Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zuinig aandoen - Meer Preppoen & tot ooit weer es...


Vantazzy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Nog 6 dagen werken op het bedrijf waar ik bij ben ontslagen en dan is het officiëel dat ik werkeloos ben. En dan ga ik pas echt beginnen met bezuinigen, opruimen, opknappen, moestuintje en dat soort dingen. Stiekem hoop ik dat ik een maandje geen werk kan vinden, zodat ik mijn huis op orde kan maken en eventueel nog kan opknappen mocht het zo lopen dat ik eruit zou moeten. Qua bezuinigen doe ik het over het algemeen al zeer goed, met energie en water. Maar wat eten betreft... Die extra inkopen om te preppen moet ik even vergeten, voor zelfbehoud. Denk dat ik eerst die voorraad ga opmaken en geleidelijk aan het weer bijvullen, voor het overzicht en vooral vanwege de THT...

 

Wanneer de huiselijke zorgen weggewerkt zijn (2 weken hard doorwerken), kan ik me gaan richten op het fysieke en het geestelijke.

 

Anyway... Vond ik een leuke site die voor iedereen wel interessant kan zijn. Niet alleen voor de mensen die in een WW terechtkomen of in de bijstand, maar ook mensen die gewoon als een Freudel door het leven wil gaan, of mensen die meer geld willen besparen op alledaagse zaken voor hun grootste hobby: PREPPEN:

http://zuinigaan.blogspot.nl/

 

Uiteraard zijn er meerdere van dit soort sites maar die van hierboven was toch wel mijn meest bekeken site.

http://www.hoedoe.nl/geld/besparen/hoe-kan-ik-zuinig-leven

http://www.ikbenzuinig.nl/

http://eenvoudigleven.blogspot.nl/

http://eenzuinigrijkleven.blogspot.nl/

Poepoe, d'r zijn er meer maar die ga ik hier niet allemaal posten...

 

En idd, ik zei PREPPEN als hobby want dat is het ook. Totdat je het nodig hebt, dan is het geen hobby meer. Net als mensen die wapens verzamelen, totdat mensen ze nodig hebben, zijn ze ineens wapenhandelaren. Stom voorbeeld, maar ik probeer mijn gelijk erin te rechtvaardigen.

 

Anywho... Dit was het dan. Kom nog wel af en toe binnenkijken voor leuke topics, maar ik ga mezelf voorbereiden MINDER met de PC bezig te zijn maar meer met mijn handen. Dus PARTYTIME voor een weekje en dan word het afzien! Heb me er niet zo over druk gemaakt de afgelopen maanden, gewoon lekker gedaan wat ik normaal ook deed. Scheelt je een hoop stress... Hoewel ik wel weer begonnen was met roken, dus het doet toch wel iets met je. Dat moet zowiezo stoppen! Heb al die electrische sigaretten aangeschaft. Allemaal geladen. :) Ze werken hoor, hebben me 1,5 jaar van het roken afgehouden.

Blij dat ik geen alcoholist ben, hoewel ik wel van borrelen houd. (nu kan het hooguit nog in de badkuip na het nuttigen van bruinebonensoep) :p hahaha

Dus dat zal een hoop duiten schelen, als besparing zie ik het niet, dit word een levensstijl die ik moet handhaven. Je kan alleen nog besparen op koopjes/aanbiedingen.

Preppen zal doorgaan, maar dan een tikkeltje anders. IPV de bonussen (dat geld wat je bespaard per maand) uit te geven aan verwennerij in voedsel/drank, koop ik een goed mes (nou die heb ik al een stuk of 15) of een ander goed gereedschap of kleding. Mijn streven is het kunnen rondkomen met 20 euro in de week. Dat is mij ook jaren lang gelukt 8 jaar geleden, dus ik moet dat gewoon kunnen!

 

Moestuintje komt later... Daar zit volgens mij het meeste werk in, aangezien mijn tuin vol staat met planten en bomen en watervalletjes enzovoorts...

 

Groetjes,

bedankt voor de heerlijke informatie,

jammer dat ik door omstandigheden elke keer, de bijeenkomsten niet kon bijwonen,

tot de volgende keer, tot ooit :)

Vantazzy Out!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kijk, en daar word ik dan een beetje triest van. Enerzijds horen dat -we kennen elkaar niet persoonlijk- wellicht een fijn mens zijn baan kwijt raakt en anderzijds altijd dat 'bezuinigen'. Typisch Nederlands. En ik snap het ook wel een beetje, het is wellicht de protestantse inborst, ingegoten met de paplepel, het ascetische, ach toch maar niet te veel genieten want zie dat het je je plekje in de hemel kost. Kijk dat je een beetje op de centen let, dat vind ik normaal. Het schijnt dat het crisis is en als je je job kwijtraakt, dan komt die plots toch wel heel dichtbij. Zelf houd ik er een andere levenshouding op na.

