Ga naar inhoud

Kans
 Share

Recommended Posts

Ik vraag me vaak af waarom mensen op een bepaalde manier reageren.

Soms zijn die reacties makkelijk te verklaren en soms komt er een stukje voorbij dat veel verklaard.

Het bystander effect:

Eerste onderzoek hierna was een simpele test.

Er was een kamer die ze met rook konden vullen, en na zo'n 5 minuten was de rook zo dik dat je tranen in je ogen kreeg moeilijk kon ademhalen enz.

De eerste test werd individueel gedaan.

Elke deelnemer kreeg de opdracht een solicitatie formulier in te vullen en als ze klaar waren in te leveren.

De deelnemer begon en na een minuut werd de rook de kamer ingeblazen.

Elke deelnemer nam meteen initiatief; de bron werd onderzocht en allemaal rapporteerde ze de rook.

In het tweede deel zaten in dezelfde kamer een aantal acteurs.

Die hadden de instructie gekregen net te doen alsof er niks aan de hand was en de documenten te blijven invullen.

Zelfs als de testpersoon door bleef vragen moesten ze het afdoen alsof er niks aan de hand was, het allemaal wel meeviel en doorgaan.

In deze test reageerde de testpersonen compleet anders.

Ze keken naar de acteurs en gingen veel langer door met de test invullen.

Ze stelden wel vragen maar leken de antwoorden te accepteren.

Soms werd het raam opengezet maar daarna gingen ze weer verder met invullen.

De meeste gingen absurt lang door met invullen, ze moesten hoesten, tranende ogen enz.

Maar het gedrag van de acteurs die gewoon door bleven gaan was dus van enorme invloed.

Ik las het onderzoek en moet zeggen dat dit vaak je eerste reactie is.

Als iedereen om je heen ergens niet op reageerd dan heb je de neiging om zelf ook aan je mening te twijfelen, is het minder erg dan wat ik denk te zien enz.

Andersom idem; als een hele groep om je heen in paniek raakt dan reageerd je hele lichaam ook door adrealine aan te maken en hoewel je natuurlijk zelf ook wel wilt zien wat de oorzaak is, als de hele kudde gaat rennen is je neiging heel snel om mee te gaan rennen.

Dit gedrag verklaard dus wel heel goed het algemen gedrag wat we nu zien.

Waarom halen zo weinig mensen hun bankrekening leeg, waarom kopen niet meer mensen PM, waarom preppen er niet veel meer mensen?

Juist het "bystander" effect.

Iedereen zket wel wat er gebeurt maar de grote groep reageerd niet en dus zegt ons rationeel denken dat er niks aan de hand is, dat het wel zal meevallen!

Zelfs onze boegbeelden bv. de overheid, als die net doen of er niks aan de hand is, de directeuren, de rijken, de buurman enz.

Als ze allemaal gewoon doorgaan dan is de standaard reactie " ik zal het wel verkeerd zien"

Wat ons preppers dan precies anders maakt weet ik ook niet precies, waarom denken wij onafhankelijker?

Hebben we meer meegemaakt?

Als eens aan den lijve ondervonden dat de meute het mis had, of dat een boegbeeld, leraar, ouder of wie dan ook waar we in geloofden door de mand viel?

Feit is dat we de uitzondering zijn, voor zolang het duurd.....

Maar we kunnen nu wel de sociale of mentale drempel begrijpen waar de kudde doorheen moet.

Natuurlijk maken regeringen en grote bedrijven gemakkelijk en heel bewust gebruik van dit mechanisme.

Door het effect kun je heel lang de groepsgedachte sturen en bv als corrupte bank het beeld in stand houden dat ze gewoon een bank zijn ipv fraudeurs die gewoon de bevolking uitmelken.

De medewerkers hebben natuurlijk nog een goede reden om gekleurde beeichten eerder te geloven dan dat wat eigenlijk best duidelijk is; ze verdienen er hun geld en wie wil zomaar toegeven dat ze eigenlijk voor een crimineel bedrijf werken.

