Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ruitje kapot van petroleumstel


Mar Miet

Aanbevolen berichten

Jaren geleden heb ik al een petroleumstel (driepitter) gekocht en hij staat er nu voor de sier. Het ruitje is echter kapot. Weet iemand of dat veel uitmaakt en/of waar je zo'n ruitje kunt kopen?

Ik ben net nieuw op het forum en ik heb gezocht op dit onderwerp en kon niets vinden hierover.

 

Ik heb ook een wonderpan (met ruitje!) en die gebruik ik regelmatig. Bij een wonderpan waarvan het ruitje ontbreekt, kun je een theeglas bovenop zetten.

Handig weetje, maar dat werkt met zo'n petroleumstel natuurlijk niet:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het ruitje heeft geen invloed op de warmte of trek, die trek komt immers van onder. En echt trek in de zin van 'snelheid' is niet nodig. Vandaar dat er onder erg ruim in beluchting is gegeven. Het glaasje is enkel bedoeld zodat je de vlam kan zien en kunt bepalen of je daar verandering in wil aanbrengen, een zij aanzicht geeft andere informatie dan een boven aanzicht.

Deze 2 en 3 pitters heb ik ook, in gietijzeren uitvoering. En 1 heeft ook geen glas meer... Het kookt prima, mits uit de wind, maar dat lijkt me overbodig te melden.

 

Wanneer je een terra bloempot op zijn kop er op zet, heb je een heerlijke kachel, wist je dat? De vlammen kan je goed hoog zetten, en je bloempot gaat heerlijk warmte stralen na een tijdje :cool: Neem eentje die niet geheel afsluit op de pannenring zodat de afgas wel weg kan. Het kleine gaatje in de bodem volstaat vaak ook, maar is wel erg minimaal.

En met wat knutselen kan je zelf een kachel maken voor een waxinelicht... wel geduldig wachten op de warmte... die verassend heet zal zijn :o

 

het idee:

overleven-kaars-auto.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle hulp en het lukt dus blijkbaar ook zonder ruitje:)

Bij olielampen.nl is het niet leverbaar en ik heb nog contact gehad met een andere winkelier die oa petroleum en lonten verkoopt en hij vertelde dat die ruitjes niet meer leverbaar zijn en ook niet meer gemaakt worden. Ik kan trouwens van mijn ouders nog een driepitter krijgen. Dat wordt dus binnenkort allebei uitproberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...