Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Leuke stelletjes zijn dat, wij hebben ze al jaren voor het camperen. Had het nooit getest, maar ik geloof bolo op zijn woord. Kleine tip, als je pan kleiner is heeft het geen zin een volle vlam er onder te zetten waarvan de vlammen langs de pan uit komen, dan kan hij wat lager en dus gaat hij langer mee.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 198
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Naar aanleiding van dit topic net even een test gedaan met dat kookstel.

 

1 liter water aan de kook in 5 minuten en 15 seconden op standje max.

 

Ter verduidelijking: de test brandduur was gedaan met een Campinggaz CP250 gascartouche.

 

Resultaten met andere merken kunnen dus varieren.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken op flessengas is het meest praktische en in iedere vorm verkrijgbaar,probeer wel als het kan propaan te gebruiken,dit bevriest minder snel in de winter en bij grote afname en het heeft een hogere calorische waarde(meer energie=warmer),een gewoon gasfornuis is niet geschikt voor flessengas en brand er niet op of heel slecht,

Verder heb ik op zolder nog een echt origineel NL leger tweepits benzine kooktoestel maar mijn ervaring is dat deze,bij intensief buitengebruik ,net als m'n benzine druklamp ,nogal eens verstopt gaan zitten (sproeiertje).

Voor "op de vlucht"zou ik niet te veel investeringen doen;je potje op drie a vier stenen met een vuurtje er onder en koken is geen enkel probleem.

Voor de meer permanente setting valt een hout fornuis te overwegen, met een rooster ook geschikt voor kolen.

Voor degene die wel eens in Frankrijk komt,de Franse marktplaats voor dit soort apparaten;

http://www.leboncoin.fr/electromenager/offres/auvergne/?f=a&th=1&q=cuisiniere+a++bois

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zanshin: Sowieso een nettogewicht van 250 gr tegenover 227 gr.

 

De Campinggaz cartouches kosten dan wel meer dan het dubbele van de Action cartouches. Weliswaar de moeite om daar ook even een testrun mee te doen. Alleen niet vanavond ;)

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voordeligste manier is koken op Gas met een 2 of 3 pits gastoestel.

Het gas wat het goedkoopst is kun je overal tanken met je gasfles namelijk LPG.

Nu is de aanschaf van een orginele Gasfles met vulnippel voor LPG tankstation wel even een uitgave maar je kunt deze dus overal vullen bij elk LPG tankstation. Op deze site te koop;

 

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/lichtgewichtlpggasfes.htm

 

Mocht je niet zo veel geld hebben en technisch bent (en voorzichtig) dan kun je een 2e hands gasfles kopen voor een paar tientjes en deze vervolgens met een speciale vulnippel bij het lpg tankstation vullen.

Kraan open met vullen dicht draaien bij afkoppelen en niet meer dan 80% vullen bij de aanschaf krijg je uitleg hierover.

Dus 8 liter LPG in 5 kg gasfles voor 6 euro, kan ik 2 weken met de caravan van koken en water koken, bakken, verwarmen dus gewoon als thuis

Wel een reserve fles bij je hebben.

 

Hier is de lpg vulnippel te koop voor 25 euro, let wel dit is dus niet de orginele manier zoals wel genoemd en te koop bij Gaswinkel.

 

Maar je wilt het goedkoop en makkelijk, welnu bij deze de Vulnippel manier.

En nog een voordeel bij koken op gas is dat je bijna nergens een vuur mag maken om te stoken en soms wil je ook niet dat de rook van een vuur tot ver in de omtrek te zien is.

 

Heb zelf 5 flessen van 5 KG, dus voor 2 maand koken e.d. met een mobiel gaskookstel 3 pits.

In de VS heb ik gelezen op diverse sites hebben sommigen enorme voorraden Gas dan denk ik Propaan maar is geen verschil in gebruik met LPG.

 

Groetjes Tom

 

 

Hallo Tom,

 

Krijg je geen gezeur bij de tankstations? Volgens mij is het vullen met die nippel niet wettelijk toegestaan namelijk.

 

grt

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Over koken in crisistijd is veel te vertellen, maar ik houd het kort. Allereerst;

 

IN CRISISTIJD GAAN WE NIET KOKEN!! Daar gaan we -zeker in de zomer- onze kostbare tijd en brandstof niet aan verspillen.

 

Hoe moet dat dan, want de Chinees is natuurlijk dicht. Heel simpel, we eten koud uit blik. Rijst, macaroni en dergelijke laten we gewoon een nachtje weken in water, dan kun je het zo opeten. Probeer maar een keer.

 

Toch hebben we een kooktoestel nodig. Om te beginnen als allerlaatste redmiddel om drinkbaar water te maken, bijvoorbeeld door het water uit de sloot even te koken. Maar ook om een kruik op te warmen voor een zieke, of om ons in de winter even door te waren met een hete bak koffie of thee.

