Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Gezocht reviewer] voor Beaufort houtkachel


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 109
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Wat mij tegenstaat aan die rocket stove voor in een huis, is het open vuur waar je mee te maken hebt ivm brandgevaar

 

Bedoel je het gat waar het hout ingaat? IJzeren plaat op de grond, net als bij elke open haard.

Bij een open haard is het vuur veel meer open (moeilijke zin, want de term drukt het zelf al uit.... :)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
als de verhuurder meewerkt mijn woningbouw komt volgende week kijken of ik een antieke potkachel mag plaatsen

Een rocketstoof is onbekender voor de meeste dus die toestemming kan wel eens moeilijker zijn

@ton240 bedoelt, dat je met een Rocket Mass Heater geen bestaand rookkanaal nodig hebt.

 

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2645

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik vermoed dat de meeste daarvoor toch wat willen verbouwen waar je toestemming voor nodig hebt

 

Yep. Alles waarvoor je moet verbouwen in een huurhuis heeft toestemming nodig van de verhuurder.

 

Hier in dit topic kwam het ook al ter sprake:

 

http://preppers.nl/forum/threads/7197-Fikkie-stoken-op-balkon/page2?highlight=balkon

 

post #11 geeft een mogelijkheid zonder verbouwing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast crossfire
HEEL HEEL graag, bij deze wil ik ook @Kungfufox een leuke survivalkit vergeven als ik m win omdat hij me er op gewezen heeft

wat ik in een kachel zoek is dat je er een hele nacht warmte van kunt hebben als je gaat slapen (ja ik stook m goed op voor ik naar bed ga)

ik heb al een kachelpijp zitten dus dat is geen enkel probleem, tevens heb ik zon beetje alle soorten hout waarmee ik kan testen

gas stoken doe ik al jaren niet meer, dus ik zon ding kan dus pak m beetje 3 maanden non stop gebruik verwachten om een heel huis te verwarmen

 

Help 12g de vele koude winterse nachten door met deze mooie kachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1000 a 1500 ligt er aan hoeveel schoorsteen er nodig is, door hoeveel en wat voor vloeren de pijp heen moet

 

Zo'n installatie door 't Stokertje hoeft natuurlijk helemaal niet duur te zijn en kan ook een paar honderd euro kosten. Bij een bestaand rookkanaal die nog geschikt is om te stoken is het weinig werk (en dus weinig) geld om te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n installatie door 't Stokertje hoeft natuurlijk helemaal niet duur te zijn en kan ook een paar honderd euro kosten. Bij een bestaand rookkanaal die nog geschikt is om te stoken is het weinig werk (en dus weinig) geld om te installeren.

 

dubbelwandige pijp van een meter kost ong 80 euro

10 meter heb je al snel nodig

trekkap kost ook zoiets

gaten in beton boren kost veel tijd en is duur materiaal

prijslijsten zijn trouwens wel slecht tot niet te vinden op de site

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dubbelwandige pijp van een meter kost ong 80 euro

10 meter heb je al snel nodig

trekkap kost ook zoiets

gaten in beton boren kost veel tijd en is duur materiaal

prijslijsten zijn trouwens wel slecht tot niet te vinden op de site

 

Afgelopen jaar een oud, gemetseld kanaal laten voorzien van dubbelwandige pijp en isolatie. Tegelijkertijd een nieuwe dakdoorvoer laten plaatsen. 7m kanaal en 3 meter rvs dubbelwandig met dakdoorvoer.Prijskaartje € 1700,=( en dat was niet duur want de andere offertes lagen allemaal boven de € 2000,=.Dat in combinatie met een nieuwe grote Dovre hout/kolenkachel van € 1400,=(geplaatst en wel) was een investering van € 3300.=

 

Analyse van het afgelopen jaar geeft echter dat ik al zeker € 800,= euro op mijn stookkosten heb bespaard, dus in dit tempo is de terugverdientijd 4 jaar.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, nou ben ik wel vrij rustig van mezelfÂ…. Maar nu begon de tikker toch een Braziliaanse drumband te imiterenÂ…

 

Wat.

 

Een

 

BUITENKANS!

