Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Wild Rover

Bankrun in Europa/Nederland

Recommended Posts

Ik zie steeds meer artikelen m.b.t. mensen in de piigs die geld weg halen bij lokale banken een zogenaamde bankrun. (richting cash/buitenland Kenmerk hiervan is dat het onverwacht snel kan escaleren met als gevolg een bankholiday. Hoe groot achten jullie de kans dat deze trend ook in NL zal groeien en op welke termijn? Als preppers houden wij hier direct of indirect al rekening mee maar de andere 99% met een dag voorrraad eten en een pinpas zou op dat moment weleens nerveus kunnen worden. Aan de andere kant is het mogelijk dat mensen in de piggs juist dat geld naar rekeningen brengen in de stabiele euro landen als NL. Zou niet weten of dat dan juist positief is?

http://www.nuzakelijk.nl/de-koffiecorner/2819535/angst-bank-run-zit-er-goed-in-google.html

http://www.telegraaf.nl/dft/advies/12236770/__Bankrun__actie_nu___.html

http://www.bloomberg.com/news/2012-05-24/raiffeisen-increases-cash-hoard-on-greek-bank-run-concern-1-.html

Etc

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Sandokan

Hi WR -

ik denk dat mensen met geld al lang hun kapitaal veilig gesteld hebben

in Zwitserland en in goud -

ik denk dat een bankrun vanuit de PIIGS heel snel zal overslaan naar de rest van Europa idd

en het zou mij niet verbazen als dat in weken of dagen kan gebeuren

heb het al veel langer verwacht, maar elke keer glippen ze er tussendoor

belangrijk voor mij als prepper is om mijn geld van de bank te houden, en zo veel mogelijk voor te bereiden

op alle scenarios die kunnen komen

als het dan gebeurt dan ben ik zowiezo stand by

hoop dat dat ook voor jullie geld!!!

Sandokan

Deze post delen

De mensen met geld zijn feitelijk niet zo interessant in het process volgens mij dat is meer de trigger. De problemen ontstaan waneer de rest het door heeft.

Deze post delen

Uitgaande van de gesprekken die ik heb met niet-preppers (en die zijn heeeel makkelijk te vinden :)) kan ik alleeen maar opmaken dat ze praktisch allemaal de geruststellende woorden van ministers en de nieuwsuitzendingen geloven.

- Nah, er komt helemaal geen crisis hier,

- nah, mijn spaargeld is helemaal niet in gevaar want de banken zijn gered

- een bankrun zoals in Griekenland??? nah, zo erg wordt het hier nooit: wij zijn Griekenland niet

- daar denk ik helemaal niet over na, geeft me veel te veel stress, ik wil gewoon iedere dag genieten

etc etc.

Ik denk daarom voorlopig nog niet. En ik denk ook dat velen pas in actie komen als het in feite te laat is.

Deze post delen

Preppie, ik krijg soort gelijke reacties, dus ook ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, tot het inderdaad te laat is.

Maar een andere vraag: ik heb m'n geld ook (nog) op de bank, want wat moet ik er thuis mee? Ik heb voldoende cash om last minute in te slaan, dus dat is geregeld. En verder? Last minute een grote aankoop doen? Zou niet weten wat dan...

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

Deze post delen

Gast Sandokan

Preppie, ja dat zeggen de mensen maar hier geld ook weer het principe:

'Absence of evidence is NO evidence of absence!'

die naieve onbenullige massa kan nog voor rare situaties komen te staan, en bovendien zullen juist zij in paniek reageren wanneer de geruchten op gang komen...

Vlinder,

het is prima als je goed voorbereid bent, en dus voorraad voor 3 - 12 maanden in huis hebt standaard

geld in cash in huis hebben geeft je de ruimte om - als dat ,moment komt - snel en concreet te kunnen handelen op punten waar je van weet dat je daar nog tekort schiet als 'de alarmbel gaat' (om het maar even zo te noemen). Kan zijn dat je snel nog EHBO spullen gaat halen, snel nog gaat tanken, jerrycans vult aan de pomp, of toch nog meer eten inslaat. Kan ook zijn dat je op dat moment snel nog een ticket kan boeken om weg te komen met een vliegtuig ofzo.

Cash geeft je ruimte en vergroot je kansen op het moment dat het PIN verkeer uitgevallen is of platligt. Het kan zijn dat er een overbelasting is onder omstandigheden - dan kan jij nog wel betalingen doen want je hebt cash

het kan zijn dat de stroom is uitgevallen - jij blijft in staat te betalen

kan ook zijn dat door een bankrun of het instorten van de munteenheden de banken geblokkeerd zijn en bankverkeer onmogelijk is geworden; ook dan blijf jij in staat te betalen wat je nodig hebt en dus blijf je vrij en verdwijnt je geld niet!

Ik ben altijd blij als ik het geld wat ik heb niet op de bank heb staan maar op een veilige plek heb!

