een ontstekingsreactie, die afweercellen aantrekt, die ten dele ook weer uit elkaar barsten. Hierdoor ontstaat een holte in het weefsel, gevuld met etter. Etter bestaat uit vervloeide dode weefselcellen, levende en dode bacteriën en dode witte bloedcellen, vooral macrofagen.Einde Wiki. Hierbij enkele praktische zaken om zoiets te behandelen.

[ATTACH=CONFIG]272[/ATTACH]

 

1. Een flink abces of steenpuist, kan gepaard gaan met koorts. VERSPIL HIER GEEN ANTIBIOTICA AAN! De belangrijkste (enige goede) is het openen van het abces door middel van een incisie (snee maken)

2. Zorg dat je BETADINE SCRUB geprept hebt, dit is in kleine hoeveelheid, met een beetje water, uitstekend om te ontsmetten. Een halve vingerhoed hiervan in een kwart kopje water, makkelijkste is op een sponsje maar kan ook met je hand, wrijven over de huid het abces, totdat het schuimt, anders werkt het NIET. Niet afspoelen, op laten drogen, zodat er een iets gelig laagje op de huid blijft liggen, dan is de huid adequaat gesterilisserd. Ook prima voor ontsmetten (desinfectie) is alcohol met chloorhexidine, kun je bij apotheek zonder recept kopen. Maar elke alcohol (whiskey, spiritus) voldoet. En als je niets hebt, dan is zeep of schoon water het minimum dat je kunt bieden. Abcessen in de mondholte hoef je niet te ontsmetten, zorg wel dat je de pus netjes af laat lopen en niet laat doorslikken...

3. Maak een snee van EEN CENTIMETER diep, meestal is dieper niet nodig (en op die diepte lopen meestal geen belangrijke zenuwen of slagaders/aders, maar enige kennis van de anatomie is uiteraard wenselijk), van een duim breed voor een abces wat zo groot is als een tuinboon. Let op, er zit pus onder en dat kan er uit spuiten als je het abces ontlast! En het gaat bloeden maar dat is de bedoeling. Uiteraard draag je het liefste handschoenen, met een half vingerhoedje alcohol over je handschoenen zijn ook die steriel. Indien je de beschikking hebt over verdovingsvloeistof, dat zou ik gewoon bewaren voor een kind of voor iets grotere gebeurtenissen, het doet zeer en daarmee klaar. Als je ijs hebt, is het wel prettig dit een minuut of vijf op het abces te houden, dat werkt goed tegen de pijn.

[ATTACH=CONFIG]273[/ATTACH]

4. Geef druk op het omliggende weefsel zodat je vanuit de diepte, een beetje van de zijkanten en zo mogelijk vanonder het abces, de pus er uit drukt.

5. Was de wond 3x per dag met de betadine, of de alcohol of schoon water. In de tijd van de VOC urineerde men in de wond, of dat raadzaam is weet ik niet, maar als je water schaars is, dan wellicht overwegen.

6. Laat de wond niet dichtgaan (liefst drie dagen ten minste open blijven), a;s de huid te vroeg dichtgaat dan zit er nog rommel onder de huid en zoals de chirurg dat benoemt, dan sluit je de kat in de kelder op...de bacterien gaan weer vrolijk hun gang een nieuw abces te maken.

7. Bekende plaatsen voor abcessen zijn de vingers, de nagels van de grote tenen, naast de anus, onder de oksel en abcessen uitgaande van het gebit. Helaas voor de dames zijn er ook klieren tussen grote en kleine schaamlippen die frequent kunnen abcederen, de behandeling is idem.

8. Alleen bij hoge koorts of ernstig ziek zijn, is antibiotica noodzakelijk (amoxiciline met clavulaanzuur 3d500/125mg of flucloxacilline 3d500mg allebei een dag of 5-7), de meeste, zeker kleinere abcessen, zijn adequaat behandeld met incisie (snee) en drainage (afvloed) van de pus.

 

NB: uiteraard kan het zijn dat ik iets vergeten ben te vermelden, belangrijke dingen mag je in een privebericht zetten, maar ik ga niet elk bericht beantwoorden.

 

Goede post, Ik kan de bijlagen helaas niet openen ?, ligt dat aan mij..

