Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

De complete quote van, een van, mijn onderschriften:

When you lay out all possible pathways, no matter how ridiculous or counterintuitive they may seem, and sort the multitude of data, events, and actions upon their appropriate piles, a new reality may emerge to compete against your own bias. It is your ability to believe and amend your belief system, which separates you from the masses. “The task is not so much to see what no one yet has seen, but to think what no body yet has thought about that which everyone sees.” —Arthur Schopenhauer, 1818 —

We leven in een onwerkelijke wereld.

Een wereld waarbij we moeten geloven dat de overheden en andere partijen die bepalen hoe de wereld momenteel werkt het goed doen.

Kijk eens wat we als mensheid hebben bereikt?

Wat een enorme toename in welvaart we de afgelopen 5-7 decenia hebben meegemaakt, de groei, onvoorstelbaar.

Wees eens eerlijk wat heb jij vandaag bijgedragen aan een echte economische groei, een fysieke creatie, enz?

Waarschijnlijk behoor je tot de 60-80% die eigenlijk niks kan noemen en zal moeten constateren dat als je vandaag niet was gaan werken er eigenlijk niet zo heel veel verschil was geweest..?

De echte 'maak' banen zijn geexporteerd naar de goedkope loonlanden.

Hoeveel voedsel komt er wel niet uit andere landen?

Eigenlijk kan iedereen wel zien dat de laatst 10-20 jaar de groei er nog wel was maar waarop was die groei gebaseerd?

Wie of wat heeft die groei mogenlijk gemaakt?

De groei is uit goedkope loonlanden gekomen en uit het opbouwen van schulden!

En wie denkt er dat dit oneindig kan doorgaan?

We zien al jaren dat de goedkope loonlanden steeds duurder worden, en over de qualiteit hoef ik ook niks uit te leggen?

Dus de hoofdpijler is zonder twijfel de schuldberg geworden.

En als we kijken naar wat Japan deed en doet, waar Amerika druk mee bezig is en welke kant Europa aan het opgaan is dan mag duidelijk zijn dat het creeren van schuld nog wel door kan gaan, maar dat het einde ervan toch ook wel in zicht komt.

We kunnen er de ogen voor sluiten, hopen op een wonder, of vertrouwen dat 'zij' het wel oplossen......

Maar ik blijf liever wakker en kijk het gevaar in de ogen.

Dit moet fout gaan!

Als we terug in de geschiedenis kijken is fiat iets van de laatste momenten.

Helaas is elke fiat geldsoort ten onder gegaan.

Niet omdat fiat per definitie slecht is of niet zou kunnen werken, maar omdat de overheden/uitgevende instantie nog nooit de verleiding hebben kunnen weerstaan, en de verantwoordelijkheid hebben kunnen dragen die erbij hoort, om op een bepaalt moment ongelimiteerd geld bij te drukken.

En dan is er op een gegeven moment domweg geen weg meer terug.

Wat wel al die tijd heeft bestaan en zijn waarde heeft behouden is goud (PM).

Goud heeft eigenlijk nooit echt afgedaan, bekijk maar wat banken oa bezitten, waarme landen hun reserves voor een deel afdekken enz enz.

Alleen goud is tijdelijk even uit de mode geweest omdat we dachten met fiat geld, eerst was het geld gedekt door goud, maar daarna is het fiat geworden, het ook te kunnen.

Maar zoals altijd we kunnen niet met fiat omgaan, de verleiding is te groot.

De enige echte uitweg is een reset, een herverdeling, een nieuwe waarde bepaling, een harde reset.

Dit is zo enorm veel omvattend dat het moeilijk voor te stellen is.

We hebben zoveel geld gecreeerd, en dan met name op papier dmv schulden en derivaten, dat die reset onvoorstelbaar is.

De getallen zijn enorm groot geworden.

En dus zal die herverdeling, waardebepaling ook onvoorstelbaar zijn.

Het kan in theorie een nieuwe fiat munt worden.

Maar ik ben bang dat op het moment dat het huidige systeem klapt, niemand nog een nieuwe fiat munt zal vertrouwen of accepten.

Dan zal men terug vallen, zoals altijd in paniek situaties en onzekere tijden, op bewezen oude gewoontes:

PM

( en nu maar hopen dat het er als goud uitziet :o )

Doordat de geldhoeveelheid absurt is toegenomen zal bij die reset PM ook absurt hergewaardeerd moeten worden.

Wat dat dan voor een getal is dat blijft natuurlijk de vraag maar een factor 50 als hefboom wordt steeds vaker als reeel en zelfs als ondergrens aangegeven.

Natuurlijk is er voldoende discussie over en dan met name het tijdsbestek en het aantal stappen waarin dit dan bereikt zal worden maar de eindsituatie lijkt vrij duidelijk, PM krijgt zijn monetaire waarde terug alleen de waardering zal van een nieuwe orde zijn.

Of je dan, en in welke mate, je moet/mag spreken van waardevermeerdering van PM of devaluatie/inflatie van fiat is voor mij niet zo belangrijk.

Ikzelf voel me niet genoeg deskundig om met zekerheid iets te kunnen zeggen.

Maar ik zie eigenlijk ook geen andere uitweg.

Dat is dan ook een van de reden dat ik wat PM als verzekering heb.

