Ga naar inhoud
GENEGEERD

BOB (wat voor?)


Wonderland

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

 

Aangezien afgelopen SC het toch qua warmte minder was ben ik me het volgende gaan afvragen.

 

Ik heb nu een algemene bob. Deze neem ik naar elke SC mee en als ik zin heb om te oefenen kan de bob mn rug op ;)

 

Zijn er mensen die een winter/zomer bob hebben?

Ik ben van mening dat ik zomers geen tent, bivakzak én een slaapzak hoef te hebben.

Ook zullen er vast wel meer spulen zijn die je zomers/swinters niet/wel meeneemt.

 

Graag jullie mening,

 

Groetjes Wonderland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede vraag!

 

Het antwoord hangt natuurlijk van andere dingen af..

Bv hoe lang is de bug out gepland?

Een paar dagen of kom je nooit meer terug....

 

Voor de korte termijn zul je weinig nodig hebben en kun je zelfs afvragen of slaapzak, matje, tent wel nodig is?

Als je voor onbepaalde tijd bug out, tja dan heb je denk nooit genoeg bij...

 

Dus ik blijf bij mijn argument dat een permanente bugout, dus met rugzak zonder vaste verblijfplaats, redelijk kansloos is..

En dan komt bij het alternatief, de bugout is van korte duur, omdat je bv naar je bol onderweg bent, meteen de seizoen afstemming om de hoek kijken !

 

Maak een basis set die altijd mee gaat.

En subsets die je makkelijk kunt wisselen/omruilen afhankelijk van het seizoen.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk precies de rden waarom ik geen echte BOB heb. Ik heb al mijn spullen bij elkaar. Afhankelijk van waarom ik de tas pak besluit ik wat ik wel en niet meeneem. Door alles goed te ordenen en heeeeel vaak op pad te gaan heb ik inmiddels voldoende ervaring om de tas in een half uur klaar te hebben afgestemd op de tijd van het jaar en de verwachting van hoe lang ik denk weg te blijven.

 

Ik heb twee slaapzaken, een zomer en winter en dan ook een fleece lakenzak. Met die drie kan ik ieder seizoen aan. Als ik het tarpje neem gaat de bivakzak mee en anders niet etc, etc. Voor mij dus geen optie om een kant en klare BOB te hebben staan en ik verwacht wel dat ik een half uur de tijd heb om te vertrekken of er moet zoiets groots aan de hand zijn, maar dan heeft vertrekken misschien ook niet zo veel zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een INCH bag vind ik interessanter. Ik woon al in een BOL, dus bug out is geen prioriteit.

Als ik dan onverhoopt toch weg moet, heb ik graag zoveel mogelijk bij me.

Nu kan je, zoals bekend, een hele goede winterset maken (kleding/slaapzak), door met lagen te werken.

Op die manier heb je er in de zomer ook wat aan.

 

Klein detail bij mij: er zit een kleine BOB-rugtas in de grote INCH-rugtas. De grote bevat dan lichtgewicht tent, slaapzak, extra's.

De kleine BOB alle basis-dingen, maar ook benzinebrander, klapzaag, groot vast mes en hakbijltje. Niet echt standaard dus.

 

Volgende keer demo van iedereen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je vaak gelijk zult hebben @gerbewoner dat je toch wel een half uur zult hebben.

 

Maar je kunt het natuurlijk zo voorbereiden dat je altijd gewoon de bob die er staat kunt pakken.

Door bv op tijd je zomeruitrusting te vervangen voor de herfstspullen enz.

De basis set zou eigenlijk altijd klaar moeten staan, denk aan een brand, dan moet alles wat je echt niet kwijt wil gewoon met een greep mee te nemen zijn.

 

Als je die tijd en effort er een keer instopt dan is het bijhouden eigenlijk niet veel moeite...

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.i. is er geen verschil tussen zomer- en winterBOB. Tent gaat altijd mee, op z'n minst de MSR Hubba Bubba (2p, 1.8 kg), de gansendonsen slaapzakken (900 gr) en de Neo Air matjes (ca. 580 gr). Je bent dan beschermd tegen alle elementen voor net 3 kg gewicht in je BOB en een ca. 20 liter ruimte. We hebben 's zomers regelmatig met nachtvorst geslapen (alpien en Scandinavisch gebied) zonder het koud te hebben, maar ook met 27 graden in Spanje, zonder het te warm te hebben.

Idem voor de kleding. Ik draag mijn 3 laags goretex jas het hele jaar door, ook met -10 op de fiets. Laagjes maken het verschil (merino/fleece).