Deze post delen

Sandokan, dank voor je reactie! Om die reden hebben we inderdaad cash in huis. Hoeveel cash zou jij adviseren?

Deze post delen

Er zijn een paar dingen die je kunt of moet doen op financieel gebied:

1) Zorg er voor dat je nooit meer dan 100.000 euro bij 1 bankinstelling hebt staan. Niet per rekening, per bankinstelling!. Een bankinstelling kan soms meerdere namen hebben, dus zelfs als je bij "verschillende" banken zit dan nog kan het zijn dat het dezelfde bankinstelling is. Let hierop.

2) Altijd voldoende cash voor minstens 3 maanden noodzakelijk inkopen in huis hebben (goed verstopt natuurlijk)

3) Zorg er voor dat een vertrouwenspersoon toegang kan krijgen tot jou geld en bankrekening indien jij er niet bent om dit te doen. (Deze vertrouwenspersoon moet toegang kunnen krijgen voor er bij de bank bekend is dat er "iets" met jou is, dit om te verhinderen dat jou rekening inmiddels geblokkeerd is. Spreek een procedure af die in werking moet treden "als")

Wat betreft een bankrun: de huidige bankrun in griekenland, spanje en italie(?) wordt vooral ingegeven door de mogelijkheid dat deze landen uit de euro stappen. Indien dat gebeurt worden de toegoeden omgezet in een locale munt, en deze munt wordt vervolgens onmiddelijk gedevalueerd. Maar de grieken gaan er dus wel van uit dat euro's iets waard blijven! De grieken hebben dus liever euro's dan de drachme!

Als nederland uit de euro zou stappen, dan is te verwachten dat de nieuwe nederlandse munt juist sterker zou worden dan de euro, een omgekeerde bankrun zou waarschijnlijk het geval zijn! Mensen zouden snel nog allerlij geld dat ze thuis hebben op de bank zetten om mee te profiteren van een conversie.

Dus ik ben voorlopig niet bang voor een bankrun in nederland.

Deze post delen

Ik zou niet meedoen aan een omgekeerde bankrun hoor. Je weet niet zeker of de conversie gunstig is. En als dat het wel is kan je qltijd nog omwisselen

Deze post delen

Ik krijg ook het zelfde soort reacties als Preppie. Maar aangezien ik het volkomen terecht zou vinden als er een bankrun zou komen. We worden al lang genoeg in de machtige greep gehouden door de banken, dat het tijd is om ze terug te pakken en ze op de knieën te dwingen. Het is al 1000 keer gezegd, maar ze strijken zelf al tijden enorme bonussen ter zelfverrijking op, maar als ze door het nemen van te grote risico's in de problemen komen, mogen wij hun kas weer volstorten. Via nationalisatie of via de ECB.

Gelukkig heb ik niet meer geld staan dan het strict noodzakelijke voor de dagelijkse dingen en hypotheek enzo. De rest geinvesteerd in prepspul.

Deze post delen

Ik zou niet meedoen aan een omgekeerde bankrun hoor. Je weet niet zeker of de conversie gunstig is. En als dat het wel is kan je qltijd nog omwisselen

Think like a crook...

De overheid heeft iets tegen zwart geld.

De banken hebben kapitaal nodig.

1+1=2

Het zou een enorm goede truck zijn om het wisselen alleen via bankrekeningen te doen.

In ieder geval blijft de conclusie: er is geen aanleideng om nu versneld geld van de bank te halen in nederland.

Deze post delen

We worden al lang genoeg in de machtige greep gehouden door de banken, dat het tijd is om ze terug te pakken en ze op de knieën te dwingen.

Zolang er een overheid is zal dat nooit gebeuren.

Deze post delen

Toen we de gulden voor Euros ruilden was dit niet gunstig imho. Aangezien daarna de prijzen gelijk omhoog gingen (of net er voor afhankelijk van welk product.) Ik verwacht niet dat als we nu de Euro voor iets anders ruilen dat we er opeens op voor uit gaan omdat we van de piigs af zijn. Vergeet niet dat de schulden al gemaakt zijn via LTRO etc. daar zit je aan vast. Beetje cash in hand is wellicht geen gek idee aangezien de euro implementatie redelijk veel tijd koste en de weg terug iets meer adhoc kan zijn.

Deze post delen

Gast Sandokan

Vlinder - vind het wel een grappige vraag omdat ik in principe gene geld heb dus ook niet op de bank

als ik wel geld had dat stond het niet op de bank cq dan zou ik delen spreiden over Zwitserland, land van BOL een deel in goud en een deel in zilver, en dan een baal binnen handbereik

wat voor bedragen hebben we het over?

alles wat meer is dan zeg 10.000 zou ik in goud of zilver omzetten, en boven 25.000 in Zwitserland parkeren

maar tis ingewikkeld, hangt echt van de bedragen af, van waar je je BOL plant

en ik heb eerder ook al gezegd, als ik geld had was ik vandaag nog gemigreerd - weg uit NL, naar eeen land waar je wel kansen op overleven hebt

(die je in NL dus niet hebt in grootste deel van het land)

en ook heb ik eerder al eens gezegd dat ik geen geld in goud en zilver zou omzetten omdat je dat niet kan eten

alleen als ik echt ontzettend veel geld over heb, dwz tienduizenden meer dan al mn budgetten en reserves samen (wie heeft dat nog tegenwoordig) dan zou ik goud en zilver kopen...

kan je vooral veel wijsheid wensen

Deze post delen

In ieder geval blijft de conclusie: er is geen aanleideng om nu versneld geld van de bank te halen in nederland.