En dus werken ze voor een instantie die zelfs henzelf uitkleed zonder dat het echt tot ze doordringt.

Vroeg of laat gaat er, als het maar lang genoeg duurd en gek genoeg wordt, steeds meer mensen de rozebril afzetten.

Maar zoals wij merken kan dit langer duren dan we in eerste instantie voor mogenlijk hadden gehouden!

Het kan zo lang duren dat je er zelf moedeloos van wordt.

Er zijn oneindig veel voorbeelden te vinden warvan je achteraf kunt zeggen hoe heeft het zo uit de hand kunnen lopen.

Neem maar Hitler als bekend voorbeeld.

Het enige wat we kunnen en moeten blijven doen is duidelijk maken aan anderen dat die rozebril afmoet.

Een ieder die er voor openstaat op de feiten, risico's en ongelofelijk instabiele situatie wijzen.

Maar helaas zullen we nog heel lang en heel vaak tegen de drempel aan botsen.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 3
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ook een leuk 'bystander' experiment ging om het wel of niet helpen van iemand, een gewonde of hulpbehoevende. Wat bleek? Indien je in een afgelegen dorp een ongeluk zou krijgen dan werd je sneller geholpen als wanneer je bijvoorbeeld in een drukke straat als de Kalverstraat zou neervallen op de grond. Dit scheen te liggen aan het feit dat iedereen al snel dacht: 'Ja, ..die ander doet vast wel iets...'

Link naar reactie

.....................Wat ons preppers dan precies anders maakt weet ik ook niet precies, waarom denken wij onafhankelijker?

Als eens aan den lijve ondervonden dat de meute het mis had, of dat een boegbeeld, leraar, ouder of wie dan ook waar we in geloofden door de mand viel?

....................

Mooi uitgelegd, het bystander effect. :)

Ik denk dat de meesten inderdaad meer hebben meegemaakt dan de gemiddelde mens.

Dat hoor je uit veel verhalen en geldt ook zeker voor mij. Ben ook door omstandigheden niet opgegroeid als kuddedier.

Dan leer je voor jezelf te denken, dingen in twijfel te trekken.

Link naar reactie

Mooi uitgelegd, het bystander effect. :)

Ik denk dat de meesten inderdaad meer hebben meegemaakt dan de gemiddelde mens.

Dat hoor je uit veel verhalen en geldt ook zeker voor mij. Ben ook door omstandigheden niet opgegroeid als kuddedier.

Dan leer je voor jezelf te denken, dingen in twijfel te trekken.

Hoe leg je dan uit dat er ook zoveel jong volk hier op het forum zit? :confused:

Voor een deel zal je gelijk hebben maar denk niet dat DAT het is..

Link naar reactie

Hoe leg je dan uit dat er ook zoveel jong volk hier op het forum zit? :confused:

De gemiddelde leeftijd vind ik anders hier nog behoorlijk hoog! :p

Het ging mij niet zozeer om economische malaise, maar ervaringen die je juist al jong in het leven opdoet.

Er zijn kids waarbij alles komt aanwaaien, anderen moeten overal voor knokken en die zijn meestal vroeger wijs.

Link naar reactie

Goed dat je dit (weer) onder de aandacht brengt @Kans, dat 'bystander effect' zit in de meeste mensen (ook in mij); zie bijvoorbeeld deze

. Bij levensbedreigende situaties kan dat effect ook daadwerkelijk levensbedreigend zijn, als je het gevaar niet serieus neemt omdat niemand dit doet.

Menselijkheid, ervaring en alertheid zijn volgens mij steekwoorden om dit effect weg te nemen.

Link naar reactie

Mooi stuk, @Kans.