 

Ik ben wel bezig met het opstellen van paklijsten: wat moet er mee als je direct weg moet, wat moet er mee als je een paar uur de tijd hebt, en wat moet er mee als je gepland vertrekt binnen enkele dagen. Tzt maak ik hier wel een topic van, sommigen zijn gek op lijstjes;) (@raycoupe).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lijkt me een leuk idee @Heksenboot

Met laagjes werken wist ik idd al, maar wil in de zomer eigenlijk niet te veel meenemen. Toch eens kijken of ik het gewicht wat kan verminderen

 

Yep, smaken verschillen. :)

INCH-instelling is juist zo veel mogelijk meenemen.

Ik werk gewoon aan een setup die altijd bruikbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkel winter BOB, In de zomer trek ik wat uit :rolleyes:

Geen tent in de zomer? Ik ga dan wel naakt in mijn bivakzak (zonder chili con carne). Maar in openlucht slapen in de zomer dan wil ik in een hammock met klamboe. Ik haat muggen en teken!!!

 

SC Gilze was me leerzaam, ik dacht ik neem mn BOB Shit bag en GHB mee wat ik al geprep heb. Ik miste niet veel, maar koffie te kort en manier om koffie te zetten, percolator of cafetiere wil ik voortaan hebben.

Heel stom, maar ik had geen spons en afwasmiddel in mn BOB :eek: Dat kwam ik achter toen ik wou afwassen. :confused:

 

In de zomer laat ik misschien mijn winter jas thuis, maar wanneer de poep de ventilator raakt en het duurt langer dan gedacht, dan heb ik liever mijn winter BOB op mn rug.

Dagelijks heb ik GHB/EDC tas mee, ik gebruik enkel mijn lunch en wat snoep soms water. de rest :rolleyes: Waarom heb ik dan regen poncho, survival kit, lifestraw, en troep in Godsnaam bij me??? Snap je? Je bent voorbereid of niet

 

En trouwens, zoals eerder werd gezegd, bij een ramp wanneer je in paar minuten uit het raam moet springen, dan heb ik liever een tas naar buiten gooien met veel er in. o wacht eerst mn kinderen natuurlijk :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede strategie @gerbewoner.

Ik heb dan weer wel een Bob klaarstaan, met min of meer de basis. Afhankelijk van waarheen, hoelang en weersomstandigheden gaan extra's mee. Met de auto gaat natuurlijk veel meer dan lopend of fietsend. Ik moet zeggen dat ik de extra's niet klaar heb liggen en ook nog niet zoveel ervaring dat ik naar elke situatie binnen een half uur ben voorbereid. Maar als het moet sta ik in 1 minuut buiten met Bob en eventueel een slag wapen.

Ik heb inmiddels meerdere slaapzakken, eentje standaard in de auto, een zomer licht, een zomer comfortabel, een zomer super licht, een winter -18 licht, tja keuze genoeg. Ik gooi ook bijna nooit wat weg (handicap). De meeste heb ik gekregen of goedkoop opgesnord, op 1 na. Ik vind het wel ook altijd lastig, meestal merk ik in praktijk dat ik veel minder nodig heb dan erin zit maar dat heeft waarschijnlijk iedereen. Oefenen doet wonderen (doe ik nog te weinig) want dan merk je pas echt wat handig is en wat niet. Goed gesprek over gehad met oa @jada, die heeft heel wat ervaring met bushcraften en brengt alles direct in praktijk! En dat zijn goede oefeningen voor als je je Bob een keer echt nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn bob altijd klaar staan en edc/ghb altijd op mijn rug als ik van huis ben, mijn bob bevat zowel 2 korte broeken als 1 lange en standaard een winter muts, handschoenen en thermo ondergoed ook zitten er 2 T-shirts in en thermosokken maar ook katoenen sokken.

en wat @Bandoeng zegt een percolator met standaard een zak gemalen koffie altijd goed voor het moraal zit er standaard bij (voor Bandoeng ideaaal http://www.qvist.nl/coleman-percolator.html).

In de schuur nog een geprepareerde bolderkar met gereedschap en een paar kratten eten met iedigeval 5 kg koffiebonen en handgrinder.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste preppers,

 

Aangezien afgelopen SC het toch qua warmte minder was ben ik me het volgende gaan afvragen.

 

Ik heb nu een algemene bob. Deze neem ik naar elke SC mee en als ik zin heb om te oefenen kan de bob mn rug op ;)

 

Zijn er mensen die een winter/zomer bob hebben?