 

Ben dan wel een tijdje actief op het forum maar een vernieuwde kennismaking is wel aan de orde denk ik. Ik ben Yoyo, trotse moeder van drie rouwdouwers: F (12), M (10) en J (4) en echtgenote van een trucker die we A zullen noemen. In een grijs verleden was ikzelf chauffeuse, als het wielen had, dan kon ik ermee overweg. Dat was totdat ik zelf aangereden werd. Gevolg van dit ongeval? Einde carrière transport, fiks aan de revalidatie en nooit meer autorijden. :(

 

Maar zoals elk nadeel zijn voordeel wel heeft en je niet bij de pakken moet gaan neerzitten dacht ik: wat ga ik nu doen? Na een korte tijd “manager interne bedrijfsvoering”, “hoofd facilitair bureau” en “kantinejuffrouw” te zijn geweest in mijn huishouden besloot ik van mijn hobby mijn beroep te maken. Ik woon vrij geïsoleerd in een kinderrijke omgeving. Dorpsgenoten moesten naar elders uitwijken om hun kinderen onder te brengen. Het idee om gastouder te worden was al snel geboren. In verband met verminderde mobiliteit was dit ideaal. Ik kon mooi vanuit huis werken. Dit had de nodige aanpassingen tot gevolg: omscholing, EHBO cursussen, brandveiligheid etc. etc. etc. Ik behaalde alle benodigde papieren, startte mijn eigen bedrijfje en begon clientèle te krijgen. Mijn huis werd een buurthuis. Mensen kwamen kinderen halen, deden een bakkie, deelden ervaringen en alles was koek en ei.

 

2007 kwam vervolgens om de hoek kijken. Kredietcrisis. 2010 met de Europese staatschulden die schrikbarende vormen gingen aannemen. Ouders van kinderen onder mijn hoede kwamen thuis te zitten. Hun budget holde achteruit en daarmee, indirect, ook mijn inkomsten. In de transportsector ging het al niet veel beter. Nou had ik altijd een voorraad aan spullen achter de hand (Ik kan namelijk niet “effe” op en neer naar de winkel) en bedacht me of het misschien niet handig was om in geval van nood iets achter de hand te hebben. De economie gaat namelijk niet heel lekker. Na wat omzwervingen op het internet uitgekomen bij preppers.nl (Nederlandstalig….heeeeeerlijk) en toen was het sponzen geslagen. Zoveel informatie, haast intimiderend! Nou ben ik van veel markten thuis…. maar ook van veel zaken weinig kaas gegeten…

 

Door stom toeval (ik herkende het verhaal) kwam ik tot de ontdekking dat een van mijn cliënten ook lid was hier. (een of ander militair type…. Bulu? Bala? Bele? Bili? Iets in die trant in ieder geval… ) Samen met hem wat plannen gemaakt en opgesteld wat van toepassing was voor mijn specifieke situatie. Door mijn “bijzonderheden” ben ik min of meer gedwongen een “bug-in” te doen.

Mijn man is meer dan 60%-70% van de tijd van huis. Hij rijdt van hot naar her, en ik heb een GHB voor hem samengesteld voor gebruik in zijn cabine. Afhankelijk van de afstand zal hij er meerdere dagen over kunnen doen om thuis te komen. Andere bijzonderheid is dat ik vijf dagen per week andermans kinderen over de vloer heb variërend van leeftijden tussen de 0 tot 9 jaar oud. Bij acute inslag van SHTF is het zeer aannemelijk dat de ouders van de kids elders zullen zijn en hun kinderen bij mij. Dat heb ik meegenomen in de voorbereidingen, ik zal tenslotte zorg dragen voor hun welzijn. Vandaar ook weer: Bug In. Afgezien van de opslag van voedsel en water is er bijvoorbeeld ook een Big Berkey Royal in huis gekomen, zeer uitgebreide EHBO voorzieningen en slaapgelegenheid voor iedereen. Energie wordt geleverd door de zon. Maar met de winter voor de deur bleef er toch een vraagteken openstaan: Bakken en warmte?

Na een zeeeeer uitgebreide oriëntatie uitgekomen op een houtkachel. We hebben een koopwoning en gelijk de schoorsteen na laten lopen. Schoorsteen geschikt bevonden, er moest alleen een flexibele binnenvoering in aangebracht worden. Mooi!

