Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wakawakawakawakawakak- zelfbouw


lewieke

Aanbevolen berichten

Onafhankelijk zijn we bijna. We maken zelf onze stroom. Batterijen hebben we ook al op voorraad. Herlaadbare. Een stuk of 50 AA's, verzameld in de loop der jaren. Af en toe bijgekocht. Bij Hema of in promotie, gewoon als er een opportuniteit was want anders zijn die dingen best prijzig. En een Wakawaka had ik ook gewild. Alleen fuck wat kost zo'n ding veel voor wat het maar is. Even knutselen dan maar.

 

Uit de kast gehaald mijn ladertje van Philips. Uit de garage een parasollicht wat ik kocht in de uitverkoop voor 15€, herlaadbare batterijtjes erin, een plasticje vouwen om een primitieve schakelaar te maken. Als de stroom uitvalt hebben we dus : enkele led-zaklampen en als noodverlichting de parasolverlichting, geeft best veel licht. Duurt de uitval langer, dan hang ik dat paneeltje rechtstreeks aan de 3 leds en laad daarmee de noodverlichting op of ik laad via dat-Philips-dingetje-uit de kast AA batterijen op die ik in een ander apparaat kan gooien als ze opgeladen zijn. Een radiootje. Of iets voor de kids. Bij zonnig weer doet het paneeltje er ongeveer een dag over om de batterijen te laden. 'k Ben er toch een beetje trots op. Ik heb mijn uitvinding dan ook de Wakawakawakawakawakak genoemd, gewoon voor de fun.

 

Een foto vind je hieronder.[ATTACH=CONFIG]5387[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk projectje !

 

"Als de stroom uitvalt hebben we dus : enkele led-zaklampen en als noodverlichting de parasolverlichting, geeft best veel licht. Duurt de uitval langer, dan hang ik dat paneeltje rechtstreeks aan de 3 leds en laad daarmee de noodverlichting"

 

Zit er dan een laad regelaar tussen het zonnepaneel en de oplaadbarebatterijen?

Zoniet altijd via die oplader laden.

Zonder de automtische afschakeling die wel in de oplader zit zal je de batterijen overladen en in no time is het dan ober met de noodverlichting.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een paar euries bij de Lidl zijn regelmatig hele leuke lampen met of zonder bewegingssensor te koop.

 

http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1171447

 

Werkt op batterijen en als je een goedkope solar lader voor deze batterijen koopt dankun je jaren vooruit. En die lampen doen het echt heel lang op een paar batterijtjes.

 

Maar ... het is altijd leuk om zelf iets te freubelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor twee tientjes heb je een goede zaklamp zonder problemen: http://www.philips.nl/c/batterijen-en-zaklantaarns/lightlife-led-knijpkat-sfl6000_10/prd/nl/

Alleen af en toe nog erin knijpen!

 

Met een echte knijpkat heb je altijd een hand nodig om te knijpen en het ding van stroom te voorzien. Niet erg handig als je er ook maar iets bij wil doen, potje koken, wond verzorgen, route uitstippelen whatever. Opwinden (en dus een batterij opladen) met een zwengel is beter maar het is een mechanisme en dat slijt. Ik heb een mix van oplaadbare batterijen, zonnepaneeltjes, een wakawaka en zaklampen met een zwengel. Knijpkatten zijn passé wat mij betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een echte knijpkat heb je altijd een hand nodig om te knijpen en het ding van stroom te voorzien. Niet erg handig als je er ook maar iets bij wil doen, potje koken, wond verzorgen, route uitstippelen whatever. Opwinden (en dus een batterij opladen) met een zwengel is beter maar het is een mechanisme en dat slijt. Ik heb een mix van oplaadbare batterijen, zonnepaneeltjes, een wakawaka en zaklampen met een zwengel. Knijpkatten zijn passé wat mij betreft.

 

Er zit een accu in zodat je niet continue hoeft te knijpen. Knijpen doe je om hem op te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat leuk! In de knijpkatten die ik vroeger had zat dat allemaal niet, te vergelijken met een fietsdynamo: zo lang je fietst geeft hij stroom en branden je voor- en achterlicht, sta je stil dan is ook het licht uit.

 

Dat klopt, zo een oude ding heb ik ook nog liggen, maar inmiddels is de technologie toch iets verder, dat maakt ons leven toch iets makkelijker :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, zo een oude ding heb ik ook nog liggen, maar inmiddels is de technologie toch iets verder, dat maakt ons leven toch iets makkelijker :-)

 

Zeg dat wel! Mijn opa had nog een knijpkat uit de oorlog en dat was gewoon een dynamo die je met knijpen en loslaten aan de gang moest houden. Hij vertelde ook dat ze op een gegeven moment een fiets op een standaard hebben gezet. Een persoon moest fietsen met de dynamo tegen de band en dat was de verlichting waar ze het mee moesten doen. Simpel, doeltreffend maar wel vermoeiend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk projectje !

 

"Als de stroom uitvalt hebben we dus : enkele led-zaklampen en als noodverlichting de parasolverlichting, geeft best veel licht. Duurt de uitval langer, dan hang ik dat paneeltje rechtstreeks aan de 3 leds en laad daarmee de noodverlichting"

 

Zit er dan een laad regelaar tussen het zonnepaneel en de oplaadbarebatterijen?

Zoniet altijd via die oplader laden.

Zonder de automtische afschakeling die wel in de oplader zit zal je de batterijen overladen en in no time is het dan ober met de noodverlichting.

 

Prep ze,

K a n s

 

Yep, gewoon die oplaadbare batterijen opladen via de lader en zonnepaneel en dan die batterijen als bron voor je parasolverlichting gebruiken. (Dat ding draait dus niet op AA's, maar eigen interne accuutje? @lewieke)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jalemari

Er zijn 3 moglelijkheden :

1/ Je gebruikt het paneeltje in combinatie met het Philips ladertje en laadt de batterijen op zonne-energie.

2/ Je sluit het paneeltje op het lichtje aan en je laadt hiermee de batterijtjes in het lichtje. Het verlichtingssetje heeft een schemerschakelaar en gaat pas branden als het donker is. Wil ik ontladen vermijden en heb ik geen licht nodig, dan stop ik een kartonnetje tussen de aansluiting van de batterijtjes van het lampje en de contactjes.

3/ Je kan het Philips ladertje ook gewoon op het net aansluiten.

 

Lijkt me wel duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

Ik begrijp het toch niet helemaal. Kun je nou dat lampje direct op de Philips lader aansluiten welke ook weer direct geladen wordt door dat solar paneeltje? Of moet je eerst je batterijen opladen met solar of stopcontact en dan in de lamp.

 

De laadregelaar in z'n batterijoplader gebruiken is het simpelst. Opladen via de zon.

 

Alle apparaten daarna slikken AA's, ook de parasolverlichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop wel goede oplaadbare batterijen, wat daar heb je een wildgroei van op markten en braderieën. Vaak Chinese poelipap die niet het vermogen leveren wat erop staat, snel leeglopen en veel minder laadcycli mee gaan dan beloofd.:mad:

 

Lidl schijnt hele redelijke batterijen te hebben van een goede prijs\kwaliteit verhouding. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...