Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gluten


zilver

Aanbevolen berichten

Interessante podcast over gluten wat voornamelijk in tarwe zit, en hoe dit een last op je hele systeem kan zetten, gevoeligheid komt op grote schaal voor. Misschien niet zo relevant post collapse, omdat je dan zal eten wat de pot schaft. Maar nu we nog de luxe van keuze hebben is het een vorm van preppen investeren in je lichaam.

 

http://www.bulletproofexec.com/61-gluten-sensitivity-celiacs-bulletproofing-your-gut-with-dr-tom-obryan-podcast/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

We zijn langzaam steeds bewuster aan het eten.

En gluten minderen komt ook vaker bewust aan de orde.

 

Het 'stomme' is dat ik gerst heb opgeslagen en ook geheel klaar ben om daarmee te kunnen bakken maar in de dagelijkse praktijk nog niet ben overgestapt.

Maaaar we gaan weer zelf brood bakken en dan wordt dit toch mijn eertse probeersel, met gerst dus gluten arm :o

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

.. goede post!

 

Het boek "Broodbuik" gelezen.. shocking,

En wij waren gelukkig al aan het minderen met gluten..

Wat overigens wel opvalt is, dat door het skippen van E620 reeks (smaakversterkers) E950 serie (zoetstoffen) en een hele reeks andere slechte E stoffen, we steeds gevoeliger worden voor producten waar deze stoffen in verwerkt zijn... Bijvoorbeeld de chinees.. daar kunnen we niet meer binnenstappen, sommige restaurants strooien ook lekker met E'tjes.. Maar ook zelfs bij ijsjes! Dat betekent als we thuiskomen of zelfs tijdens het eten al, krijgen we last van verhoogde hartslag, dorst enz.. Hebben meer mensen hier last van als ze minderen met dit soort stoffen?

 

 

Erg leuk de reactie van het alwetende Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/tarwe-ten-onrechte-in-kwaad-daglicht.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

.. goede post!

 

Het boek "Broodbuik" gelezen.. shocking,

En wij waren gelukkig al aan het minderen met gluten..

Wat overigens wel opvalt is, dat door het skippen van E620 reeks (smaakversterkers) E950 serie (zoetstoffen) en een hele reeks andere slechte E stoffen, we steeds gevoeliger worden voor producten waar deze stoffen in verwerkt zijn... Bijvoorbeeld de chinees.. daar kunnen we niet meer binnenstappen, sommige restaurants strooien ook lekker met E'tjes.. Maar ook zelfs bij ijsjes! Dat betekent als we thuiskomen of zelfs tijdens het eten al, krijgen we last van verhoogde hartslag, dorst enz.. Hebben meer mensen hier last van als ze minderen met dit soort stoffen?

 

 

Erg leuk de reactie van het alwetende Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/tarwe-ten-onrechte-in-kwaad-daglicht.aspx

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt op E-nummers let. Persoonlijk drink ik over het algemeen veel water en daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar vruchtensap of suiker producten (niet de light-prut dus). Daarmee probeer ik o.a. aspartaam & sucralose te mijden die vaak in deze light producten zitten. Sinds ik dit doe moet ik eerlijk bekennen dat mijn 'regelmatige hoofdpijn' vrijwel niet meer voorkomt.

 

Gluten heb ik echter nog nooit wat mee gedaan tijdens mijn eetpatroon. Over het algemeen vrijwel geen (eigenlijk geen) klachten en praktisch nooit ziek dus..

 

ps. Kan je ons wellicht een paar hoofdpunten uit 'Broodbuik' opnoemen hier die je opvielen? Niet dat ik te lui ben het boek te lezen maar als je ziet wat ik doorgaans voor m'n opleiding extra dien te lezen en daarnaast nog aan prepper materiaal te lezen heb :p...ben vast niet de enige met dat probleem haha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante post, maar hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen.

 

Gluten komen uit vele verschillende onderzoeken niet positief uit de bus, om veel verschillende redenen. Wat ik nu mensen zie doen is 'bewust' kiezen voor glutenvrij, wat per sé altijd een gezondere optie is: Het is verstandig te kiezen voor andere soorten granen, maar niet voor glutenvrije verpakte producten (zonder de ingrediënten te lezen). Dit zijn namelijk in de regel gewoon producten op tarwe basis (dus gluten) die 'schoongespoeld' zijn, met het gevolg dat ze voedingsstoffen en -vezels missen.

 

Het is dan ook niet zo glutenvrij gelijkstaat aan gezond.

 

Tarwe heeft overigens ook een enorm hoge glycochemische index, nog een reden om het te vermijden (voedingscentrum en GI). Om even een vergelijking te maken, heeft tarwebrood een evengroot effect op de bloedsuikerspiegel als pure honing en snoeprepen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lastige aan dit soort dingen vind het ik het plaatsen in het juiste perspectief (want welke is dit?)

Ben er altijd sceptisch onder.... de conclusies zijn vaak verdraaid en versimpeld tot een waarheid, terwijl dit soms niet waar is of soms voor een gedeelte met elkaar te maken heeft...

 

Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die niet tegen gluten kunnen hoor... Maar dat het voor iedereen zo slecht is?

Onze ouders worden nu toch ook 90 met elkaar.... en ze ontbijten en lunchen hun hele leven al met boterhammetjes.... Dus zo'n ramp zal het niet zijn.

 

Van de week nog college gehad over dit soort onderzoeksuitslagen. Ze pakken een opvallend iets en schrijven dit helemaal uit als waarheid, zonder nuances of verder diepgaand onderzoek.

 

Blijf altijd relativeren en zelf nadenken.... Ik ga ff een bammetje smeren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lastige aan dit soort dingen vind het ik het plaatsen in het juiste perspectief (want welke is dit?)

Ben er altijd sceptisch onder.... de conclusies zijn vaak verdraaid en versimpeld tot een waarheid, terwijl dit soms niet waar is of soms voor een gedeelte met elkaar te maken heeft...

 

Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die niet tegen gluten kunnen hoor... Maar dat het voor iedereen zo slecht is?

Onze ouders worden nu toch ook 90 met elkaar.... en ze ontbijten en lunchen hun hele leven al met boterhammetjes.... Dus zo'n ramp zal het niet zijn.

 

Van de week nog college gehad over dit soort onderzoeksuitslagen. Ze pakken een opvallend iets en schrijven dit helemaal uit als waarheid, zonder nuances of verder diepgaand onderzoek.

 

Blijf altijd relativeren en zelf nadenken.... Ik ga ff een bammetje smeren!

 

IEDEREEN die gluten eet, maakt antistoffen. Mocht deze boodschap niet duidelijk overkomen, hierbij de opmerking dat IEDEREEN die gluten eet, antistoffen maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gluten verdraagt, maak het je zelf dan vooral niet zo moeilijk. Tarwe is zoveel gemakkelijker om op te slaan en om iets lekkers van te maken dan van glutenvrij meel. Bovendien is het veel goedkoper en vaak lekkerder, droogt niet zo snel uit, is niet zo kruimelig.

Ik eet al heel wat jaren glutenvrij en als ik er niet zo ziek van werd zou ik dit nooit uit vrije wil doen. Uitkijken en uitproberen van andere meelsoorten/graansoorten/voedingsmiddelen is natuurlijk altijd goed en houd je flexibeler hoe om te gaan met ander voedsel/omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...