Ga naar inhoud
GENEGEERD

Belang van goede kleding


Kans

Aanbevolen berichten

Ik kom uit de buiten/begsport dus heb redelijk ervaring met het balang van goede juiste kleding.

 

Ik snap best dat als je dit soort ervaringen, waarbij goede kleding en spullen letterlijk het verschil tussen en leven en dood uitmaakt, niet hebt je er totaal niet bij stil staat hoe belangerijk dit kan zijn.

Ook de gedachte dat dit in nederland allemaal veel minder extreem is en dus minder belangerijk kan ik me voorstellen.

 

Echter we proberen ons voor te bereiden op extreme situaties.

Ook al is die kans klein, nou ja ik weet niet of ik nog over een kleine kans dur te spreken :( , we willen er zo goed mogelijk op voorbereid zijn.

 

Dan is kleding een van de basis zaken die op orde moet zijn.

Je zult het veel en lang dragen, dus het moet stevig zijn, zo min mogelijk vuil opnemen enz.

 

Daarnaast is de situatie dat ons huis minder of zelfs helemaal niet verwarmt wordt ook best reeel.

Dan zul je merken dat veel goede, warme, lagen ook heel belangerijk zijn.

 

Als je weinig beweegt zal je versteld staan hoe goed je jezelf in moet pakken om lekker warm te blijven.

En je zult even verbaast zijn hoe snel die lagen onhoudbaar warm zullen zijn als je dan wel fysiek aan de gang moet.

 

Ook zullen we veel meer en veel langer buiten vertoeven.

Of dat nu werken in een tuin of hout halen of wat dan ook is, de auto zou wel eens iets zijn dat niet meer zomaar bruikbaar is.

Zolang het redelijk weer is is het ook nog allemaal te overzien.

Maar zodra dat minder wordt, regen, sneeuw, hagel, wind enz, dan wordt het wel even heel snel heel anders.

 

Ikzelf heb altijd al veel geinvesteerd in moderne stoffen en kleding.

En als je dat nog nooit gedragen hebt dan weet je eigenlijk ook niet hoe groot het verschil is tussen een 'ouderwetse' waterdichte jas/broek en een moderne ademende variant.

Ook de moderne fleece en onderlagen zijn bijzonder fijn en werken perfect.

Gaan vaak heel lang niet stinken, drogen snel, voeren vocht af, en lijken heel goed de temperatuur te kunnen 'regelen'.

Deze moderne stoffen worden ook nog eens steeds slijtvaster en gaan dus gewoon lang mee.

 

Helaas hangt daar ook wel een aanschafprijskaartje aan.

Maar als je dat uitzet tegen het comfort, lange levensduur en de andere voordelen dan is de prijs per te dragen dag best vergelijkbaar met ander stoffen.

En het feit dat je droog blijft en goed/beter kunt blijven functioneren is mischien al genoeg om deze prijs te verantwoorden.

 

De middenklasse van de buitensport kleding is nog steed prijzig maar wel steeds betaalbaarder.

Ik zie dan ook steeds vaker buitnsportkleding die eerst alleen in de bergsport gedragen werd nu ook in het dagelijkse straat beeld.

Zeker in de aanbiedingentijd kun je best betaalbare qualiteit kopen.

 

Ik wil graag mensen aanraden zich een te verdiepen in de kleding die ze hebben en te kijken of die ook bruikbaar is als ze buiten moeten zijn in minder goede weersomstandigheden.

En indien daar grote gaten ondekt worden een een, budget, buitensportzaak binnen te lopen.

 

Er is bijzonder goede, effectieve kleding te koop die voor ons preppers wel een een hele grote toegevoegde waarde kan hebben.

Denk ook zeker aan de dingen die normaal snel vergeten worden; je hoofd, voeten, handen.

Daar verlies je enorm veel warmte.

Ook bij het slapen kan een muts enorm veel schelen!

 

Lees eens wat over hoe een buitensporter zich kleed.

Welke spullen hij/zij gebruikt, er zijn veel overeenkomsten met preppers.

 

Kleding is iets waar je niet snel teveel op moet bezuinigen.

Dit zijn de tijden om te zorgen dat je een goede set kunt aanschaffen.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wol wol wol wol.

 

 

Ja, ik heb sinds kort wat merinowol zal daar binnenkort mijn bevindingen over opschrijven.

Wol heeft veel voordelen, en kan heel goedkoop zijn.

 

Echter ik zie het alleen als onderlaag in combinatie met moderne buitenstoffen, die dan voor de regenbescherming zorgen, goed tot zijn recht komen.

Dikke zware wollen kleding is niet mijn ding.

Daarnaast zijn veel mensen overgevoelig voor wol.

