Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fiets met kar - advies gevraagd


Gast Sandokan

Aanbevolen berichten

Gast Sandokan

Hallo allemaal,

 

Ik ben bij de lokale fietswinkel gaan kijken naar een goede sterke fiets, met fietstassen en een fietskar er achter. De prijs komt op €850,- maar hij wil er €750,- van maken. Het is een sterke heel goede fiets met versnellingen en vering, en er komt dan dus een fietstas achter op met ook een bovendeel (dus drie vakken) en een grote stuurtas. De fietskar is bedoeld om een beetje bagage en mijn hond mee te kunnen vervoeren. Ik heb geen rijbewijs en dus is gemotoriseerd vervoer voor mij per definitie niet haalbaar.

 

Ik zou het erg op prijs stellen als mensen die ook hun kaarten zetten op wegkomen WTSHTF met een fiets iets zinnigs kunnen zeggen over dit voorstel tav de prijshoogte als ook de systemen voorgesteld. Ik heb op zich best veel bagage, te veel eigenlijk, maar zal dan strategisch moeten kiezen en schrappen, en zorgen dat ik de meest belangrijke dingen mee krijg in die tassen en een stuk in de kar.

 

Alle feedback van harte welkom.

 

Groeten,

 

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik ben zelf geen liefhebber van fietsen maar wil toch even mijn mening geven,

vind het een zeer goede en stille optie vooral met fietskar er vanuit gaande dat je een goede conditie hebt, maar ik kan je aanraden omzelf een kar te bouwen, dit vergt een weekendje werk en je kunt hem zo bouwen dat het helemaal naar wens is. als onderstel is een aanhanger van een skelter een goede optie, deze zijn stevig en gebouwt voor de Destructieve krachten van kinderen, met betonplex voor de borden,schapen of wat jij ook wilt. (betonplex gaat een levenlang mee) en er zijn speciaale dissels te koop voor deze doeleinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik hoop met name dat het genoeg perspectief biedt om lange afstanden te kunnen overbruggen

het voordeel van een fiets is wel dat het geen brandstof kost en lang mee kan gaan

bovendien kun je ook op smallere stukken, of wanneer er bv ergens een gat in de weg zit

of brokstukken liggen makkelijker er omheen dan met de meeste auto's

ik hoop dat het een perspectief biedt waardoor mijn mogelijkheden vergrootten!

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sandokan,

 

Allereerst zou ik jou willen vragen om een andere fietsenwinkel te bezoeken want als de verkoper jou een degelijke lange afstand fiets wil aansmeren dan moet hij minstens 1 leveren zonder vering. Vering op een fiets ontneemt trap kracht wat dus inhoud dat je sneller moe wordt en weinig afstand verzet. Ook zou ik kijken naar een hogere prijsklasse want een fiets van € 850,-- zal niet met de beste onderdelen afgemonteerd zijn en zal dus op de lange afstand snel mankementen vertonen. Degelijke fietsmerken zijn Koga, Santos en Trek.

 

Tevens zou ik geen fietstas nemen die 3 vakken heeft dus linker tas, rechter tas en een boven tas deze tassen staan erom bekend dat ze na verloop van tijd scheuren omdat het gewicht van de linker en rechter tas hangt aan de boven tas. Als ik jou was zou ik voor de achterkant 3 lossen ORTLIEB tassen nemen waarvan de linker en rechter tas de 40 ltr versie. Dan zou ik nog 2 ORTLIEB fietstassen aan de voorkant nemen van 25 ltr. En kan je eventueel nog een tas aan je fietsstuur hangen van hetzelfde merk. Dit zijn zeer degelijke tassen die waterdicht zijn en robuust zijn.

 

Voor je hond zou ik kijken voor een goede degelijke fietskar en ik zou geen bagage aan je fietskar hangen omdat je dat mee zal gaan voelen dan dat het gewicht aan je fiets zelf hangt. Voor fietskarren raad ik je aan om te kijken op http://hollandbikeshop.com/fietskarren/honden-fietskarren/.

