Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brand!, Brander, Branders..


easy

Aanbevolen berichten

Net terug van SC Gilze...en weer wat voor mn preplijst:...een brander!

 

Een brander dus...maar welke?...:confused:

 

Gesprekje gehad met @Heksenboot en @Raycoupe over branders en een stuk wijzer geworden..:)

 

Ik had in eerste instantie deze gasbrander gekozen...Primus-Eta-Express.jpg.85b77b6f5cf59b9fa676026fe6c44a86.jpg

 

Dit is een gasbrander die wat minder werkt bij koud weer heb ik begrepen.

 

Brander-Whisperlite-Int-2012.jpg.059888ef7759756fd6cc3cbc38f59d0a.jpg

 

Dit is een multifuel brander die beter werkt dan de gasbrander bij koud weer.

 

Trangia-Brander-Stormcooker.jpg.f8282226e7993808754558ef96b013b1.jpg

 

Deze brander werkt op spiritus en heeft mijn voorkeur omdat het een simpele opzet is.

 

Ik wil graag van jullie weten of er nog meer mogelijkheden zijn waar ik niet aan gedacht heb.

Het is voor mij belangrijk dat het gewicht laag is...daar ik alles meesleep in een rugzak.

 

http://www.bever.nl/primus-brander-eta-express-1434c30002?id_colour=5806

 

http://www.bever.nl/msr-brander-whisperlite-international-2012-1432c20002?id_colour=5806

 

http://www.bever.nl/trangia-brander-27-3-ul-stormcooker-1435a70003?id_colour=5806

 

Mvg easy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Spiritus branders zijn simpel in gebruik, goedkoop, veilig etc. Nadeel is wel dat het flink langer duurt voordat een liter water kookt, en je niet alle brandstoffen kunt gebruiken. Zo'n omnifuel geval lust meer typen brandstof, maar zit wat ingewikkelder in elkaar. Ik zou beginnen met een spiritusbrander, en als je wat geld overhebt er een omnifuel brander bijkopen (bijv zo'n msr whisperlite).

 

Qua gewicht zit er niet zoveel verschil tussen die twee types branders, idem voor de brandstof. Gas in blikjes weegt geloof ik wat minder dan vloeibare brandstof, maar zoals gezegd werkt dat niet (goed) onder bepaalde temperaturen.

 

Je kan ook koken op hout, esbit, brandgel etc etc; qua branders ontloopt het gewicht elkaar niet veel. De verschillen zitten eerder in het gewicht van de brandstof + verpakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, @easy, de keuze is niet zo moeilijk, die multifuel branders zijn toch wel de beste optie, maar behoorlijk prijzig, dat is het enige nadeel.

 

Gasbrandertjes zijn goedkoop en doen het verder prima, maar houden niet van lage temperaturen. Ook ver boven de 5 graden geven deze vaak al problemen.

Doordat het gas expandeert, koelt het blikje af en zakt het vlammetje in.

 

Een houtvergasser brandertje is ook leuk, brandstof kun je altijd wel vinden. 't Is wel een beetje prutsen en lastiger te regelen het vuurtje.

Kant en klaar uit de winkel zijn ze super licht, maar ook weer erg prijzig.

 

Naast het feit dat hij licht moet zijn, moet werken bij lage temperaturen, is ook de capaciteit belangrijk.

'k Ben bang dat je met zo'n spiritusbrander lang moet wachten op een bak koffie of bakkie pasta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Whisperlite int. Dat ding is zo simpel en eenvoudig bouw. Plus er zijn standaard onderhouds kitjes aanwezig met alle noodzakelijke onderdelen.

Ding werkt altijd in regen/wind/vrieskou. Spiritus brander is ook heerlijk lichtgewicht en eenvoudig. Alleen gevoeliger voor kou en wind. Plus je kan maar een brandstof gebruiken, valt er een druppel water in dan krijg je het haast niet meer aan.

 

Persoonlijk ben ik meer voorstander van multifuel branders. Oja, een optimus 8R of 123R zijn ook erg goed en eenvoudig (zijn geen multifuel branders)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat je hier een goede deal tussen kunt vinden, er staan redelijk wat branders tussen

 

Ik denk dat ik even doorspaar. Heb wel een simpele gasbrander die het al 25 jaar prima doet, mits het niet te koud is. Ook een doodsimpel houtbrandertje, maar gewoon van blik, dus één grote berg roest met roet. :rolleyes:

 

Het totale pakket waar ik heen wil met gear zal gewoon tijd vergen. Nu kan ik wel allerlei goedkope spulletjes aanschaffen, maar sommige zaken moeten gewoon goed zijn, anders is het straks weer nieuwe kopen.

'k Wil nog een lichtgewicht tent, lichtgewicht slaapzak, fleece en lakenzak, brander dus en het pannensetje wat ik heb is ideaal, maar zwaar. En dan nog een bult kleding, extra schoenen... pfffff, duurt nog wel een jaartje of langer. ;) 'k Ben bang dat mijn eisen niet in overeenstemming zijn met mijn budget. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik even doorspaar. Heb wel een simpele gasbrander die het al 25 jaar prima doet, mits het niet te koud is. Ook een doodsimpel houtbrandertje, maar gewoon van blik, dus één grote berg roest met roet. :rolleyes:

 

Het totale pakket waar ik heen wil met gear zal gewoon tijd vergen. Nu kan ik wel allerlei goedkope spulletjes aanschaffen, maar sommige zaken moeten gewoon goed zijn, anders is het straks weer nieuwe kopen.

'k Wil nog een lichtgewicht tent, lichtgewicht slaapzak, fleece en lakenzak, brander dus en het pannensetje wat ik heb is ideaal, maar zwaar. En dan nog een bult kleding, extra schoenen... pfffff, duurt nog wel een jaartje of langer. ;) 'k Ben bang dat mijn eisen niet in overeenstemming zijn met mijn budget. :o

 

Hehe :) Ik deel je mening dat je beter door kan sparen voor kwaliteit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn BOB nog steeds onderstaande set. Werkt prima met twijgjes ( alleen getest onder ideale omstandigheden). Daarbij wat goede tondel (vaseline watten, BBQ aanmaakblokjes, wet fire).

Daarnaast wat alu-folie (windscherm of wat dan ook) en de noodkoker als eenmalige optie. Twee pinnen voor een rooster om een beker op te zetten of de brander vast te zetten in de grond (stabiliteit) Ook nog het schuur gedeelte van een sponsje en een reis setje mes, vork, lepel en een pan houder. Past allemaal in de 2 cilindervormige pannetjes van aluminium. Ik vind het nog steeds een leuke kleine set.

 

Maar wil toch ook wel graag zo'n omni fuel oplossing.

 

20110528_006.jpg.4f19137740bb8323e78deeefecd19749.jpg

 

20110528_007.jpg.ce3212ba92e47dfefd66be3fe99af7d6.jpg

 

20110528_008.jpg.1ea7d88caa8bd5213244ceea7858d084.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...