Ikzelf kan op een meter afstand de kriebels krijgen van wol.

Merino wal kan ik dus tot mijn verbazing goed dragen.

Maar ook dat gaat niet voor iedereen op.

 

Mammut heeft zelfs wat gedaan met een combinatie van fleece en wol.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen katoen, "Cotton Kills!"

 

En zorg in godsnaam voor een stevige voorraad sokken en ondergoed! Langdurig natte voeten is gevaarlijk voor je gezondheid en je gaat je er smerig door voelen, net als vies ondergoed. Als je je vies voelt en er niets aan kunt doen wordt je ook sneller depri. Een stapel ondergoed en sokken kost geen drol en verhoogt je comfort enorm! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen katoen, "Cotton Kills!"

 

Hmm dat zou wel wat 'problemen' oplossen met al die spijkerbroeken, en katoenen T-shirts :cool:

 

Maar goed katoen is niet de beste stof voor dit soort toepassingen.

Al heb ik dus wel degelijk spijkerbroeken en bergen katoenen T-shirts die ik ook bijna altijd wel draag maar dan wel als simpele tussenlaag.

Katoenen sokken gaat ook nog wel met goede schoenen, wordt het veel zwaar wandelen dan vergeet katoen maar, neem echte wandelsokken. En als sokken bevallen de merinowol me nu enorm goed!

 

Grt,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleding is best een groot probleem voor mensen met een budget.

Ha, ik loop er dagelijks bij zoals men mij van de SC's en meetings kent. :p Bruiloft of begrafenis, de bergschoenen gaan aan, want ik heb niets anders.

 

Fleece is gelukkig ook goedkoop te krijgen, maar een goed alternatief voor de katoenen T-shirtjes heb ik nog niet gevonden. Je kunt ook moeilijk tien euro uitgeven aan alleen al een t-shirtje

 

Katoen heeft voordelen, maar ook twee enorme nadelen.

- Het isoleert niet meer als het vochtig/nat is

- Het droogt langzaam/slecht.

 

Ik draag nu veel van die shirtjes van de dumpzaak, 5 voor een tientje, maar daar moet ik echt nog een goed alternatief voor vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ken je situatie natuurlijk niet precies @Raycoupe.

Maar mijn opmerking dat dit DE periode, nog voordat de shit te groot wordt, is om eea op orde te krijgen meen ik wel...

Ga zwart werken, bijbeunen, liquideren, maar probeer die basis redelijk op orde te krijgen...

 

Succes,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ken je situatie natuurlijk niet precies @Raycoupe.

Maar mijn opmerking dat dit DE periode, nog voordat de shit te groot wordt, is om eea op orde te krijgen meen ik wel...

Ga zwart werken, bijbeunen, liquideren, maar probeer die basis redelijk op orde te krijgen...

 

Succes,

K a n s

 

Heb je helemaal gelijk in, daarom vond ik je post erg nuttig. :)

 

Iedere SC wordt ik herinnerd aan het belang van goede kleding. Een paar dagen buitenleven is weer heel anders dan een paar uur actief bezig zijn in 't bos. Dan is het makkelijk warm blijven, maar langere periodes stil zitten, dan heb je meer isolatie nodig die ook werkt als het vochtig is.

 

De buitensportzaken geven op dit moment ook nog leuke kortingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom een zeer goede post @Kans. Zorg dat je nu nog wat extra kleding kan kopen zolang het nog beschikbaar is voor een redelijke prijs (en nog verkrijgbaar is). Zeker voor volwassenen zinvol, deze groeien er niet meer zo snel uit :D

Ik heb er destijds ook al eens wat over geschreven: http://preppers.nl/forum/threads/1752-Kleding-en-schoenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kocht laatst 12 zwarte fruit of the loom t-shirts voor 29,95 bij koopjessite.nl

100% katoen en dragen erg fijn/warm.

 

die aanbieding komt regelmatig terug daar dus als je die site in de gaten houd......

http://www.koopjessite.nl/

 

Nadeel van katoen is dat het eeuwen duurt voordat het droog is. Fleece is bijvoorbeeld met drie keer schudden al droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wol wol wol wol.

 

wol is een sterk materiaal om te kiezen.

echter is het heel warm. de keuze zou wel blijven op natuurlijke materialen. dus wol en katoen. het combineren van deze materialen kun je goede laagjes maken en dus op ideale temp. blijven. tevens een waterdichte (externe) materiaal van kunstmatige stof is ook een goede keuze voor tegen regen en wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wol is een sterk materiaal om te kiezen.

echter is het heel warm. de keuze zou wel blijven op natuurlijke materialen. dus wol en katoen. het combineren van deze materialen kun je goede laagjes maken en dus op ideale temp. blijven. tevens een waterdichte (externe) materiaal van kunstmatige stof is ook een goede keuze voor tegen regen en wind.

