Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Apothekersvouw (verpakkingen)


vheeswijk

Aanbevolen berichten

Vroeger werden dagdoses van medicijnen in poedervorm afgewogen in papieren sachets. De ouderen onder ons weten dat nog wel. Tegenwoordig wordt nauwelijks meer gewogen in de Apotheek en zeker niet meer gevouwen. Het is meer een klusje geworden voor gedetineerden en gepensioneerden :) .

De orginele Apothekersvouw is heel simpel: Men vouwt een 3 maal 3 kwadrant dus 9 denkbeeldige velden, zoals in het spelletje 'boter kaas en eieren' en men vouwt nr. 7,8,9 en de 1,2,3 over de 4,5,6. Daarna vouwt u de 4 en de 6 over nr. 5. U moet scherpe vouwen maken!. U opent het pakketje weer en plaatst op 5 uw poedertje of kleine voorwerpjes (bv. vishaken), en vouwt het pakketje weer dicht. Klaar is kees de prepper! Hieronder is het orginele vouwschema nog eens in een visueel schema aangegeven:

 

fold-1.jpg.fbc533b95f22aca96bf0962b21555364.jpg

Bron: http://www.anthraxinvestigation.com/spores.html

 

Na het in de moderne Apotheek in onbruik geraakte 'Phamaceutical fold' zijn er eigen interpretaties en modificaties voor deze verpakking gekomen die in andere disciplines worden gebruikt, waarbij er twee opvallen: De drugshandel en het verzamelen van monsters in forensisch onderzoek. In de laatst-genoemde toepassing worden de envelopjes gebruikt voor het verzamelen en classificeren van bewijsmateriaal, waarbij een invulvormuliertje in het sachet is geïntregeerd.

Hiervoor is een PDF met voorgedrukt vouwschema en invulformulier beschikbaar. Een sterk pluspunt van deze sachets is de mogelijkheid het monster goed te documenteren, iets wat bij de kleine ZIP-lock bag ontbreekt. De keuze van de papiersoort is wel belangrijk: Het normale printerpapier scoort bij mij slecht, maar gewoon gelinieerd of geblokt schrijfpapier of (zeer proffessioneel) het semitransparante calqueerpapier is ideaal voor verpakkingsmateriaal. Hiermee kan men zeer scherpe vouwen maken. De zakjes kunnen worden gesloten door dubbelvouwen van een smalle bovenrand en deze vouw te fixeren met een paperclip, hobbylijm, scotch tape of nietjes. Een niet water-gebaseerde snel drogende hobby-alleslijm (brandbaar symbooltje) voldoet zeer goed.

 

Een toepassing van de Apothekers vouw wordt gedemonstreerd in de vervaardiging van een ORS-receptuur (Bron: @Wafels) voor een halve liter water in sachets van semitransparant calqueer papier geseald met alleslijm en scotch tape. Voor ieder sachet is nog een dichtgesmolten rietje citroenzuur toegevoegd om de drank smaakvoller te maken en "prik" toe te voegen. Een zeer fraai product dat precies in het doosje past:

 

Fold-001.jpg.9b282c712b0c785ccd658f67acb4ed94.jpg

 

Verpakkingen en verpakkingsmaterialen zijn regelmatig aan bod gekomen in dit forum: van ingesmolten rietjes tot containers voor voedselopslag. Er is echter een hiaat tussen de opslag in rietjes en kleine potjes. Deze werd vroeger opgevuld door de doosjes van 35mm kleinbeeldfilm (nauwelijks meer verkrijgbaar) en kleinere maten ZIP-lock bags die je veelal in hoeveelheden van 250 tot zelfs 1000 stuks moet bestellen. De Apothekersvouw biedt dan uitkomst voor kleine aantallen sachets van een gewenst formaat.

 

Voor Prepper users zijn nu vouw-schema's beschikbaar in PDF-formaat op A4 van zowel de orginele Apothekers vouw als envelopjes. Het PDF-formaat is tevens geschikt om direct in kleinere formaten (bv A5) af te drukken.

 

@vheeswijk (prutser :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@vheeswijk hartelijk dank voor die informatie erg handig (zelfs om zaad ed op te bergen :cool: ) dom van me want kennen doe ik het wel vroeger

de apotheek maakte zijn eigen medicijnen die je in doosje met deze vouwpapiertjes dan mee kreeg ,ook die site (forensisch onderzoek ) is gaaf , @dR3 ook het filmpje is gaaf , echte origami :rolleyes:

vheeswijk zou bakpapier ook te gebruiken zijn hiervoor ?

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow vouw, ik dacht dat er 'vrouw' stond. Vroeg me al af waarover een 'apothekersvrouw' topic zou gaan. Een andere oplossing is de standaard in drugs-land, het sealtje van vetvrij papier. Simpel, goedkoop, hersluitbaar en klein.

 

Het centrum van menig grotere stad of plaats ligt vaak bezaaid met dergelijke "Kabouterpost voor de neus".....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

@Wafels : Ik kan het eens proberen. Waarom eigenlijk speciaal bakpapier?

Wolf

Omdat bakpapier een gladde en een wat ruwere kant heeft , als je poeder in papier doet en je het er later uit wilt ''gieten'' dan zal dat bij de gladde kant van dit bakpapier

makkelijker gaan als bij gewoon papier (ik kan mij vaag herinneren dat het papier van die''envelopjes'' toch gladder was als gewoon printerpapier ) ,

vandaar dat ik dacht dat u dit calqueerpapier er hiervoor ook had gebruikt (het papier wat zie op de foto dit ''calqueer papier ''

lijkt mij het papier waar wij vroeger met tekenpen tekeningen op moesten maken :rolleyes: )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

@Wafels : Dit is inderdaad het tekenpapier voor bouwtekeningen met de Rotring tekenpen!
(en het lancetmesje om te raderen :) )

De goeie oude tijd :D Verkopen ze dat papier eigenlijk nog wel :rolleyes: ( ik heb hier nog staan maar dat is al zo oud dat ik geen flauw idee heb waar ik het ooit vandaan heb

( PS ik moest dat even proberen met bakpapier en meel en dat werkt prima ,je schud het net zo makkelijk door die V van het papier af )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk (en het lancetmesje om te raderen :) )

De goeie oude tijd :D Verkopen ze dat papier eigenlijk nog wel :rolleyes: ( ik heb hier nog staan maar dat is al zo oud dat ik geen flauw idee heb waar ik het ooit vandaan heb

( PS ik moest dat even proberen met bakpapier en meel en dat werkt prima ,je schud het net zo makkelijk door die V van het papier af )

gr will

@Wafels : Nee ze verkopen deze papieren niet meer, helaas! Ik heb het besteld op het internet.

Ik ben nu overigens bezig met het meten van de vochtdoorlaatbaarheid van (onder andere) bakpapier.

m.vr.gr.,

vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...