Daarom toch ook de instructie voor slachtoffers/hulpverleners om in geval van nood altijd een specifiek iemand aan te spreken om te komen helpen.

dit bystander-effect komt ook uitvoerig aan bod aan mijn voormalig karma-boek The Unthinkable - who survives when disaster strikes and why. Daar vallen idd heel veel slachtoffers bij een brand in een partycentrum omdat iedereen braaf blijft zitten omdat iedereen dat doet. Daar zeggen deskundigen dan ook: op zo'n moment moet je heel directief optreden om die passiviteit te doorbreken.

Fascinerende materie dus. Ook de vraag hoe je zelf zou reageren. Want zoiets kan ook bv bij een preppersmeeting gebeuren: een activiteit gaat in jouw ogen een foute kant op. Durf je dan je nek uit te steken binnen de groep?

Link naar reactie

Ik vraag me vaak af waarom mensen op een bepaalde manier reageren.

Soms zijn die reacties makkelijk te verklaren en soms komt er een stukje voorbij dat veel verklaard.

Het bystander effect:

Eerste onderzoek hierna was een simpele test.

Er was een kamer die ze met rook konden vullen, en na zo'n 5 minuten was de rook zo dik dat je tranen in je ogen kreeg moeilijk kon ademhalen enz.

De eerste test werd individueel gedaan.

Elke deelnemer kreeg de opdracht een solicitatie formulier in te vullen en als ze klaar waren in te leveren.

De deelnemer begon en na een minuut werd de rook de kamer ingeblazen.

Elke deelnemer nam meteen initiatief; de bron werd onderzocht en allemaal rapporteerde ze de rook.

In het tweede deel zaten in dezelfde kamer een aantal acteurs.

Die hadden de instructie gekregen net te doen alsof er niks aan de hand was en de documenten te blijven invullen.

Zelfs als de testpersoon door bleef vragen moesten ze het afdoen alsof er niks aan de hand was, het allemaal wel meeviel en doorgaan.

In deze test reageerde de testpersonen compleet anders.

Ze keken naar de acteurs en gingen veel langer door met de test invullen.

Ze stelden wel vragen maar leken de antwoorden te accepteren.

Soms werd het raam opengezet maar daarna gingen ze weer verder met invullen.

De meeste gingen absurt lang door met invullen, ze moesten hoesten, tranende ogen enz.

Maar het gedrag van de acteurs die gewoon door bleven gaan was dus van enorme invloed.

Ik las het onderzoek en moet zeggen dat dit vaak je eerste reactie is.

Als iedereen om je heen ergens niet op reageerd dan heb je de neiging om zelf ook aan je mening te twijfelen, is het minder erg dan wat ik denk te zien enz.

Andersom idem; als een hele groep om je heen in paniek raakt dan reageerd je hele lichaam ook door adrealine aan te maken en hoewel je natuurlijk zelf ook wel wilt zien wat de oorzaak is, als de hele kudde gaat rennen is je neiging heel snel om mee te gaan rennen.

Dit gedrag verklaard dus wel heel goed het algemen gedrag wat we nu zien.

Waarom halen zo weinig mensen hun bankrekening leeg, waarom kopen niet meer mensen PM, waarom preppen er niet veel meer mensen?

Juist het "bystander" effect.

Iedereen zket wel wat er gebeurt maar de grote groep reageerd niet en dus zegt ons rationeel denken dat er niks aan de hand is, dat het wel zal meevallen!

Zelfs onze boegbeelden bv. de overheid, als die net doen of er niks aan de hand is, de directeuren, de rijken, de buurman enz.

Als ze allemaal gewoon doorgaan dan is de standaard reactie " ik zal het wel verkeerd zien"

Wat ons preppers dan precies anders maakt weet ik ook niet precies, waarom denken wij onafhankelijker?

Feit is dat we de uitzondering zijn, voor zolang het duurd.....

Maar we kunnen nu wel de sociale of mentale drempel begrijpen waar de kudde doorheen moet.

Natuurlijk maken regeringen en grote bedrijven gemakkelijk en heel bewust gebruik van dit mechanisme.