 

Dus verder oriënteren geblazen. Ik had wel wat specifieke eisen namelijk. Afgezien van het feit dat de kachel warmte moest leveren, moest ik er ook op kunnen koken en bakken. (ik ben in een vorig leven banketbakker geweest schijnbaar. Broden en taarten zijn mijn passie) Snel kwam ik uit op Beaufort. Dit in verband met de oven die er bijgeleverd kan worden. Ik wilde eveneens een pizzasteen en een Dutch Oven. Kortom: een volledig verwarm en kook/bak set en dat dan volledig offgrid! Na wat zoeken een goede deal weten te maken…. Bleek het een goedkoop Chinese kopie te zijn….

 

Afbeelding-1.jpg.a47ade118fd1c0cf5a62e62f61196c20.jpg

 

Zie review:

 

http://www.youtube.com/watch?v=NO9ebxh2IPg

http://www.youtube.com/watch?v=3Du6kID6Fa0

http://www.youtube.com/watch?v=sYIdsnvIaQU

[video=youtube;6OWfqh53K-E]http://www.youtube.com/watch?v=6OWfqh53K-E

 

Beetje jammerÂ…

Manlief ging op pad (en ondanks dat ik al ruimschoots voorzien ben :p ) kwam er een fiks bos hout voor de deur voor een echte Beaufort. En vervolgens ook in de tuin.

Afbeelding.jpg.018f848dde6b6056874a803de2c345f8.jpg

 

 

 

Dus:

Keuze gemaakt (check)

Randvoorwaarden geschapen (check)

Centjes gespaard (check)

Ongeval dochter (check)

Aanschaf kachel! (cheÂ…. Wat?)

 

SHTF in het huishouden. Dochter had een ongeval en is eerst volledig blind geweest en nu alleen nog haar zicht in een oog kwijt. Dit had als gevolg dat we de prioriteiten aanzienlijk moesten bijschaven. PotkachelverdommeÂ…. Kachel weer op de horizon gezet.

 

Tot er een Frenzy binnen kwamÂ… En nu zijn we hier en wil ik DOLGRAAG de Beaufort UITGEBREID reviewen.

 

Punten die aan bod zullen komen:

-Contactproces (hoe verloopt de communicatie? Service? Hoe verloopt advisering aan huis?)

-Levering en installatie (hoe ingrijpend? Stap tot stap rapportage)

-Bijkomende kosten (verzekeringtechnisch aspecten, bouwkosten, onderhoud)

-Hoeveel gaat mijn gasverbruik naar beneden?

Maar technische aspecten van de kachel zelf komen ook ruimschoots aan bod:

-Hoe snel verhit hij de ruimte?

-Hoeveel hout heb je nou nodig voor langere periodes?

-Hoe verloopt het onderhoud?

-Hoe maak je de houtkachel “child proof” en veilig?

En wat kun je allemaal met de oven, speksteenplaat en rvs warmhoudplaat :

-Wat zijn de temperaturen die de oven bereikt?

-Hoe lang duurt het om water te koken op de kachel, etc.?

-Welke gerechten zijn uitermate geschikt om er mee te bereiden?

 

Alles vergezeld van een uitgebreide fotorapportage en meerdere videoÂ’s :cool:

 

Ik zal de inbouw van de trekkap en de flexibele binnenvoering overlaten aan het personeel van Het Stokertje.

 

Om een compleet overzicht van de kachel te verkrijgen op het gebied van zowel verwarmen als koken zal ik op eigen kosten ook de speksteenplaat en de demontabele bakoven daarbij bestellen. Uiteraard ook bij het Stokertje.

 

Daarop aanvullend zal ik op het forum (iom de forum administrators) een eigen “kookshow” beginnen waarin “offgrid” koken en bakken centraal staat. Van recepten uit grootmoeders tijd, het bakken van broden tot aan “SHTF koken uit je voorraad.

Afbeelding-2.jpg.d32e2e657392b9b056cd74c0338aff6a.jpg

 

 

Geïnteresseerden mogen een kopje koffie/thee komen leuten (met een puntje eigengebakken lekkers ernaast!) en alle vragen stellen die ze willen, evenals de kachel in actie komen bekijken.

