Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Bevinding] Esbit spiritus brander


Wonderland

Aanbevolen berichten

Beste Preppers,

 

Het is dan niet een volwaardige review maar meer een bevinding van mijn kant.

 

Ik heb vandaag een aantal kookelementen uit mijn BOB gehaald om het gewicht te verminderen. Ik heb nu de spiritusbrander van Esbit in mn BOB zitten, want met een kleine toevoeging is het best een leuk item.

 

Ik heb zelf van stevig gaas een klein roostertje geknipt zodat er een pan op geplaatst kan worden. In een eerdere test bleek dat als je rechtstreeks een pan op de brander zet het vuur uit gaat. In het rooster heb ik een opening gemaakt zodat het dekseltje waarmee je de brander kunt doven makkelijk over de brander kunt plaatsen

Ik heb de brander op het aanrecht geplaatst en gevuld met spiritus. Rooster er overheen en de worstjes van @zippo in de pan, en gaan met die spiritusbrander.

 

DSC_0008_zpsa57459b5.jpg

 

Hierna de pan op het rooster geplaatst en alles voelde best stabiel.

DSC_0003_zpsac790881.jpg

 

DSC_0005_zps48b15043.jpg

 

Al met al vind ik het een uitstekende manier om dit als kooktoestel te gebruiken. Hij is degelijk, redelijk goedkoop €12,95 , en kan vervoerd worden met spiritus in de brander zelf.

 

DSC_0010_zps4bae6aa6.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Op verzoek van @Raycoupe komt er nog een testverslag naar buiten als het buiten gaat vriezen.

Wil zelf ook weleens weten wat de brander 's winters kan

Wordt vervolg........

 

Als er ooit branders in winterse omstandigheden zijn gebruikt dan zijn het wel de brandertjes van trangia ( zweeds leger ) Hieronder instructieplaatje van hoe die dingen in de sneeuw te gebruiken. De fles met spiritus werd tegen de borst bewaard om bevriezen van de vloeistof tegen te gaan bij extreme kou. Wat je op de foto laat zien is dan ook eigenlijk een trangia brander die esbit nagemaakt heeft.

 

1355675251-enmans.jpg.73cc919bf8b43c6912e69fb30ee72704.jpg

 

 

1355675212-vinterkrig.jpg.abafd70e3f30daf086128353d59fe632.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog meer testen !! echt superbrandertjes en als je interesse hebt in een aluminium behuizing zoals op de foto dan mag je er eentje van mij hebben :D

 

Ja tuurlijk wil ik die ;) Was nu erg primitief met het stukje gaas en daar gaat een hoop hitte weg doordat hij niet goed gesloten is.

Misschien ruilen tegen het een of ander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja tuurlijk wil ik die ;) Was nu erg primitief met het stukje gaas en daar gaat een hoop hitte weg doordat hij niet goed gesloten is.

Misschien ruilen tegen het een of ander?

 

Bij deze ben je eigenaar van een Zweedse Trangia brander met windscherm en pannetje ;) Er komt vanzelf weer een moment dat ik ergens naar op zoek ben wat jij dan weer hebt....Karma karma karma :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De brander had ongeveer een minuut of 3 á 4 nodig om goed te gaan branden. Met een half gevulde brander.

In totaal 10 minuten en ze waren heet en gaar.

 

Volgende keer 1 of 2 kopjes water (voor koffie o.i.d.). Buiten.

 

Heb je nog van dat gaas?

Maak dan een bredere basis voor je pan, dat werkt wat stabieler.

Doe er dan ook aluminium folie (van een dienblad of voedselbakje) overheen, als windscherm/warmte reflector.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...