Door het effect kun je heel lang de groepsgedachte sturen en bv als corrupte bank het beeld in stand houden dat ze gewoon een bank zijn ipv fraudeurs die gewoon de bevolking uitmelken.

De medewerkers hebben natuurlijk nog een goede reden om gekleurde beeichten eerder te geloven dan dat wat eigenlijk best duidelijk is; ze verdienen er hun geld en wie wil zomaar toegeven dat ze eigenlijk voor een crimineel bedrijf werken.

En dus werken ze voor een instantie die zelfs henzelf uitkleed zonder dat het echt tot ze doordringt.

Vroeg of laat gaat er, als het maar lang genoeg duurd en gek genoeg wordt, steeds meer mensen de rozebril afzetten.

Maar zoals wij merken kan dit langer duren dan we in eerste instantie voor mogenlijk hadden gehouden!

Het kan zo lang duren dat je er zelf moedeloos van wordt.

Er zijn oneindig veel voorbeelden te vinden warvan je achteraf kunt zeggen hoe heeft het zo uit de hand kunnen lopen.

Neem maar Hitler als bekend voorbeeld.

Het enige wat we kunnen en moeten blijven doen is duidelijk maken aan anderen dat die rozebril afmoet.

Een ieder die er voor openstaat op de feiten, risico's en ongelofelijk instabiele situatie wijzen.

Maar helaas zullen we nog heel lang en heel vaak tegen de drempel aan botsen.

Prep ze,

K a n s

dit is een mooi voorbeeld van het feit dat we kudde dieren zijn.

we laten ons leiden door de meerderheid alleen een enkeling zal op zich zelf reageren..

Link naar reactie

Mensen zijn kuddedieren

Nog een mooi voorbeeld toen we op het vliegveld stonden.

Er stond een lange rij bij het inchecken. De mensen die aan de beurt waren, stonden blijkbaar in de verkeerde rij want ze werden ergens anders in de buurt.

Vervolgens loopt de hele rij achter ze aan :rolleyes:

Even navragen, bleek dat we wel in de goede rij stonden. En konden we zo doorlopen. :D

Link naar reactie

Gast crossfire

Ja en dit gedrag zie je ook regelmatig terug hir bij veel members.

als er maar iemand roept (dit is een voorbeeld) een Mora is zwaar k*t zul je zien dat veel mensen daàr in meegaan.

Noem je dan de Zweedse droogstook oven met sauna en tril functie met een rendement van 3cub per dag en dat het hele Zweedsse dorp,

Wijniestokendezeni aan deze kachel een plus geven moeten we deze het liefst nu hebben en als het kan morgen in de prepshop en korting hoeft niet als je maar de eerste bent die m heeft.

Maar dat schijnt normaal menselijk gedrag te zijn.(ps schijnt ook bij preppers voor tekomen)

@Kans +1

Link naar reactie

Doet me ook denken aan een ander experiment.

Een man gekleed als zwerver stort in op straat. mensen lopen gewoon verder eromheen sommige pakken hun telefoon om te bellen ? maar een enkeling stopt

Dezelfde man nu gekleed in net pak stort in op straat , bijna iedereen komt naar hem toe om te helpen

ook veel zeggend over uiterlijke schijn

Link naar reactie

Gast Heksenboot

Een man gekleed als zwerver stort in op straat. mensen lopen gewoon verder eromheen sommige pakken hun telefoon om te bellen ? maar een enkeling stopt

Dezelfde man nu gekleed in net pak stort in op straat , bijna iedereen komt naar hem toe om te helpen

Moet je niet in New York doen. Daar loopt iedereen door.

Link naar reactie

Ben ik nu de enige die benieuwd is naar het experiment waarbij we dit doen met een politicus en een bankdirecteur :confused: :o :cool:

K a n s

Link naar reactie

Gast DickBerts
Ben ik nu de enige die benieuwd is naar het experiment waarbij we dit doen met een politicus en een bankdirecteur :confused: :o :cool:

K a n s

Dan grijpt iedereen zijn kans om te helpen. En daar zijn we dan met zijn allen mee geholpen.

