Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slijp je schep! (DIY)


Jalemari

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Toch ook maar de koevoet functie aan m'n schep toegevoegd. Eerst wederom met de haakse slijper en een dunne schijf een 'V' eruit geslepen en afgewerkt met een dremel. Met een ijzerzaag en een vijl zou het ook moeten lukken, mits je er genoeg tijd voor uittrekt;).

 

Aan de rechter achterkant uitgeslepen, want de zaag zit links. Om eventuele beschadigingen te voorkomen en zodat de 'koevoet' zo dicht mogelijk op de grond kan.

yra9y2us.jpg

 

gyvuzyda.jpg

 

Daarna dus een aflopende gleuf gemaakt zodat die de spijker 'grijpt'.

8ehyzy8e.jpg

 

y6epahaq.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jalemari: Ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt, of het materiaal sterk genoeg is. Ga je het testen?

 

Als het duurzaam blijkt te zijn, wel een te gek simpele toevoeging aan het standaard pio-schopje! :cool:

Lekker gratis en voor niets. Toch binnenkort even die slijptol ophalen!

 

Heb het met kleine spijkertjes getest. Werkt buitengewoon goed. Tot nu toe zelfs beter dan met de klauwhamer, die nijgt namelijk over de spijker te glijden, omdat die natuurlijk niet zo scherp is. Vast zo vanwege veiligheid etcetera.

De vraag is wel hoe goed de bevel houdt na enige mishandeling. Na wat kleine spijkertjes geen deukje te zien maar ik ben dan ook nog wel lief geweest voor het schepje;). Ik moet zeggen dat ik tijdens het slijpen behoorlijk onder de indruk was van de hardheid van het staal. Dit is dan ook wel een van de betere leger schopjes en geen lichtgewicht die je zo dubbel vouwt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
Been there done that :p

 

De snede is bij een gewone schep toch altijd asymmetrisch omdat je aan de binnenkant met een holling zit :rolleyes:

 

en op de achterkant (waar je met de voet op kan staan) kan je een V inkeping maken om nagels uit te trekken :-)

had het ook al gedaan met me schep maar die v inkeping nog niet aan gedacht propz ga ik zeker doen thanks voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je er uit eindelijk dit allemaal mee :p
Leuk dingetje heb hem wel eens in handen gehad.

 

Persoonlijk heb ik het niet zo voor die macho demo filmpjes van Cold Steel, met uitzondering van dat werpen wordt er praktisch altijd met brute kracht zonder een deftige techniek op dingen geramd.

 

Sommige tools van CS zijn hun geld waard en andere zijn dan weer belachelijk overpriced.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arisaka Ik heb dat filmpje bekeken (uit nieuwsgierigheid ) en wil er toch een paar kanttekeningen bijzetten allereerst en die is erg belangrijk zeker als je een hoop vijl werk

hebt is dat je vijl werkstuk op de juiste hoogte moet staan . Die hoogte is namelijk dat als je rechtop staat en je je arm buigt het werkstuk op de hoogte moet zijn van je elleboog

en de man geeft netjes aan je vijl constant schoon te maken maar als je met een zoetvijl werkt zoals hij op het bijna einde doet dan gebruikten wij vroeger vijlen krijt om ervoor te zorgen

dat er zo min mogelijk vijlsel in je vijl komt , want één goede korrel vijlsel in je vijl en je hebt een kras in je werkstuk (wat je absoluut niet wilt )

 

Voor degene die geen vijlen hebben en toch een bijl of spa/shop willen slijpen , een eenvoudige en goedkope manier (een goede vijl (Molen vijl of een Nicholson vijl ed zijn best duur )

is je neemt een lat (hard) hout van 12 mm dik een cm of 4 breed en 40 cm lang en je plakt daar (met witte houtlijm ) reepjes (die je van het vel knipt )waterproof schuurpapier op met de korrelgrootte die je wilt gebruiken (300 -600 -800 ) hiermee kun je goed slijpen en zelfs polijsten .en een paar velletjes waterproof zijn goedkoper als een goede vijl Wil je echt metaal verwijderen dan moet je een vijl nemen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vijltechniek is een ding... Echter, nog belangrijker voor de bruikbaarheid van je schep is dat je met slijpen van randen, en nog meer bij het inlijpen van sleuven en hoekjes. Is dat je oplet dat het metaal niet te warm wordt!! Dit verneukt het hardingsproces dat het staal heeft ondergaan, en verzwakt het staal... Werk in etappes, of trek met regelmaat even die slijptol van je werkstuk af zodat het metaal kan afkoelen!!...

