Ga naar inhoud

Dontor

Aanbevolen berichten

Hello,

 

Zijn België en Nederland voorzien van een tape met een uitzending indien een SHTF zich zou voordoen?

Ik meen ooit te hebben gehoord dat er in de bunkers van het Belgische koningshuis in Laken ten alle tijde een tape zou liggen waarin de koning de bevolking toespreekt.

Of hebben de televisiezenders elk een eigen tape liggen?

Iemand enig idee?

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In België spreekt de koning zo weinig Nederlands dat hij in geval van kalamiteiten gewoon niet uit zijn woorden komt. Ik vermoed dat voor de kerstboodschap een paar weken moet oefenen en dan mag je nog niet te nauw luisteren want het is nog altijd koeterwaals. Nu hebben we het alleen nog maar over het vormelijk en de uitspraak. Inhoudelijk is de toespraak meestal een opgestoken vingertje naar de stoute Vlamingen, wat dus gewoon geen ruk voorstelt. De laatste die ik wil horen bij een SHTF is de Koning. Als er dan toch iets ernstigs moet gebeuren, laat het dan in Laken zijn, levert het nog een besparing op ook.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Sinds een paar weken weet ik dankzij de zondagavondfictie dat hij een autocue gebruikt om zijn boodschap uit te spreken :-)

Ik heb het dan ook niet specifiek over de koning die ons toespreekt, maar meer over het feit dat in ons belgenland (volgens mij) de media er niet op voorzien is om in tijden van een ernstige kalamiteit de bevolking in te lichten, laat staan instructies te geven.

Het befaamde luchtalarm op elke eerste donderdag legt iedereen namelijk ook naast zich neer. Meer dan de helft hoort het zelfs niet meer, laat staan reageren erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben uiteraard ons eigen persoonlijk noodplan hier allemaal denk ik.

Er zijn ook mensen die zich op niets voorbereiden, maar als het dan toch zover is moeten deze toch ook gewaarschuwd worden?

 

Maar even serieus, is er ooit in België/Vlaanderen een test gebeurt via een nationaal waarschuwingssysteem op tv of radio?

Link naar reactie
Delen op andere sites

een beetje off-topic of vergis ik mij?

 

We hebben uiteraard ons eigen persoonlijk noodplan hier allemaal denk ik.

Er zijn ook mensen die zich op niets voorbereiden, maar als het dan toch zover is moeten deze toch ook gewaarschuwd worden?

 

Maar even serieus, is er ooit in België/Vlaanderen een test gebeurt via een nationaal waarschuwingssysteem op tv of radio?

@Dr.Prepper @Kungfufox . @prepper053 heeft natuurlijk helemaal gelijk dit draadje is compleet anders dan de vraag die gesteld werd. Aub dit opschonen.

 

Persoonlijk ben ik wel benieuwd of er zoiets is zowel in België als in Nederland. Ik gok dat je er weinig aan hebt, maar het is leuk te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr.Prepper @Kungfufox . @prepper053 heeft natuurlijk helemaal gelijk dit draadje is compleet anders dan de vraag die gesteld werd. Aub dit opschonen.

 

Persoonlijk ben ik wel benieuwd of er zoiets is zowel in België als in Nederland. Ik gok dat je er weinig aan hebt, maar het is leuk te weten.

 

[MOD] Opgeschoond :)

 

Persoonlijk vermoed ik dat ALS de TV het nog doet..we hoogstwaarschijnlijk informatie krijgen via de nieuwszenders zoals RTL/NOS/Regionale kabelkrant etc..Zoiets als met de TwinTowers zegma. Iedereen roept maar wat en staat midden in het moment maar een plan van aanpak of advies iets dergelijks verwacht ik verder niet..

 

Uiteraard als alles grotendeels voorbij is dan krijg je wellicht de koning of koningin aan het woord om 'zalvende woorden' te spreken of 'moed in te spreken' voor de periode van het puinruimen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat men eerder een korte bericht via de mobiele telefoon zal doen... ze zijn er mee bezig, NL-Alert. maar het grootste probleem is dat niet alle telefoons ervoor geschikt zijn. In mijn ogen duurt het niet lang meer voor de burger verplicht wordt om 1 type mobiele telefoon te hebben met hetzelfde besturingssysteem en programma's. Waarschijnlijk onder het mum van onze veiligheid, maar in werkelijkheid om de bevolking nog beter in de gaten te kunnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal op meerdere manieren duidelijk gemaakt worden, de sirene, tv-uitzendingen, omroepwagens en de sms dienst, heb je die zelf niet ontvangen dan vraag je het aan iemand die dat wel kreeg. Dus uiteindelijk krijgt iedereen die boodschap wel.