 

Ik probeer zorgvuldig te zijn, helemaal wat anders dan zuinig. Onnodige of zinlose kosten vermijden. Bekeuringen bijvoorbeeld. Of verwijlintresten omdat je je rekeningen te laat betaalt. Of anders domme kosten van herstellingen die je had kunnen vermijden door je materiaal, fiets, auto, woning, ... beter te onderhouden of door zelfs preventief iets te herstellen. En stomme dingen zoals kosten waar je geen bal genot aan hebt maar die je nu eenmaal moet maken zoals verzekeringen. Brandverzekering, Burgerlijke aansprakelijkheid. Bestaat er echt geen maatschappij die betere voorwaarden biedt omdat je het pakket daar neemt, of die gewoon een beter tarief heeft. Of je telecomkosten, misschien is er wel een provider die pakketprijzen biedt zodat je bespaart op tv, telefoon, internet, alle kleine beetjes helpen.

 

Maar bespaar alstublieft niet op eten of ga niet voor minderwaardige kwaliteit. Uiteindelijk betaal je daar ook een prijs voor in de vorm van doktersrekeningen, medicijnen, een minder goed in je vel zitten, overgewicht of aandoeningen. Je kan wel de promoties meenemen, seizoensgroenten en fruit eten, en toch afwisselen. En als je je een keertje wat depri voelt, dan heb ik een gouden tip voor je : leg eens een lekker biefstuk in de pan, snij er een uitje bij, bak een volle pot frieten, een schep majo, een lekker streekbiertje er bij en stop pas als je helemaal vol zit. Neem daarna nog een lekker dessertje, chocolademousse of zo, of een taartje. Gegarandeerd dat je je daarna een stuk vrolijker voelt.

 

En ga er daarna weer keihard tegenaan.

 

En of ik weet waarover ik het heb ? Reken maar. Een jaar of 15 geleden zat ik zowat volledig aan de grond. Ik dacht er over na, besliste de koe bij de horens te vatten en iets te veranderen. Ik ben begonnen met werken. Dag en nacht. Letterlijk. 15 jaar hield ik dat vol. En sinds een jaartje kan ik een beetje meer genieten van wat ik opbouwde. Als het wat minder gaat werkt die biefstuk friet nog altijd. En de chocolademousse natuurlijk. Het biertje verving ik intussen door een wijntje. Het schijnt ook nog goed te zijn voor hart- en bloedvaten, compenseert een beejte met die friet, mayo en chocola. Hoop ik.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy dat is waardeloos en ik hoop dat je weer snel werk vind , .anderzijds krijg je nu de gelegenheid om tijd in te vullen

met zaken waar je eerst niet aan toe kwam ook prepper zaken . ik weet dat dit wrang klinkt en is ook zeker niet de bedoeling maar je moet altijd ergens het beste van maken

verder wens ik je de komende tijd veel sterkte

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy. Nog 6 dagen werk en dan ontslag/ Oke,dan gaat er een wereld voor je open, alle tijd voor jezelf en voor de dingen waar je door je werk nooit aan toe kwam. Je krijgt in ieder geval toch wel WW zeker? Een flinke stap achteruit, ik weet het, maar daar staat weer tegenover dat je ook minder geld hoeft uit te geven aan werk. Klinkt stom, maar werken kost ook geld [ vervoer, kleding ,schoeisel etc etc.. Wat mij vooral opviel in je stukje, is DAT JE BANG BENT DAT JE UIT HUIS WORDT GEZET ?? Nou, zo snel gaat dat niet hoor, tenzij je op dit moment al veel achterstanden hebt? Ook staat er dat je liever geld uitgeeft voor een echt goed mes, maar je hebt er al 15 ?? Nu moet je dan toch wel prioriteiten gaan stellen, beter een bord vol eten als een 16e mes toch?

Mijn advies is dan ook, probeer er van te genieten, en ga niet bij de pakken neerzitten, die ene week waar jij het over hebt is niet reeel, ik denk eerder aan een maand of drie. Dan kun je toch echt wel bergen verzetten. Hou wel de arbeidssituatie in de gaten, zodat je er gelijk op kan inspringen wanneer er wat leuks op je pad komt.Veel sterkte, maar ook plezier gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi balen @ vantazzy,

 

Vertel eens wat voor werk je zoekt en in welke regio?

je weet maar nooit...

 

Ik kom uit Brabant dus het liefst ook in Brabant. Zit te overwegen mijn auto weg te doen, maar dat doe ik pas mocht het zo gebeuren dat ik 12 maanden nog steeds geen werk heb gevonden.

