Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dutch Oven voor vers brood iedere morgen


ton240

Aanbevolen berichten

Hoi mannen rocket stoven vrouwen.

 

Gisteren is mijn nieuwe Dutch Oven 6 " binnen gekomen hoop dat iedereen weet wat het prechis is als niet.

 

(Een gietijzere ketel op drie potjes met een deksel waar een rand aan zit)

 

Ben over gestapt van een grotere familie verzie naar een kleinere.

Simpele rede ben nu al 3 jaar gescheiden en er zijn niet veel montjes te vullen in mijn huis.

 

Probleem voor ons is houdbaar heid van eten .

 

En wie eet nu niet graag vers brood.

 

Resept voor een normaal gezin 4 man's ontbijt

 

Resept: 3 moken meel. 1decert lepeltje afgestreken gist.en natuurlijk warm water.

 

Zet op je rocket stove een blik met 1 L aan water laat het koken.

 

In een kom 25cc warm water (kunt ook twee eet lepels poeder melk toe voegen voor smaak) voeg je gist er bij goed roeren en dan je drie koppen meel alles roeren met een lepel.

 

Klontert het dan kun je gaan kneden met je handen +- 10 minuten

 

Maak er een mooie bol er van .

 

Neem je blik met kokens water zet het ergens uit de wind kom met je bol deeg er op plaatsen en een handoek(thee doek) er over heen laten rijzen ongeveer 1,5 uur

 

Zet je dutch oven op je rocket stove om voor te verwarmen.

 

Maak tien brieketen voor de onder kant aan en 14 vooe de boren kant.

Je kunt ook in een vuur schaal een kamp vuur maken en de kolen gebruiken pas op je hebt meer kolen nodig dan brieketen.

 

Zet je in gevete dutch oven op de 10 brieketen en leg ge gerezen brood er in deksel er op met de 14 brieketen en nu +-30 minuten wachten.

 

En je brood is klaar.

 

Warmte regel voor buiten.

Hand er boven 30 cm tot tien tellen is het ongenaam warm( je verbrand je fikken dus ;-).

 

Dan is de temp ongeveer 190 graden.

 

Veel plezier en eet smakelijk gr Ton

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Maak er een mooie bol er van .

ja dat kunnen ze hier wel :p

 

Ton, het boeit me uitermate hoe je brood bakt in een Dutch Oven. Heb je er misschien een paar foto's bij? Beeld sla ik, en mogelijk anderen, zeer goed op als informatie bron. En zal mij wellicht overhalen om nu dan toch die Dutch Oven aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpele rede ben nu al 3 jaar gescheiden en er zijn niet veel montjes te vullen in mijn huis

 

gr Ton

 

Dat kan wel eens veranderen als jij na tshtf, zo ongeveer over een paar maanden dus :cool:, een broodje staat te bakken en er mensen van honderden meters uit de omtrek op de geur afkomen :p !

 

Maar goed, je moet dus ook tarwe of beter spelt opslaan en de andere zaken om een brood te bakken.

Vergeet ook de graan molen niet die zou wel eens een heel leuke bijverdienste kunnen worden na tshtf dus zorg voor een groot betrouwbaar model die desnoods een heel dorpje van meel kan voorzien, zie andere draadjes.

 

Prep ze

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke manier van brood bakken. Komt erg overeen met mijn manier. Ik gebruik alleen veel minder briketten onder de 6" DO. Ik gooi er maximaal 5-6 onder En boven een stuk of 10. Mijn ervaring is dat met meer briketten je brood verbrand (wordt dus te heet). M'n baktijd zit ook ruim in de 50-80min afhankelijk van de wind/weer. Tevens gooi ik één briket onder de DO als ik het deeg laat rijzen. Dan is de DO warm voor de 2 rijs. Hierna vanuit een brikettenstarter de briketten onder/op de DO en wachten maar.

 

 

Hoi mannen rocket stoven vrouwen.

 

Gisteren is mijn nieuwe Dutch Oven 6 " binnen gekomen hoop dat iedereen weet wat het prechis is als niet.

 

(Een gietijzere ketel op drie potjes met een deksel waar een rand aan zit)

 

Ben over gestapt van een grotere familie verzie naar een kleinere.

Simpele rede ben nu al 3 jaar gescheiden en er zijn niet veel montjes te vullen in mijn huis.

 

Probleem voor ons is houdbaar heid van eten .

 

En wie eet nu niet graag vers brood.

 

Resept voor een normaal gezin 4 man's ontbijt

 

Resept: 3 moken meel. 1decert lepeltje afgestreken gist.en natuurlijk warm water.

 

Zet op je rocket stove een blik met 1 L aan water laat het koken.

 

In een kom 25cc warm water (kunt ook twee eet lepels poeder melk toe voegen voor smaak) voeg je gist er bij goed roeren en dan je drie koppen meel alles roeren met een lepel.

 

Klontert het dan kun je gaan kneden met je handen +- 10 minuten

 

Maak er een mooie bol er van .

