Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Gast DickBerts

Moeten preppers naar de psycholoog?

Recommended Posts

Gast DickBerts

"Mijn leven was een aaneenschakeling van rampen, waarvan de meeste nooit zijn gebeurd" (Voltaire).

Moeten preppers naar de psycholoog??

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Zou niet weten waarom.

Omdat preppers misschien hun twijfels hebben bij de houdbaarheid van het huidige systeem en zich daar,zo goed en kwaad als het gaat, tegen proberen te wapenen?

Denk eerder dat de zombie's die hun kop in het zand blijven steken rijp voor de psycholoog zijn.

Deze post delen

Hangt er vanaf... Niet alleen om het feit dat ze een Prepper zijn. Maar wel wanneer ze dat zelf nodig vinden en er baat bij hebben of denken te hebben.

• Leuk 1

Deze post delen

"Mijn leven was een aaneenschakeling van rampen, waarvan de meeste nooit zijn gebeurd" (Voltaire).

Alleen als ze in die fase blijven hangen :D

Deze post delen

Ik denk dat je als prepper juist stevig in je schoenen staat en het belang ziet van het overleven (no matter what)

Juist de mensen die tegen een prepper zeggen dat preppers rijp zijn voor de GGZ, zouden hulp moeten zoeken.

Deze mensen staan namelijk bij een shtf situatie met hun handen in het haar en zullen zwaar depri worden als blijkt dat ze er alleen voor staan.

Preppers zijn (uitzondering daar gelaten) juist mensen die erg stabiel zijn in de bovenkamer en een bezoek aan een psycholoog zou alleen nodig zijn als de betreffende psycholoog hulp nodig heeft LOL

Deze post delen

Als je prept vanuit angst zou dat wel eens nodig kunnen zijn... anders niet lijkt me.. overigens is elke onderneming vanuit angst niet echt een goede basis, alsthans is mijn mening :)

• Leuk 1

Deze post delen

Gast DickBerts
Ik ben psycholoog, dat is makkelijk... Dick, welkom terug

:mad: Dat wordt een klacht bij het Medisch Tuchtcollege wegens het schenden van het medisch beroepsgeheim Simurgh! :D

Deze post delen

Ik denk dat ieder mens wel krankzinnige aspecten in zich draagt en dat een goed gesprek met een ander altijd nieuwe inzichten kan opleveren, dus: ja.

seek.jpg.457f7d8abfd949a7b3c86b94f20451d5.jpg

• Leuk 1

Deze post delen

Ik ben ook van mening dat de meeste preppers stevig in hun schoenen staan en niet naar een psycholoog hoeven.

Er was hier op het forum een poosje geleden wel iemand die opzegde omdat zij bang werd van alle verhalen en zich dan van alles in haar hoofd ging halen.

En DickBerts.. welkom terug.

Deze post delen

Preppen , ofwel, voorbereiden op onvoorziene situatie's, lijkt me niet vreemd voor den mensch, dat is een eeuwen oude traditie in elke cultuur. Wel als je niks anders meer doet dan dat, dat is niet de bedoeling denk ik. Dan heeft het de controle over je leven genomen, terwijl je juist zelf de controle probeerde te versterken... :p paradox situatie.

Zelf prep ik puur omdat ik van het leven hou, en rekening hou met onvoorziene omstandigheden gebaseerd op feiten, terwijl ik weet dat het beperkte controle is... en daar geef ik me dan ook aan over.

Deze post delen

Dat is ook de vraag die ik mezelf in het begin stelde. Maak ik me niet teveel zorgen, kan ik nog wel genieten van het leven zonder me eventjes druk te maken om alle ellende...

Heb ik wellicht professionele hulp nodig?

Wat blijkt, Het is juist een verrijking van mij als persoon en ons als gezin dat wij onszelf zien als zogenoemde preppers! Bewustwording van je omgeving en van de mondiale gebeurtenissen zorgen er juist voor dat we met beide benen op de grond staan en niet als een olifant in een porseleinkast door het leven razen.

Natuurlijk maak ik me zorgen. Maar door dit forum kan ik deze zorgen ook.. zonder zorgen ventileren aan een groep mensen die ons begrijpen. Dankzij preppers sta ik weer dichter bij de natuur. En deze wens had ik langer, maar gaf mezelf nooit deze ruimte.

Dankzij preppers heb ik weer het gevoel 'echte' vrienden te hebben.

Kortom, Het heeft in ons leven juist een positieve inslag gegeven. En wat de buitenstaanders daar van denken, mogen ze he-le-maal zelf weten. Wij voelen ons gelukkiger hier door!

• Leuk 1

Deze post delen

Een oudere, rijke dame komt bij de plastische chirurg. "Kunt u een schoonheidsfoutje bij mij weghalen?" vraagt ze. De arts bekijkt haar aandachtig, en schudt dan meewarig het hoofd: "Onthoofden doen we hier helaas niet, mevrouw."

Preppers mankeren niets in het hoofd. De samenleving is ziek en de meesten wensen dat niet te zien. Een soort blindheid voor "schoonheidsfoutjes". In feite is de samenleving stokdoof en blind en rent als een kip zonder kop de verkeerde kant op.

