Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tandarts


Gast Sandokan

Aanbevolen berichten

http://www.theguardian.com/society/2015/apr/03/rise-of-diy-dentistry-britons-doing-own-fillings-to-avoid-nhs-bill

 

Meer en meer Britten herstellen hun tanden zelf omdat ze de tandarts niet kunnen betalen.

 

Hmm. En hoe zit het met de hygiene tijdens zelf knutselen ?

 

Een vorige tandarts had bij mij een gaatje niet goed weggeboord en domweg ruw gevuld.

Na tijden kreeg ik me toch een beukende koppijn die wegging als ik flink gedronken had.

 

De nieuwe tandarts concludeerde: een gaatje onder een vulling met wortelkanaalontsteking. Dus opnieuw alles uitboren, schoonmaken, reinigen met desinfectie, noodvullingen en later een echte vulling. Over de kosten maar te zwijgen.

 

Bespaar je een hoop ellende en laat regelmatig je gebit controleren.

 

Ik ga 2x per jaar voor controle (22 euro). Vorige week bij de mondhygieniste (50 euro) i.v.m. tandplak en aanslag. Tips over hygiene en meer.

Zelden tot nooit heb ik gaatjes. Een aanvullende tandartsverzekering is voor mij de kosten niet waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ook in België? Lijkt me raar, aangezien je er ook drugs enzo mee kunt spuiten.
Drugsgebruikers halen spuiten bij de GGD of de methadonpost. Juist aan drugsgebruikers worden er gratis/voor weinig schone spuiten verstrekt om te voorkomen dat ze ziekten als HIV krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou je als prepper buiten verdovingen toedienen nog kunnen doen met naalden?

 

Blaren doorprikken, splinters verwijderen.

 

Zit een splinter te diep en je krijgt hem er niet uitgetrokken of uitgesneden, ga naar Trekpleister/Kruidvat of weet ik welke drogist en koop een tube Daro trekzalf (nee, geen geintje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in België? Lijkt me raar, aangezien je er ook drugs enzo mee kunt spuiten.

 

Ook in België, geen probleem. Het spul kost overigens bijna niets. De reden is eenvoudig. Het risico dat gebruikers dezelfde spuit gaan gebruiken is te groot en dat kan HIV of andere ongein doorgeven. Ik vind het wel zo veilig om wat spuiten en naalden klaar te hebben voor noodgevallen. Je zal maar een blaar hebben, altijd handig om die leeg te zuigen met een naald en spuit.

 

Ik zeg niets. Ik vraag gewoon of hij ze wil verkopen of niet. Sinds wanneer moet ik uitleg geven aan de apotheker. Ik krijg overigens wel meer spullen die andere mensen niet halen of krijgen zonder voorschrift. Als je het netjes vraagt en ze kennen je een beetje, rommelen ze wel wat met de papieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een vraag aan jullie, denk dat dit de beste plek is in forum.

Sinds mijn jeugd heb ik rampzalige tanden. Vooral door glazuur beschadiging, veel antibiotica en een paar jaar geleden heb ik hyper emesis gehad tijdens zwangerschap.

Dat is 9 maanden gal spugen. Dit in combinatie met een diepgegronde angst voor tandartsen heeft er voor gezorgd dat mijn gebit eigenlijk niet meer te repareren is.

Een kunstgebit is letterlijk goedkoper dan totale renovatie en het zal mijn leven een stuk aangenamer maken denk ik.

Wat zouden jullie doen met het oog op een eventueel "einde van de wereld"?

Mijn dilemma is: mijn eigen tanden bezorgen me pijn en ik zal vaak behandelingen nodig hebben, maar een kunstgebit heeft ook maar een bepaalde leeftijd, en ik zal dan geen nieuwe kunnen krijgen. Kukident kan natuurlijk ingeslagen worden, maar het schijnt dat een kunstgebit na 5 jr moet worden vervangen?

Ik zie het niet zo zitten om mijn tandarts te gaan uitleggen dat ik echt denk dat onze wereld binnenkort erg veel gaat veranderen. Die man denkt al dat ik een beetje raar ben omdat ik hem om codeine vroeg (leek me handig in mijn ehbo voorraad :p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

k zie het niet zo zitten om mijn tandarts te gaan uitleggen dat ik echt denk dat onze wereld binnenkort erg veel gaat veranderen. Die man denkt al dat ik een beetje raar ben omdat ik hem om codeine vroeg (leek me handig in mijn ehbo voorraad :p )

 

Jij denkt serieus dat we over tien jaar geen tandartsen meer zullen hebben? Volgens mij maak jij je zorgen om niets.