Als het metaal verkleurt (van die blauw/gele randen of kringen) is het gedaan... Te heet geweest, chemische eigenschappen van het staal verknalt (veranderd) en is het relatief zacht en kwetsbaar gewoorden... Goeie kans dat de snijkant die je eraan zet omkrult bij gebruik of heel snel bod wordt en een eventuele spijkersleuf uitbuigt als er genoeg kracht op staat...

 

Even behoedzaam te werk gaan. Niet te lang op 1 plek slijpen, natte lap bij de hand houden om te koelen en in etappes stukken inslijpen voorkomt schade...

 

...En da's beter dan genezen!

 

 

Hammer down!!

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schep slijpen. Dat doe ik geregeld.

Gewoon een gewone steekschep even de steekkant met een lamellenschijf slijpen. Dat doe ik ook met de hooivork, stootijzer, bijlen.

Toepassing van dit draadje had ik nog niet bedacht. Ga ik ook eens proberen met de gewone afbraamschijf.

 

Slijpen van bijlen doe ik trouwens als volgt:

1) indien erg bot slijpen met lamellenschijf

2) vijlen om het mooi strak te krijgen

3) wetsteentje (bij gesmede en carbon stalen bijlen)

 

Bewaar je versleten lamellenschijven gewoon. Hier kun je superfijn mee slijpen en zelfs bijna polijsten.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vijltechniek is een ding... Echter, nog belangrijker voor de bruikbaarheid van je schep is dat je met slijpen van randen, en nog meer bij het inlijpen van sleuven en hoekjes. Is dat je oplet dat het metaal niet te warm wordt!! Dit verneukt het hardingsproces dat het staal heeft ondergaan, en verzwakt het staal... Werk in etappes, of trek met regelmaat even die slijptol van je werkstuk af zodat het metaal kan afkoelen!!...

Als het metaal verkleurt (van die blauw/gele randen of kringen) is het gedaan... Te heet geweest, chemische eigenschappen van het staal verknalt (veranderd) en is het relatief zacht en kwetsbaar gewoorden... Goeie kans dat de snijkant die je eraan zet omkrult bij gebruik of heel snel bod wordt en een eventuele spijkersleuf uitbuigt als er genoeg kracht op staat...

 

Even behoedzaam te werk gaan. Niet te lang op 1 plek slijpen, natte lap bij de hand houden om te koelen en in etappes stukken inslijpen voorkomt schade...

 

...En da's beter dan genezen!

 

 

Hammer down!!

 

Anvil

 

Inderdaad! Bedankt voor die tip. Dat klopt helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anvil Jouw verhaal klopt helemaal.

 

Echter zijn 99,99% van de scheppen niet van gehard staal. Je kan je schep wel harden door deze in het vuur te leggen, wachten tot deze 'kersenrood' is, met een magneet testen ( als de magneet niet meer werkt op de schep is het goed), daarna heel snel afkoelen (water of olie is in dit geval hierbij niet heel belangrijk).

 

In het geval van een schep lijkt mij dit toch iets minder belangrijk dan een mes of zo. Als je 500x een vijl langs je schep haalt zie je niet eens dat ie kleiner is geworden.

 

Mijn advies is; koop 2 scheppen en ros er gerust een vijl overheen als je denk dat ie stomp wordt. Geen moeite, no worries..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anvil Jouw verhaal klopt helemaal.

 

Echter zijn 99,99% van de scheppen niet van gehard staal. Je kan je schep wel harden door deze in het vuur te leggen, wachten tot deze 'kersenrood' is, met een magneet testen ( als de magneet niet meer werkt op de schep is het goed), daarna heel snel afkoelen (water of olie is in dit geval hierbij niet heel belangrijk).

