Ga naar inhoud
GENEGEERD

Calcium Hypochlorite ampullen


Target

Aanbevolen berichten

Hallo wie kent deze ampullen en weet hoe ze te gebruiken?

Ik kan de stock nrs. niet googlen en de vertaler geeft ook maar een raar verhaal.

Hoeveel liter zou je met een ampul kunnen ontsmetten?

@vheeswijk zou jij hier een zinnig antwoordt op weten?

 

de letterlijke text op de verpakking.

 

6810-0000-0010

Calcium Hypochlorite Tubes

TYPE 1

active ingredient per cent

calcium hypochlorite .............70%

available chlorine in material

when placed into tube ...........70% minimum

net contents in each tube .......8.1 GM

12 tubes

POISON

"caution: use limited to a bacteriologcal

agent. mix only with water."

Antidotes:

EXTERNAL--Wash with water

INTERNAL --Drink raw egg whites,milk or rice

GRUEL,Follow with emetic (tablespoon of mus-

tard in glass of water). call physician

 

For use in purification of water in water

storage tank

"must be used in conjunction with compara-

tor,color,chlorine, FSN 6630-000-2000

 

 

waterzuiver-009.jpg.cf9b11b821531f2a42ff0051f3d7d753.jpg

waterzuiver-008.jpg.d2687344b76bbf35a6e6ca95e5045100.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zo te zien in het calcium hypochloriet in een concentratie van 70%. Dat mag nog net zonder EPA registratie verkocht worden (hogere concentraties niet meer). Qua toepassing en risico's kun je het beste de EPA factsheet raadplegen.

Voor de verdunning tbv drinkwater kun je wel uit de voeten met deze richtlijnen: http://www.teslamap.com/public/water_purification/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Target : Berekening leert mij dat je met één ampul van 8,1 gram 750 liter water, vermoedelijk zelfs meer (1000 L) kunt desinfecteren :eek: !

Het voordeel van calciumhypochloriet [Ca(OCl)2] is dat het in ongeopende verpakking nagenoeg oneindig lang houdbaar is. In oplossing is de werking volledig identiek met dunne bleek. vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Target : Berekening leert mij dat je met één ampul van 8,1 gram 750 liter water, vermoedelijk zelfs meer (1000 L) kunt desinfecteren :eek: !

Het voordeel van calciumhypochloriet [Ca(OCl)2] is dat het in ongeopende verpakking nagenoeg oneindig lang houdbaar is. In oplossing is de werking volledig identiek met dunne bleek. vheeswijk

 

Oe handig om te weten, weet je of dat ook geldt voor bleek? Zit daar een houdbaarheid op? Daar hebben wij enkele flessen van staan namelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oe handig om te weten, weet je of dat ook geldt voor bleek? Zit daar een houdbaarheid op? Daar hebben wij enkele flessen van staan namelijk..

 

ik zou het koel en droog bewaren en luchtdicht, dan kan het volgens mij voor eeuwig mee.:) ik heb een watertank van ongeveer 16.000 liter en daar gooi ik 1 per jaar een tabletje in. Hoeft niet maar gewoon just in case.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het koel en droog bewaren en luchtdicht, dan kan het volgens mij voor eeuwig mee.:) ik heb een watertank van ongeveer 16.000 liter en daar gooi ik 1 per jaar een tabletje in. Hoeft niet maar gewoon just in case.:cool:

 

Nja het kan altijd gebruikt worden voor de WC-pot of grote schoonmaak dus het rouleren van bleek zou geen ramp zijn. Echter dat Calcium Hypochlorite in feite onbeperkt houdbaar is dat is wel ideaal om bijvoorbeeld bij een hoop blikvoer van Mountainhouse of iets dergelijks te bewaren op een plek waar je bv 10jaar eerst niet weer bijkomt (secret stash).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nja het kan altijd gebruikt worden voor de WC-pot of grote schoonmaak dus het rouleren van bleek zou geen ramp zijn. Echter dat Calcium Hypochlorite in feite onbeperkt houdbaar is dat is wel ideaal om bijvoorbeeld bij een hoop blikvoer van Mountainhouse of iets dergelijks te bewaren op een plek waar je bv 10jaar eerst niet weer bijkomt (secret stash).

 

Dunne bleek is niet onbeperkt houdbaar, jammer genoeg. Over de houdbaarheidstermijn kan ik weinig zeggen, 'k lees diverse verhalen. Hangt bv. erg af van de concentratie.

