Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe duurzaam is duurzaam voedsel vraag ik me af


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Stel je voor je gaat naar de supermarkt en koopt wat duurzame goederen. Dan ga je ervan uit dat het duurzaam geproduceerd is en dat de dieren het iets beter hebben en dergelijke. Dan kom je thuis en zie je dat het product bijv. uit Zuid Amerika, Azië komt. Dan vraag ik me af hoe duurzaam zijn deze goederen dan wel. Het product komt per boot, vliegtuig, vrachtauto vaak gekoeld naar NL ... lekker duurzaam is dat.

 

Ik denk dat we allemaal besodemieterd worden door bedrijven en organisaties uit winstbejag.

 

Daarnaast klinkt het gek dat wij ons vlees uit het buitenland halen omdat we allemaal kilo knallers willen. En bijv. onze kwaliteits- rundvlees wordt aan het buitenland verkocht.

 

Als we allemaal terug naar de basis zouden gaan en zoveel mogelijk lokaal produceren als dat mogelijk is, dan wordt de wereld weer een stukje beter. Doen de grote organisaties het niet, probeer het dan zelf.

 

Graag jullie mening over duurzame producten.:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hmm. Van jou had ik een intelligenter antwoord verwacht.

Nu zeg je: Omdat mensen vee houden, is vlees duurzaam.

Wellicht begrijp je mijn antwoord gewoon niet. Zoek even de definitie van duurzaam op, en zoek dan uit hoe veeboeren te werk gaan. Overigens kun je verder teruggaan dan veehouderij, ook succesvolle stammen jager-verzamelaars hadden duurzaamheid onder de knie. Ik ga er overigens van uit dat je met 'duurzaam' niet doelt op de bederfelijkheid van de spiermassa van dooie beesten, wellicht heb ik dat verkeerd begrepen?

 

Tsja, in het buitenland zitten meer lekkerbekken, die wel veel geld over hebben voor het lekkerste stukje van het beest. Zo werkt economie, en daarom zal de zee worden leeg gevist.

Ik volg je niet, hoezo zal de zee worden leeggevist? En geldt dat ook voor kippen en varkens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is geen enkel geteeld product duurzaam, maar zo wordt het wel verkocht.:( En aangezien er te weinig voedsel op aarde is voor de mensheid als we het niet zelf verbouwen, moeten we zelf wel produceren. Als we naar 100% duurzaam willen toewerken dan zal de mensheid gedecimeerd moeten worden.:(

 

Het gaat mij erom dat producten verkocht worden als duurzaam, terwijl ze dat niet zijn. Ik heb geen enkel probleem met producten die niet duurzaam zijn, mits niet verspild wordt en dieren een zo goed mogelijke verzorging krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is geen enkel geteeld product duurzaam, maar zo wordt het wel verkocht.:( En aangezien er te weinig voedsel op aarde is voor de mensheid als we het niet zelf verbouwen, moeten we zelf wel produceren. Als we naar 100% duurzaam willen toewerken dan zal de mensheid gedecimeerd moeten worden.:(

 

Het gaat mij erom dat producten verkocht worden als duurzaam, terwijl ze dat niet zijn. Ik heb geen enkel probleem met producten die niet duurzaam zijn, mits niet verspild wordt en dieren een zo goed mogelijke verzorging krijgen.

 

Wat ik bedoel, is dat de productie van vlees veel meer ruimte en energie vraagt, dan de productie van plantaardig voedsel.

De groenten die ik hier eet, komen van een ecologische tuin om de hoek. Wat is daar niet duurzaam aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot,

 

Ik ben het met je eens voor wat betreft zo lokaal mogelijk je voedsel halen, minimaal aan koeling\vriezen indien mogelijk en geen eten verspillen. Dus inmaken, wecken of verwerken wat je over hebt.

 

Vlees en vis zijn ook belangrijk al zullen de Vega's menen dat je zonder kunt. Hierin zitten essentiële voedingsmiddelen, vetten, merg die je lichaam nodig heeft. Daarom ben ik voorstander om deze producten ook zo lokaal mogelijk te kopen. Wanneer ik op een boerderij kom met bijv.kaas of fruit, dan neem ik altijd wat mee. Echter is het produceren in NL door dure grond, wet- en regelgeving en dure arbeid vaak niet concurrerend genoeg met landen waar het allemaal veel minder kost. Toch moeten we lokale producten blijven koesteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel simpel @Rothbard. De productie van vlees is niet duurzaam. Wellicht dit. Wellicht dat. Zoek zus op. Zoek zo op.

Wellicht wat? Zoek wat op? Ik zoek graag iets op, maar dan moet je wat specifieker zijn. Heb je overigens al opgezocht hoe veeboeren te werk gaan en wat het woordje "duurzaam" betekent? Ik geef graag een hint, maar zo leer niet hoe je moet vissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht wat? Zoek wat op? Ik zoek graag iets op, maar dan moet je wat specifieker zijn. Heb je overigens al opgezocht hoe veeboeren te werk gaan en wat het woordje "duurzaam" betekent? Ik geef graag een hint, maar zo leer niet hoe je moet vissen.

 

Ja ja.

Je bent de beste.

De mazzel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...