Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Dreutel

Bankkluis, bestaat het nog?

Recommended Posts

Hoi,

Zelf heb ik geen behoefte aan een bankkluis, en ik ken ook de weerstand die er op dit forum bestaat tegen dit fenomeen. Nu ving ik in mijn omgeving op dat er eigenlijk geen bankkluizen meer bestaan. Mensen die er een hadden kregen bericht dat die op geheven werd. Dus nu mijn vraag: Bestaan ze nog, of worden ze opgeheven, doordat er bijvoorbeeld geen vraag meer naar is? Het is tenslotte toch een safe plek om bijvoorbeeld je diploma's te bewaren? En mensen zijn bereid om er voor te betalen?

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

U bedoeld een kluisje in een bank ? Daar ben ik nooit voorstander van geweest . In Vlaanderen bestaan ze nog . Maar ik heb er nooit een gehuurd . Ik heb dat aan mij zelf . En geloof me het is veel veiliger dan in een bank .

Geert

Deze post delen

Ik heb er wel nog een in de bank. Het is een relatief veilige oplossing als het systeem niet helemaal in duigen valt. Bij een bankholiday kan je er niet bij, maar eens moet die bank weer open. Het is veiliger dan geld thuis bewaren. Bestaat in verschillende modellen, kost ongeveer 30€ per jaar.

Deze post delen

Wat is eigenlijk het mechanisme achter het verdwijnen van de bankkluis? Geen vertrouwen meer van het publiek in de banken, of geen vertrouwen meer van de banken in het publiek?

Deze post delen

Het is commercieel, ik las er eens een studie over. Er wordt meer elektronisch betaald, en de overheid stimuleert dat ook - controle weet je wel -. Voor banken is het een kost waar weinig rendement tegenover staat. Anderzijds is het een middel om toch erfenisbelasting te vermijden. Je houdt 2 safes aan, één op jouw naam, één op die van je kinderen. Bij overlijden van een partij, bezoek je jouw safe, je verplaatst de inhoud van je overleden partner in de safe van de kids. Je doet dat voor de overlijdensaangifte, je hebt hier een persoonlijke relatie met de bankdirekteur nodig.

Deze post delen

Ik heb er ook twee gehuurd .... risico spreiding. Ik overweeg er echter 1 stop te zetten want ik doe er weinig mee op het moment.

Bank is safer dan thuis, verzekerd enzo maar als de pleuris uitbreekt kun je wellicht te laat zijn. Kijk dus uit wat je in de kluis bewaard.

Deze post delen

Zit er wel aan te denken,waneer ik wat goud haal bij zilver mountain/Holland gold,kluis thuis vind ik toch wat minder.

Hoe staan jullie hier tegen over ?

Deze post delen

Zit er wel aan te denken,waneer ik wat goud haal bij zilver mountain/Holland gold,kluis thuis vind ik toch wat minder.

Hoe staan jullie hier tegen over ?

Dit is in het verleden al heel vaak besproken, zoek maar eens.

In het kort: er zijn veel plekken in huis te bedenken waar inbrekers niet zo maar aan denken / bij kunnen. Daarnaast is het verstandig je PM te verdelen over verschillende locaties, bijvoorbeeld familie.

Deze post delen

Deze post delen

Wat is eigenlijk het mechanisme achter het verdwijnen van de bankkluis? Geen vertrouwen meer van het publiek in de banken, of geen vertrouwen meer van de banken in het publiek?
Het is commercieel, ik las er eens een studie over. Er wordt meer elektronisch betaald, en de overheid stimuleert dat ook - controle weet je wel -. Voor banken is het een kost waar weinig rendement tegenover staat. Anderzijds is het een middel om toch erfenisbelasting te vermijden. Je houdt 2 safes aan, één op jouw naam, één op die van je kinderen. Bij overlijden van een partij, bezoek je jouw safe, je verplaatst de inhoud van je overleden partner in de safe van de kids. Je doet dat voor de overlijdensaangifte, je hebt hier een persoonlijke relatie met de bankdirekteur nodig.
Inderdaad. Het is gewoon niet rendabel. Neemt veel ruimte in en levert voor de bank niet veel op.