 

Groetjes

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

kijk - dat is nu het verschil van even met een expert overleggen

dank, Peter! Dat scheelt me een hoop gelazer later!

 

overigens, de fiets is 2e hands en kost 500 - dus nog minder dan 850

maar hij zei dat het een heel sterke fiets was

ik heb er gewoon geen verstand van :-(

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

overigens, had ik aanvankelijk gevraagd voor extra bagagerek voor, maar dat kost tenminste 82 euro extra

daarom had ik eerst gekeken naar zo'n stuurtas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sandokan,

 

Allereerst zou ik jou willen vragen om een andere fietsenwinkel te bezoeken want als de verkoper jou een degelijke lange afstand fiets wil aansmeren dan moet hij minstens 1 leveren zonder vering. Vering op een fiets ontneemt trap kracht wat dus inhoud dat je sneller moe wordt en weinig afstand verzet. Ook zou ik kijken naar een hogere prijsklasse want een fiets van € 850,-- zal niet met de beste onderdelen afgemonteerd zijn en zal dus op de lange afstand snel mankementen vertonen. Degelijke fietsmerken zijn Koga, Santos en Trek.

 

Tevens zou ik geen fietstas nemen die 3 vakken heeft dus linker tas, rechter tas en een boven tas deze tassen staan erom bekend dat ze na verloop van tijd scheuren omdat het gewicht van de linker en rechter tas hangt aan de boven tas. Als ik jou was zou ik voor de achterkant 3 lossen ORTLIEB tassen nemen waarvan de linker en rechter tas de 40 ltr versie. Dan zou ik nog 2 ORTLIEB fietstassen aan de voorkant nemen van 25 ltr. En kan je eventueel nog een tas aan je fietsstuur hangen van hetzelfde merk. Dit zijn zeer degelijke tassen die waterdicht zijn en robuust zijn.

 

Voor je hond zou ik kijken voor een goede degelijke fietskar en ik zou geen bagage aan je fietskar hangen omdat je dat mee zal gaan voelen dan dat het gewicht aan je fiets zelf hangt. Voor fietskarren raad ik je aan om te kijken op http://hollandbikeshop.com/fietskarren/honden-fietskarren/.

 

Groetjes

Peter

 

ben echt blij dat jij het hele verhaal al hebt neergezet, wilde er net al aan beginnen toen ik jouw stuk al zag staan (scheelt weer);)

 

ook zo,n ellende zijn die verende zadelpennen ow man je hebt altijd het gevoel dat je kracht tekort komt beter neem je dan nog een gelzadeldekje als je wat meer comfort wil.

alles wat kan bewegen op/neer ,rechts/links, achter/voren kan makkelijker kapot en gaat uiteindelijk ook kapot.

ortlieb is koning inderdaad. ook niet heel goedkoop maarja in een shtf koop je ook niet eff nieuwe vervanger.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen vering nemen, krachtverlies en kans op defecten. Kijk ook hoe je fiets is afgemonteerd. Met shimano versnellingen bijvoorbeeld?

Ortlieb is gewoon erg goed spul. Investeer 1x en kijk niet meer om. Kijk ook meteen eens naar welke banden je wilt? Ik zou zeker eens kijken naar Swalbe banden, mega goed en stevig. Neem er meteen een paar extra bij voor nood incl goede reparatieset.