 

Of er een tape ligt bij de koningshuizen, ja, misschien. Denk ook aan de overheid, zal de hoogste minister niet ook zoiets klaar hebben liggen ?

Ik denk van wel.

Denk ook dat er wel tapes klaarliggen bij tv stations.

En anders krijg je het testsignaal met een boodschap erdoorheen.

 

Als ik op internet ga zoeken zie ik geen voorbeelden, wel grappige nepuitzendingen. Dus zeker weten doe ik het niet.

Leuke vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, voorbeelden zijn er niet te vinden voor BE of NL.

Één van de hoge ministers zal idd wel de eer hebben om deze boodschap aan te kondigen.

Wel weet ik dat er een infodocumentaire klaarligt voor als er zich een nucleair ongeval zou voordoen. Ik vrees alleen dat deze nog afstamt uit de koude oorlog :-)

 

Zelf ben ik ook wel ingeschreven op SMS-alert, alleen is het bijna zeker dat indien er zich een kalamiteit zou voordoen het netwerk van gsm in een mum van tijd wegvalt (denk aan Pukkelpop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik ook wel ingeschreven op SMS-alert, alleen is het bijna zeker dat indien er zich een kalamiteit zou voordoen het netwerk van gsm in een mum van tijd wegvalt (denk aan Pukkelpop)

 

Dit is al vaker voorbij gekomen, dat soort sms-alerts werkt via cell-broadcasting. Als het gsm netwerk plat ligt of overbelast is, moet dat cell-broadcasten gewoon werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan te bedenken dat België niet eens een website heeft omtrent de nationale veiligheid, zoals de Nederlands wel hebben.

Ooit was er in onze gemeente een hevige regenbui, de helft van de gemeente was ondergelopen en het kon niet gekker...

 

...Brandweer die niet wist waar eerst te beginnen, automobilisten die op een rond punt met drie naast elkaar beginnen te manoeuvreren, politie met de handen in het haar, enz...

Half uur later hoor je dan de burgemeester op de radio zeggen dat alles onder controle is en het rampenplan vlekkeloos verloopt.

 

Toch wel bedenkelijk dat als er een regenbui langskomt dat ze al niet meer weten waarin of waaruit. Stel je voor dat Doel of de gasterminal in Zeebrugge de lucht in vliegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Voor zover mij bekend liggen er geen complete toespraken op de plank.Wel draaiboeken, die ook steeds meer vanuit Brussel worden gedicteerd.

Hier een pdf 'Strategie voor het opstellen van algemene draaiboeken' van de Europese Commissie, uitgave 12/2012:

 

http://ec.europa.eu/health/preparedness_response/docs/gpp_technical_guidance_document_april2011_nl.pdf

 

met beheersmaatregelen voor biologische, chemische, radionucleaire of klimatologjsche gebeurtenissen. Het geeft een goed beeld van het optreden van de overheid waarbij lastige zaken als quarantaine en selectieve immunisatie niet worden vermeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover mij bekend liggen er geen complete toespraken op de plank.Wel draaiboeken, die ook steeds meer vanuit Brussel worden gedicteerd.

Hier een pdf 'Strategie voor het opstellen van algemene draaiboeken' van de Europese Commissie, uitgave 12/2012:

 

http://ec.europa.eu/health/preparedness_response/docs/gpp_technical_guidance_document_april2011_nl.pdf

 

met beheersmaatregelen voor biologische, chemische, radionucleaire of klimatologjsche gebeurtenissen. Het geeft een goed beeld van het optreden van de overheid waarbij lastige zaken als quarantaine en selectieve immunisatie niet worden vermeden.

 

Da's nu eens informatief thanks @f150

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk de vraag eens van de andere kant.

 

Wanneer moet de koning het volk toespreken? Dit gebeurt alleen als ze hun medeleven willen uitspreken in geval een een SHTF en dit is altijd pas dagen na de gebeurtenis,

 

In een geval van een biologische, chemische, radionucleaire of klimatologjsche gebeurtenis is er geen koning die zich naar de studio laat rijden en ook geen nieuwsteam die op het paleis wordt toegelaten. Daar komt bij dat je onmogelijk een zinvolle boodschap op tape kan zetten die speciaal voor een mogelijke SHTF van toepassing is. De boodschap "Blijf binnen, houd ramen en deuren gesloten en zet de radio aan" zal het enige zijn wat namens de overheid te horen zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...