ABN, SNS zijn er mee gestopt. Rabo's zijn onafhankelijk, maar de meeste zijn er mee gestopt geloof ik, sommige bieden het nog aan onder strikte voorwaarden. ING heeft nog 85 locaties met kluizen, maar in grote steden zijn die volgens mij (bijna) allemaal verhuurd. Ik vermoed dat er tegenwoordig meer vraag dan aanbod is. Wel zijn er andere aanbieders in dit gat gesprongen, zoals bankkluisjehuren.nl bijvoorbeeld. Er zijn ook edelmetaalhandelaren en -verkopers die safelokettenhuur aanbieden zoals bijvoorbeeld Doijer & Kalff. In het buitenland is dit al langer gebruikelijk, dan denk ik hierbij voornamelijk aan het Peth Mint Certificate Program en een Kitco Pool account. Zelf diversifieer ik het liefst met GoldRepublic: zij bieden (momenteel) drie kluislokaties aan, waaronder Zwitserland alwaar je geen BTW op zilver betaalt en je kan baren op naam zetten en ook uitgeleverd krijgen. Als ik rijk zou zijn c.q. als we het over tienduizenden euro's hebben, zou ik zeker ook een deeltje bij de Perth Mint in Australië laten bewaren: zij bieden zowel een Certificate als een Depository Program aan, zowel Allocated, Pool Allocated als Unallocated. Zolang het 'slechts' over enkele tientjes per maand tot tienduizend euro gaat zou ik het lekker verdeeld over fysiek thuis, GoldRepublic en eventueel een mijnaandelenfonds laten. Wees je er wel bewust van dat de kluislokatie en vooral de bank beperkte openingstijden (kunnen) hebben: kan je bij je kluis op het moment dat jij dat nodig acht? Daarnaast kan een bank als je 's ochtends wakker wordt zomaar ineens genationaliseerd zijn... Echter zijn er genoeg particuliere aanbieders, zelfs met 24/7 toegang als ik het goed begrepen heb. Alleen wat heb je aan je kluis in Rotterdam wanneer de SHTF als je in Delfzijl woont?

Anyway, hier nog wat linkjes, al had je zelf met wat googlen natuurlijk ook al een eindje kunnen komen ;)

http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/verlies-diefstal-schade/kluis_huren.aspx

https://www.denederlandsekluis.nl/

http://www.bankkluisjehuren.nl/

http://www.safestore.nl/nl/home/safeloket

https://www.doijerkalff.nl/safeloket-huren.html

http://www.kitco.com/gold-silver-pool/

http://www.perthmint.com.au/investment_certificate.aspx

http://www.perthmint.com.au/investment_depository_overview.aspx

https://www.goldrepublic.nl/

Deze post delen

Wat kost een beetje kluis nou nog?

En hoeveel is het risico bij plaatsing in een 'bank' (lees: risicoleerschool)?

Deze post delen

ABN, .. zijn er mee gestopt.

Begin dit jaar nog niet. Alleen heeft niet ieder filiaal zulke kluisjes. Wel waren ze allemaal bezet.

Deze post delen

Wat kost een beetje kluis nou nog?

Voor een paar honderd euro heb je al een prima kluis, desnoods koop je zo'n ding 2e hands. Inhoud en brandveiligheid bepalen het grootste deel van de prijs.

Deze post delen

Het voordeel van een kluis in een bank is dat je hold-up bestand bent en dat een overval ook niet erg waarschijnlijk is. Bewaar je PM thuis, dan stel je je bloot aan diefstal en overval. In de bank kan je bestolen worden door de bank en de fiscus. Het moet al ver gaan voor dat gebeurt, zelfs bij een bail-in is dat geen logische stap.

Deze post delen

Het fiat systeem wil eigenlijk geheel van fysiek afstappen.

De redenen die genoemd worden kennen we allemaal.