 

Ik zie dat zo:

Wol en katoen moet je zelf kunnen verwerken.

Dit zal altijd wel beschikbaar blijven.

 

De moderne stoffen zijn niet zelf te maken en zul je dus nu moeten aanschaffen en eigenlijk voor later moeten bewaren..

Nou gaat een moderne goretex jas gewoon tien jaar mee bij normaal gebruik dus dragen kan best..

 

Als je zo na een shtf 5-10 jaar gebruik kunt maken van je super kleding heb je dat alvast in de pocket.

Vroeg of laat zul je dan naar conventionele stoffen moeten overschakelen met al hun eigen voordelen en problemen....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat zo:

Wol en katoen moet je zelf kunnen verwerken.

Dit zal altijd wel beschikbaar blijven.

 

De moderne stoffen zijn niet zelf te maken en zul je dus nu moeten aanschaffen en eigenlijk voor later moeten bewaren..

Nou gaat een moderne goretex jas gewoon tien jaar mee bij normaal gebruik dus dragen kan best..

 

Als je zo na een shtf 5-10 jaar gebruik kunt maken van je super kleding heb je dat alvast in de pocket.

Vroeg of laat zul je dan naar conventionele stoffen moeten overschakelen met al hun eigen voordelen en problemen....

 

Prep ze,

K a n s

 

je geeft hele mooie argumenten.

toch zou je raar staan te kijken wat voor werk er in gaat om van katoen een t-shirt te maken en het prepareren van wol is niet makkelijk zonder spinwiel.

nog niet te praten over het maken van goed leer.

 

maar inslaan van bvb gore tex jassen en broeken was toch nr.1 op mijn lijst.. en ben er zeer blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je geeft hele mooie argumenten.

toch zou je raar staan te kijken wat voor werk er in gaat om van katoen een t-shirt te maken en het prepareren van wol is niet makkelijk zonder spinwiel.

nog niet te praten over het maken van goed leer.

 

maar inslaan van bvb gore tex jassen en broeken was toch nr.1 op mijn lijst.. en ben er zeer blij mee.

 

Spinnenwiel bij de preps doen dus... en leren spinnen! :p

 

Wat dan ook een handige skill kan zijn is om te kunnen vilten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wol is een sterk materiaal om te kiezen.

echter is het heel warm. de keuze zou wel blijven op natuurlijke materialen. dus wol en katoen. het combineren van deze materialen kun je goede laagjes maken en dus op ideale temp. blijven. tevens een waterdichte (externe) materiaal van kunstmatige stof is ook een goede keuze voor tegen regen en wind.

Uiteraard combineren. Katoen kan goed zweet opvangen, soms kan dat handig zijn, katoen gaat ook best lang mee, maar het is ook een 'koude' stof. Het houdt moeilijk warmte vast. Met een goede, dichte buitenlaag heb je daar minder last van, maar die Gore-tex jas moet ook een keer uit.;) Wol daarentegen is veel beter regulerend. Het houdt goed warmte vast en neemt vocht op om het langzaam weer door te geven aan de buitenlucht.

Het maakt ook wel wat uit welke wol je over praat. Heeft het schaap in een relatief warm gebied gelopen dan zal zijn wol niet voor kou bestemd zijn. Loopt het schaap hoog in de bergen of in harde wind dan is dit wol van heel andere kwaliteit en uitstekend in het vasthouden van warmte. Merino wol is een zeer stevige en warme wol, daarom hijsen alle survival gasten zich het liefst tot en met hun onderbroek in het merino wol.:) Cashmere is nog warmer, die komt in A-grade, B-grade en C-grade. Hoe fijner hoe beter. Maar duur, want het is zeldzaam. Er groeit bij deze geit maar weinig van dus je hebt meerdere van die geiten nodig voor je lange onderbroek. En die geiten kun je dus niet even hier in de achtertuin zetten en met je spinnenwiel aan de gang, om bovengenoemde redenen.;)

Wol stoot vuil af. Door het vet van het schaap/geit in het wol drijft dit alle vuil naarbuiten. Dus wassen hoeft ook veel minder met wol, tijdens shtf nogal een plus! En als je met je wollen pakkie bij je kampvuurtje zit hoef je je niet druk te maken dat je in de hens vliegt. Pak jij met de mouw van je Gore-tex jas een gloeiend verkoold houtje?