Link naar reactie

Het bijstandereffect, een paar weken geleden heb ik hier een mooi staaltje van gezien. We reden vanuit Oostenrijk weer terug naar huis en ergens bij een parkeerplaats in Oostenrijk hielden we even pauze. Onze auto stond aan de kant van de snelweg met tussen de parkeerplaats en de snelweg een betonnen talut. Ineens hoorden een enorme donderklap met veel glasgerinkel achter onze rug. En ja hoor, een auto op de snelweg was vlak achter ons op de betonnen talut geklapt.

De auto stond erg gevaarlijk op de smalle vluchtstrook en een aantal omstanders, waaronder wij, waren snel ter plaatse. 2 Italiaanse dames, waaronder één oudere, werden tussen de scherven vandaan uit de auto gehesen en aan de andere kant van de talut in het gras gezet. Beiden bij bewustzijn en zonder uitwendige bloedingen. Alleen rode ogen van de airbag. Ik dankbaar voor de hulp van omstanders. (tot zover geen bijstanderseffect)

Vervolgens....... gebeurt er niets meer...... Ik zie de oude dame bijna hyperventileren en in een shock raken, maar ik hoor om mij heen in het Duits dat er gelukkig niets aan de hand is, want er is geen bloed. Dus ik vraag nogal hard in het rond of iemand al een ziekenwagen heeft gebeld, zegt iemand tegen mij dat ik rustig moet doen. Er komt ook geen personeel uit de benzinepomp met de melding dat er gebeld is...... helemaal niets........De auto finaal in elkaar, de snelheid van de klapper was zo'n 120 km. De oude vrouw wordt steeds witter en witter..... en dus echt niemand die de ambulance belt.

Omdat het altijd makkelijker is dat een Oostenrijker in goed Duits het alarmnummer belt, vraag ik aan een omstander of hij de ambulance wil bellen. Zegt hij dat ik dat ook wel mag doen (?!)......

Het feit dat er geen bloed zichtbaar is, zegt niets over eventuele inwendige verwondingen. Bij zo'n klapper moet er zowiezo politie en ambulance komen. Dus wij hebben het alarmnummer gebeld terwijl iedereen die kwam kijken afdroop........ Dat was een hele rare gewaarwording, niemand deed iets verder.... het bijstanderseffect? Of een onderschatting van de toeschouwers?

Link naar reactie

Ik denk dat het er inderdaad ook vanaf hangt wat je idd aan bagage hebt meegekregen in je leven.

Zelf heb ik al een paar keer gemerkt dat ik wel in staat ben om alert te reageren en te alarmeren. Toch ook wel eens beland in een situatie waarbij ik het achteraf anders had willen doen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dit dus in alle situaties zou doen of kunnen. Dat hangt dus echt van de situatie af, de lokatie en om wie het gaat.

Link naar reactie

• 1 month later...

K a n s

Je moet de omstandigheden een beetje nauwkeuriger omschrijven. Als het donker is en niemand ziet het, dan kijken we even of ie nog leeft. Indien niet, dan hopen dat een laatste stomp voldoende is. Het is in elk geval goedkoper dan die heerschappen de rest van hun leven dik te laten profiteren.

Link naar reactie

Waaruit concludeert u dat alle preppers anders zijn dan dit ? Vooral bij nederlandse preppers merk ik als nog dat als het gaat om een scenario waarvoor ze preppen dat de er van uitgaan dat het allemaal wel mee zal vallen.

True, preppers denken enigzins meer na over SHTF en wat te doen in het geval dat. maar anders zijn wij over het algemeen echt niet. Ik weet bijna zeker dat een bijna gelijk waardig aantal van ons het zelfde zou reageren als deze proef personen in DIT experiment.

