Ga naar inhoud

Dontor

Aanbevolen berichten

Ik zit hier vanavond even na te denken.

Stel ik wil een eigen bunker/schuilkelder, maar de ruimte en vooral het geld ontbreekt me :-)

 

Ik heb wel een regenwaterput uit beton in de voortuin. Deze heeft een afmeting van 3 meter in diameter en 2,5meter in hoogte.

Is daar eventueel een mogelijkheid om deze om te vormen naar een schuilkelder.

Niet dat moeder de vrouw zou staan springen, maar kom.

 

Op welke problemen zou ik stoten?

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je precies voor wilt schuilen.

Overstroming, radioactiviteit, rovers, storm, bokkenrijders enz.

 

Ik zit hier vanavond even na te denken.

Stel ik wil een eigen bunker/schuilkelder, maar de ruimte en vooral het geld ontbreekt me :-)

 

Ik heb wel een regenwaterput uit beton in de voortuin. Deze heeft een afmeting van 3 meter in diameter en 2,5meter in hoogte.

Is daar eventueel een mogelijkheid om deze om te vormen naar een schuilkelder.

Niet dat moeder de vrouw zou staan springen, maar kom.

 

Op welke problemen zou ik stoten?

 

Greets

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me niet iets voor langdurig verblijf maar een soort van 'panicroom' zou je er wellicht wel van kunnen maken met een wellicht verborgen ingang? Misschien wat noodvoorraden erin, zorg er dan wel voor dat er geen water/vocht bij kan. In zo'n kleine ruimte is het denk ik hoogstens iets voor 1-2 personen en geen heel gezin. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om het gewoon zo te laten voor eventueel drinkwater of om er 'verborgen' voorraden in te stoppen.

 

Tip: als je hem vol laat lopen met water kan je er in de zomer wel mooi je voorraad in koel houden (stop deze bijvoorbeeld in waterdichte zakken/waterbags) en hang ze in de waterput met een touw welke aan je rand bevestigd aan een haak of iets dergelijks :).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan : aan die verstikking had ik ook gedacht, mr er komen bovenaan drie buizen binnen van de dakafvoer. Zouden deze niet voldoende circulatie voorzien.

@Kungfufox :De tip van het koel houden had ik idd nog niet aan gedacht. Paar bakken Jupiler aan een touw en klaar is Kees ;-)

 

Ik denk wel dat als put leeg is je last krijgt van opstijgend vocht en zo de pu niet leeg kan houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd, de vergelijking met de boot had ik nog niet gemaakt.

Natuurlijk verlies je wel wat ruimte door de betonblokken die je erin zou moeten plaatsen.

 

Ik begin wel meer te neigen naar het voordeel dat je daar 15.000 liter drinkwater hebt, dan de schuilplaats. Het is nogal idioot om je watervoorraad leeg te pompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow nice, wist ik niet. Ik dacht dat die betonnen put met zijn 8000kg zwaar genoeg was.

 

Vraag 1: wat is de hoogst voorkomde grondwaterstand.

 

Wat eenvoudig rekenwerk leert ons dat een put van 3 meter doorsnede en 2.5 meter hoog een inhoud van 17.66 m3 heeft, en dus 17.66 ton opwaarte druk moet weerstaan als het grondwater tot aan maaiveld/bovenrand van de put zou staan. Als de put 8000kg weegt dan zou er dus geen risico zijn voor opdrijven als het grondwater niet hoger komt als halverwege tussen bodem en bovenrand van de put. Tweede klas voortgezet onderwijs natuurkunde zou ik zeggen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een reken sommetjes van mij zegt mij dat een regen put van 15000 liter maximaal 4800 kg kan wegen . Maar als hij al enkele jaren in de grond zit zal hij niet meer naar boven komen door het grondwater . Weet ook dat de meeste regen putten geen of weinige last kunnen dragen . Die zijn enkel gewapend om hun zelf te dragen . Ook regen putten van drie meter hoog komen niet veel voor .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hier vanavond even na te denken.

Stel ik wil een eigen bunker/schuilkelder, maar de ruimte en vooral het geld ontbreekt me :-

Ik heb wel een regenwaterput uit beton in de voortuin. Deze heeft een afmeting van 3 meter in diameter en 2,5meter in hoogte.

Is daar eventueel een mogelijkheid om deze om te vormen naar een schuilkelder.

Niet dat moeder de vrouw zou staan springen, maar kom.

 

Op welke problemen zou ik stoten?

 

Greets

 

 

Da's een flinke.

Lucky you.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...