• Leuk 4

Deze post delen

Ik ben ook van mening dat de meeste preppers stevig in hun schoenen staan en niet naar een psycholoog hoeven.

Er was hier op het forum een poosje geleden wel iemand die opzegde omdat zij bang werd van alle verhalen en zich dan van alles in haar hoofd ging halen.

En DickBerts.. welkom terug.

Mijn vrouw werd eerst ook angstig van het hele preppers gebeuren.

Ik heb met haar gepraat en uitgelegd dat het preppen niet iets is om bang van te worden maar je juist een gevoel van veiligheid en zekerheid geeft.

Zekerheid dat, mocht er ooit iets gebeuren (wat ik niet hoop) dat je dan voorbereid bent en een kans hebt om de crisis te overleven zonder al te veel kleerscheuren.

En ja, sinds ik bewust met preppen bezig ben, is mij duidelijk geworden dat er in de wereld dingen aan de gang zijn die een mogelijke shtf realiteit kunnen maken.

meer dan daarvoor hou ik het nieuws in de gaten en dat kan soms best beangstigend zijn.

Maar ik hou mezelf altijd met beide beentjes op de grond en kijk met een realistische blik naar de wereld en alle problemen in die wereld. Feit is gewoon dat de wereld van vandaag niet zoveel verschilt met de wereld van de afgelopen 50 jaar.

Ook in de afgelopen 50 jaar waren er problemen in de wereld die makkelijk konden uitlopen op een shtf situatie, maar dat is niet gebeurd.

Dus altijd relativeren en laat het preppen inderdaad niet je leven gaan beheersen want dan ben je verkeerd bezig!

• Leuk 1

Deze post delen

@DickBerts

Ik wel denk ik :) ik heb weer iets gemist dat je weer terug bent, Fijn!!!

Ik zelf zit nog wel even in de stil modus....

Deze post delen

Zijn we hier allemaal niet een beetje psycholoog ? We luisteren toch allemaal wat een ander lid van het forum te vertellen heeft . Al is dit in ons geval wat een ander tijpt .

Geert

Deze post delen

Dick Berts,

Je kent mij niet maar ik jou wel! Fijn dat je hier bent.

Moeten? Nee dat niet. Mag het? Ja hoor, waarom niet.

Om naar een psycholoog te gaan hoeft er niet perse iets 'mis' met je te zijn. Iedereen maakt in zijn leven trauma's mee, soms grote, soms kleine. Veel trauma's hebben een bepalende rol in hoe we ons ontwikkelen, hoe we denken en hoe we in de toekomst deze trauma's misschien kunnen voorkomen. Bij sommige van ons brengt dit vreemde gedachten kronkels met zich mee, die kunnen goed van pas komen of juist in de weg zitten.

De farmaceutische industrie wil ons graag laten geloven dat er met ons dingen mis zijn en dat daar wel een pilletje voor is, dus willen ze je bij een psychiater hebben, want die schrijft die wonder pilletjes voor. Een psycholoog niet. Die praat of beter gezegd, die luistert en reflecteert. Net zoals goede vrienden eigenlijk. Zonder veroordeling, gewoon luisteren, reflecteren, troosten als nodig. Niks mis mee.

Ik ga graag naar een psycholoog, ik hou van praten, vooral over mezelf:p. @Simurgh afspraak maken? Geintje:rolleyes:

• Leuk 1

Deze post delen

Dat ligt eraan?

Is de psycholoog al een prepper dan is er geen reden toe.

Zo niet dan kan de beste man/vrouw wel wat therapie gebruiken.

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

"Mijn leven was en is een aaneenschakeling van rampen volgens Murphy's Law, waarvan de meeste te bizar zijn voor woorden, en voor de doorsnee bevolking nooit zijn gebeurd" (Samurai).

Deze post delen

Mijn kinderen noemen mij gestoord. Prettig gestoord.

Wees maar blij dat je kinderen nog tegen je praten, in mijn geval..:rolleyes:

Grt,

K a n s

Deze post delen

Psychologie van een prepper

Een ding aan ons mensen is zeker. We zoeken altijd rationele verklaringen die er voor garant staan dat onze overtuigingen kloppen. Dit heet cognitieve consonantie. We proberen daar ook steeds bevestiging voor te zoeken bij elkaar, het internet, hier. Zo staat deze site vol van verklaringen, theorieën, gedachten waarom de wereld zoals we die kennen spoedig zal verdwijnen. [...] Een ieder die iets anders gelooft, is naïef.

En daar komt het begrip cognitieve dissonantie kijken: we kunnen gewoon niet zo goed omgaan met overtuigingen of meningen van anderen die strijdig zijn met die van ons. Dat geldt dus voor íedereen. Ook voor hen die denken dat het allemaal niet zo’n vaart loopt.

Uit: Preptalk Psychologie van een prepper van onze medeoprichter @Ecoprepper (die voornamelijk stilletjes op de achtergrond meegeniet)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...