Ik ben van mening dat ik zomers geen tent, bivakzak én een slaapzak hoef te hebben.

Ook zullen er vast wel meer spulen zijn die je zomers/swinters niet/wel meeneemt.

 

Graag jullie mening,

 

Groetjes Wonderland

 

Mijn BOB is bedoeld voor elke jaargetijde. Dit heb ik gedaan omdat ik niets zo wisselvallig vind dan het weer in Nederland. Het kan 10 graden zijn met de kerstdagen en het kan nog vriezen in de lente, een Bug Out zal ik niet snel doen aangezien ik voor een Bug In kies, maar je moet er altijd rekening mee houden dat je een Bug Out moet doen en je BOB moet dat kunnen waarmaken. En de weersomstandigheden heb je niet voor het uitkiezen.

 

Mijn modulaire slaapzak met BiVi maakt dat mogelijk, niet alleen beschermt het mij tegen extreme temperaturen, neerslag en wind maar ook tegen irritante insecten. Het enigste wat niet standaard bij mijn BOB zit zijn mijn NBC spullen, mijn mening is dat je die toch eerder pakt dan je BOB als het noodzakelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn bob altijd klaar staan en edc/ghb altijd op mijn rug als ik van huis ben, mijn bob bevat zowel 2 korte broeken als 1 lange en standaard een winter muts, handschoenen en thermo ondergoed ook zitten er 2 T-shirts in en thermosokken maar ook katoenen sokken.

en wat @Bandoeng zegt een percolator met standaard een zak gemalen koffie altijd goed voor het moraal zit er standaard bij (voor Bandoeng ideaaal http://www.qvist.nl/coleman-percolator.html).

In de schuur nog een geprepareerde bolderkar met gereedschap en een paar kratten eten met iedigeval 5 kg koffiebonen en handgrinder.

 

Die percolator is van aluminium... ik wil nog kunnen nadenken als ik 50 ben... Liever rvs.

 

Of deze: http://www.qvist.nl/handpresso-wild.html

Naar ik heb vernomen van mede prepper @gerbewoner niet van de echte Italiaan te onderscheiden:cool:. Wel een prijskaartje natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me zelf afvraag is hoe vul je je bob het beste. Als je je bob inpakt en hem neerzet valt hij naar voren, naar achteren of hij blijft staan. Dit valt dus ook op je rug zo. Vul je hem nu zo dat de zware dingen tegen je rug aanduwen? Of beter van je af. Of misschien vul je hem evenwichtig. Maar ook dan weer de vraag, gaan de zware dingen onderop zodat de tas "naar beneden trekt". Of gaan de zware dingen bovenin zodat de tas jou iets naar voren duwt?

Ik liep vandaag met een volle rugzak en vroeg me af wat het minst belastend is voor je rug bij langer lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me zelf afvraag is hoe vul je je bob het beste. Als je je bob inpakt en hem neerzet valt hij naar voren, naar achteren of hij blijft staan. Dit valt dus ook op je rug zo. Vul je hem nu zo dat de zware dingen tegen je rug aanduwen? Of beter van je af. Of misschien vul je hem evenwichtig. Maar ook dan weer de vraag, gaan de zware dingen onderop zodat de tas "naar beneden trekt". Of gaan de zware dingen bovenin zodat de tas jou iets naar voren duwt?

Ik liep vandaag met een volle rugzak en vroeg me af wat het minst belastend is voor je rug bij langer lopen.

 

Zware dingen zoveel mogelijk tegen je rug. Liever iets hoger in de tas dan laag om de reden die je zelf noemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb niet echt een BOB want zoals ik misschien al eerder heb gezegd zal ik mijn huis niet verlaten voor PH totdat het echt niet meer anders kan en dan verwacht ik niet terug te komen dus werk ik alleen maar aan mijn INCH Set-Up ik heb dus ook verschillende tassen die ik allemaal een verschillende "taak"geef zo heb ik nu:

 

Gear/EHBO, Brandstof, Kleding, Shelter/Overig en daarbij liggen nog twee munitie kisten met luchtbuks munitie en boog benodigdheden maar ook heb ik natuurlijk mijn kookstellen die ik nu nog los heb staan maar waarvan er eentje in een hele mooie koffer zit:) en ik hierbij nog een tent staan en wat losse dingetjes die ik snel zou meepakken.