Maar jet gaat natuurlijk om iets anders.

Zodra alles digitaal is dan is er aan de ene kant totale controle mogelijk in ons nadeel, en ten tweede door ons totaal geen controle mogelijk in ons nadeel.

Zie je al wat het voor ons ongeveer zal inhouden?

Daarnaast worden we dan dus enorm afhankelijk van al die systemen om het in de lucht te houden.

En veiliger? Dat is totaal de vraag.

Fysiek kan je kwijtraken, brand, stelen enz.

Maar digitaal is dat mischien nog wel veel gevaarlijker, en het grootste probleem we zien het potentieel niet meer!

Nu al worden nauwelijks gegevens bekent gemaakt hoeveel geld er precies verdwijnt door fraude, skimmen, corrupte software enz enz.

Nee dat willen de banken en overheid voor zich houden want dat tast het vertrouwen aan.

De overheid en banken zijn monsters aan het worden.

Eerst groeide ze alleen.

Toen wilde ze steeds meer invloed.

Steeds meer winsten.

En nu willen ze nog veel meer macht.

En uiteindelijk maximale controle.

En daarom loopt eea nu aardig mis en is het ook niet meer te verbergen.

De overheidsdiensen in Amerika voorop, de spionage en controle diensten zijn monsters geworden.

Niemand weet wat ze precies doen en wat ze allemaal weten.

Wie deelt in al die kennis en hoeveel misbruik ermee veroorzaakt wordt.

Zodra deze monsters een tegenslag hebben, economie die minder wordt enz. Dan hebben ze maar een reactie:

Nog meer controle, informatie nodig, enz.

Afbouwen is iets dat nooit meer spontaan kan of zal gebeuren.

Overheden willen blijven groeien, banken zullen blijven groeien.

Todat het systeem ergens breekt.

En daar zijn we nu hard naar op weg.

Vergeet dat banken veilig zijn, vroeg of laat komen we tot de verrassing dat Cyprus een klein stapje was, overheden moeten en zullen nog veel verder gaan om de status quo in stand te houden.

Natuurlijk onder de volste overtuiging dat het voor onze eigen goodwil is, voor onze veiligheid enz.

Maar uiteindelijk zullen al de overheden dezelfde fouten opnieuw maken en zullen de burgers daar enorm onder gaan leiden.

De basis ervoor is al lang uitgerolt, ook weer met de beste bedoeling, meestal dan.

Maar de manier waarop we momenteel bezig zijn zal niet houdbaar blijken.

Wat dit keer wel anders is is de omvang.

Nog nooit heeft elke ontwikkelde economie in de wereld op hetzelfde moment hetzelfde probleem gehad.

En omdat we nu alle wereldmunten tegenover elkaar aan het devalueren zijn kan het spel veel langer, zonder dat het echt opvalt, doorgespeeld worden.

De manipulatie is nog nooit wereldomvattend geweest.

En dus zal ook de te komen klap van ongekende omvang zijn.

Pessimist?

Je hebt geen idee hoe graag ik er compleet langs zou willen zitten!

On topic, gewoon thuis je spullen veilig opbergen.

Nee het zal niet in de kranten staan, en als je het aan een bankmedewerker zal vragen dan weet je het antwoord ook wel...

Maar ik denk dat je je geld beter niet in de bank, rekening of daar een kluisje, of in aandelen en overheidspapier kunt hebben zitten.

Prep ze

K a n s

Deze post delen

Het voordeel van een kluis in een bank is dat je hold-up bestand bent en dat een overval ook niet erg waarschijnlijk is. Bewaar je PM thuis, dan stel je je bloot aan diefstal en overval. In de bank kan je bestolen worden door de bank en de fiscus. Het moet al ver gaan voor dat gebeurt, zelfs bij een bail-in is dat geen logische stap.

