Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stoofschotels voor de Weckpot (of gelijk opeten)


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Zoals beloofd aan Geert mijn eerste recept (volgen er meer). Ik heb onlangs een weckketel aangeschaft en wil dit ook inmaken. Echter nog nooit gedaan, dus kooktijden moet je aanpassen aan het wecken.

 

Recept Daging Rendang (naar Indonesisch recept van de moeder van een oud-collega)

 

1 kg Rundvlees (Runderlappen of Sucade). Snij het vlees in stukken ongeveer 3 cm en kook dit in een pan met water totdat het bijna zacht is.

 

Kruidenmix (Boemboe):

2 stuks uien

4 teentjes knoflook

3 eetlepels koreander (ketoembar)

1 theelepel komijnzaad (djintan)

3 sneetjes Laos (van ongeveer 0,5 cm dik)

4 sneetjes Gemberwortel (van ongeveer 0,5 cm dik) (djahe)

1 theelepel Curcuma (koenjit)

5 stuks kemirie noten

5 steeltjes citroengras (sereh)

4 eetlepels suiker

10 stuks puroet blaadjes (daoen jeruk purut, een soort laurier)

4 eetlepels sambal oelek

1 klein stukje trasie bakar (niet teveel ivm sterke smaak)

1 klein stukje tamarinde oplossen in water

1 bouillonblokje

1 grote blik santen (cocosmelk)

zout naar smaak

 

Uien, knoflook en kemirie noten eerst goed malen.

Dit mengsel toevoegen aan de koreander, komijn, curcuma, siuker, zout, sambal oelek, trasie bakar, bouillonblok.

Met een klein beetje olie dit licht aanbakken totdat het geheel lichtbruin van kleur is (goed roeren).

 

Voeg nu het vlees toe en de cocosmelk. Daarna de wateroplossing van de tamarinde (dus niet de tamarinde zelf), de puroet blaadjes, citroengras, stukjes laos en gemberwortel. Voeg nu ongeveer 2 liter water toe en laat het sudderen totdat het water bijna weg is. Wel af en toe goed roeren uiteraard.

 

Dit is een traditioneel recept en het is veel werk de eerste keer dat je het maakt, maar zeker de moeite waard. Als je het een paar keer gemaakt hebt, kun je er je eigen draai aan geven om de smaak te perfectioneren.

 

Houdt er rekening mee dat het vlees in een Weckketel nog anderhalf uur doorkookt. Dus ik zou iets minder water toevoegen en iets minder sudderen totdat het vlees half gaar is. Daarna in de Weckpot en je hebt een perfect geprept Indonesisch gerecht wat je jaren kunt bewaren.

 

Ik ben van de stoofschotels, dus ik zal later ook nog twee andere gerechten op de site zetten, waarvan 1 het basisrecept is voor elke stoofschotel. Je kunt er dus meerdere gerechten van maken.:)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi recept, inderdaad wel even een werk!

 

Laoswortel zie ik niet veel vers te koop, maar oa Conimex stopt het gelukkig ook een in potje.

 

Gezien de ingrediëntenlijst, moet je waarschijnlijk toch even naar de toko, zullen ze ook wel verse laos hebben.

 

'k Kijk alvast uit naar de basisrecept voor stoofschotels. Ook Indonesisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi recept, inderdaad wel even een werk!

 

Laoswortel zie ik niet veel vers te koop, maar oa Conimex stopt het gelukkig ook een in potje.

 

Gezien de ingrediëntenlijst, moet je waarschijnlijk toch even naar de toko, zullen ze ook wel verse laos hebben.

 

'k Kijk alvast uit naar de basisrecept voor stoofschotels. Ook Indonesisch?

 

Nee hoor, het basis recept is universeel. Je kunt er dus een Indonesische draai aangeven maar bijv. ook goulash van maken. ik probeer deze van de week even op de site te zetten.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op Daging Rendang is behoorlijk pittig, zie hoeveelheid sambal...

 

Je hebt voor de indische gerechten ook boemboes inderdaad, daar zitten alle kruiden al in. Zowel bij de toko als bij AH of Jumbo te koop.

 

Voor een mildere variant stoofpot kijk dan naar Daging smoor, babi ketjap Of Ajam Ketjap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel kruiden en specerijen zijn er ook in poedervorm en eenmaal gekocht doe je er heel lang mee. Mits droog bewaard kun je de specerijen jaren en jaren bewaren. Bovenstaande recept is zoveel mogelijk op basis van verse kruiden en specerijen. Echter gebruik ik bijv. ook wel eens Sereh poeder (citroengras) in plaats van verse. Maar met verse is het nog even iets lekkerder. Kruiden en Specerijen in poedervorm zijn eigenlijk erg handig om op voorraad te hebben. Je kunt dan gemakkelijk je eten op smaak brengen en variatie op je voeding toepassen.

@Davena ik gebruik ook wel eens kant een klare boemboes (=kruidenmengsels) en er zijn wel hele goede, maar vers is net even iets lekkerder. Rendang is wel pittig maar niet heel erg pittig hoor. Je kunt eventueel minder sambal toevoegen naar smaak. Smoor zal ik binnenkort ook een recept voor plaatsen, dat is veel eenvoudiger en inderdaad mild zoet van smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...