Grappig is dat de flessen die ik bij de Jumbo koop geen houdbaarheidsdatum vermelden. 'k Vermoed dat je het heel wat jaartjes kunt bewaren, mits koel en vooral donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunne bleek is niet onbeperkt houdbaar, jammer genoeg. Over de houdbaarheidstermijn kan ik weinig zeggen, 'k lees diverse verhalen. Hangt bv. erg af van de concentratie.

Grappig is dat de flessen die ik bij de Jumbo koop geen houdbaarheidsdatum vermelden. 'k Vermoed dat je het heel wat jaartjes kunt bewaren, mits koel en vooral donker.

 

Vandaar ook mijn vraag :p. Al is het niet eens een kwestie van prijs/houdbaarheid maar meer vanwege praktische redenen zoals bv een voorraad waterdesinfectie bij een voorraad lang houdbaar voedsel zoals MRE's die je al snel 20jaar in de kast stopt en niet weer naar om hoeft te kijken.

 

Ik las op survivalistboards dat Poolshock (Calcium Hypochlorite) van +400gram zo'n 4 dollar kost daar. Tevens kan je met zo'n verpakking Poolshock meer dan 45.000liter water zuiveren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Testen en meten van dunne bleek

 

 

 

Er is een behoefte om de werkzaamheid van dunne bleek (NaOCl; voor bv. drinkwater ontsmetting) goed te kunnen testen.

Dit kan met indicator-papiertjes die u zelf kunt maken op de volgende wijze:

 

 

1.U knipt stroken van ca. 2 à 3 cm breed uit keukenrolpapier en doopt deze in rode wijn en legt deze kletsnatte papieren 1 nacht te drogen op het keukenaanrecht. U verkrijgt zo rode papieren.

2.Of: U schilt 10 blauwe druiven en extraheert de schilletjes met een 1:1 mengsel (ca. 30 ml) van water en bioethanol (met lichte verwarming). Het mengsel wordt na 1 nacht staan gefiltreerd over een plukje watten in de steel van een klein trechtertje en u doopt stroken keuken-papier in dit mengsel en laat de papieren 1 nacht drogen. U verkrijgt zo blauwe papieren.

 

 

Voor de gemiddelde prepper zal methode 1 het eenvoudigst zijn maar de blauwe papieren zijn iets gevoeliger voor NaOCl.

 

U kunt uw dunne bleek, bv. na veroudering, goed testen door deze met een een saté-stokje gedoopt in de test-oplossing op het gekleurde papier aan te stippen. Deze moet in in een verdunning van 1:10 dunne bleek vlot aan te tonen zijn. Anders is de dunne bleek niet goed meer.

Hier volgt een verdunningsreeks van deze testoplossing:

 

 

 

Rode (Wijn) papieren zijn geschikt om met de druppelmethode dunne bleek nog in een verdunning van 1:10 duidelijk aan te tonen en in een verdunning van 1:100 hoogst twijfelachtig.

 

Blauwe indicatorpapieren (van druivenschilletjes) zijn zonder meer geschikt met de druppelmethode om dunne bleek zonder meer in een verdunning van 1:10 duidelijk aan te tonen. De blauwe indicatorpapieren zijn tevens geschikt om met de dompelmethode een dunne bleek verdunning van 1:100 tot zelfs 1:1000 duidelijk aan te tonen al kan de volledige bleking dan wel 20 minuten duren.

 

In een verdunning van 1:1000 is dunne bleek nog steeds goed te proeven. Bij de desinfectie van 1 liter verdacht water worden drie druppels (0,15 ml) gebruikt voor 20 minuten. Dat is een verdunning (1,5:10000) die nog steeds ongeveer een tiende van wat we nog kunnen aantonen met de blauwe papieren. Ik kan de dunne bleek dan al niet meer proeven.

Toch haalt een mespuntje vitamine C toegevoegd aan deze oplossing de smaak van het gedesinfecteerde water aanzienlijk op!. Het is goed drinkbaar.

 

Testen van dunne bleek:

Onverdunde dunne bleek kleurt onmiddelijk de rode wijn papieren wit-geel.

Als dunne bleek in een verdunning van 1:10 vlot is aan te tonen met de blauwe papieren dan is de dunne bleek prima voor desinfectie-doeleinden !