 

Gas is wel zo makkelijk, maar je bent dan wel heel afhankelijk van de aanvoer van gasflessen of gas tankjes. Ik geloof daar niet in. Koop een goede multifuel brander van Optimus, Primus of een ander topmerkt, met de nodige reserve delen erbij. Dat beetje brandstof voor je brander is altijd nog te vinden in een tank van een auto. Koop dus ook een dun slangetje (aquarium winkel) om wat benzine uit een auto te kunnen aftappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kookte in de winter meestal op mijn petroleumkachel.. de foetsie 122, Dat is wel wat duurder dan op lpg verwarmen.Daarnaast heb ik vorig jaar zo'n lpg gasfles gekocht voor mijn 4 pits kookplaat en gaskachel. Nu zelfs met de hoge lpg prijzen heb ik voor ongeveer € 12,- een volle fles tegen €32,- als je een 10 kilo gasfles koopt De LPG fles gaat daarbij langer mee. na 10 keer heb je de fles er dus uit. Een verstandige aanschaf. In de winter doe ik 1 week met een fles als ik er op stook en kook.

In de wintermaanden gebruik ik per dag ongeveer 2,5 liter petroleum voor verwarming en koken als ik alles op petroleum doe. Met de hoge olieprijzen kwam dat neer op €3,40 per dag. Koken en stoken op LPG is nog geen €2,- voor mij per dag. Op prima gas zou het ongeveer €6,- zijn. Ik gebruik in de winter nu lpg en petroleum. Als ik de foetsie aan doe gaat er standaard mijn ketel met water op. Ik heb dan tegenlijkertijd warmte en warm water. Bij de petroleumkachel is het zaak goed te blijven ventileren want er ontstaat nogal wat vocht bij de verbranding. Maar ik blijf het een geweldig ding vinden.

 

Verder heb 2 petroleumstellen een 1 pits en een 2 pits. Deze zijn ideaal voor stoofschotels. Een coleman peak1 benzine brander. Een campinggas brandertje en een Esbitbrander met ruimvoldoende esbit en natuurlijk mijn BBQ waar ik mijn dutchoven 6QT op kwijt kan. Deze 6 qt kan ik overigens ook op mijn vier pits kwijt. De pootjes kan ik net zo zetten dat ze er naast vallen. Hij past ook op mijn andere kooktoestellen. Een dutchoven van QVist is echt een geweldig ding. Je kan er van alles mee. Je hebt ze in verschillende maten. Ik heb de wolf 6qt. Echt een model waar ik alles mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IN CRISISTIJD GAAN WE NIET KOKEN!! Daar gaan we -zeker in de zomer- onze kostbare tijd en brandstof niet aan verspillen.

 

Hoe moet dat dan, want de Chinees is natuurlijk dicht. Heel simpel, we eten koud uit blik. Rijst, macaroni en dergelijke laten we gewoon een nachtje weken in water, dan kun je het zo opeten. Probeer maar een keer.

 

De moraal heeft al genoeg te verduren na SHTF. Zonder warme maaltijden en een gebakken eitje zo nu en dan houd ik het niet lang uit denk ik. Je kunt eens proberen een week of 2 met alleen koud blikvoedsel en geweekte zooi door te komen, en dan voor jezelf te analyseren wat dat met je emoties doet. En houd er dan rekening mee dat dit na SHTF nog eens versterkt wordt door andere omstandigheden, en omdat ik zie dat je brandstofbesparing als een overweging ziet, dit ook veel langer zal duren dan die 2 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat denk je van OPSEC mbt koken? Hongerige mensen krijgen na enkele dagen "een neus" voor etensluchten.... En als jij een eitje bakt ruik je dat (als de wind goed staat) een km ver als je pech hebt... En ja, ook als je binnenshuis bakt/kookt.... Wat te denken van tabakslucht?

 

Een alternatief zijn MRE's met flameless heaters....die geven ook etenslucht af maar een heeeel stuk minder :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat denk je van OPSEC mbt koken? Hongerige mensen krijgen na enkele dagen "een neus" voor etensluchten.... En als jij een eitje bakt ruik je dat (als de wind goed staat) een km ver als je pech hebt... En ja, ook als je binnenshuis bakt/kookt.... Wat te denken van tabakslucht?

 

Die overweging maak ik wel als het moment er is. De economie die instort zal ongetwijfeld heel vervelend worden, maar zodanig dat ik een significant risico loop geplunderd te worden naar aanleiding van het bakken van een eitje is nog maar de vraag, en ook die situatie zal niet onbeperkt aanhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik kwam vandaag bij de Action en heb die zakjes voer van 65 cent gehaald (en een HOOP andere troep). Zag ook van die kleine campinggaz blikjes. Die waren 0,75 euro per stuk! Terwijl ik ze even eerder in de aanbieding zag bij de kijkshop voor 3 euro (normaal 5). Ik denk dat ik morgen maar even de schappen daar leeg trek.