Oja en maak NU al een goede afweging wat meegaat en wat niet. Moet je snel weg, dan heb je daar mogelijk geen tijd meer voor, en maak je fouten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

Prepass,

het 'wat mee en wat niet mee' is en blijft ingewikkeld

ik heb diverse lijsten variërend van 5 kuub, 2 kuub tot 2 rugzakken en bnog wat spul

ik vind het lastig -

ik heb heel veel heel goed bushcraft gereedschap, dat moet in principe mee maar gaat eigenlijk niet

dan heb ik ongeveer 7 verhuisdozen vol medicijnen en EHBO spullen

logisch dat ik die ook het liefste mee wil hebben

maar zoals je begrijpt gaat dat dus niet

het blijft gewoon complex -

gloednieuw zonnepaneel met accu, koelbox en apparatuur, bijan 1000,- waard - tuurlijk wil ik dat mee

heb het tenslotte er voor gekocht, maar dat gaat niet op een fiets

en zo kan ik wel even doorgaan...

 

ik blijf dus elke dag opnieuw rangschikken, ordenen, lijsten maken en afwegen

en ik ben er elke dag niet 100% uit...

 

los hiervan is de basis in mijn drie lijnen wel heel goed en weet ik zeker dat ik, alleen al daar mee, uitstekend verder kan WTSHTF

 

Sandokan says HI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het eens met wat de anderen hebben gezegd. Wat ik echter nog niet heb gehoord is; trainen/oefenen! En dan wel met je hele bepakking of gewicht equivalent.

Uit ervaring spreek ik; Een collega die rijdt met gemak 100 kilometer op een dag en als hij even kwaad word dan kan dat zo 200-250km zijn.

Toen ik een luttele 80 km wilde fietsen (met zware rugzak, dat wel) was ik totaal gesloopt. Waarbij je dan ook niet mag vergeten dat je de dag erna nauwelijks vooruit komt als je zo'n moeite er mee hebt gehad de vorige dag.

 

Dus trainen als je dit wilt. En zeer gedetailleerde kaarten voor de route meenemen die je moet lamineren. Verder is het handig om niks zelf te dragen, zoals de rugzak die ik droeg. Dat maakt het echt 3 keer zo zwaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik moet helaas zeggen dat mijn budget voor fiets en fietskar etc zo goed als verdwenen is door onvoorziene rekeningen

ik heb kleine hoop dat ik nog wat dingen kan regelen via andere wegen

maar zoals het er naar uit ziet heb ik nu geen budget om hierin te investeren

 

ik hou alle tips en adviezen echter in notecard bij de hand!!

 

nogmaals dank!

 

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey sandokan, ik ga mezelf ook een Bug out Bike maken, maar ik heb een iets andere insteek denk ik.

 

Ik zou de fiets zo simpel mogelijk houden, tenslotte als er veel opzit kan er ook veel kapot gaan, dus geen versnelling, handremmen of vering.

 

Mijn advies zou dit model zijn maar dan in zwart:

http://www.fietsonline.com/batavus-personal-bike-delivery-rood.html

 

en daar achter een zelf gebouwde fiets kar. want de kant en klare hebben vaak een gewichts limiet tot 50 kg. Wel zou ik het idee houden om een kunstof bak te gebruiken. deze zou je gevuld in huis kunnen bewaren.

 

dan kan je voorop het transport rek iets lichts doen als een slaapzak en matrasmat, op de bagagedrager achter 2 grote afneembare fietstassen, je Bug out Bag op je rug. en je kan de kat vol pakken met een tent, kleren (vacuum gezogen), eten, water, brandstof enzv. gereedschap zou je aan de buiten zijde van de kar kunnen bevestigen. Op het frame zou je een klik systeem kunnen maken om een wapenstok te kunnen bevestigen, voor snelle verdediging.

 

het is maar een tip natuurlijk. zo iets ga ik maken voor mezelf

 

Ps om de rekening laag te houden, zoek op marktplaats naar afdankertjes, deze zijn makkelijk goedkoop te krijgen en aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

Hey prep053 - interessante uitdaging

ben benieuwd hoe het je gaat lukken met die kar

ik moet even kijken hoe ik financieel verder kom komende weken

want mn fietsbudget is door enkele omstandigheden gehalveerd vorige week

en eerlijk gezegd hangt het toch ook wel af van mn safe location waar ik heen wil

en daar ben ik deels wel uit, maar niet tav transport er heen - te ver weg

 

ik heb oveirgens ook nog een hond die in een zijkar mee moet, dus het is niet zo simpel...