 

Hoewel de kleurstoffen in rode wijn en blauwe druivenschilletjes tot dezelfde chemische groep behoren (anthocyanen) doen de druivenschilletjes het véél beter dan de rode wijn kleurstof. Dat is verdacht. Ik heb een goedkope rode wijn gebruikt van de AH (de goodkoopste huiswijn) en uit toch het vermoeden dat deze wijn mogelijk kleine hoeveelheden sulfiet bevatte. Sulfiet reageert namelijk ook met natrium hypochloriet en verstoort hierdoor de aantoningsreactie.

 

Doe de gedroogde test-papieren samen met een satéstokje en een print-out van deze posting in een geëtiketeerde envelop en voeg deze toe aan uw prep-spullen.

 

Bovenstaande is een post van @vheeswijk . @Raycoupe en @Kungfufox.

Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen haha. :o

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar ook mijn vraag :p. Al is het niet eens een kwestie van prijs/houdbaarheid maar meer vanwege praktische redenen zoals bv een voorraad waterdesinfectie bij een voorraad lang houdbaar voedsel zoals MRE's die je al snel 20jaar in de kast stopt en niet weer naar om hoeft te kijken.

 

Ik las op survivalistboards dat Poolshock (Calcium Hypochlorite) van +400gram zo'n 4 dollar kost daar. Tevens kan je met zo'n verpakking Poolshock meer dan 45.000liter water zuiveren...

 

Dat Poolshock is ook al voorbij gekomen laatst. 'k Dacht dat de conclusie wat dat het nog minder goed houdbaar was? Zoekfunctie laat me weer eens gruwelijk in de steek.

 

@CrossbowClan: Handige info, die had ik kennelijk gemist in de originele post van @vheeswijk.

 

Het beste kun je overigens gewoon een waterfilter preppen, die zijn wel levenslang houdbaar. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Poolshock is ook al voorbij gekomen laatst. 'k Dacht dat de conclusie wat dat het nog minder goed houdbaar was? Zoekfunctie laat me weer eens gruwelijk in de steek.

 

@CrossbowClan: Handige info, die had ik kennelijk gemist in de originele post van @vheeswijk.

 

Het beste kun je overigens gewoon een waterfilter preppen, die zijn wel levenslang houdbaar. :cool:

 

Helemaal mee eens... de Saywer PointOne Sqeeze staat bovenaan op mijn verlanglijstje, en dan 3x :rolleyes:

Ik heb wel de nieuwe "wasmachine" uit de Prepshop besteld... ben benieuwd of ik de wasserette vaarwel kan zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens... de Saywer PointOne Sqeeze staat bovenaan op mijn verlanglijstje, en dan 3x :rolleyes:

Ik heb wel de nieuwe "wasmachine" uit de Prepshop besteld... ben benieuwd of ik de wasserette vaarwel kan zeggen.

 

Tijdens SC Gilze zag ik @jada en @Communicator prutsen met waterfilters bij een hele gore paarden drinkbak.

@jada had een MSR filter en deze maakte daarvan gewoon lekker water, net als uit de kraan! (komt door extra actieve kool filter, die uiteraard wel vaker vervangen moet worden).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oe handig om te weten, weet je of dat ook geldt voor bleek? Zit daar een houdbaarheid op? Daar hebben wij enkele flessen van staan namelijk..

@Kungfufox :Ik wil verwijzen naar een vroegere post van mij waar je de dunne bleek kunt testen. Ik hoop dat je weleens rode wijn drinkt. Dunne bleek in goed gesloten flessen in het donker is jaren goed houdbaar. 3 druppels per liter water met een geschikt druppelpipetje. 20-30 minuten laten staan en vieze smaak neutraliseren met klein mespuntje Vitamine C. Zo'n DIY druppelpipetje plakken met Scotch tape tegen de fles. Altijd bij de hand als je het nodig hebt.

vheeswijjk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Target : Berekening leert mij dat je met één ampul van 8,1 gram 750 liter water, vermoedelijk zelfs meer (1000 L) kunt desinfecteren :eek: !

Het voordeel van calciumhypochloriet [Ca(OCl)2] is dat het in ongeopende verpakking nagenoeg oneindig lang houdbaar is. In oplossing is de werking volledig identiek met dunne bleek. vheeswijk

 

Hartelijk dank voor je snelle antwoord.

het is goed om te weten dat we nu dus iets meer als 500.000 liter drinkwater kunnen maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...