Nu zou ik graag willen geloven dat wij kapot veel beter zijn dan andere mensen, maar ik ga er van uit dat het enige voordeel wat wij hebben is dat we de spullen verzamelen die ons een voorsprongetje geven van in geval van SHTF. terwijl andere mensen deze nog moeten vergaren.

en vanuit dat oogpunt zie ik geen reden waarom wij statitisch gezien ons anders zouden gedragen.

Mensen zijn kuddedieren . Schapen en zijn bang voor de boze wolf . Durven geen initiatief te nemen . Peppers zijn de zwarte schapen vallen soms op in de menigte maar willen gewoon hun ding doen .

Geert

Mischien, ik merk wel dat het meestal op mijn leeftijd de metal liefhebbende uitziende mannetjes, de fysiek minder gunstige mensjes, en andere types die vroeger wel gepest werden de gene zijn die preppen.

Het schoolplein, slechte ouders, financieen (van bijv ouders), all die dingen kan men zo heftig ervaren dat zij het gevoel hebben dat zij elke dag al hun best moeten doen om te overleven.

Mensen die ouder zijn als ze beginnen met preppen hebben mischien wel iets mee gemaakt of een openbaring hebben gehad na het kijken van een film of het lezen van een krant, maar waarom zou een jonger iemand dat niet hebben?

kinderzieltjes worden toch altijd gezien als kwetsbaar? waarom zou een van deze dingen niet net zo'n impact hebben als een ervaring die een volwassen persoon opdoet die hun doet besluiten te preppen.

en het feit dat preppers vaak hun eigen ding willen doen, is dat niet gewoon omdat je het gevoel hebt dat je dr toch wel alleen voor zal staan?

dus

Kinderen kunnen dat net zo goed hebben.

zoals@raycoupe zij

De gemiddelde leeftijd vind ik anders hier nog behoorlijk hoog! :p

Het ging mij niet zozeer om economische malaise, maar ervaringen die je juist al jong in het leven opdoet.

Er zijn kids waarbij alles komt aanwaaien, anderen moeten overal voor knokken en die zijn meestal vroeger wijs.

Als jouw papa en mama all moeite hebben om jouw kleertjes en eten te betalen, waarom zou jij als je volwassen bent het wel kunnen? Dan kan je net zo goed meteen beginnen met sparen, en meteen beginnen met werken, en je opleiding zo kort mogenlijk maken en in iets waar je tenminste altijd werk in hebt.

Als jij op school all gepest wordt, en een klap krijgt van je klasgenooitjes, belachelijkgemaakt wordt, en wtf je maak kunt verzinne, waarom zou dat later als ze niet meer bang hoeven te zijn van de leeraar niet erger worden? Dan kan je maar beter op een zelfverdedigings sport gaan....

Als jij nu al last van je voetjes krijgt met lopen, waarom zou dat later niet erger worden ? Waarom dan ook niet nu al op goeie wandel/hiking schoenen/boots lopen.

TBH ik zie heel goed waarom deze reden well zou werken. maar ik ben het ook met @Kungfufox eens dat het meer moet zijn dan zo'n reden. anders waren er veeeeeeeeeeeeel meer preppers.

Link naar reactie

Prepper zijn is een bewustwording, de meeste mensen willen de ellende niet zien en er niet over nadenken.

Ze willen er niet over nadenken want als je de problemen niet ziet en er niet over nadenkt dan zijn ze er ook niet.

Lekker slapen en de ogen sluiten totdat de shit echt losbreekt.

Ook is er een gedeelte dat gewoon te dom is ze vertrouwen op de overheden, en betitelen ons als gekken.

Omdat ze er geen kaas van hebben gegeten.

Op zich is er geen verschil tussen niet kunnen zien en niet willen zien hoe dan ook ben je blind.

Totdat je hopelijk op een punt komt dat iets of iemand je de ogen opent.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...