Als je hiermee bedoelt: al je geld van de bank halen dan ben ik het met je eens. Wel zijn er momenteel genoeg redenen om ieg een deel eraf te halen en achter de hand te houden als cash, edelmetaal en overige preps....

Deze post delen

Think like a crook...

De overheid heeft iets tegen zwart geld.

De banken hebben kapitaal nodig.

1+1=2

Het zou een enorm goede truck zijn om het wisselen alleen via bankrekeningen te doen.

Hmm, ze gaan nooit alleen via bankrekening doen. Bij een conversie naar bijvoorbeeld de gulden dan zou je flink lang de tijd hebben om je geld in te wisselen. Anders hebben ze veel te veel weerstand. Dan zien de schapen ook dat hun matras en sokken geld letterlijk gestolen is door de overheid.

Deze post delen

Hi WR -

ik denk dat mensen met geld al lang hun kapitaal veilig gesteld hebben

in Zwitserland en in goud -

ik denk dat een bankrun vanuit de PIIGS heel snel zal overslaan naar de rest van Europa idd

en het zou mij niet verbazen als dat in weken of dagen kan gebeuren

heb het al veel langer verwacht, maar elke keer glippen ze er tussendoor

belangrijk voor mij als prepper is om mijn geld van de bank te houden, en zo veel mogelijk voor te bereiden

op alle scenarios die kunnen komen

als het dan gebeurt dan ben ik zowiezo stand by

hoop dat dat ook voor jullie geld!!!

Sandokan

Een deel van de mensen met geld investeren nu ook behoorlijk in China. Ze gaan er kennelijk van uit dat die economie niet getroffen wordt: het eiland China dat zo afhankelijk is van z'n verkoop aan ons wegzakkende economiën....... ach ja,.... een aangekochte fabriek aldaar is wel een heeeeel grote BOL, met heeeel veel mensen om de moestuin te onderhouden en het terrein te bewaken.:p

Nee, dan maar liever kunnen leven als Grandfather Stalking Wolf. Die bezat geen geld maar wel KENNIS hoe te (over)leven in de natuur.

Deze post delen

Preppie, ik krijg soort gelijke reacties, dus ook ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, tot het inderdaad te laat is.

Maar een andere vraag: ik heb m'n geld ook (nog) op de bank, want wat moet ik er thuis mee? Ik heb voldoende cash om last minute in te slaan, dus dat is geregeld. En verder? Last minute een grote aankoop doen? Zou niet weten wat dan...

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

Als je echt al de voorbereidingen hebt gedaan en nu geld over hebt, zou zilver dan wel goud een optie zijn. Niet straks, maar nu.

Deze post delen

Sandokan, dank voor je reactie!

En Preppie, de goudprijs staat nu hoog. Ik hoop dat die nog gaat zakken. Denk jij niet?

Deze post delen

de goudprijs staat nu hoog. Ik hoop dat die nog gaat zakken. Denk jij niet?

Het financieel economisch systeem dat we nu hebben zal gaan veranderen.

Als je zoals ik een freegold proponent bent dan lees je ook steeds vaker berichten van (relatieve) insiders die er op duiden dat het volgende financieel economisch systeem inderdaad een freegold (achting) systeem zal zijn.

Daarbij, de CBs kopen nu weer goud ipv te verkopen.

Nee, het is niet te laat om goud te kopen, verdeel gewoon je geld dat je voor goud beschikbaar hebt in 6 porties, en koop elke maand 1 portie. Ongeacht de goudprijs.

(Je kunt het ook over een jaar doen, i.e. 12 porties, maar persoonlijk geloof ik dat we aan de vooravond van een snelle goudprijs stijging staan)

Deze post delen

Sandokan, dank voor je reactie!

En Preppie, de goudprijs staat nu hoog. Ik hoop dat die nog gaat zakken. Denk jij niet?

Een hoop mensen zijn er van overtuigd dat goud al duizenden jaren een vergelijkbare waarde heeft, maw: de goudprijs is niet gestegen maar je geld is minder waard geworden. Je zou moeten vergelijken wat je vroeger voor een kilo goud kon kopen, en wat je daar nu voor kunt kopen. Als dat vergelijkbaar is dan lijkt het me een juiste conclusie dat geld minder waard geworden is.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...