 

Eigen tanden is altijd beter dan een kunstgebit. Als er iets te redden valt: doen. Een kunstgebit kan altijd nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hou serieus rekening mee dat we over minder dan 10 jaar al geen tandartsen zullen hebben, misschien wel voor lange tijd ook. Totale chaos, of geen voorzieningen ---> geen tandarts

Ik zit niet voor niets op dit forum.

Volgens de tandarts zijn mijn tanden te redden, maar hij gaf ook toe dat een kunstgebit goedkoper is. En dat ik vele en vele behandelingen nodig heb over een aantal jaar lang. Ik heb vrijwel geen glazuur meer, dus tanden en kiezen brokkelen gewoon af.

Ik zal dus mijn hele leven regelmatig van alles moeten laten opbouwen. Ook kiezen die zijn behandeld brokkelen soms af met vulling en al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de tandarts zijn mijn tanden te redden,

 

maar hij gaf ook toe dat een kunstgebit goedkoper is.

 

En dat ik vele en vele behandelingen nodig heb over een aantal jaar lang.

 

 

Kan je de dure behandelingen betalen?

Zo nee, dan kunstgebit.

Zo ja, dan eigen tanden houden.

 

Zo ja betekent dat je de komende jaren veel tijd met de tandarts doorbrengt met je tandartsangst. Wil je dat?

Zo ja, dan ga je voor eigen gebit,

Zo nee, ga kunstgebit.

 

 

De keuze zal je zelf moeten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met een kunstgebit kun je problemen krijgen. Dan zit je alsnog vast aan de tandarts en hoge rekeningen. Geen van beide opties is een pretje. Aan de andere kant, ik heb hier een buur(t)man en die is superblij met zijn kunstgebit. Big smile. Zo kan het dus ook.

 

Het blijft een rotbeslissing. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Popeye

 

Heb ik al van kind af aan. Waarschijnlijk omdat ik toen ook al vaak gaatjes had en het niet altijd goed ging met verdovingen.

 

Snap dat het eigen beslissing is, en mijn keuze neigt al naar kunstgebit. Maar ik vraag me dus af stel dat (effe geen commentaar, we zitten hier om te preppen :p) de wereld eindigt,

ben ik dan beter af met mijn problematische gebit, of met een kunstgebit wat na een aantal jaar verslijt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Popeye

 

Heb ik al van kind af aan. Waarschijnlijk omdat ik toen ook al vaak gaatjes had en het niet altijd goed ging met verdovingen.

 

Snap dat het eigen beslissing is, en mijn keuze neigt al naar kunstgebit. Maar ik vraag me dus af stel dat (effe geen commentaar, we zitten hier om te preppen :p) de wereld eindigt,

ben ik dan beter af met mijn problematische gebit, of met een kunstgebit wat na een aantal jaar verslijt?

 

Ik zou zeggen met een kunstgebit omdat je tanden dan al zijn getrokken en geen problemen meer kunnen veroorzaken. Ik weet niet wat er precies verslijt aan een kunstgebit maar ook met kapotte tanden heb je nog steeds iets aan een kunstgebit, wellicht kun je de juiste soort lijm in huis halen om een gebroken gebit eventueel te lijmen. Verder is het volgens mij zo dat zonder tanden je kaak nog een tijd lang veranderd qua vorm dus dat is misschien ook de reden dat je om de zoveel tijd een nieuw gebit nodig hebt, omdat het niet meer goed past.

Dit doet mij er aan denken dat je misschien qua voedsel voorraad hier ook rekening mee kunt houden, zacht voedsel dat ook binnen te krijgen is zonder tanden en pureer machines die niet op stroom werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Popeye

 

Heb ik al van kind af aan. Waarschijnlijk omdat ik toen ook al vaak gaatjes had en het niet altijd goed ging met verdovingen.

 

Snap dat het eigen beslissing is, en mijn keuze neigt al naar kunstgebit. Maar ik vraag me dus af stel dat (effe geen commentaar, we zitten hier om te preppen :p) de wereld eindigt,

ben ik dan beter af met mijn problematische gebit, of met een kunstgebit wat na een aantal jaar verslijt?