 

Neem je blik met kokens water zet het ergens uit de wind kom met je bol deeg er op plaatsen en een handoek(thee doek) er over heen laten rijzen ongeveer 1,5 uur

 

Zet je dutch oven op je rocket stove om voor te verwarmen.

 

Maak tien brieketen voor de onder kant aan en 14 vooe de boren kant.

Je kunt ook in een vuur schaal een kamp vuur maken en de kolen gebruiken pas op je hebt meer kolen nodig dan brieketen.

 

Zet je in gevete dutch oven op de 10 brieketen en leg ge gerezen brood er in deksel er op met de 14 brieketen en nu +-30 minuten wachten.

 

En je brood is klaar.

 

Warmte regel voor buiten.

Hand er boven 30 cm tot tien tellen is het ongenaam warm( je verbrand je fikken dus ;-).

 

Dan is de temp ongeveer 190 graden.

 

Veel plezier en eet smakelijk gr Ton

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op SC Gilze heb ik een workshop brood bakken in de Dutch oven gegeven . Met assistentie van @jan001 en @Heksenboot . Ik laat mijn deeg niet rijzen in de do maar in een pan kneedt het een tweede maal leg max 7 kolen op het deksel . Bak hoog uit 35 min voor een brood van 1kg meel . En doe er 10gr zout in . Leg boter papier in de do om het er beter uit te halen . Doe de klop test om te zie of het klaar is .

 

Geert

Ps

Ook mijn eerste postje zo en 10 maand geleden ging over de Dutch oven .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hik alleen nog wel enorm tegen de kosten van een graanmolen aan helaas.

Kwaliteit kost geld dat weet ik, maar ja....

 

En met jou vast vele anderen, misschien een goed artikel voor een inkoopactie of om op te nemen in de prepshop?

 

Edit: goede dutch ovens passen ook prima in het assortiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op SC Gilze heb ik een workshop brood bakken in de Dutch oven gegeven . Met assistentie van @jan001 en @Heksenboot . Ik laat mijn deeg niet rijzen in de do maar in een pan kneedt het een tweede maal leg max 7 kolen op het deksel . Bak hoog uit 35 min voor een brood van 1kg meel . En doe er 10gr zout in . Leg boter papier in de do om het er beter uit te halen . Doe de klop test om te zie of het klaar is .

 

Geert

Ps

Ook mijn eerste postje zo en 10 maand geleden ging over de Dutch oven .

 

Op de allereerste SC Drenthe heb je dat ook gedaan, brood uit de DO. Bijzonder interessant om in de praktijk te zien hoeveel er mogelijk is met simpele middelen. :)

 

M'n vader heeft een oude gietijzeren braadpan, waar het deksel ook geschikt is voor kolen of houtskool en net zo'n lomp stuk gietijzer is. Geen echte DO, deze heeft emaille aan de buitenkant. Eigenlijk wil ik die nog eens testen, maar m'n pa twijfelt wat ik denk niet dat de pan er mooier van wordt, aan de buitenkant. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op SC Gilze heb ik een workshop brood bakken in de Dutch oven gegeven . Met assistentie van @jan001 en @Heksenboot . Ik laat mijn deeg niet rijzen in de do maar in een pan kneedt het een tweede maal leg max 7 kolen op het deksel . Bak hoog uit 35 min voor een brood van 1kg meel . En doe er 10gr zout in . Leg boter papier in de do om het er beter uit te halen . Doe de klop test om te zie of het klaar is .

 

Geert

Ps

Ook mijn eerste postje zo en 10 maand geleden ging over de Dutch oven .

 

was echt een hele leuke workshop en het brood was mooi gelukt..maar vond het kneden van het deeg een hele klus..echt spierballen werk..zelfs appeltaart is te doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

was echt een hele leuke workshop en het brood was mooi gelukt..maar vond het kneden van het deeg een hele klus..echt spierballen werk..zelfs appeltaart is te doen ;)

 

Dat kneden zwaar is weet ik daarom weet ik elke keer wel iemand te vinden die het eens wil proberen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi waaw wat een reakties.

 

Het klopt minder kolen(briketen) kunnen er gebruikt worden maar naas het huis waart het erg dxaar voor ook de test met de hand er boven.

 

Het koop probleem dat weet ik niet.

Ik koop meestal bij mensen die ook bij een certifiesereing hebben je weet wel bij een of ander zijn aan gesloten.

 

https://www.bushcraftshop.nl/index.php?action=home&lang=NL

 

Erik levert tot nu toe altijd mooi op tijd en op afspraak.

 

Kijk ook eens naar de Mora messen.

 

Over meel malen nooit na gedacht.

Toen we in afrika waren deden ze het gewoon met een vlakke steen en een rondere er op schuren.

 

In asie de slag metode.

Een boom stan uit geholt en met ?een 10cm stok er in beuken.

 

Vietman hebben we rijs brood gegeten.

 

En in hambantota sri lanka.legden ze het gewoon op de weg plat laten rijden tussen twee metale platen.

 

Gr Ton

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...