 

Heb geleerd voor Desktop Publishing (DTP) maar ik ben daar een oude rot in, tegenwoordig zijn softwarepakketten enorm verbeterd. Mogelijk dat ik er opnieuw een opleiding in moet gaan volgen maar ik vrees dat ik er niet echt meer in geïnteresseerd ben in dat vakgebied. Productiewerk vind ik ook prima, zolang het maar geld oplevert en mij zekerheid bied voor de toekomst. Dat is het enige wat telt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@platipous

 

Ja volgens WW heb ik recht op 20 maanden, maar ik hoop niet dat het zover hoeft te lopen.

Nou eerlijk gezegd kijk ik ernaar uit, even tijd voor mezelf en ALLE TIJD om al dat werk thuis te kunnen doen waar ik nooit echt aan toe kon komen.

Idd, een bord vol eten is beter dan een 16e mes.

Als mijn huis weer op orde is, kan ik er van genieten, de resultaten. Dit is mijn kans om mijn leven weer structuur te geven die ik jaren geleden ben kwijtgeraakt door diverse gebeurtenissen.

Naja, je kunt toch ergens voor bang zijn? Maar positief blijven denken, dat is het belangrijkste.

 

Dit is gewoon nieuw voor mij, heb nog nooit ontslag gehad en destijds toen ik nog jong was en werkzoekende, had ik nog geen huis gekocht of van die zaken waar je niet makkelijk van los kunt komen mocht die zekerheid (vast werk) wegvallen. Heb wel wat gespaard door de jaren heen maar daar buffer ik me mischien enkele maanden mee. Tijden als deze, daar leer je van, voor je toekomst, voor je ontwikkeling. Zowiezo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy, op deze zondagochtend zit ik jouw verhaal te lezen en weet hoe je je voelt..... Ik verloor vorig jaar augustus mijn baan. Het is waardeloos, een ander woord is er niet voor. Mijn advies is om direct te zoeken naar wat anders. Het is menselijk om jezelf een paar weken rust te gunnen, alles op een rijtje. Maar geloof me, je bent zo twee maanden verder en realiseer je dat dat hoe langer jouw werkeloosheid door, hoe groter de kans is dat je werkeloos blijft. Solliciteren is hard werken, verzorg je goed, behoud je waardigheid en accepteer werk onder je niveau. Dan moet het lukken.

 

houdt je haaks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vantazzy

Ik drink tegenwoordig vaak een wijntje uit een partybox. Die bewaart maand, kost per liter een stuk minder en het is alvast een beperkt deel verpakking dat je betaalt. Voor wat het waard is kan ik je een kleine dienst aanbieden, mocht je daar behoefte aan hebben. Ik wil gerust je brief een cv eens doorlezen en eventueel een beetje aanpassen. Ik geef les over het onderwerp én ik heb ervaring in ik heb ook nog mensen aangeworven, waardoor ik beide kanten van het verhaal een beetje ken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte ermee @Vantazzy, ik weet ook wat het is, in de afgelopen 4 jaar er 2x mee te maken gehad,

 

what doesn't kill makes you stronger; we leven in een verzorgingsstaat, en daar ben je op dit soort momenten dan toch wel dankbaar voor! blijf wel de lijntjes uitgooien, want voor je op gesprekken ben geweest bij bedrijven ben je zo 2 maanden verder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel plezier @Vantazzy, pak het aan als een kans om je financiële huishouding op orde te brengen. De meeste mensen roepen wel dat je zsm een nieuwe baan moet zoeken, maar je ondervind nu zelf hoeveel (financiële) zekerheid je als arbeider hebt.

 

je kan ook lekker niet gaan proberen te werken,

is helemaal niet erg, ik lever met alle liefde wel wat meer in van mn salaris

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge

 

Ik heb ook jaren lang gewerkt en belasting betaald, nu komt de tijd dat ik werkeloos word dat ik iets van die belasting terug zie... Zo kun je het ook zien he... Een gemeenschap, voor elkaar... (word nog es wat met SHTF "ja ga maar lekker liggen en dan oogst ik wel wat meer van mijn groentetuintje zodat jij ook wat te eten hebt, mijn plantjes gaan dan wel dood, maar ach, dat geeft toch niet? Ik doe het uit liefde hoor")

 

Snap niet of ik die reactie nu als een sarcastisch grapje moet zien of niet, dan maar hopen dat het jou ook niet overkomt en je omgeving en je vrienden dat tegen jou zeggen. Zou je ze dan expres willen nekken door juist precies dat te doen wat je sarcastisch aanbied?

 

Ja sorry, ik kon het niet nalaten om HIER niet op te reageren....:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...