Met de huidige prijzen die tegen of zelfs onder de delfprijs ligt is het risico bijzonder klein.

Maar het opwaardse potentieel wel groot.

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Beste @Kans je vergeet de werkelijke waarden in de wereld te noemen. Barmhartigheid, liefde, vrijgevigheid, altruïsme, vaardigheden die je in dienst kunt stellen van mensen. Ik weet dat dergelijke eigenschappen sterk in jou vertegenwoordigd zijn. De wereld is pas echt vrij als we ons (ook) los kunnen maken van zoiets idioots als goud. En bezit in het algemeen. Mijn Schoppenhauer heet John Lennon.

• Leuk 1

Deze post delen

Beste @Kans je vergeet de werkelijke waarden in de wereld te noemen. Barmhartigheid, liefde, vrijgevigheid, altruïsme, vaardigheden die je in dienst kunt stellen van mensen. Ik weet dat dergelijke eigenschappen sterk in jou vertegenwoordigd zijn. De wereld is pas echt vrij als we ons (ook) los kunnen maken van zoiets idioots als goud. En bezit in het algemeen. Mijn Schoppenhauer heet John Lennon.

Ben het wel met je eens dat pm niet het belangrijkste is wat je bezit op deze aarde. Eigenlijk is het helemaal niet belangrijk. Maar ik moet hard werken voor me centen en dat beetje wat ik over heb zet ik toch liever om in pm en weet dat dit altijd mijn bezit blijft. Als je je zuurverdiende centjes op een bankrekening laat staan en je wordt het s'morgens wakker en er blijkt niets meer te zijn voor je is dat toch flink balen.

Deze post delen

Goed en duidelijk weergegeven!

@Kans: De aanname dat niemand een volgende fiat munt zal vertrouwen of accepteren is en blijft een aanname. Ik ben daar niet zo zeker van. Ik heb niet zo'n hoge pet op van de algemene mensen van tegenwoordig. Van die van vroeger ook niet eigenlijk. En zelfs niet van mijzelf. We zijn toch een soort groepsdier eigenlijk. Volgen graag de rest van de groep. En als die groep een volgende fiat munt ingemanipuleerd wordt, dan volgt waarschijnlijk 99%. Misschien dat jij... ik... en naar ik hoop een heel aantal andere forumleden, familieleden, vrienden en medepreppers daar niet voor kiezen maar tegen de rivier omhoog zwemmen kan een taaie bedoeling zijn. Ik heb ook graag een idealistisch toekomstbeeld en zo waren er veel die mij voor gingen. Helaas kregen ook zij vaak ongelijk...

Dat neemt niet weg dat de kans groot is op een vacuüm nadat het huidige fiat systeem onhoudbaar is geworden. En in dat vacuüm kan PM als soort waarde verzekering redelijk veilig zijn. Mits je te eten hebt natuurlijk;)

Anders wordt het, maar dat is helemaal speculeren, als de complottheorie uitkomt dat 90% van de mensheid zal sterven. Dan is er goud in overvloed en heb je nu een hoop tijd, moeite en geld dat je anders had kunnen besteden opgeofferd voor niks. Maar goed mocht dat uitkomen dan is zo'n beetje alles in overvloed en hoef je je alleen maar druk te maken dat je de SHITSTORM overleefd.

Deze post delen

Natuurlijk heb je helemaal gelijk.

Daarom gaat de titel over verzekering, en de dingen die jij noemt zijn voor zover ik weet niet te verzekeren in deze zin van het woord.

Dat de zaken die je noemt heel belangrijk zijn zal niemand ontkennen, maar dan moet je wel blijven leven zodat de zaken waar jij het over hebt kunt uitdragen :)

En dan zijn voedsel, drinken en ook PM weer heel handig...... :rolleyes:

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

@Kans ....zodra mijn zakgeld het toelaat ga ik ook PM doen hoor :o

Ik zie mijn eigen inzet voor de samenleving en mijn kunde wel vaak als een 'verzekering' in barre tijden omdat ik hoop en verwacht tzt iets te kunnen betekenen voor deze en gene. Ik denk dat meer mensen hier dat gevoel wel hebben. Wie weet, kan ik tegen woekerprijzen goud verdienen met een botbreuk reponeren, of voor een compleet zilveren bestek een doosje antibiotica ruilen....hè bah, ik moet er niet aan denken. Dan voel ik me toch een beetje een NSB-er. Ik ruil het wel voor een kip en een bloemkool.

Deze post delen

Ik zie mijn eigen inzet voor de samenleving en mijn kunde wel vaak als een 'verzekering' in barre tijden omdat ik hoop en verwacht tzt iets te kunnen betekenen voor deze en gene. Ik denk dat meer mensen hier dat gevoel wel hebben. Wie weet, kan ik tegen woekerprijzen goud verdienen met een botbreuk reponeren, of voor een compleet zilveren bestek een doosje antibiotica ruilen....hè bah, ik moet er niet aan denken. Dan voel ik me toch een beetje een NSB-er. Ik ruil het wel voor een kip en een bloemkool.

Ja, dat gevoel zou ik ook hebben. Dat is gênant.

• Leuk 1

Deze post delen

Volledig mee eens. Maar als je het echt nodig hebt ben je wel blij dat je wat PM hebt.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...