 

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net gekeken op marktplaats, de fietsen die ik op het oog heb die zijn er al vannaf 100 euro, met eventueele aanpassingen zou je de fiets dus al rond 200 euro klaar kunnen hebben, mits je een beetje handig bent. de karren is vaak makkelijker, want er zijn veel mensen die viskarren bouwen, ook deze zijn vaak snel aan te passen.

 

trouwens ik heb ook een hond, maar als ik er vandoor ga dan gaat hij los mee. ik zorg er wel voor dat hij een goede conditie heeft, want mijn bug out locatie is toch wel een uur fietsen hier vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het zeker eens met wat Freddy zegt je kan een mooie fiets hebben met volledige bepakking maar als je er niet op getraind ben dan kan je fiets nog zo duur zijn maar veel zal je er niet mee kunnen. Ik zelf leg met mijn bepakking en kar achter de fiets zo'n 80 a 90 km af per dag. Ik zou zoals ik al eerder heb gezegd niet teveel bepakking in de kar doen want dit voel je meer dan dat je de bepakking op de fiets heb hangen.

Denk ook dat als je jou kar te zwaar gaat maken dat de koppeling ervan dit niet leuk gaat vinden op een lange fietstocht van Nederland naar Barcelona heb ik al 2 koppelingen verspild en dan was mijn kar niet eens zo zwaar bepakt omdat alles aan mijn fiets hing.

 

@Prepper053 raad je zeker gewoon handremmen aan die zijn makkelijk in onderhoud en je hebt dan immers de grootste rem die een fiets bezit je velg. Trommelremmen en andere soorten zijn sterk af te raden met bepakking. En waarom geen versnellingen? versnellingen raad ik juist aan omdat je nooit weet waar je naartoe moet fietsen en als je heuvels op en af moet rijden of wind tegen heb kan ik versnellingen zeker aanraden je moet alleen voor kwaliteit gaan. Ikzelf heb op mijn fiets een rohloff naaf dit zijn de beste die er zijn vragen weinig onderhoud en zijn ontworpen voor het zware werk.

 

Mijn tip aan iedereen die een Bug Out Fiets wil gaan maken is om je vooral niet te blind te staren op een kar achter je fiets er kan namelijk een moment komen dat je die kar moet achterlaten en op de fiets alleen verder zal moeten gaan. Heb je alles aan je fiets is dit geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

peter, ik werk als fietsen maker dus ik weet dat onderdelen kapot kunnen gaan. daarom is mijn mening hoe simpeler de fiets hoe beter want er kan minder aan kapot gaan.

 

wat betreft de versnellingen, omdat je niet weet waar je naar toe gaat... tja het is een Bug out Bike, de meeste preppers zullen dan ook naar hun Bug out Locatie gaan. en om daar te komen plannen ze de routes goed en ook hebben ze alternative routes uitgepland. zijn er extreme heuvels of bulten dan zullen de meesten dat vermijden om energie te besparen. Planning is alles.

 

wat betreft het niet vast pinnen op de bagage kar, heb je gelijk in. MAAR... andersom kan het ook gebeuren, je fiets kan onherstelbaar beschadigen. op dat moment kan je lopend met de kar verder gaan en hoef je alleen de fiets achter te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

@Peter - jij hebt een hoop ervaring met fietsen met bagage etc en ik neem dus jouw adviezen zeer serieus. Wat ik zo problematisch blijf vinden is de beperkte hoeveelheid bagage die mee kan op zo'n fiets, zelfs met fietskar. Ik ben er gewoon nog niet uit wat wijsheid is, ook mede omdat ik nog niet 100% zeker kan zijn van de locatie waar ik heen wil. Sommige mensen rekenen alleen op een 3-4 dagen even weg tot de storm weer gaat liggen, en dan weer naar huis. Zo zie ik het gewoon niet. Ik zie het als langdurige aangelegenheid, voor onbepaalde tijd. Dan gelden gewoon andere principes en regels.