Nadeel is dat je er goed voor moet zorgen. Net als voor je schaap of geit, alsof ie nog in leven is zeg maar. Als je 'm wast, doe dat met de uiterste zorg, nooit te heet (max 30 graden) en zo kort mogelijk. Als je wasmiddel gebruikt, gebruik zo min mogelijk en een wol wasmiddel! Maar alsjeblieft niet van de grote merken. Daar zit meer troep in dan je lief is, dat wil je je schaap/geit echt niet aan doen!

 

Ik zie dat zo:

Wol en katoen moet je zelf kunnen verwerken.

Dit zal altijd wel beschikbaar blijven.

...

 

Heb jij een spinnenwiel? Kun je spinnen en breien? Ik kan het toevallig wel, ooit eens allemaal geleerd, maar dat is echt een pokkeklus! Dat doe je echt niet ff in een middagje tussen het aardappel rooien door.:) Tenminste... ik ga ervanuit dat er tegenwoordig nog maar weinig mensen zijn die af en toe wat wollen en katoenen kleding uit hun mouw schudden. Nou katoen is een stuk makkelijker, dat moet gezegd. Mits je de katoen al hebt. Zeker als je wat van die malletjes hebt die je kunt overtrekken, dan is het meer een soort bouwpakket. Heeft iemand misschien dit soort malletjes digitaal? Dan wil ik wel een kopietje voor de prep!

 

...De moderne stoffen zijn niet zelf te maken en zul je dus nu moeten aanschaffen en eigenlijk voor later moeten bewaren..

Nou gaat een moderne goretex jas gewoon tien jaar mee bij normaal gebruik dus dragen kan best..

 

Als je zo na een shtf 5-10 jaar gebruik kunt maken van je super kleding heb je dat alvast in de pocket.

Vroeg of laat zul je dan naar conventionele stoffen moeten overschakelen met al hun eigen voordelen en problemen....

 

Nu ga je ervanuit dat een shtf zo extreem is dat er geen moderne stoffen meer geproduceerd zullen worden. Ik weet niet wat je precies voor je ziet, maar we gaan echt niet terug naar de middeleeuwen. Ok het zal indien zeer grote shtf moeilijker te krijgen zijn, maar waar vraag is wil aanbod zich aanbieden. Best kans dat stoffen die al lang bestaan, zoals wol, hun krediet weer gaan terug verdienen. Ik zie mijzelf nog geen katoen maken eerlijk gezegd:). Anyway goede post van je eigenlijk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Een leuke website die aansluit bij deze topic over kleding.

 

Why do we experience such difficulty even imagining a different sort of society? Our disability is discursive. We simply do not know how to talk about these things anymore.

 

Tom helpt je als je een gat in je sok hebt, dan kan je die gaten zelf herstellen met handwerk. Dat leerde men vroeger op de Lagere School, tegenwoordig niet meer.

Zelf aan de slag gaan om kleding te repareren is precies wat een goeie prepper siert.

Niet iedereen kan zomaar een theemuts haken, maar als het na veel oefenen wel lukt, heb je zeker een prepervaring om te delen.

 

 

fw_teacozy.jpg.96d02b93629cdcf51aa33d62e187fc9d.jpgimages.jpg.134ec384b31e2b8cefbb6762b6fc0a10.jpg

 

Deze man heeft stijl, is charmant en heeft wat te vertellen. Bezoek zijn website.

link naar de website http://tomofholland.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede kleding ? Wat is goed ? Alles heeft zijn prijs.

 

In een verleden had ik veel van Fjallraven, maar daar ben ik op afgeknapt. Sorry, ik vind het veel en veel te duur voor wat het te bieden heeft.

 

Recentelijk heb ik een partij 'jacht- en outdoorkleding' bij Decathlon aangeschaft. Ik vind het heerlijk dragen en dat tegen een zeer redelijke prijs.

 

bv. Fjallraven broek: 120 euro. Broek bij Decathlon : 20 euro

 

Voor mensen met een laag budget kan ik Decathlon zeker aanbevelen.

 

Ik ben toch niet gek :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede kleding ? Wat is goed ? Alles heeft zijn prijs.

 

In een verleden had ik veel van Fjallraven, maar daar ben ik op afgeknapt. Sorry, ik vind het veel en veel te duur voor wat het te bieden heeft.

 

Recentelijk heb ik een partij 'jacht- en outdoorkleding' bij Decathlon aangeschaft. Ik vind het heerlijk dragen en dat tegen een zeer redelijke prijs.

 

bv. Fjallraven broek: 120 euro. Broek bij Decathlon : 20 euro

 

Voor mensen met een laag budget kan ik Decathlon zeker aanbevelen.

 

Ik ben toch niet gek :confused:

 

Voor je hier überhaupt een mening over kunt vormen moet je die kleding van de Decathlon eerst eens een paar jaar testen.

Laat mij in de tussentijd maar gek zijn.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...