Ben je echt 'hold-up bestand'? Dit scenario zou zomaar kunnen gebeuren: 1 boef houd je partner onder bedwang terwijl de andere boef met jou naar de bank rijd, vervolgens mag jij je kluis legen en als je de politie oid tipt dan doet de andere boef je partner iets aan. Bij een kluis thuis wordt je die rit naar de bank bespaart. Ik denk dat je veiliger bent als die boeven niet weten dat je een kluis hebt, dan is de behoefte om jou lastig te vallen een stuk kleiner.

Deze post delen

Een boef komt de bank niet binnen. De kluizenzaal al helemaal niet. Je hebt er een pasje voor nodig. Je hebt meer kans om het te overleven als je maar tegenover 1 boef staat. Als de andere je partner vermoordt zonder buit, had hij dat anders ook wel gedaan. Met een kluis thuis ben je altijd het haasje. Hoe komen ze het te weten ? Een verkennende inbraak, de leverancier van de kluis of gewoon een vermoeden.

Deze post delen

Een boef komt de bank niet binnen. De kluizenzaal al helemaal niet. Je hebt er een pasje voor nodig. Je hebt meer kans om het te overleven als je maar tegenover 1 boef staat. Als de andere je partner vermoordt zonder buit, had hij dat anders ook wel gedaan. Met een kluis thuis ben je altijd het haasje. Hoe komen ze het te weten ? Een verkennende inbraak, de leverancier van de kluis of gewoon een vermoeden.

Boef 2 hoeft die bank niet binnen te komen, jij gaat zelf de bank/kluizenzaal wel naar binnen want je wilt niet dat je partner gemarteld/verkracht/etc etc wordt. Boef 2 waarschuwt boef 1 als jij niet meewerkt. De boeven kunnen in dit geval 12 jarige kinderen in een rolstoel zijn, zodra jij gescheiden bent van je partner en je partner is overmeesterd dan kun je niet meer rambo spelen.

Deze post delen

Het aantal overvallen ( huis overvallen) is in 2012 gedaald naar 1.982.

Aantal huizen: 7.000.000

Dus ongeveer een kans van 1 op 2000.

Voor elke 1000 km die je rijd in een auto heb je 1:100.000 kans dat je een dodelijk ongeluk krijgt.

Per jaar rij je 20.000 km dan heb je dus al 1:5000 kans op een dodelijk omgeluk.

Ik neem dus aan dat je ook geen auto meer rijd vanaf morgen?

( even in 5 min van google getrokken..)

Natuurlijk flauw ik weet het, maar dit zijn cijfers waar we wel rekening moeten houden maar zeker niet ons leven door moeten laten bepalen.

Daarnaast als je er bang voor bent stop je een grote kluis op de begane grond die ze wel moeten vinden.

Daar stop je wat geld en je verzekeringspapieren in.

De rest, cash PM, verstop je goed en veilig.

Je kunt zo ver gaan als je wilt, alarm installatie, zorg dat ze niet zomaar binnen kunnen enz.

Volgens mij maak je je druk om de verkeerde dingen...

Als ze weten dat je wat hebt en ze willen het dan krijgen ze het.

Desnoods nemen ze je kind mee en mag je ruilen, maakt het dan nog uit dat je het 'veilig' op de bank hebt staan?

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

Dat laatste is ook zonder bail-in mogelijk.

Kluisjes zijn verdacht en worden zonder pardon geconfisqueerd.

Deze post delen

Zodra alles digitaal is dan is er aan de ene kant totale controle mogelijk in ons nadeel, en ten tweede door ons totaal geen controle mogelijk in ons nadeel.

Ah, dat klopt, maar...

Ze willen dit zeker, wellicht niet met intentie, maar dan zeker middels opportunistische reacties.

Uiteindelijk land je dan simpelweg bij een moderne vorm van slavernij. IMO zijn we daar overigens al...

Echter, slavernij is geen stabiele toestand. In het begin kun je het systeem nog overeind houden middels een politiestaat, maar ook die zal uiteindelijk falen.

De snelste manier om hier een einde aan te maken is ook nog eens volstrekt legaal: werk niet meer dan je per se nodig hebt voor het naakte overleven.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...