 

In het geval van een schep lijkt mij dit toch iets minder belangrijk dan een mes of zo. Als je 500x een vijl langs je schep haalt zie je niet eens dat ie kleiner is geworden.

 

Mijn advies is; koop 2 scheppen en ros er gerust een vijl overheen als je denk dat ie stomp wordt. Geen moeite, no worries..

 

Zeker aangezien we het over een pio-schop hebben is dit geen gehard, of hoog-carbonstaal zoals jij bedoeld... Echter het betreft wel gewoon 'gereedschapsstaal' en heeft een bepaalde hardheid vs taaiheid verkregen tijdens het productieproces... Dit kan je nog steeds vergriepen door het (plaatselijk) te heet te maken met bijvoorbeeld te lang (aan 1 stuk) slijpen met een bank- of haakse slijper...

Met vijlen ga je die temperatuur idd niet berijken en valt hier dan ook helemaal buiten...

 

Als je de schep hard volgens de door jou omschreven wijze, ZONDER deze vervolgens te 'ontlaten' vanaf de voor de staalsoort specifieke temperatuur... Wordtie idd keihard, maar ook bros! En breektie waarschijnlijk de eerste keer dattie gebruikt wordt...

 

Des al niet te min... Prima omschrijving van het hardingsproces...

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu heb ik 35000 verschillende scheppen, rieken bijlen enzo

natuurlijk slijp ik die als het nodig is

maar een schep harden? ik geloof niet dat mijn opa's dat deden en die scheppen hebben we nog steeds

een schep en een riek van pisbakkenstaal is prima hoor hoef je niks aan te doen

voor een goede prijs kwaliteits verhouding kan ik wel het huismerk boerenbond/welkoop aanraden

sterker nog als ik hier boerenbond roep loopt mn halve schuur leeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed.

Ik ben hier niet zo in thuis maar... elk metaal wordt gehard tijdens het productieproces anders zou het makkelijk uit elkaar vallen, ongeacht bij welke winkel het eindproduct komt te liggen.

 

Wanneer je metaal verhit wordt het zacht en vormbaar. De snelheid van afkoelen bepaald grof gezegd de hardheid ervan (metaal samenstelling voor het gemak even buiten beschouwing gelaten).

 

Dus ga je met de haakse slijper aan de gang, zorg ervoor dat er geen verkleuring (te hoge metaal temperatuur) van het metaal optreedt om broosheid te voorkomen. Dus rustig aan anders vernachel je je werkstuk. Ik vind dit een cruciale tip en ben blij met de bijdrage van @Anvil, want zelf was ik vergeten dit toe te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jalemari Thanx! @12gauge ...ja ik zag het ook al niet...

 

om heeeeelemaal compleet te zijn:

 

verhitten en snel afkoelen resulteert in harden en maakt bros

verhitten en langzaam afkoelen maakt zacht en buigzaam en heet, waneer specifiek toegepast, ontlaten

 

Ontlaten neemt de spanningen van bewerking uit het staal weg en geeft het staal z'n flexibiliteit en veerkracht terug

Ontlaten doe je altijd met een gehard stalen object dat niet bros mag zijn en breken... dat is dus al het gereedschap denkbaar en alle machineonderdelen waar krachten en spanningen op komen te staan...

Ontlaten is in proces het geharde staal terug op een voor de staalsoort specifieke temperatuur brengen (gemiddeld zo tussen de 200 - 500 graden celcius) en langzaam(er) laten afkoelen... staalsoort en snelheid van afkoelen bepalen de mate van veerkracht van het eindproduct...

 

dan heb je nog dingen die deels gehard zijn zoals een hamer. Daarvan is het vlak gehard (en ontlaten) en de massa zacht... ook messen zijn vaak deels gehard... maar daar ga ik jullie niet mee vervelen...

 

Zo en nou nok ik met je draad vervuilen, want ik vindt het een gouden tip om je pio-schep nog muliefunctioneler te maken!!

 

Hammers Down!!

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...