 

hoop dat ik je mijn kant wat beter heb kunnen uitleggen haha:)

 

mvg, Mp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn bob altijd klaar staan en edc/ghb altijd op mijn rug als ik van huis ben, mijn bob bevat zowel 2 korte broeken als 1 lange en standaard een winter muts, handschoenen en thermo ondergoed ook zitten er 2 T-shirts in en thermosokken maar ook katoenen sokken.

en wat @Bandoeng zegt een percolator met standaard een zak gemalen koffie altijd goed voor het moraal zit er standaard bij (voor Bandoeng ideaaal http://www.qvist.nl/coleman-percolator.html).

In de schuur nog een geprepareerde bolderkar met gereedschap en een paar kratten eten met iedigeval 5 kg koffiebonen en handgrinder.

 

Bedankt voor de link, Ik heb ze gezien en ga binnenkort daar kopen. Wel van RVS vanwege duurzaamheid.

@Jalemari, ik las hier http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/9418-aluminium-en-de-ziekte-van-alzheimer/ leuk gesprekje. Ach ja, zeker weet je nooit hé?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me zelf afvraag is hoe vul je je bob het beste. Als je je bob inpakt en hem neerzet valt hij naar voren, naar achteren of hij blijft staan. Dit valt dus ook op je rug zo. Vul je hem nu zo dat de zware dingen tegen je rug aanduwen? Of beter van je af. Of misschien vul je hem evenwichtig. Maar ook dan weer de vraag, gaan de zware dingen onderop zodat de tas "naar beneden trekt". Of gaan de zware dingen bovenin zodat de tas jou iets naar voren duwt?

Ik liep vandaag met een volle rugzak en vroeg me af wat het minst belastend is voor je rug bij langer lopen.

 

Hiking mensen hebben daar veel kennis over:

 

http://bushmanswildhiking.blogspot.nl/2012/03/inpakken-van-je-rugzak-en-hoe-groot.html

 

http://bushmanswildhiking.blogspot.nl/2012/04/deel-2-rugzak-inpakken.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150, je hebt een 3 laags gore tex jas, hoe bevalt die en wat voor merk is dat. Ik ben me een beetje aan het orienteren op een jas van gore tex.

 

Momenteel heb ik de Arc'teryx Beta AR en dat is van alle waterproof jassen die ik tot nu toe heb gehad, by far de fijnste. Sterk, licht, klein pakformaat, goed verstelbaar. De zwaarder belaste delen zijn met 480N Goretex gemaakt.

Als je de hele jas van 480N wilt kan dat ook maar moet je nog dieper in de buidel tasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BOB hangt in mijn BOT en die is niet volledig gevuld . Naar gelang het jaargetijde komen er spullen bij die sowieso in mijn BOT zitten of in het trekkend voertuig . Heb momenteel 2 Bob's een kleine een een grotere en ben bezig aan een derde met wat meer spullen in voor vrouwlief . Ja ze wil ook wat . :rolleyes: .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.i. is er geen verschil tussen zomer- en winterBOB. Tent gaat altijd mee, op z'n minst de MSR Hubba Bubba (2p, 1.8 kg), de gansendonsen slaapzakken (900 gr) en de Neo Air matjes (ca. 580 gr). Je bent dan beschermd tegen alle elementen voor net 3 kg gewicht in je BOB en een ca. 20 liter ruimte. We hebben 's zomers regelmatig met nachtvorst geslapen (alpien en Scandinavisch gebied) zonder het koud te hebben, maar ook met 27 graden in Spanje, zonder het te warm te hebben.

Idem voor de kleding. Ik draag mijn 3 laags goretex jas het hele jaar door, ook met -10 op de fiets. Laagjes maken het verschil (merino/fleece).

 

Ik ben wel bezig met het opstellen van paklijsten: wat moet er mee als je direct weg moet, wat moet er mee als je een paar uur de tijd hebt, en wat moet er mee als je gepland vertrekt binnen enkele dagen. Tzt maak ik hier wel een topic van, sommigen zijn gek op lijstjes;) (@raycoupe).

 

Altijd handig, die lijstjes. :cool:

 

Ik stel mijn rugzak ook samen afhankelijk 't weer en omstandigheden, net als @gerbewoner, maar de basis moet er altijd in zitten.

Mijn INCH bag is nog niet compleet en ik twijfel nog hoe ik deze modulair kan maken, dus bv de meest essentiële spullen in de side-bags van de Saracen, zodat deze samen weer tot klein rugzakje gecombineerd kunnen worden.

 

Ganzendonzen slaapzakken van 900 gram, mmmmhhhh, weer iets voor op het verlanglijstje, die krengen van mij wegen per stuk het dubbele!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...