@Onkruid, misschien heb je wat aan het hieronderstaande.

 

http://www.independer.nl/tandarts/info/angst-voor-de-tandarts.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al eens bij een angst tandarts geweest, helaas verhuisde ik na een tijdje en moest daarna naar een gewone tandarts. De verwijzing krijg je niet meer zo gemakkelijk.

Ook de angst tandarts heeft dure rekeningen dus het verandert niet veel aan het vooruitzicht erg veel geld te besteden terwijl ik misschien beter af ben met dat kunstgebit.

Bedankt voor het meedenken en de lieve tips.

Denk dat ik wel richting kunstgebit ga, mensen kunnen nu lachen maar ik ben er echt erg bang voor dat de houdbaarheids datum van de wereld zoals we haar nu kennen al lang verstreken is en dat er grote veranderingen komen. Ik wil klaar zijn om helemaal van mezelf aan te kunnen en dat ben ik niet met continu kiespijn of barbaarse behandelingen met een baco ofzo.. Inderdaad AWOL, ik moet zacht voedsel gaan inslaan. Gelukkig bestaat mijn voorraad nu al uit dingen die ik makkelijk door de roerzeef heen kan prakken (trouwens goeie tip voor preppende ouders, met roerzeef maak je alles tot moes, en lekkerder dan Olvarit dat kan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Onkruid ik kanm je aanraden met natriumbicarbonaat (maagzout) te poetsen. Dat verbetert de situatie RADIKAAL!!! Daarnaast, probeer een andere tandarts, een die zin vak verstaat. Kan je een zeer goede aanraden in Amsterdam-regio. Als je denkt dat jhe tanden niet meer te redden zijn dan zou ik ook overgaan op de radikale oplossing: een kunstgebit. Maar dat is alleen wanneer alle tanden verrot en aangetast zin cq meer dan 60%. Laat het door een expert bekijken aan de universiteit ofzo. Een second opinion kan vast geen kwaad voor je zulke radikale oplossingen kiest.

Ik ben het overigens met je eens dat het gebit of beter gezegd: dat eventuele gebitsproblemen opgelost MOETEN zijn voor dat TSHTF. Ik heb zelf voor deze redenen ook een uitgebreid dental pakket in mn INCH bag, incl spuiten, tandartsnaalden, xylocaine en trektangen! Riskeer niks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op advies van mijn mondhygiëniste heb ik diverse soorten tandenstokers en ragers gekocht, omdat flostouw niet overal bijkomt.

(ik heb al mijn verstandskiezen nog, daarom)

 

Vanavond kwam er een klein botsplintertje tussen mijn kiezen vast te zitten.

(dat heb ik al eerder meegemaakt, en dat hou je 1 dag vol. Daarna heb je een knallende koppijn.)

 

Flostouw kwam er niet tussen, met de stokers kreeg ik hem wel weg.

Gelukkig, want ellende komt altijd ongelegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van mijn kids durft niet naar de tandarts en hij is juist degene die dit het hardste nodig heeft. Meerdere keren geweest en steeds is het gillen, vechten en schreeuwen. We gaan het nog één keer proberen bij en kindertandarts en als dat niet lukt, krijgt hij or zijn 18e verjaardag een kunstgebit.:(

 

Komt me erg bekend voor :(

Omdat het om een kind gaat, krijg je misschien wel een verwijzing naar angst tandarts los bij je huisarts. Zou het wel proberen want dat scheelt al een hoop, hoewel ik er nog heen ging met knikkende knieen. Ik vecht niet meer, ben wat te oud geworden om de tandarts zijn handen blauw te bijten. Gillen valt ook nog wel mee. Krijg wel hartkloppingen, zweet aanvallen en ga daardoor steeds pas heen als het echt echt moet. Niet goed dus.

Wens je heel veel sterkte met je kleine, en hoop dat hij er over heen komt.

Kleine troost: Ik ben 30, heb veel antibiotica in jeugd gehad, en daarna nog een opdonder van hyper emesis in zwangerschap.. Hij zal dus niet zomaar zo n bouwval in zijn mond krijgen.

En ik zou het vooral ook gebruiken als chantage om maar extra goed te poetsen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...