 

Edit: Weet iemand of hier een houdbaarheidsdatum op zit? En hoe lang kan je op 1 pitje met zo'n ding koken? Und misschien nog een bewaaradvies? Lijkt me dat ze zouden kunnen knallen als ze gaan roesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe lang kan je op 1 pitje met zo'n ding koken? Und misschien nog een bewaaradvies? Lijkt me dat ze zouden kunnen knallen als ze gaan roesten.

 

Zie pagina 3 van dit topic, daar had ik die vraag ook gesteld en Bolo heeft hem beantwoord. http://preppers.nl/forum/threads/515-Waarop-koken-WTSHTF/page3

 

Zet ze in elk geval niet in je balkonkast of schuur, wat daar gaan ze roesten, binnen gebeurt dat niet. Houdbaarheid weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam vandaag bij de Action en heb die zakjes voer van 65 cent gehaald (en een HOOP andere troep). Zag ook van die kleine campinggaz blikjes. Die waren 0,75 euro per stuk! Terwijl ik ze even eerder in de aanbieding zag bij de kijkshop voor 3 euro (normaal 5). Ik denk dat ik morgen maar even de schappen daar leeg trek.

 

Edit: Weet iemand of hier een houdbaarheidsdatum op zit? En hoe lang kan je op 1 pitje met zo'n ding koken? Und misschien nog een bewaaradvies? Lijkt me dat ze zouden kunnen knallen als ze gaan roesten.

 

Koel, droog, en liefst op een geventileerde plek. Maar niet in de kelder, omdat gas zwaarder is dan lucht.

Bij een eventueel lek kan het gas zich ophopen op de bodem van de kelder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een redelijke voorraad gasblikken voor mijn mijn gasbrander (C206 replica's) maar zit er toch over na te denken om een multifuel brander er bij te kopen.

 

Ik zat te denken aan een Primus omnifuel of een Primus 111 hiker (dumpstore), de eerste is mooi compact en ook prime om mee te nemen tijdens een weekendje weg.

 

Ik heb echter geen ervaring met multi fuel branders, heeft iemand ervaring met dit soort branders en hoe bevalt het?

Mijn voorraad lampolie/petroleum/diesel ben ik weer aan het opbouwen voor de winter, ik kan de eerste twee ook prima opstoken in de Zibro kachel dus ik blijft niet zitten met ongebruikte voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thexder, als je diesel of lampolie in je Zibro verstookt ktijg je dan geen zwarte aanslag in de kamer?

Meestal merk je dat op de ramen, ze worden blauw zegt men dan.

 

en wat doet de branderkous met diesel, blijft deze goed?

 

Ik heb net de kamer gewit, dusw mag van mijn vrouw niet experimenteren met de Zibro, heb ook geen zin om alles over te sausen is ook weer duur zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thexder, als je diesel of lampolie in je Zibro verstookt ktijg je dan geen zwarte aanslag in de kamer?

Meestal merk je dat op de ramen, ze worden blauw zegt men dan.

 

en wat doet de branderkous met diesel, blijft deze goed?

 

Ik heb net de kamer gewit, dusw mag van mijn vrouw niet experimenteren met de Zibro, heb ook geen zin om alles over te sausen is ook weer duur zat.

 

Ik stook geen diesel in de Zibro, diesel is voor de auto. Maar lampolie is gewoon gezuiverde petroleum/paraffine en dus prima bruikbaar in een Zibro kachel. Ik stook er al jaren op omdat het voordeliger is dan de Zibro brandstof. Overigens alleen stoken in goed geventileerde ruimten want al die extra verbrandingsproducten in de lucht is niet bevorderlijk voor je luchtwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister hebben we getest hoe lang een simpel gasstelletje van de kijkshop (15euro) met een klein campingaz container (75 cent van action, heeft vorm van een glasbak) brand. Resultaat was een verbluffende 3.5 uur! De test was wel saai haha

 

Als ik een weekendje weg ben heb ik meestal aan twee blikken gas voldoende, 1 voor het kookstel en 1 voor de gaslamp. Ik ga ook even bij Action kijken voor die blikken. Overigens haalde is ze vorig jaar 5 voor 4 euro bij de locale campingwinkel. Die originele C206 blikken zijn echt krankzinnig duur, je betaald vooral voor de naam. De brandertjes van Campingaz zijn echter wel van goede kwaliteit maar of ze nog branders maken die met C206 patronen werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een weekendje weg ben heb ik meestal aan twee blikken gas voldoende, 1 voor het kookstel en 1 voor de gaslamp. Ik ga ook even bij Action kijken voor die blikken. Overigens haalde is ze vorig jaar 5 voor 4 euro bij de locale campingwinkel. Die originele C206 blikken zijn echt krankzinnig duur, je betaald vooral voor de naam. De brandertjes van Campingaz zijn echter wel van goede kwaliteit maar of ze nog branders maken die met C206 patronen werken?

 

Ja, die maken ze nog. Zag ze deze week nog liggen.

Ze zijn er ook van andere merken als Campingaz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...