Groetjes Yoyo

 

 

We hebben besloten om gebruiker @Yoyo de uitgebreide review te laten doen voor de Beaufort houtkachel. Gefeliciteerd! Ik zal contact met je opnemen om een en ander af te stemmen.

 

Ik kreeg een grote glimlach van de filmpjes en je motivatie was ook erg sterk en dat is de reden waarom we je uitgekozen hebben.

 

Ik wil alle deelnemers die een motivatie hebben geschreven hartelijk bedanken voor jullie tijd en moeite die jullie hierin gestoken hebben en ik beloof hierbij dat ik natuurlijk verder op zoek ga naar andere prachtige producten die jullie ook mogen onderwerpen aan jullie kennis en kunde om een review over te schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Yoyo

 

Gefeliciteerd met deze geweldige kans!

 

Ik ben jaloers! Niet omdat jij de kachel mag revieuwen, nee, ik vind dat je hem dubbel en dwars verdiend hebt, ik ben jaloers op die geweldige filmpjes en je creativiteit in je verhaal. Echt leuk gedaan. Ik wens je heel veel plezier en warmte van je nieuwe kachel!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een uur of 13:00, de kleintjes in bed gelegd dus even tijd om even op het forum te lurken en een broodje te eten. Een nieuwe mention. Dus ik ga even kijken. Ik lees, ik lees nogmaals en denk...ik droom. Dit is geen Braziliaanse samba maar een halve hartaanval...Ik loop bij de computer weg, dit kan niet. Nog een keer kijken...nee het staat er echt! Toch eerst nog maar even diep ademhalen en mezelf knijpen en weer overnieuw lezen...YES YES, we mogen de review doen. SUPER....BLIJ....SPRAKELOOS......

Als ik op TV mensen iets zie winnen dacht, doe eens blij, vrolijk en lach....nu weet ik beter....zoiets overvalt je en het duurt heeeeel lang om te beseffen. Ik kan het namelijk nu, bijna 5 uur later nog steeds niet bevatten. Ik loop de hele middag al rond alsof ik verdoofd over wolken wandel, wat een onbeschrijfelijk gevoel. Trots dat ik van @Mr. Gold en @Dr.Prepper en natuurlijk het Stokertje de eervolle taak heb gekregen om de Beaufort uitgebreid te testen en reviewen. Ik ga met heel veel zin en plezier schrijven en testen. Bedankt @allemaal voor de leuke reacties op het krijgen van deze kans.

 

groetjes van een MEGA blije Yoyo

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen jaar een oud, gemetseld kanaal laten voorzien van dubbelwandige pijp en isolatie. Tegelijkertijd een nieuwe dakdoorvoer laten plaatsen. 7m kanaal en 3 meter rvs dubbelwandig met dakdoorvoer.Prijskaartje € 1700,=( en dat was niet duur want de andere offertes lagen allemaal boven de € 2000,=.Dat in combinatie met een nieuwe grote Dovre hout/kolenkachel van € 1400,=(geplaatst en wel) was een investering van € 3300.=

 

Analyse van het afgelopen jaar geeft echter dat ik al zeker € 800,= euro op mijn stookkosten heb bespaard, dus in dit tempo is de terugverdientijd 4 jaar.

 

oi oi , dubbelwandige pijpen zin handig als je ze zo door een ruimte moet laten lopen. In een bestaande gemetseld kanaal zou ik een flex-rvs trekken en de rest afvullen met perliet korrels..

 

veel veel veel goekoper, 23 euro per meter (afhankelijk van diameter) en 100 liter perliet voor 15 euro, neem 1000 liter en je kunt een behoorlijk kanaal vullen.

 

 

[edit] wel de gaten onderaan (bij de kachel ed) goed afsluiten anders kun je er vanaf je dak wel 100000 liter perliet ingooien...... (spreek uit ervaring, ik had 300 Liter in de kelder liggen bij ons schoonmaakgat omdat ik dat niet goed had afgesloten. Daarna afgetimmerd en dicht gespoten met pur (let op dat dat niet te heet wordt!). dat ging beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...