Kortom - ik vind het erg lastig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Sandokan,

 

Ervaring met fietsen heb ik zeker als er belangstelling voor is kan ik binnenkort wel het 1 en ander op dit forum zetten over een goede Bug Out fiets en waar men allemaal rekening mee moet houden.

 

Ik hou mezelf momenteel bezig met diverse soorten scenario's maar ik bereid mij het meeste voor op een volledige evacuatie waarbij ik de komende jaren niet meer terug zal trekken naar mijn eigen huis. Heb thuis wel voorraden liggen voor kleinschalige aangelegenheden maar reken niet op iets kleins wat komen zal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sandokan, ik zou dan ipv grote hoeveelheden water en eten slechts genoeg mee nemen om 3 a 4 dagen van te kunnen leven. gezien je berichten ben je het type die bushcraft kan. ik zou daarom denken aan waterzuiverings pomp( ik heb ze gezien voor nog geen 50 euro, met een levensduur van 2000 liter). jaag middelen, eventueel een lucht buks, vis gerei en strik middelen. Een tentje met slaapzak. Vuur starters, nooit te vergeten een pannetje om te kunnen koken. gereedschap, bijl, zaag, klapschep, enkele scherpe messen en een slijpsteen.

 

kan zijn dat ik dingen vergeten ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

@Peter ja dat is altijd welkom voor velen denk ik

 

@prepper - mijn bagage zit niet in water of eten, daar heb ik nagenoeg niets van in mn BOBs

ik acht mezelf in staat om dat lokaal te realiseren

de zwaarte van bagage zit hem wat mij betreft in gereedschappen en EHBO - medicijnen

daar heb ik gewoon heel erg veel verschillende spullen van en dat moet eigenlijk gewoon mee

en qua gereedschappen is dan met name het grotere spul problematisch zoals kloofbijl, grote bijl, grote boomzaag, normale goede schep, takkenknipper en breekijzer

dat valt allemaal buiten tasformaat -

en ik had al eerder aangegeven dat ik verschillende verhuisdozen vol medicijnen en EHBO spullen heb, wat dus gewoon niet in een rugzak past...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
*Ik heb geen rijbewijs en dus is gemotoriseerd vervoer voor mij per definitie niet haalbaar.

 

Niet lullig bedoeld. maar ....

Een rijbewijs doet toch niet meer ter zake WTSHTF ?!??

 

En auto's genoeg dan (NL telt meer auto's dan bestuurders).

 

Als ik al lees dat je zo'n 5 kuub moet vervoeren ...

 

Verdiep je dan in het "toe-eigenen" van een auto. Tegen die tijd : Uitgestorven parkeergarages, verlaten bedrijfsterreinen...

 

My 2 cents ... :o

 

Maar ik ga altijd uit van permanente ellende, geen kortstondige situatie.

Maar u volgens mij ook, aangezien u huis en haard wilt verlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet lullig bedoeld. maar ....

Een rijbewijs doet toch niet meer ter zake WTSHTF ?!??

 

En auto's genoeg dan (NL telt meer auto's dan bestuurders).

 

Als ik al lees dat je zo'n 5 kuub moet vervoeren ...

 

Verdiep je dan in het "toe-eigenen" van een auto. Tegen die tijd : Uitgestorven parkeergarages, verlaten bedrijfsterreinen...

 

My 2 cents ... :o

 

Maar ik ga altijd uit van permanente ellende, geen kortstondige situatie.

Maar u volgens mij ook, aangezien u huis en haard wilt verlaten.

 

personelijk denk ik dat je iets vergeet. het ligt oon de shtf in hoeverre je auto's kan gebruiken. tijdens een cme zoude 90% van de auto's de geest geven en zonder benzine rijden ze ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...