 

Disposabel scalpels maar ook injectienaald zijn prima om zo'n abses open te maken, zeker op gevoelige plekken.. ..

meestal is verdoven niet echt nodig, Lidocaine zalf, (emla), of andere vormen van lidocaine zijn helaas maar beperkt houdbaar en normaal alleen verkrijgbaar op recept.

Een belangrijke tip is misschien wel, laat het niet zo groot worden, persoonlijke hygiëne en en ook elkaar helpen je lichaam te controleren is belangrijk en snel ingrijpen.

 

KS had het al eens geschreven, bereid je bij dit soort grote abcessen voor, op een van de meest stinkende putluchten, en als het even kan, draag een bril en maskertje.. Het kan er uitspuiten, en dat wil je niet in je gezicht hebben, zodat jij besmet raakt met de bacteriën.

 

Als het even kan, doe dit dan niet op dezelfde plek,waar je het eten bereid of nuttigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ook al is ie oud, top post!

Ik heb al regelmatig steenpuisten open gemaakt, maar dan niet met een mes maar met een naald (Omdat de dienstdoende arts er geen zin in had)

Fijn om de techniek nu te weten.

 

Welke scalpels zijn goed om voor dit soort dingen in huis te hebben? En waar haal je die?

Ik neem aan dat die steriel moeten zijn, of maakt dat niet uit.

 

In Denenmarken gaf men zout gaas mee, wat in de opening moest worden gepropt en twee maal per dag verschoont moest worden, om voortijdige wondsluiting te voorkomen In nederland heb ik dat nog niet gezien.

 

Ik heb een partner met regelmatig terug kerende steenpuisten, en dan is deze kennen heel fijn om in huis te hebben Dank je wel @Keyser Suze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al is ie oud, top post!

Ik heb al regelmatig steenpuisten open gemaakt, maar dan niet met een mes maar met een naald (Omdat de dienstdoende arts er geen zin in had)

Fijn om de techniek nu te weten.

 

Welke scalpels zijn goed om voor dit soort dingen in huis te hebben? En waar haal je die?

Ik neem aan dat die steriel moeten zijn, of maakt dat niet uit.

 

In Denenmarken gaf men zout gaas mee, wat in de opening moest worden gepropt en twee maal per dag verschoont moest worden, om voortijdige wondsluiting te voorkomen In nederland heb ik dat nog niet gezien.

 

Ik heb een partner met regelmatig terug kerende steenpuisten, en dan is deze kennen heel fijn om in huis te hebben Dank je wel @Keyser Suze

 

Gazen met zout water is prima. Elk mes wat goede punt heeft en scherp is, voldoet. Even door de vlam of afvegen met doekje alcohol is goed. Mesjes kun je los kopen bij bijvoorbeeld http://www.daxtrio.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rescue ik las dit : '' Abcessen zijn vrijwel altijd het gevolg van een bacteriële infectie '' en wil daar toch een kanttekening bij zetten er bestaat

ook zoiets als een steriele ontsteking waarbij er geen sprake is van een bacterie of virus .

Over de behandeling van abcessen , tegenwoordig werkt men (zeker bij slecht helende wonden met gaasverband in ''speciale'' honing maar ook gewone honing werkt goed

bij abcessen .en er is een draadje van dhr @vheeswijk over een mengsel van betadine en suiker voor wonden (kan het even niet vinden :o ) wat goed werkt

gr wil

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rescue ik las dit : '' Abcessen zijn vrijwel altijd het gevolg van een bacteriële infectie '' en wil daar toch een kanttekening bij zetten er bestaat

ook zoiets als een steriele ontsteking waarbij er geen sprake is van een bacterie of virus .

Over de behandeling van abcessen , tegenwoordig werkt men (zeker bij slecht helende wonden met gaasverband in ''speciale'' honing maar ook gewone honing werkt goed

bij abcessen .en er is een draadje van dhr @vheeswijk over een mengsel van betadine en suiker voor wonden (kan het even niet vinden :o ) wat goed werkt

gr wil

 

Volgens mij heb je bij steriele ontstekingen geen pus ophopingen, iets wat bij een abces juist wel het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...